Volat karannu käsistä pt 500

13 posts, 1 page, 2,353 views

Avatar
#1 • • Samuli Guest
Oon tässä viimeaikoina huomannut useammassa paikassa äänenvoimakkuuden totaalisen käsistäkarkaamisen valtaavan alaa. -15db Elacinit ei riitä enää mihinkään.. Kauhulla katselen tanssilattialla ihmisiä, joilla ei ole minkäänlaista kuulonsuojausta. Tinnitus ei oikeasti ole niin kiva asia, että se kannattaa hankkia alle kolmekymppisenä.

Ajateltiin pistää pystyyn klubi-ilta stadiin. Musa ei soi taatusti yli 50 db:n voimakkuudella. Jos joku puhuu, lasketaan volaa vielä alemmaksi. Tai sit soitetaan lättyjä niin ettei pa ole päällä..

Ähh, flunssaisen sekoilua..
Avatar
#3 • • MikkiHiiri Guest
Lisää vaan äänenpainetta, kunhan soi puhtaasti ;)
Avatar
#4 • • 029 Guest
mä oon kans sitä mieltä et useissa tapahtumissa volat on toisinaan jopa liian hiljasella. IMHO Lisää vaan volaa, ja sitä on mun mielestä kyllä tapeeks vasta sillon kun musan bassot tuntuu selkeesti.

Musaa tarpeeks lujalla + bassot potkii = ihminen aistii musan kehollaan ja jokaisessa lihaksessa = ihmiset tanssii tyytyväisenä.

Paska PA todella lujalla onkin sit ihan eri asia ja riipii varmaan kenentahansa korvat. Tää on mun mielestä sit ihan ja vaan järjestäjän vika jos sattuu oleen sellanen ääni tapahtumassa et sattuu korviin eikä oo kiva jorata.

Kyllä sen lujalla pitää soida - mutta puhtaasti, kuten mikkihiiri sanokin.
Avatar
#6 • • _U Guest

Oon tässä viimeaikoina huomannut useammassa paikassa äänenvoimakkuuden totaalisen käsistäkarkaamisen valtaavan alaa. -15db Elacinit ei riitä enää mihinkään.. Kauhulla katselen tanssilattialla ihmisiä, joilla ei ole minkäänlaista kuulonsuojausta. Tinnitus ei oikeasti ole niin kiva asia, että se kannattaa hankkia alle kolmekymppisenä.



Tälle ajatukselle nostan hattua tai jotain muuta. Miks oikeesti jengi ei tajuu kemuihin tullessaan hankkia edes asseareja? Kyl se musa kuuluu vaik korvissa olis jotain täytettä. Itse olen onneksi vielä säästynyt vaurioilta, vaik on tullut jorailtua bileissä pa:n edessä ja heitettyä keikkaa volalla, joka ei tulis selvinpäin mieleenkään (thanks doc). Nuoruuden vimmassa on vain niin helppo heittäytyä mukaan, "kuolemattomana ja voittamattomana", ilman mitään suojaa korvissa. C'mon, me kaikki kuollaan joskus. Kyl mä itse ainakin haluan (jos elän vanhaksi) kuulla sirkkojen sirittävän ja tuulen tuivertavan peniskarvoissani.
Avatar
#7 • • timo-D Guest


Paska PA todella lujalla onkin sit ihan eri asia ja riipii varmaan kenentahansa korvat. Tää on mun mielestä sit ihan ja vaan järjestäjän vika jos sattuu oleen sellanen ääni tapahtumassa et sattuu korviin eikä oo kiva jorata.



En tie ymmärsinkö pointtias oikein, mut se o ihan sama et onko ääni minkä tasoista, jos volat on kovalla. Yhtäläiset kuulovauriot tulee riippumatta äänen miellyttävyydestä. Eli moottorisaha ja musiikki tekee yhtä paljon tuhoa, jos desibelejä on yhtä paljon. Itseä ei ole juurikaan volan taso aikasemmin häirinnyt, mutta kun tuossa taannoin olin Alice Cooperin keikalla tampereella ja korvat tinnitti vielä pari päivää jälkeenpäin niin alko kummasti kuulonsuojaus kiinnostamaan. Tästä lähtien o varmasti jokkut earit aina mukana.
Avatar
#8 • • MikkiHiiri Guest

En tie ymmärsinkö pointtias oikein, mut se o ihan sama et onko ääni minkä tasoista, jos volat on kovalla. Yhtäläiset kuulovauriot tulee riippumatta äänen miellyttävyydestä.



Meneeköhän tosiaan pointit vähän ristiin. Heh.
Korvan kipuraja on 130dB:ssä ja sen alapuolella ääni ei särje korvia. Korva tietysti väsyy nopeammin mitä kovempi ääni on aiheuttaen sen, ettei äänestä saa enää kunnolla selvää. Kuulo on paljon helpompi tuhota hyvällä äänenstoistolla kuin huonolla, kun soitetaan samalla volumella.

Itseäni vituttaa, jos bileissä soitetaan vitun lujaa ja soundi on siksi täyttä paskaa. Ja jos normaali ihmisen puhe alkaa menemään musiikin yli, menettää mielestäni koko klubbaus ideansa. Vaikea sanoa mihin se raja sit pitäis vetää. Toki baarissa pitää olla paikkoja, joissa voi käydä lepuuttamassa korviaan. Mut ei se kuulo heti paskaks mene kovassa mölyssäkään.
Caro²

Posts: 5,301

#9 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Olikohan näin, että 8h sopisi olla max 85dB:n möykässä. Silloin ei ole setien ja tätien mukaan vaaraa kuulovauriosta. Jos tasot on tämän yli, tulisi käyttää niitä kuulosuojaimia mikäli viihtyy samassa tilassa yli 8h.

Jos jossain bileissä keikkuu ilman tulppia, on ihan yks hailee korvien kannalta meneekö chilliin lepuuttamaan korvia vai ei. Jos möykkä on bilesalissa ollut 120db:n päällä (kajarin edessä todennäkösesti 130dB), niin kuulovauriolle altistuminen on tapahtunut jo sen ensimmäisen 10sekunnin aikana.

Korva on vaan siitä jännä elin, että ne rupeaa kompressoimaan ja "vaimentamaan" kovaa meteliä niin, ettei se "ole" häiritsevällä tasolla kuuntelijan mielestä. Alkuillasta kovalta tuntunut musiikki verrattuna Illalla "vähän kovempaa" saattaa sisältää jo 10-15dB:n eron, ellei enemmänkin.

On se kyllä sellasta tasapainoilua näissä kekkereissä. Ilman sitä beissin tuntua on aika apaattista, mutta siinä vaiheessa kun alapää tutisee, ollaan jo "jokseenkin vaarallisilla" vesillä.

Tuossa on kuitenkin listaa, kuinka kauan voi "huoletta" olla erilaisissa äänenpaineissa, ennenkuin tulisi harkita ihan vakavasti kuulosuojausta.

85dB = 8h
88dB = 4h
91dB = 2h
94dB = 1h
97dB = 30min
100dB = 15min
103dB = ~7min
106dB = ~4min
109dB = ~2min
112dB = alle 1min
115dB = alle 30s
118dB = ~10s
121dB = ~6s
124dB = 3s
127dB = alle 2s
130dB = alle sekunti
Avatar
#10 • • JsL Guest

130dB = alle sekunti



blaablaablaa lisää volaa! Työnnelkää te vaan niitä tulppianne.. :mad:
Caro²

Posts: 5,301

#11 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

130dB = alle sekunti



blaablaablaa lisää volaa! Työnnelkää te vaan niitä tulppianne.. :mad:



Mitä? Anteeks? Ei kuule.. voitko kirjottaa isommilla. :scared:
Avatar
#12 • • 029 Guest


Paska PA todella lujalla onkin sit ihan eri asia ja riipii varmaan kenentahansa korvat. Tää on mun mielestä sit ihan ja vaan järjestäjän vika jos sattuu oleen sellanen ääni tapahtumassa et sattuu korviin eikä oo kiva jorata.



En tie ymmärsinkö pointtias oikein, mut se o ihan sama et onko ääni minkä tasoista, jos volat on kovalla. Yhtäläiset kuulovauriot tulee riippumatta äänen miellyttävyydestä. Eli moottorisaha ja musiikki tekee yhtä paljon tuhoa, jos desibelejä on yhtä paljon. Itseä ei ole juurikaan volan taso aikasemmin häirinnyt, mutta kun tuossa taannoin olin Alice Cooperin keikalla tampereella ja korvat tinnitti vielä pari päivää jälkeenpäin niin alko kummasti kuulonsuojaus kiinnostamaan. Tästä lähtien o varmasti jokkut earit aina mukana.



joo no siis joo... kyllä sä tavallaan ymmärsit mut tavallaan ehkä en selittäny tarpeeks hyvin tota.

Ensinnäkin vois sanoo sen, että se korviapaskova ja riipivä meininki on kyllä usein niinku yläpäävoittosta saundia. Toi moottorisahavertaus sillai vielä oikeestaan on hyvä vertaus siinä mielessä että joissain tosi paskoissa PA:ssa mitä oon kuullu on just sellanen "moottorisahasaundi" et se on vaan sitä keskiääntä. Ja kun bassot puuttuu kokonaan, niin toi paska PA sit pusketaan ihan äärimmilleen jotta ois ees jotain äänenpaineen tunnetta biletilassa... :eek:

Selvennyksenä pointti oli siis et sellanen tosi epätasanen ja perseesti säädetty PA riipii kyllä korvat, kun taas hyvä monelta taajuudelta puhtaasti toistava äänentoisto voi soida niin, että sen musan sekä tuntee, että kuulee, mutta sillain että ääni ei kuitenkaan ylitä mitään normaalin musadiggarin / bilehileen kipukynnystä.

Siitä äänenpaineesta pitäs kuitenkin saada sillai mun mielestä energiaa tanssimiseen. Keholla voi kuitenkin aistii niitä bassoja ja niist nyt ei tuu sillai ehkä kuulovaurioo vaan siitä moottorisahapuolesta ehkä enemmänkin.

Oikeestaan ton takii omissa pakkahuonebileissä mulla oli aina 4-pisteääni sillai niinku et tulee isolla toistolla musaa edestä ja takaa jengille. Ei tarvinnu sillai huudattaa ja ainakin mitä kävin testaan sen 15min joka bileissä joraamist niin ainakin mun korvaan tollai et ympäröi sen tilan äänellä sai ihan siedettävät äänenpaineet sillai - ettei ollu liika lujalla, mut kuitenkin riitti äänienergia enemmän kun hyvin joraamiseen.

Vaikkei omien bileiden PA:n soinnista nyt voi olla ihan täysin objektiivinen niin sen verta vielä, et tavote tosiaan oli saada ihmisille mahdollisimman miellyttävä kokemus siellä tanssilattialla ja tuntu että toi 4-pistesysteemi vaikutti siihen ihan positiivisesti.
Avatar
#13 • • samlainio Guest
Kyllähän se tietty kivalta kuulostaa, jos hyvät biisit soi lujaa ja jos ne vielä tulee puhtaasti ulos pömpeleistä. Mutta todellakin bileissä sitä vois järkevästi käyttää. Tiedän kyl itsestäni, ett siinä kohtaa kun deejiin promillet nousee, nousee jostain kumman syystä volatkin :D. Mut mahdollinen lopputulos eli toi tinnitys ei todellakaan ole kauheen helmi asia, ett kannattaa pitää mielessä ne tulpat.