Live kompurointiin kaivataan vinkkejä

6 posts, 1 page, 1,869 views

Avatar
#1 • • Jippo Guest
Eli osaisko joku neuvoa semmoiset ns. hyvät perusasetukset livelaululle kompuroinnin suhteen...Mulla on käytössä behringerin AUTOCOM PRO-XL MDX1600...Kiitos jo etukäteen...
Avatar
#2 • • Edited bulk Guest
Karkeasti livelaululle:

-Threshold niin, että totaalikompressio on maksimikohdissa noin -6dB
-Ratio aika kovaksi, noin 6:1
-Soft knee (jos on valittavissa, en tunne laitetta tarkkaan)
-Peak/RMS -kytkin kohtaan RMS

Ja sitten hienosäätö laulajan ja mikin mukaan oikeaksi. Ratio on siksi kova, että lavalla laulajan äänenkäyttö on välillä mitä sattuu, ja etäisyys mikkiin ei aina pysy vakiona
Avatar
#3 • • bulk Guest
Toinen lähestymistapa.

Niinsanottuun jälkiprosessointiin (nk radiomainosasetus):

-Threshold niin, että minimikohdissakin imetään noin 1dB dynamiikasta pois
-Ratio 2:1
-RMS/PEAK asentoon PEAK
-Attack hyvin pienelle, noin 0,1ms
-Release noin 100ms

Tuloksena maksimikohdasta leikataan noin -12dB. Output-gainilla signaali taas oikealle tasolle.
Avatar
#4 • • bulk Guest
Ai ja sitten puhevikaisille(eli jos ässät suhahtelee):

De-esser:

- Jaetaan mikiltä tuleva signaali kahtia; toinen kompuran normaaliin sisäänmenoon ja toinen eq:n kautta sidechain-inputtiin.
- Laitetaan eq:hun sellaiset arvot, että siitä menee vain "shh":n eli ässän suhahdukset läpi, helpoimmin tämä onnistuu jollain bandpass-filsulla tai aika korkealla q:lla olevalla bell-kaistalla.

- sitten threshold arvoon 0dB
- ratio noin 6:1
- knee hardille
- Peak/RMS peakille
- Attack minimiin
- release aika pienelle, esim 10-25ms

Ässien pitäisi kompuroitua noin 4-6dB. Jos muut kuin ässät aiheuttavat kompressointia, eq:n säädöt on pielessä.
Avatar
#5 • • Jippo Guest
Mitenkäs tuossa livelaulussa tulis säätää attack ja release...Kiitos jos tähän vielä saisin vinkkejä...
Avatar
#6 • • bulk Guest
Jos kompura on RMS-moodissa, niin attackin ja releasen ei pitäisi toimia lainkaan. Jos ko. valintaa ei ole (eli kompura on koko ajan peak-moodissa), attack tietysti lyhyeksi, jos tulee yhtäkkisiä kopauksia tai poppauksia ja muita ja release keskipitkäksi, jotain 25-100ms väliltä.

Worst-case livetilanteessahan on se, että mikki putoaa, siksi olisi ehkä hyvä, että PA:ssakin olisi limitteri.