Reason 3.0

28 posts, 2 pages, 5,596 views

Avatar
#1 • • JussiS Guest
Joopajoo, installoin koneelle äsken.

Vaikuttais vallan pätevältä softalta, muutamia käyttöliittymäjuttuja ainakin paranneltu oikeeseen suuntaan, ja combinator ja masterointityökalut vaikuttaa ensituntumalta ihan toimivilta.

Mutta. On se helvetin hidas :( Reason 2.5 pyöri vielä "ihan kivasti" mun koneella, mutta tää kolmonen jaksaa soittaa about 5 kanavaa yhtäaikaa :( Mites muilla, millä koneella pyöritätte, ja pyöriikö?

Exporttaushelvettiä tiedossa siis.

Mahtaakohan Combinatorin käyttö vaikuttaa jotenkin tehonsyömiseen?

Koneena mulla AMD Athlon XP 2200, 512 Mb muistia.
Avatar
#2 • • sammy_g Guest
Kyllä mulla pyörii ihan hyvin vaikka olis "räkki" täynnä syniä ja efuja, combinaattori ei ainakaan itselläni tunnu vaikuttavan, tohon koneen käyttöön, sinänsä se helpottaa vaan laitteiden laittamista grouppeihin niin mahtuu mukavasti tohon 14:2 mixeriin kaikki kamat eikä tartte ketjutella. Tykkään kyllä hemmetisti enemmän kuin 2.x sarjasta.

koneena siis on 2000xp+ 512mb

-Sami
Avatar
#3 • • anbz Guest
Mullakin jumii ihan törkeesti enemmän ku 2.5. Kun koittaa avata jotain vanhoja (simppeleitäkin) biisejä, ni rati-riti-rallaa kuuluu komeesti. Koneena P4 3.0 / 512 / Audiotrakin Maya 44 MK2. Että ei sen kyllä tosta kii pitäs olla...
Avatar
#4 • • JayFish Guest
Kandee vaihtaa rajapintaa audiorautaan asetuksista. Voipi olla tökkiminen siitä kiinni. Jotain muista softatahmauksia kyllä on kosolti.

Pari seikkaa huomasin: Lohkojen kopiointi tökkii. Softa ei aina muista mitä on merkattu vaikka lohko olisikin merkattu.

Se saatanan uus sample-selain-vitun-fiasko. En tiedä mitä se tekee, mutta tuntuisi, että se käy tavalla tai toisella nuuhkimassa kansioiden ja alikansioiden soundeja. Tuntuupi vielä käyttävän järjelmää hyväksi, joka huonontaa asiaa entisestään. Mulla on >200.000 (about 160GB) soundia digitaalisessa muodossa (WAV, NNXT, REX, MP3, INTAKT, jne jne.) ja kyllä siinä menee äkkiä minuutti kun se "nuuhkii" ne läpi. Ihan perseestä suoraan sanottuna. Jos cache syystä tai toisesta tyhjenee, niin homma alkaa aina alusta.

MClass ihan jees. Toimii tosihyvin mitä mä oon sitä testannu. Pieniä lapsuksia täynnä, mut kaipa ne korjaantuu. Edelleenkään ei mitään tukea VST/DX:lle. Olis voinu olla jokin IMPORTER-laite tai jotain johon voinu tunkea VST-plugarin. Mieti joku kunnon VirusSoundi NNXT:ssä siihen perään NI Guitar Rig tai jotain, huh! Nousis softa ihan uusille urille.

Cubase is still my personal no.1!
Avatar
#5 • • paXe Guest
Oon kans hieman leikkiny ton 3.0:n kans ja huomannu ettei combinatoris kiipparin knobit (cutoff/reso/release/volume)ota toimiakseen,mutta modu ja pitch kyllä toimii ihan normaalisti.Testattu Evolutionin MK-361C:llä ja OSX.
Jos löytyy ratkaisua nii kertokaa.
Niin ja toinen ongelma on tuo clicker ns. metronomi joka ei oo synkas basarin kans vaikka kuinka säätelee latenssia. :mad:
Avatar
#6 • • sammy_g Guest

Oon kans hieman leikkiny ton 3.0:n kans ja huomannu ettei combinatoris kiipparin knobit (cutoff/reso/release/volume)ota toimiakseen,mutta modu ja pitch kyllä toimii ihan normaalisti.



Teeppä niille laitteille jotka siellä combinatorissa on, omat seqvenssi-raidat niin pitäis toimia, itsellä ainakin oli siitä kiinni.
Siellä seqvensserissä on ainostaan ne compinaattorit jos et tee erikseen niitä raitoja...

Vähän huonosti selitetty mutta toivottavasti jeesas.

-Sami
Avatar
#7 • • Sandor Guest
Muistit >=gigaan voi jeesata windowzessa.

Alkaa kyllä vähän mammuttitauti iskeä.
Avatar
#8 • • 029 Guest

Muistit >=gigaan voi jeesata windowzessa.

Alkaa kyllä vähän mammuttitauti iskeä.



Veikkaisin ite kans samaa. [vaik reasonista en juuri mitään kyl tiedäkkään] Oli Cubase SX:n kans tosta kiinni aikanaan ku kasasin yhtä musakonetta. Upgreidaus gigaan autto sillon ainakin sellasen "yleiseen jähmeyteen". Rajapinta vaikuttaa varmasti kans, mut jos ne asiat on reilassa ni muistin lisääminen koneeseen saattaa hyvinkin jeesata.
Avatar
#9 • • whuf. Guest
Huh.. Tarviiko tommosen simppelin softan pyörittämiseen noin kovan myllyn ja -noin paljon muistia!- 256mb on riittänyt mulla hyvin cubase 5:n pyörittämiseen ja suurin osa tosta kulunut sampleihin eikä käyttikseen. Tuli tungettua vielä parisataa megaa lisää muistia joten nyt vapaana on aina yli 300mb sampleille. Mihin se giga menee? :eek:
Kehityksen suunta on pelottava.
Avatar
#10 • • jk73 Guest
Nopean testaamisen jälkeen jouduin toteamaan että toi paska pyörii erittäin tahmeesti mun iBookissa (G4 800Mhz 640mb) kun 2.5:n kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Valtaosa demobiiseistä ei esimerkiksi soi ollenkaan jne.

joutaa saman tien roskakoriin koko softa mun puolestani.
Avatar
#11 • • gerry Guest
Ettei vaan olisi joku ware/demobugi? Vai ilmeneekö toi ihan lailisilla versioilla? Eipä tuosta uusimmasta Reasonista voi mitään myyntimenestystä odottaa jos sillä niin suuret minimivaatimukset ovat....

Kuulostaako se nyt muuten "paremmalta"... Ovatko heput pistäneet saundienginen uusiks kuten lupailivat :)?
Avatar
#12 • • borg nagar Guest
Ei reason 3 kyllä mikään tehosyöppö ole. Ittelläni on 1400 amd thunderbird, 512 ram ja paska sb audigy platinum. Silti on ollut parhaimmillaan joku 29 laitetta räkissä, joista suurin osa subtractoreita ja advanced reverbejä. Eikä tehnyt vielä edes tiukkaa. Reasonia ei kyllä hevillä saa rutisemaan.

Kehoittaisin kyllä kaikkia joilla ongelmia on tarkistamaan, että asioajurit ovat varmasti käytössä ja latenssit sopivissa määrin. Itse joudun pitämään jossain 20-50:ssä millisekunnissa, mutta toki ihan pieniinkin pääsee jos pitää devicejen määrä kohtuullisena. Sitten seuraavana tulee mieleen kovalevyt. Jos soittaa paljon waviraitaa kovalevyltä ja kovalevyt ovat pahasti pirstoutuneet, liian täynnä, yms yms. niin eihän se lukeminen onnistu. Mutta muistaakseni silloinkaan ei rupea rutkutus vaan ääni katkeaa hetkeksi.
Avatar
#13 • • gerry Guest

Ei reason 3 kyllä mikään tehosyöppö ole. Ittelläni on 1400 amd thunderbird, 512 ram ja paska sb audigy platinum. Silti on ollut parhaimmillaan joku 29 laitetta räkissä, joista suurin osa subtractoreita ja advanced reverbejä. Eikä tehnyt vielä edes tiukkaa. Reasonia ei kyllä hevillä saa rutisemaan.

Kehoittaisin kyllä kaikkia joilla ongelmia on tarkistamaan, että asioajurit ovat varmasti käytössä ja latenssit sopivissa määrin. Itse joudun pitämään jossain 20-50:ssä millisekunnissa, mutta toki ihan pieniinkin pääsee jos pitää devicejen määrä kohtuullisena. Sitten seuraavana tulee mieleen kovalevyt. Jos soittaa paljon waviraitaa kovalevyltä ja kovalevyt ovat pahasti pirstoutuneet, liian täynnä, yms yms. niin eihän se lukeminen onnistu. Mutta muistaakseni silloinkaan ei rupea rutkutus vaan ääni katkeaa hetkeksi.



Oho, johan toimii :) Veikkaan et demois/waresis on joku bugi... Vai tökkiikö jollakin alkuperäinenkin??

Ja muuten, eihän reason lue kovolta mitään waveja vaan muistista? Vai onks kolmoseen tehty jotakin muutoksia sen suhteen...
Avatar
#14 • • Sandor Guest
Normaalisti tuo toimii ok, mutta joskus asio-asetuksia räplätessä nostaa cpu:n ~10% vaikka mikään ei soi. Kyllä kaikki demot + Reason Stationin raskaimmatkin biisit mitä olen kokeillut soi pätkimättä. ST-Audio DSP24 Value (ASIO 5ms 24b/96KHz), P4 3GHz, 1GB.

Sen tarkemmin tutkimatta sanoisin, että syö cpu:ta hieman 2.5:sta enemmän.
Avatar
#15 • • sirppini Guest
Terve!

Teen tutkimusta musiikkiohjelmistojen käyttäjistä ja olen erityisesti
kiinnostunut Reasonin käyttäjistä. Haen vastaajia käynnissä olevaan nettikyselyyn.
Jos käytät Reasonia ja olet halukas vastaamaan kysymyksiin ohjelman käyttämisestä
ja musiikin tekemisestä yleensä, löydät kyselyn osoitteesta:

http://www.research.musiikki.info/phorm/survey/Prop_survey_FIN_final2.htm

Vastaaminen kestää noin 10-15 minuuttia. Kyselyvastaukset toimivat
taustamateriaalina väitöskirjatutkimukselleni, joka on osa Helsingin yliopistossa
käynnissä olevaa Musiikki ja media -tutkimusprojektia. Vastauksia käytetään
vain tutkimustarkoituksiin.

Lisätietoja:

http://www.musiikki.info
http://www.helsinki.fi/project/music

Jos et halua vastata kyselyyn, mutta tutkimuksen aihealue kiinnostaa,
voit ottaa myös suoraan yhteyttä minuun.

t. Ano Sirppiniemi
[email protected]
Avatar
#16 • • khatt Guest
Itellä ei ole vielä kolmosta, mutta Propellerheadsin sivuilla kerrotaan uudesta versiosta löytyneistä bugeista, joista yksi on keyboard mappingin rankka kuseminen (johtaa ohjelman kaatumiseen). Riippuu tietysti käyttäjästä, mutta itselleni toi keyboard mapping (näppäimistön mäppäys räkin nappeihin) on hyvin tärkeä ominaisuus, jonka puute ei maailmaa kaataisi mutta olisi merkittävä käytettävyyshaitta. (Tarkemmin ajatellen, kyllä se kaataisi maailman, koska kaikissa tähän asti luoduissa tiedostoissa on näppäinten mäppäys käytössä.) Odotellaan siis bugifixattua Reason kolmosta.
Avatar
#17 • • JayFish Guest

Huh.. Tarviiko tommosen simppelin softan pyörittämiseen noin kovan myllyn ja -noin paljon muistia!- 256mb on riittänyt mulla hyvin cubase 5:n pyörittämiseen ja suurin osa tosta kulunut sampleihin eikä käyttikseen. Tuli tungettua vielä parisataa megaa lisää muistia joten nyt vapaana on aina yli 300mb sampleille. Mihin se giga menee? Eek
Kehityksen suunta on pelottava.



Welcome to the real world :hah:.

Esim. DrunkitFromHell2, Boehendorferin 290 tai vaikkapa The Old Lady ei mahdu edes gigaan, et sinne ollaan menossa ja kovin :happyroll: Mietin jos näiden lisäksi haluis sitten vielä ajaa vaikkapa sitä Cubasea ja muitakin instruja...

Tehojen syönnistä sen verran, että muistakaahan ottaa mappaus pois äänikorttien asetuksista. Auttaa moneenkin pulmaan...
Avatar
#18 • • SamZa Guest

Mutta. On se helvetin hidas :( Reason 2.5 pyöri vielä "ihan kivasti" mun koneella, mutta tää kolmonen jaksaa soittaa about 5 kanavaa yhtäaikaa :( Mites muilla, millä koneella pyöritätte, ja pyöriikö?

Exporttaushelvettiä tiedossa siis.

Mahtaakohan Combinatorin käyttö vaikuttaa jotenkin tehonsyömiseen?

Koneena mulla AMD Athlon XP 2200, 512 Mb muistia.



AMD Duron 1.8G, 256Mb 333mhz muistipalikka +oxygen8 kiippari ja rullaa hyvin. Tosin muistia tarvii lisää kun käyttää useampia laitteita. 10 laitetta räkissä vielä toimii, mutta siinä alkaa olla raja. Varsinkin jos käyttää raskaampia laitteita kuten NN-XT + laadukkaita saundeja, niin kone alkaa rasittua. Kannattaa vain sulkea yksinkertaisesti kaikki turhat ohjelmat taustalta. Esim jos koneessa on nettiyhteys, niin linja poikki ja palomuuri (syö v*tusti tehoja) ym virussofta pois päältä. Kannattaa myös tarkistaa ASIO-ajurin asetukset. Latency kannattaa pitää alhaisena, mutta sitä nostamalla saa ohjelman syömään vähemmän koneen tehoja. Musta reasonin uusi hakukone on käytännöllinen. On paljon mukavampi ottaa hyvien saundien nimet ylös ja hakea ne simppelisti. 2.5ssa rassasi just toi hirvee tonkiminen. Tosin jos koneella on tusinan verran bankkeja niin venailuun saa tottua. Itse en ole vielä juurikaan combinatoria käyttänyt, joten tosta en tiedä.
Avatar
#19 • • JayFish Guest

AMD Duron 1.8G, 256Mb 333mhz muistipalikka +oxygen8 kiippari ja rullaa hyvin. Tosin muistia tarvii lisää kun käyttää useampia laitteita. 10 laitetta räkissä vielä toimii, mutta siinä alkaa olla raja. Varsinkin jos käyttää raskaampia laitteita kuten NN-XT + laadukkaita saundeja, niin kone alkaa rasittua. Kannattaa vain sulkea yksinkertaisesti kaikki turhat ohjelmat taustalta.



Johtunee siitä, että sulla on vähän muistia. Rasitus on seurausta IDE-väylien toiminnasta ja siitä, että soundit ei enää mahdu fyysiseen muistiin ja niitä aletaan repii kovolta (=pullonkaula nro.1).

Esim jos koneessa on nettiyhteys, niin linja poikki ja palomuuri (syö v*tusti tehoja) ym virussofta pois päältä.



Fuulaa! Netti ei vie tehoja paskan vertaa. Palomuurit vie muistia, joka pätee taas tohon edelliseen (ainkain sun tapauksessa). Tosin, joidenkin täskien ajaminen palomuurien toimesta saattaa "hörpätä" cyclejä prosulta, mutta nämäkin ajetaan pääasiassa serviceinä. Koneen oletus prioriteetti on ohjelmilla eikä serviceillä. Palomuurit mettään ja NATit päälle.

Kannattaa myös tarkistaa ASIO-ajurin asetukset. Latency kannattaa pitää alhaisena, mutta sitä nostamalla saa ohjelman syömään vähemmän koneen tehoja.



Hyvä nyrkkisääntö on pitää latency oletuksena. Oletus on se minkä valitaessa eteesi saat. En jaksa luennoida tästä...

Musta reasonin uusi hakukone on käytännöllinen. On paljon mukavampi ottaa hyvien saundien nimet ylös ja hakea ne simppelisti. 2.5ssa rassasi just toi hirvee tonkiminen. Tosin jos koneella on tusinan verran bankkeja niin venailuun saa tottua. Itse en ole vielä juurikaan combinatoria käyttänyt, joten tosta en tiedä.



Toivottavasti päivitys korjaa ton. En tiedä mikä helvetin päätös oli alkaa nojaamaan johonki omaan filelistaan. Tähän päälle kun laskee vielä järjestelmän viemän ajan, niin sitä menee törkeesti. Mulla tosiaan voi palaa minuuttikin tuohon ja jos filelista ylitetään muistista, niin se palaa uudestaa ja sitten vituttaa. Aika ei siis pala siihen, että kovo ei pysy perässä vaan siihen, että faileja vaan on niin järjesttömästi. En koske mokomaan ennen kuin toi on korjattu.
Avatar
#20 • • aleksivirta Guest
jayfish, tod hyvää asiaa mutta yks juttu pisti silmään.

Hyvä nyrkkisääntö on pitää latency oletuksena. Oletus on se minkä valitaessa eteesi saat. En jaksa luennoida tästä...



en kyllä kyseenalaista tätäkään näkökulmaa ihan suoraan, voi olla ihan hyvä että jos ei tiedä mitä tekee niin pysyy siinä oletusarvossa - varsinkin jos se on joku järkevä arvo vakiona reasonissa / ajureissa.

jos et tarkoittanut tota niin IMO sen playback-puskurin koko on kuitenkin käyttäjän valittavissa oleva kompromissiratkasu - ts. millanen tasapaino halutaan sen latenssin ja audiostreamin vakauden välille... eri asia jos puhutaan RME-tason timmeistä ajureista joiden kanssa kompromisseja joutuu tekemään vähemmän.

ts. jos ei oo tarkotus kontrolloida reaaliaikasesti juur mitään vaan lähinnä tökkiä nuotteja sekuun ja kuunnella miltä kuulostaa niin isompi puskurikoko voi olla hyvä ratkasu koska saadaan enemmän sitä safety marginia ja sitä prossutehoa vapautuu muuhun, toisaalta jos taas ideana on tyyliin soittaa paria saundia livenä niin voi olla että kannattaa tiputtaa latenssit matalammalle tasolle sen kustannuksella että isommilla virityksillä sit saattaa tulla dropouttejakin.

joudut kuitenkin pitämään miniluennon mulle siitä mitä tolla tarkotit, saattaa nimittäin olla että ymmärsin vaan vituilleen pointtisi :)