Lähdetäänpä ihan perusteista :)
Wii:llä on kaksi pääpointtia.
1)
Laajentaa asiakaskuntaa helpommin omaksuttavilla peleillä, kuten vaikkapa Wii Sports ja Wii Play.
2)
Tuoda uusia mahdollisuuksia ja lisäsyvyyttä myös "hardcore"-yleisölle suunnattuihin peleihin.
Hyvänä esimerkkinä toimikoon vaikkapa Wii Sportsin Wii Tennis.
Wii Tenniksessä hahmot liikkuu automaattisesti, mutta pelaaja itse vaikuttaa lyöntien ajoitukseen, luonteeseen (ylä-, sivu- vai alakierre, jne.), suuntaan ja voimakkuuteen. Hardcore-pelaajan kannalta tässä on hienoa se, että ensimmäistä kertaa pelaajalla on näin laaja mahdollisuus vaikuttaa pelin yksittäiseen tapahtumaan. Wii Tenniksessä alakierre tehdään, kuten oikeassakin tenniksessä, säätelemällä mailan / ohjaimen kulmaa. Voimakkuutta säätelee se miten kovaa ohjainta heilauttaa. Tätä kautta syntyy entistä tarkemmat ja henkilökohtaisemmat kokemukset pelissä kuin pelissä (riippuen tietysti, että peli on laadukkaasti tehty).
Ota
Ok. As someone who has always developed "traditional" games, I knew that Tennis would have to contain those deeper elements that would appeal to gamers. The first such idea I had was that the ball's movements could be altered by the way the player swings the controller, be that a slice, a topspin shot, or whatever.
Iwata
That still surprises me. I'm still not completely sure how the movement of the ball can vary so much, just through a swing of the Wii Remote.
Ota
To put it simply, it's because we put a lot of thought into it! (laughs)
Iwata
Are there any other elements in the game that add to its depth?
Ota
The fundamental factor giving the game depth comes from the fact that there is such a huge level of variation in the controls. So much in fact, that you could probably say it's impossible to hit the same shot twice. As the data picked up by the Wii concerning how you moved your wrist and the angle you turned the controller is all analogue, if you hit the ball 100 times, that action is going to be reflected on the screen in 100 different ways. What I'm saying is that every time you play, the conditions will be slightly different. The player can enjoy trying out different strokes to see what happens, constantly learning in a sensory way. I think it will take a long time for the player to get the hang of all of the movements, and the process of feeling oneself improve at the game is really enjoyable for the player.
http://www.nintendo.co.jp/wii/topics/interview/vol4/movie06.html
Noniin, eli kyllähän vaikka 360:n Virtua Tenniksessä voi heilauttaa ohjainta missä kulmassa tahansa, mutta se ei vaan vaikuta mitään itse pelin tapahtumiin. Ainoa mikä merkitsee on napin painallus, A-napilla alakierre ja sitä rataa. Vanha malli on tietty ihan hyvä, mutta ajat ja teknologia kehittyy. Kuinka usein olet lyönyt pallon katsomoon Virtua Tenniksessä, entäpä määritellyt tarkkaan lyönnin kierteen, suunnan ja voimakkuuden? Niinpä. Wii Tenniksessä jokainen lyönti on huomattavasti avoimempi, henkilökohtaisempi ja moniulotteisempi prosessi kuin aikaisemmissa Tennis-peleissä. Ja toi on vasta alkua.
Noniin, se siitä.
No ei, mun pointti oli se että suurin osa noista wii-pelien uusista ohjaustavoista, varsinkin minipeleissä, on kiinni ohjaimen käyttäjän mielikuvituksesta. Esim Wario Ware Smooth Movesissa on sen tyyppisiä pelejä, että ei niissä ole mitään erikoista jos pidät tuota ohjainta kädessä normaaliin tapaan. Esim tyyliin pitää tasapainoilla ohjain pystyssä (my wii pystyssä ), niin voit joko pitää sitä oikeasti kämmenen päällä tai sitten ihan vaan kädessä jolloin minipeli ei lopu koskaan.
Hehe, et muuten taida tietää mitään Wario Ware pelien luonteesta?
Kyseessähän on varsin arvostettu ja hyvin omalaatuinen, moninpelissä kyntensä näyttävä, surrealistinen party-pelisarja, jossa jokaisen minipelin kesto on maksimissaankin vain muutamia sekunteja. Pelissä mitataan tarkkuutta, nopeutta ja hoksottimia. Tuon tasapainoilu-minipelin ideahan on se, että ohjainta koitetaan pitää vakaana niin hyvin kuin mahdollista, tason vaihtuessa herkkyys kasvaa, jne. tottakai siinä voi laittaa ohjaimen vaikka pöydälle ja ottaa täydet pointsit, mutta peli kyllä loppuu ihan muutaman sekunnin sisään joka tapauksessa, ja toiseksi, se tuskin olisi kovin hauskaa? Pelkän suorituksen lisäksi, moninpelin hauskuutta lisää nimenomaan se, että kuka tajuaa nopeiten mitä pitää tehdä ja miten se pitää tehdä. Painonnostopelinkin kesto on todennäköisesti alle 5 sekuntia, idea on siinä kuka ehtii siinä ajassa tajuta mitä pitää tehdä. Jotkut tehtävät ovat tarkoituksellisen simppeleitä, jotkut vaikeampia. Jossain taas pitää tunkea kaksi sormea ilmassa pyörivän nenän sieraimiin.
Selvästikään et ole ennen pelannut kyseistä sarjaa, eli kannattaa kaivaa tietoa ennen kuin vetää parin videon perusteella ihmeellisiä johtopäätöksiä :)
Pelkkä ohjaus ei vain tee tuosta konsolista mitään uutta tai hienoa, tarvitaan jotain oikeasti ohjainta järkevällä tavalla hyödyntävää softaa.
No eipä tietenkään, tuskin täällä kukaan tuollaista väittääkään, Wii:lle tulee varmasti tuhansia täysin paskoja pelejä, joissa erikoisominaisuuksia käytetään epämääräisistä syistä ja epämääräisellä tavalla, business as usual. Tärkeintä tässä onkin potentiaali. Tulemme varmasti näkemään vanhoja genrejä täysin uudella ja entistä huomattavasti paremmalla tuntumalla ala ZooKeeper, mutta samalla myös täysin uusia genrejä, jotka eivät olisi lähtökohtaisestikaan mahdollisia muilla konsoleilla.
Minkä takia pitäisi lähteä muuttamaan jotain mistä käyttäjät pitävät?
Mietis nyt tota vielä toisen kerran :)
Niiiin? Jos haluan, että keilapallo lähtee kädestä niin kuin pitää niin menen varmaan keilaamaan. En jaksa uskoa, että se kevyt ohjain tuntuu oikeasti yhtään samalta ja ruma esiteineille suunnattu Nintendo (tm) ulkoasu tuskin yhtään auttaa "realismin" saavuttamisessa. Muutenkin epäilyttää koko ohjaimen tarkkuus.
Mietipäs nyt totakin vielä toisen kerran :)
Btw. missä mielessä tarkkuus epäilyttää? Voin todennäköisesti selventää tilannetta.
Nintendon omat pelit on ajatustasolla (ja muutenkin) tehty ensin ottamatta huomioon tuota ohjainta, esim uusi Zelda (mihin ohjaus lisätty jälkikäteen) sekä uusi Mario (jonka ideat ovat 3-4 vuotta vanhoja). Eli näihinkin tuo ohjaus on lisätty ikäänkuin ylimääräisenä toimintana.
Hetkinen. Tyyppi heittää lonkalta oikein kunnolla ja vieläpä ihan mitä sattuu, miksi ihmeessä?
Ensinnäkin, miksi ottaa esimerkiksi Zelda? Uusin Zelda on tosiaan pohjimmiltaan GameCube peli ja siihen on tehty viimeisen reilun vuoden aikana Wii:n ohjaussysteemiin soveltuvia juttuja, jotka tekevät kokemuksen entistä paremmaksi. Tämä ei ole peli, joka pohjautuisi Wii:n erikoisominaisuuksiin, eikä kukaan Nintendolta ole semmoista ikinä väittänytkään, päinvastoin asiasta on puhuttu avoimesti.
Toiseksi, uusimmasta Mariosta sä et tiedä mitään, piste.
Kolmanneksi, Wii Sports on kehitetty nimenomaan täysin Wiin erikoisominaisuuksien pohjalta. Samoin Wii Play.
Lue Iwatan Developers haastattelut, jos jaksat:
http://ms.nintendo-europe.com/wii/?site=v1_01.html&l=enGB
DS mulla onkin, mutta ei ne pelit ole kosketusnäytön ansiosta hyviä vaan ihan muuten, kosketusnäyttö tuo vain lisän siihen.
Kyllä ne vaan on kosketusnäytön ansiosta hyviä, Zoo Keeper on huomattavasti parempi peli kosketusnäytöllä kuin vaikkapa hiirellä tai näppäimillä, käytännössä kyseessä on pelimekaniikan ja taktiikkojen suhteen täysin eri peli. Sama pätee vaikkapa Meteokseen ja Ouendaniin. Kuka nyt ikinä väittäisikään esim. Mario Kartin hyötyvän kosketusnäytöstä jollain oleellisella tavalla?
Perjantaina tosiaan testailemaan, raporttia puskee :)