Niin. Entä jos ravintoloissa ei ois saanu tupakoida sillon ku sä teit ton elämäs typerimmän päätöksen. Oisko se vaikuttanu sun alottamispäätöksees?
Ei olisi. Mun johtui ihan idiotismista, mutta ei siitä sen enempää. Okei, mä olen idiootti kun poltan, mutta sen on mun valinta. Se aloitus ei liittynyt mihinkään julkiseen tilaan, eikä kovuuteen, eikä kiellettävyyteen eikä mihinkään muuhun, kuin omaan valintaan jonka seurauksena jäin nikotiiniin koukkuun. Kaippa joskus lopetan, kun motivaatiota riittää, mutten ota ristiretkekseni saada muita lopettamaan. Kyllä tupakoimattomia kannustan ja peruskommenttini on kun tarjoan raflassa röökiä jollekkin, joka sitten sanoo ettei polta: "Excellent! Do not ever start, there's no use for it."
Kompromissi ei kelpaa siksi, että se on väärä ratkaisu. Kuten tossa jo aikaisemmin sanoin, minkä joko tarkoituksella tai tahalteen sivuutit, olennaisinta ei ole saada nykyisiä tupakoitsijoita lopettamaan vaan irrottaa tupakointi rentoutumisen ja vapaa-ajanvieton kontekstista. Sen saavuttamiseen on tärkeää, että se siirretään kokonaan pois ravintolatiloista.
Mulle se on just nimeomaan rentoutumisen ja vapaa-ajanvieton kanssa, toinen on duunissa röökitauot. Mä en ole opettaja, mutta voin olla polttamatta lasten edessä, niinkuin teenkin. Kuulostat sadistiselta, kun haluat opastaa nuoria olemaan polttamatta tekemällä tupakoitsijoiden elämisen ikäväksi. Siis jos se irroitetaan rentoutumisesta, niin sehän on masokismia polttaa. En minä sitä masokismin takia polta.
Must se oli hyvä pointti tossa et ihan samanlaista muutosvastarintaa oli sillon ku tupakointi kiellettiin kaupoissa, leffateattereissa, kirjastoissa ja muissa sisätiloissa. Romahtiko leffassakäynti siks, ettei siel saa polttaa? Tuskin. Lisääntykö viihtyvyys? Varmasti.
En ole mistään muusta valittanut, kuin raflassa oluen kanssa röökaamisesta. En esimerkiksi duunin röökihuoneeseenkaan mene jos ulkona voi olla. Kysymys on minulle oluen ja röökin yhteisnautinnasta. Olet joskus tupakoinut, etkö silti kykene käsittämään, että ne sopii yhteen joillain?
Miten niin ei liity? Itsekin jatkuvasti argumentoit, että jos annetaan pirulle pikkusormi ni menee varmasti koko käsi. Mä viskon tätä samaa logiikkaa sulle nyt takas.
Miten muiden substanssien laillistaminen liittyy tupakan rajoittamiseen? Ja se diesel kommentti on siitä, että pidin sun kommentteja niin absurdina, että otin myös tämmöisen absurdin kommentin käyttöön. (Tai no dieselin kieltäminen olisi kyllä fiksua... Siis niinku ihan oikeesti kansanterveyden kannalta, mutta en sitäkään ottanut kuin sarkastisena kommenttina mukaan. Yritin sitä selventää aikaisemmissa postauksissa, mutta väännetään sitten
rautalangasta.)
Jos tupakointi on kerta kaikkiaan yleisellä tasolla sellanen asia et se alotetaan tietoisella pitkäjänteisellä päätöksellä, ni eiks tää sama vastuu pitäs ulottaa sit ihan kaikkiin aineisiin?
No henkilökohtainen mielipiteeni on, että kaikki pitäisi olla omaan käyttöön sallittua arsenikista heroiiniin. Mutta se ei edelleenkään liity tähän. Arsenikki ja heroiini on laittomia, enkä nyt ole mistään keskustellut, että mitään pitäisi laillistaa. Kirjoita tämä vaikka ylös, kun seuraavalla kerralla vastaat, ettei pääse unohtumaan:
Haluan jatkaa oluesta ja tupakasta nauttimista jatkossakin.
Eiks ookki älytön argumentti? "Seuraavaks menee varmaan diiselautot!!"
On, siksi otin sen mukaan tähän, kun älyttömäksi meni.
Älytöntä on myöskin vaatia raflaa savuttomaksi sillä perusteella, että siellä ei ole terveellistä. Savun saa pois, eikä se haitta ole
niin suuri, että siitä pitäisi sen kummempia toimenpiteitä tehdä. Maaseudulla laitumella dokaaminen on huomattavasti terveellisempää, mutta kaupungissa ollessa pitää vähän ottaa muitakin huomioon. Nyt tupakoitsijana otan huomattavan paljon muita huomioon oman paheeni kanssa, mutta edelleen en halua sitä lähes ainoaa iloa siitä minulta otettavan pois.
Sepostan sitä et jos tupakoinnin imago pikkuhiljaa siirtyis sinne luuserisektorille, ni skidit ei ois siitä niin innoissaan. Nyt se on jotain ihan muuta, ku ainoot mestat missä saa sisällä polttaa on raflat.
Et usko valistukseen, mutta haluat, että imagon kanssa siirretään? On niitä muitakin tapoja vaikuttaa tupakoinnin imagoon - vaikka valistus.