Räkki- vai Stomboxkompura?

18 posts, 1 page, 3,061 views

Avatar
#1 • • Scoopi Guest
Doddih, tässä torstai yöaamu:n huuruissa tuli mietittyä näitä elämän suuria kysymyksiä: elikkäs onkos kitaralle myytävissä stombox kompuroissa (esim boss:in CS-3) ja räkkiin tms. asennettavissa kompuroissa jokin ero? Syntikkapohjaista materiaalia olisi tarkotus kompressoida. Jos joku tietää niin valaiskoon :D
Avatar
#2 • • Daniel Braun Guest
Räkkikompurat yleensä ovat huomattavasti monipuolisempia käyttää.
Tai, no.
Ei mulla noista kitaravehkeistä hirveesti oo kokemusta.
Se mitä joskus aikoinaan soitteli sähkökitaraa ja oli musaliikkeessä duunissa...

Mut melkeinpä suosittelisin ostamaan jonkun räkkivermeen taikka kompuroimaan softalla (olettaen siis että vähintään talteenoton suoritat koneella)
Noi kitarakamat on kyllä mukavia, varsinkin putkisäröpedaalit jne jne synan perässä.
Mut kompuroinnin jättäisin kuitenkin räkki/tms laitteiden varaan taikka softalle...

Riippuu tietysti käyttötavasta ja omasta fiilikseste.
Laiteiden "väärinkäyttö" on aina mukavaa :D
Avatar
#3 • • Edited gerry Guest


Se mitä joskus aikoinaan soitteli sähkökitaraa ja oli musaliikkeessä duunissa...




Aah, sitäkö sä siellä päivät pitkät teit :excellent: ?

Sori oli ihan pakko:D


Ja noi kitaraefektit ovat yleensä hiukan "rosoisemmat" sekä suhisevammat... Varsinaiseen hifityöskentelyyn niistä ei ole... Tietty muutama poikkeus on.

Mut mikä ettei jos halua uusia saundeja niin juuri tuol väärinkäytöl vois onnistua:)
Avatar
#4 • • bulk Guest

Doddih, tässä torstai yöaamu:n huuruissa tuli mietittyä näitä elämän suuria kysymyksiä: elikkäs onkos kitaralle myytävissä stombox kompuroissa (esim boss:in CS-3) ja räkkiin tms. asennettavissa kompuroissa jokin ero? Syntikkapohjaista materiaalia olisi tarkotus kompressoida. Jos joku tietää niin valaiskoon :D



Kyllä se isompi ero taitaa tulla kompuran hinnasta, kuin siitä paketista jossa se tulee. Ja lisäksi kannattaa päättää, haluaako vain rutistaa dynamiikkaa vai tahtooko tuoda saundiin jotain rutinaa sen lisäksi.

Noi skittaboksit on kyllä ihan mukava lisä hulluihin tiedemiesleikkeihin, mutta kyllä noi räkkivermeet on aika paljon käytännöllisempiä IMO. Ja softallakin on kohtuullisia kompuroita, niitäkin kannattaa testailla.

Veikkaan, että tämä
http://www.thomann.de/thoiw3_maxon_rcp660_kompressor_bodeneffekt_prodinfo.html
saundaa paremmalle
kuin tämä
http://www.thomann.de/thoiw3_behringer_mdx_1600_autocom_pro_xl_prodinfo.html
.

Toisaalta taas, tämä
http://www.thomann.de/thoiw3_danelectro_dj9_surf_turf_compressor_prodinfo.html
varmaan saundaa erilaiselta kuin tämä
http://www.thomann.de/thoiw3_tubetech_cl2a_prodinfo.html
Avatar
#5 • • aleksivirta Guest
(huonona) nyrkkisääntönä vois sanoa että hyvistä kitarapedaaleista saa sitä murinaa ja lofi-vibaa, hyvät normi-räkkikompurat (ei kitaraefut) taas säilyttää signaalin kliinimpänä ja eheämpänä.

totta kai on poikkeuksia molempiin suuntiin vaikka kuinka, mutta periaatteessa kuitenkin ne räkkikompurat on yleensä tarkotettu studiomiehelle musan miksaukseen ja kitaraspedut artistille instrumenttisignaalin muokkaamiseen - molemmilla porukoilla on omat tarpeensa.

sen lisäks kandee ottaa huomioon että _periaatteessa_ stompboxeihin on tarkotus tunkea ns instrumenttitasosta signaalia ja tavallisiin räkkikompuroihin aika paljon vahvistetumpaa linjatasosta mikä taas voi aiheuttaa just sitä säröytymistä yms jos linjatasosta signaalia vedetään pedaalin läpi liika lujalla.
Avatar
#6 • • . Guest


sen lisäks kandee ottaa huomioon että _periaatteessa_ stompboxeihin on tarkotus tunkea ns instrumenttitasosta signaalia ja tavallisiin räkkikompuroihin aika paljon vahvistetumpaa linjatasosta mikä taas voi aiheuttaa just sitä säröytymistä yms jos linjatasosta signaalia vedetään pedaalin läpi liika lujalla.


ts. instrumenttitasoisten laitteiden inputin impedanssi on väärä, liian alhainen. aiheuttaa säröytymistä hiljaisillakin volyymeillä.
Avatar
#7 • • Daniel Braun Guest


Se mitä joskus aikoinaan soitteli sähkökitaraa ja oli musaliikkeessä duunissa...




Aah, sitäkö sä siellä päivät pitkät teit :excellent: ?

Sori oli ihan pakko:D


Jesh...
Sä ymmärsit asian aivan oikein ;)
Avatar
#8 • • bulk Guest


ts. instrumenttitasoisten laitteiden inputin impedanssi on väärä, liian alhainen. aiheuttaa säröytymistä hiljaisillakin volyymeillä.



Eipäs olekaan, instrumenttisisäänmenojen impedanssi on tyypillisesti 1Mohm (nk. HiZ), kun taas linjatasoiset sisäänmenot on niitä matalammalla impedanssilla olevia (luokkaa kymmeniä kilo-ohmeja).

Intrumenttitasoiseen voi helposti tökätä linjatasoista tavaraa noin impedanssin puolesta, kunhan vain pitää huolen siitä, että taso ei ole liian korkea.
Avatar
#10 • • gerry Guest


........
varmaan saundaa erilaiselta kuin tämä
http://www.thomann.de/thoiw3_tubetech_cl2a_prodinfo.html




Jessus että on kompuralla hintaa :hah:



No älä...


Onkohan se oikeasti niin hifi vai onko siinä vaan vitusti ilmaa välis.... Kuitenkin jostakin halppiskompomenteista lapsityövoimalla kasattu=)

Niin mä tekisin jos olisin bisnesmies;)


Ja toi oli vielä thomanin hinta, ties paljon oikeasti maksaa...
Avatar
#11 • • aleksivirta Guest
samanlaisen laitteen saa asioista tajuava ihminen sopivilla työkaluilla aikaseks luultavasti muutamalla sadalla eurolla. riippuu tietysti ihan yksityiskohdista et kuinka vaikeita juttuja noi on (putkilaitteet vaatii usein jo vähän varovaisuutta ja tietoa rakentelijalta)... mutta helpommasta päästä esimerkkinä legendaaristen ssl-kanavakompuroiden uusioversiot huutaa helposti tonnin-pari tsibaleelta siinä missä netistä löytyvillä schemoilla moisen voi rakentaa kuorineen kaikkineen muutamalla huntilla jos vaan saa piirilevyt syövytettyä jossain ja kolvi pysyy kädessä hyvin.

tollasissa laitteissa pitää kuitenki materiaalien lisäks ottaa huomioon ainakin:

* ns. r&d-kulut - uusien ideoiden testailu, suunnittelu, entisten designien parantelu jne.
* valmistuskulut - ton tason laitteita tehdään aika usein ihan länsimaisissa pajoissa halpistuotannon sijaan... tai vähintäänkin testataan helvetin tarkasti ja ekstensiivisesti
* vaikka ton tason laitteiden tekijät tekee aika usein timmejä ja hyviä työkaluja pyrkien laatuun niin ne haluaa silti tehdä bisnestä eikä hyväntekeväisyyttä
* helvetin hyvät studiolaitteet ei oo mikään sellanen juttu ku jääkaapit joita jokanen tarvii - markkinat on kuitenkin loppupeleis aika pienet vaikka maailmassa onkin aika paljon pro-studioita - katetta siis voi olla kannattava napata

erään aika tunnetun mikkiesivahvistimia valmistavan firman yks jäbä totesi yhellä foorumilla taannoin että niiden tonnin-puolentoista hintasta vahvista vastaavan laitteen voi tehdä just muutamal satasella ja seikat jotka selittää hintaeron on 1) halu suunnitella ja tehdä vimpan päälle laatua 2) halu tehdä bisnestä. 'nuff said.
Avatar
#12 • • bulk Guest
Näin on näppylät, osa pro-tason laitteista on vielä sen merkkisiä, että normaali tossunkuluttaja ei ole niistä koskaan kuullutkaan.

Hyvä esimerkki tästä tuli just tänään duunissa, pohdittiin ULA-vastaanottimien hankkimista ja päätettiin ottaa koekäyttöön yksi 1U laite, joka osaa mittailla siirtotiestä mm. deviaatioita ja muuta hyödyllistä tietoa. Hinta oli maahantuojalla ~2700e+toimitus. Siis AM/FM-radiovastaanottimesta, ei edes mistään moniaaltoalueskannerista. :panic:

Tosin noita ei varmaan hankita kuin korkeintaan 1-2 ja loppuihin kuunteluihin tulee perinteiset hifi-vastaanottimet, jotka maksaakin sitten noin 1/10-osan ja itse äänenlaatu on varmasti aika samalla tasolla.

Toi hardiskompuran paras puoli softakompuraan verrattuna on muuten se, että sitten kun sirahtaa tarpeeksi kuumaa signaalia piuhaan, niin pimeäksi menee äänikortin sisäänmenon sijaan kompuran sisäänmeno.
Avatar
#13 • • gerry Guest
hiukan oftopiikkina mainittakoon et koko vitun ProoToolsjärjestelmäkin on kans ihan rahastusta....


Joku hikinen DSP kortti maksaa VAIN 10, 790- Protools näppis 259.- (vittu tavallinen näppis jossa ny on vaan värilliset nappulat). Ja piuhoista en viiti ees mitään mainita... (thomannin hintoja)

Turhaa jankka et laatu ja laatu... Tiedän mikä on laatu ja mikä tyhmien ihmisten kynimistä VAIKUTTAVAN markkinoinnin ansioista. Tuskin oon väärässä kun epäilen et ainakin 50 prosenttia siitä on katetta (jos ei enemmänkin) ja korkea hinta perustellaan "no mut ku se on ProTools ja se on vaan paras" ymymym.... Ei noi paskapiirit voi niin paljon maksaa, se on se "merkki" joka maksaa. Paskan marjat sanon mä:)
Avatar
#14 • • bulk Guest

hiukan oftopiikkina mainittakoon et koko vitun ProoToolsjärjestelmäkin on kans ihan rahastusta....


Joku hikinen DSP kortti maksaa VAIN 10, 790- Protools näppis 259.- (vittu tavallinen näppis jossa ny on vaan värilliset nappulat). Ja piuhoista en viiti ees mitään mainita... (thomannin hintoja)

Turhaa jankka et laatu ja laatu... Tiedän mikä on laatu ja mikä tyhmien ihmisten kynimistä VAIKUTTAVAN markkinoinnin ansioista. Tuskin oon väärässä kun epäilen et ainakin 50 prosenttia siitä on katetta (jos ei enemmänkin) ja korkea hinta perustellaan "no mut ku se on ProTools ja se on vaan paras" ymymym.... Ei noi paskapiirit voi niin paljon maksaa, se on se "merkki" joka maksaa. Paskan marjat sanon mä:)



Lisää offtopikkia.

Jostain kumman syystä ammattimaisessa audionkäsittelyssä siirrytään koko ajan enemmän Pro Toolsiin muista kovalevypohjaisista järjestelmistä. En nyt muista montako PT-yksikköä Ylellä otettiin talvella käyttöön, mutta niitä oli useita.

Sitten kun rakennetaan äänenkäsittelypajaa, jolla tehdään jatkuvasti kymmenien tuhansien, tai satojen tuhansien eurojen produktioita, niin ei tunnu missään, että valitaankin sitten ne parhaat vehkeet mitä rahalla saa (mitenkään Pro Toolsia liputtamatta, itsellä kun ei ole kuin kevyt kokeilupohja ko. alustasta). Lisäksi pitää muistaa, että vuosien jatkuva kehitystyö laitteissa maksaa oikeasti paljon rahaa, laitteissa ei makseta tosiaankaan vain pelkästä raudasta, vaan siitä kokonaisuudesta.

Ja sitä paitsi, ei se ole edes kallista, köyhästä vaan saattaa tuntua siltä. ;)
Avatar
#15 • • aleksivirta Guest
must on vähän vaikuttanu että protoolsia on ihan noin editti/postproduktiosoftana yleisesti pidetty aika mainiona (eihän pt mikään muusikon sävellystyökalu oo, siinä on aika köyhä midipuolikin käsittääkseni edelleen) vaikka nykyään ihan softana ainakin samplitude ja ehkä nuendokin taitaa olla aika samoilla viivoilla ja laadukasta sekä timmiä plugaria ja i/o:ta löytyy muiltakin kuin digiltä.

samoin se merkkaa aika paljon, että melkein kaikkialla käytetään pt:tä - se oli pitkään ainoo hyvä vaihtoehto tommoseen. pt-sessioita on iisi siirtää studiosta toiseen eikä tarvii tapella niin paljoo yhteensopivuusongelmien kanssa.

oon kyllä myös sitä mieltä että digi nyhtää ihan törkeet massit kaikesta ko plattariin (no pun intended) liittyvästä. ihan varmasti tossa on perää että se kehitystyö ynnä muu maksaa enkä väitä että se korkea hinta ois pelkkää ilmaa, mutta musta tuntuu että kyse ON myös siitä johtavan markkina-aseman hyödyntämisestä aika paljon - kun lähestulkoon kaikki "isot" ja "vakavasti otettavat" studikat ja videopajatkin käyttää pt:tä eikä oo aikeissa vaihtaa, niin mikäs siinä kiskoessa hyvät summat systeemeistä. de facto-standardin ylläpitäjän on helppo hymyillä.

en usko et kovin moni kouliintunut ammattilainen menee minkään "no se nyt vaan on paras"-markkinoinnin perässä, kyse on enemmän vaan siitä että halutaan käyttöön hyväks todettu muuallakin käytetty ympäristö ja ollaan valmiita sen takia maksamaan ylimäärästä, varsinkin kun se takaa sen että muualla duunaillut projektit siirtyy helpommin omaan ympäristöön. vaikkapa musiikkia johonkin leffaproggikseen vääntänyt studio saattaa viskoa videopuolta koostavalle pajalle protools-sessiot jotka saa sen hetkessä liitettyä projektiin ja kursittua kokonaisuuden kasaan nopeemmin.

tuntuu tosin siltä, että nykyään ainakin osa jengistä on havainneet että pt:llekin on nykyään ihan kelpo vaihtoehtoja ja yhteensopivuusongelmatkaan ei oo ylitsepääsemättömiä - oon esimerkiks törmännyt netin välityksellä useempaan ammattituottajaan jotka on kyllästyneet digin ympäristöön tai toiminta-/päivityspolitiikkaan ja alkaneet käyttää samplitudea.

totta on kyllä myös, että tommoseen asiaan on vähän erilainen perspektiivi ihmisellä joka tekee isossa studiossa ison rahan proggiksia ja toisaalta ihmisellä joka saattaa olla ihan yhtä tiukka ammattilainen mutta jolla on vähän enemmän liikkumavaraa aikataulujen ja vähemmän budjetin kanssa. voi olla, että edellinen haluaa systeemin joka vaan toimii ja on tuttu ja yhteensopiva, jälkimmäinen taas miettii saisko vähemmällä rahalla paremman ja näppärämmän systeemin jos tekis vähän enemmän tutkimustyötä ja kasailua ite.

ja toisaalta, alan harrastajalla on budjetti vieläkin tiukemmalla ja tarpeetkin ehkä ihan erilaiset ja helposti sitä tulee mietittyä et onks mitään järkeä maksaa maltaita jostain digin pt le-sälästä joissa oikeestaan ainoo etu halvempiin vastaaviin ratkasuihin on se että niissä tulee mukana se softa. :roll:
Avatar
#16 • • gerry Guest
Okei... ehkä mä sitten olen köyhää ku mul ei oo varaa ostaa 250 egee maksavaa PT näppistä (jota on kans kehitetty varmaan rautaisella ammattitaidolla vähintään se 10vuotta :excellent: )

Heh... Nojoo, aaaaivan sama :)
Avatar
#17 • • aleksivirta Guest
ja tartuit sit just tohon yhteen juttuun. huoh. ei se pt-systeemi vaadi sitä 250 taalan kusetusnäppäimistöä enkä kyllä tiedä kovin monta mestaa missä moinen ois käytössä.

en oo ammattilainen enkä edes puoliammattilainen, mulla on helvetin vähän rahaa mihinkään ylimääräseen enkä oo koskaan edes käyttänyt pt:tä missään rauhassa ja kunnolla... mutta kyllä sitä tulee silti välillä vaan todella palkitseva olo tännekin kirjottelusta.
Avatar
#18 • • bulk Guest

Okei... ehkä mä sitten olen köyhää ku mul ei oo varaa ostaa 250 egee maksavaa PT näppistä (jota on kans kehitetty varmaan rautaisella ammattitaidolla vähintään se 10vuotta :excellent: )

Heh... Nojoo, aaaaivan sama :)



Noita spessunäppäimistöjä on kyllä muillekin platformeille autocadista alkaen, hinnat tyypillisesti sadasta eurosta ylöspäin. Onhan toi 250e jo karkea ylilyönti, mutta toi on just sellasta tavaraa, mitä lyödään kaupantekijäiseksi sitten kun ostetaan vaikka 5000e:n systeemeitä.

Nimimerkki aleksivirta on kyllä niin oikeassa kuin vain voi tossa ammattilaisuus-semiammattilaisuus-asiassa. Ei mullakaan Pro Toolsia kotona ole eikä varmaan tule olemaankaan. Mieluummin upotan vähän aikaa Logicin kanssa ja mietin, kuinka saan erilaisia asioita hoitumaan mahdollisimman kustannustehokkaasti ja mahdollisimman pienellä hellasäröllä.