Dj hommia aloittelemassa

86 posts, 5 pages, 14,927 views

Avatar
#21 • • H_Lecter Guest

Mielummin ostaa PERUS soittimet ja soittelee pari vuotta ja sen jälkeen jos tarvii jotakin paremppaa niin ostaa paremmat vehkeet....


Toki tänkin voit kuitata että hyvillä laitteilla on paremppi jälleenmyyntiarvo ja blääblääblää....;)



Sen enempää muuhun keskusteluun ottamatta kantaa, niin mun mielestä toi jälleenmyyntiarvo on erittäin tärkeä juttu jos jotain ostaa. Itse en oo DJ, enkä tavallaan edes bedroom-dj, mutta ostin silti kahdet levarit ja pikkumikserin siksi, että saan silloin tällöin soitella omaksi huviksi. Ostin teknarit, koska niistä tuun aina saamaan omat pois.

Jos ostat aluksi jotkut skeidat, ja huomaat ettet tykkääkään, niin silloin siinä voi jäädä tappiolle. Jos huomaat että haluat jatkaa ja ostat paremmat, jäät taas niiden huonompien takia tappiolle.

Mikäs siinä jos omat periaatteet rahankäytössä on sellaset kuin on, mutta ite ainakin ostan sen mukaisesti että joskus vaihtaessa/luopuessa pääsis mahdollisimman lähelle nollatilannetta.

Saman tein autohankinnan kanssa, ostin pikkasen arvokkaamman, jossa suhteessa pysyy jälleenmyyntiarvo parempana.
Caro²

Posts: 5,301

#22 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Otetaan vielä sellanen pointti tähän, että joissakin tapauksissa innostus saattaa lopahtaa kahteen asiaan. Ensimmäinen on se, ettei kehitytä, ja homma vaikuttaa liian hankalalta. Tähän voi sitten jokanen todeta, ettei ole riittävästi motivaatiota, mutta siitä ei ole aina kyse. Toinen on se, että laitteet on niin hanurista, että homma vaikuttaa perseeltä ja jää siihen.

Ensimmäisestä pääsee eroon sillä, että joku opettaa perusteet jotta pääsee siitä hankalimmasta vaiheesta eroon ja pääsee ihan aikuisten oikeasti itse asiaan. Toisesta kohdasta pääsee eroon sillä, että ostaa vähän paremmat kamat. Ei tarvi teknareita tai cdj-1000sia, mutta ei kyllä toisaalta tarvi myöskään niitä halvimpia levaretai tms.

Mitä paremmat vehkeet ovat vaiheessa kaksi, sitä helpompaa on vaihe yksi :)
Avatar
#23 • • Moonloop Guest

Mitä paremmat vehkeet ovat vaiheessa kaksi, sitä helpompaa on vaihe yksi :)



Yeah, jos motivaatio ei ole aivan tapissa, tämä on oikea tie.

Itse aloittelin soittelemisen kaverin itse rakentamilla hihnavetoisilla kotilevareilla. Noissa kun pitchiä liikautti sen hiuskarvan verran niin nopeus muuttui todella paljon. Toinen juttu oli tietty kun yritit hidastaa tai nopeuttaa levyä käsin pyörittämällä, levy joko singahti eteenpäin tai pysähtyi kokonaan kun olivat niin perhanan herkät!

Mutta sitten kun alle sai Teknarit niin soitto tuntui käyvän kuin itsestään, niin helppoa se oli verrattuna noihin.

Eli jos opit soittamaan huonoilla kamoilla etkä ole vielä kypsynyt koko hommaan, hyvät kamat nostavat sitten soiton kerralla uusiin sfääreihin.

Henkilökohtainen suositukseni on kuitenkin: OSTA KERRALLA KUNNOLLISTA. :)
Avatar
#24 • • kytkönen Guest
Osta skeba.
Avatar
#25 • • DJ_laama Guest



Eli jos opit soittamaan huonoilla kamoilla etkä ole vielä kypsynyt koko hommaan, hyvät kamat nostavat sitten soiton kerralla uusiin sfääreihin.

Henkilökohtainen suositukseni on kuitenkin: OSTA KERRALLA KUNNOLLISTA. :)



Omasta kokemuksesta voin sanoa samaa... itse olen opetellut tuota soittamisen jaloa taitoa denonin dn-2000f tuplapesällä jossa toimi puolet nappuloista... ihmettelen vaan että on sitä täytynyt olla perkeleellinen motivaatio :) sitten kun sain cdj-800:set hankituksi niin kyllä oli soittaminen mukavaa :P Mutta halvemmaksi se tulee ostaa kerralla toimivaa.
Avatar
#26 • • Dj Nipsu Guest
Kiitos vihjeistä, taitaa mennä tilaukseen tuo Pioneer DJM-707 ja parit CDJ-100:at. Kertokaahan vielä että kuinka paljon aikaa menee alussa tohon opettelemiseen; vaikka kuinka monta tuntia viikossa treenasitte dj hommia oppiaksenne jutut? Tässä on tietysti hirveästi eroja jokaisen kohdalla, mutta sanokaa jotain suuntaa antavaa.
Caro²

Posts: 5,301

#27 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

vielä että kuinka paljon aikaa menee alussa tohon opettelemiseen;


Koskaan ei tätä opi, aina on lisää juttuja opittavaksi :) Mutta keskimäärin "keikkakunnossa" ollaan silloin, kun tiedetään mitä soitetaan, mistä soitetaan, tasot pysyy kasassa, ja equjen käyttö on jollakin asteella ymmärretty.


vaikka kuinka monta tuntia viikossa treenasitte dj hommia oppiaksenne jutut?


Soittelin ite semmosta 3-4 kertaa viikossa noin 7h kerralla. Ekat nauhat tuli joskus hmm.. pariviikkoa alottamisen jälkeen.. Jotka muuten on jaossa tälläkin hetkellä, löytyy täältä :D


Tässä on tietysti hirveästi eroja jokaisen kohdalla, mutta sanokaa jotain suuntaa antavaa.


Nopeiten opit asiat, jos on joku, joka sinulle perushommat opettaa. Osa ihmisistä on sitä vastaan, että ei pitäis opettaa, vaan jokasen pitää oppia soittamaan itse. Totta. Soittamaan opitaan itse, mutta ne perustyökalut joiden avulla soittamista harjoitellaan voidaan ihan hyvin opettaa. Pääsee nopeammin alkuun.

Nopein kaveri jota olen opettanut (ihan tyhjästä) oppi bendaamaan ja biittaamaan noin 20minuutissa. Hitain ei oppinut koskaan. Keskimäärin biittaamisen oppii melko nopeasti. Jos tietää mitä pitää tehdä, niin päivän kuluessa biittailee biisejä putkeen. Harjoituksineen (bendaus) menny yleensä jotain noin tunti, ennenkuin on porukalla ollut bendaus sen verran käsissä, että on voinut ruveta lastamaan levyjä biitattavaksi.
Avatar
#28 • • Dirt Guest

Nopein kaveri jota olen opettanut (ihan tyhjästä) oppi bendaamaan ja biittaamaan noin 20minuutissa. Hitain ei oppinut koskaan. Keskimäärin biittaamisen oppii melko nopeasti. Jos tietää mitä pitää tehdä, niin päivän kuluessa biittailee biisejä putkeen. Harjoituksineen (bendaus) menny yleensä jotain noin tunti, ennenkuin on porukalla ollut bendaus sen verran käsissä, että on voinut ruveta lastamaan levyjä biitattavaksi.



hhhhm, toi on kyl ihan totta kuinka jotkut oppii ihan uskomattoman nopeasti ja toisilla (kuten itselläni) menee se oma aikansa. muistan kun yks puoli-frendi on kylässä dokaamassa ja se sitten halus jossain vaiheessa iltaa kokeilla DJ-säätöä. kaverin lempibändit ovat akselilla U2 ja Guns N Roses mutta hemmetti sil meni just toi 20 minuuttia ku se jo miksas hyvin.
Avatar
#29 • • Quu Guest
Biittimiksaaminen onkin se helpoin homma opetella dj-touhuissa. Kestää vuosia ennenkuin alkaa olla hyvää otetta ja näkemystä koko hommaan. Ja ennenkaikkea pitää olla täyteläiset levyvarastot, jotta löytää soitettujen biisien perään jotain sopivaa siten, että punainen lanka pysyy.
Avatar
#30 • • Loopy Guest

kaverin lempibändit ovat akselilla U2 ja Guns N Roses mutta hemmetti sil meni just toi 20 minuuttia ku se jo miksas hyvin.


Asioita, jotka ovat avuksi miksaamisen opettelemisessa:
    Rytmitaju
    Laskutaito (1,2,3,4 riittää varsin mainiosti)
    Ensimmäisen iskun erottaminen muista iskuista
    Kappaleiden tunteminen
    Biisien rakenteen ymmärtäminen

Tai sitten soittamaan oppiminen on oikeesti henkimaailman juttuja.
Avatar
#31 • • PoisoN Guest

Tähän menessä ei ole ainuttakaan tuttua, jolta ei olisi behringer hajonnut 1.5 sisään.



En kyl taida olla sun tuttu, mut mul on ollut jo reilu pari vuotta VMX300 suht ahkerassa kotikäytössä ja toimii vieläkin täydellisesti. Enkä ihan heti vaihtais pois..
Avatar
#32 • • Loopy Guest

Enkä ihan heti vaihtais pois..


Heti kun alat arvostaa kunnon equja, alat ehkä miettimään uudemman kerran ;)

Mutta once again, aloitteluun toi on ihan pätevä peli.

Nimim. Oli mullakin joskus sama mikseri.
Avatar
#33 • • mark hamilton Guest
CDJ-100 on ruma en koske ikinä
Caro²

Posts: 5,301

#34 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

CDJ-100 on ruma en koske ikinä


Pioneerin mikserissä on rumat liitimet, en haluu nähä sitä koskaan enää takaapäin.
Avatar
#35 • • ipe Guest

Tähän menessä ei ole ainuttakaan tuttua, jolta ei olisi behringer hajonnut 1.5 sisään.



En kyl taida olla sun tuttu, mut mul on ollut jo reilu pari vuotta VMX300 suht ahkerassa kotikäytössä ja toimii vieläkin täydellisesti. Enkä ihan heti vaihtais pois..



Mainittakoon vielä että ainakin Thomannilta ostettaessa jopa Behringereillä on sama KAHDEN (2) vuoden takuu kuin muillakin kamoilla. Oma 700:nen on ainakin noin 9 kuukauden käytön jälkeen edelleen uudenveroisessa kunnossa. Edellinen mikseri oli karvalakkimalli Behringer dx100 jossa 4 vuoden käytön aikana ainut vika oli toisesta line outista kuuluva vaimea hurina. Tosin olen kuullut myös paljon huonoa em. valmistajan laitteista mutta kuten sanottu, uudessa on aina takuu, käytetty voi laueta koska tahansa.

Pointti oli se että kannattanee toki investoida hyviin soittimiin, mutta ihan hyvin voi hankkia vaikka hieman edullisemman mikserin jolla pääsee alkuun. Tämä siis oli vain mun oma näkemys asiasta.
Avatar
#36 • • Tirppa Guest

PS. Ota huomioon et levyihinkin alkaa menemään raha aivan *itusti.... 10 euro per vinyyli ei ole paha mutta äkkiäkös niitä ostaa 5-6 kerrallaan:)




Kalliita levyjä sulla :panic:

itse makselen 5-7e/levy ja sitten tuplista vähän erikoisemmista enemmän :scared:
Avatar
#37 • • Tirppa Guest
Kysytään nyt sitten tässä kun tällainen tredi on. Eli omien kamojen osto lienee itselläkin kohta ajankohtainen, joten mikseri on hakusessa. Levareiksi tod näk Technicsit ja käytettyjen idioottimaisen hintapyynnön vuoksi varmaan tulee ostettua ihan uudet. En rupe maksamaan käytetystä 80-90% uuden hinnasta. 300e olis imo ihan hyvä hinta pari vuotta vanhasta Teknarista, mutta kun porukka pyytelee yli 400e vanhemmistakin. Ei kiitos, uusi on aina uusi.

Mutta sitten se mikseri. Hintahaarukkana näin alkuun 100-200e. Kalliimpiakin saa ehdottaa kunhan perustelee miksi lisähinta kannattaa. Vaatimuksena on 2 kanavaa ja 3 alueinen eq. Eli kovat eivät vaatimukset ole. Tykkään jos kuulokkeista kuuluu eq:n vaikutus, liekö sitten näin kaikissa, joku vaan joskus höpis ettei olisi. Käyttötarkoitus trancen ja housen soittelu. Eli en raaputtele.

Kiitän.
Avatar
#38 • • gerry Guest

PS. Ota huomioon et levyihinkin alkaa menemään raha aivan *itusti.... 10 euro per vinyyli ei ole paha mutta äkkiäkös niitä ostaa 5-6 kerrallaan:)




Kalliita levyjä sulla :panic:

itse makselen 5-7e/levy ja sitten tuplista vähän erikoisemmista enemmän :scared:



Pah... et haluaa tietää postikuluja :D Sanotaan et kun tilaa 10 egen vinyylin ne ovat tasan 50% eli toiset 10 euroa. Et ei ihan yhtä vinyyliä kannata tilata...

Mut oon mä muualtakin oppinu tilamaan;)
Avatar
#39 • • Tirppa Guest
Dodi, jotenki ahistaa tuo jatkuva "teknarit, teknarit, teknarit, teknarit"

Itsekin olin jo ko. laitteet ostamassa, mutta nyt harkitsen vaihtoehtoja. Vaihtoehtona on tullut eniten katseltua Stanton T.120 C soitinta. Onko kellään kokemuksia molemmista ja osaisi verrata näitä soittimia keskenään.

Sitten pitäisi löytää hyvä mikseri hintaluokassa 100-200e. Optimina semmonen 150e. Ehdotuksia ostolinkkeineen ja perusteluineen otetaan vastaan.
Avatar
#40 • • Keba Guest

PS. Ota huomioon et levyihinkin alkaa menemään raha aivan *itusti.... 10 euro per vinyyli ei ole paha mutta äkkiäkös niitä ostaa 5-6 kerrallaan:)



Pah... et haluaa tietää postikuluja :D Sanotaan et kun tilaa 10 egen vinyylin ne ovat tasan 50% eli toiset 10 euroa. quote]

*Nusnus* Ei näin =)