Eli osaisko joku neuvoa semmoiset ns. hyvät perusasetukset livelaululle kompuroinnin suhteen...Mulla on käytössä behringerin AUTOCOM PRO-XL MDX1600...Kiitos jo etukäteen...
-Threshold niin, että totaalikompressio on maksimikohdissa noin -6dB
-Ratio aika kovaksi, noin 6:1
-Soft knee (jos on valittavissa, en tunne laitetta tarkkaan)
-Peak/RMS -kytkin kohtaan RMS
Ja sitten hienosäätö laulajan ja mikin mukaan oikeaksi. Ratio on siksi kova, että lavalla laulajan äänenkäyttö on välillä mitä sattuu, ja etäisyys mikkiin ei aina pysy vakiona
-Threshold niin, että minimikohdissakin imetään noin 1dB dynamiikasta pois
-Ratio 2:1
-RMS/PEAK asentoon PEAK
-Attack hyvin pienelle, noin 0,1ms
-Release noin 100ms
Tuloksena maksimikohdasta leikataan noin -12dB. Output-gainilla signaali taas oikealle tasolle.
Ai ja sitten puhevikaisille(eli jos ässät suhahtelee):
De-esser:
- Jaetaan mikiltä tuleva signaali kahtia; toinen kompuran normaaliin sisäänmenoon ja toinen eq:n kautta sidechain-inputtiin.
- Laitetaan eq:hun sellaiset arvot, että siitä menee vain "shh":n eli ässän suhahdukset läpi, helpoimmin tämä onnistuu jollain bandpass-filsulla tai aika korkealla q:lla olevalla bell-kaistalla.
- sitten threshold arvoon 0dB
- ratio noin 6:1
- knee hardille
- Peak/RMS peakille
- Attack minimiin
- release aika pienelle, esim 10-25ms
Ässien pitäisi kompuroitua noin 4-6dB. Jos muut kuin ässät aiheuttavat kompressointia, eq:n säädöt on pielessä.
Jos kompura on RMS-moodissa, niin attackin ja releasen ei pitäisi toimia lainkaan. Jos ko. valintaa ei ole (eli kompura on koko ajan peak-moodissa), attack tietysti lyhyeksi, jos tulee yhtäkkisiä kopauksia tai poppauksia ja muita ja release keskipitkäksi, jotain 25-100ms väliltä.
Worst-case livetilanteessahan on se, että mikki putoaa, siksi olisi ehkä hyvä, että PA:ssakin olisi limitteri.