Äänenpaine (kone)musiikkitapahtumissa

78 posts, 4 pages, 10,256 views

Apo

Posts: 1,574

#61 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut


p:s toivottovasti tulevaisuudessa tulee enemmän ääniheeboja mukaan bileidenjärjestelyissä ;)



joo'o, tässä ois selkeästi markkinarako =)
Avatar
#62 • • lauri Guest
Muutamiin asioihin kantaa ottaen,

Äänitarkkailija/miksaaja teknobileissä on lähestulkoon melko turha. Äänitarkkailijan paikka on keskellä tai mahdollisimman optimaalisessa paikassa PA:n yleisöpuolella (Ei esim. niinkuin pussyssä DJ:n vieressä, niinkuin joku antoi esimerkin, no offence). Teknobileissä äänenlaatu on hyvin pitkälti täyteen puskettua keskitaajuutta ja hyvin matalia taajuuksia ja hyvin korkeita taajuuksia - kuitenkin melko staattisesti, eli miksaamalla ei voi juurikaan tehdä ihmeitä ja vaikka voisikin, DJ pystyy mikseristään kuitenkin yliajamaan kaiken. Äänen tasoa toki pystyy tarkkailemaan, mutta onko tarkoituksenmukaista pitää 7,5h työssä ihmistä jonka tehtävänä on seurata nouseeko desibelitaso tietyn rajan yli - mielestäni ei. DJ on yleisön viihdyttäjä / artisti. DJ:llä on mikseri jota hän käyttää, josta hän pystyy säätämään äänen voimakkuuden. Se on mielestäni DJ:n asia pitää myös äänentaso inhimillisenä. Mikäli näin ei tapahdu, on se DJ:n ammattitaidottomuutta.

Ja se, että laitetaan desibelimittari dj-koppiin - voi pyhä yksinkertaisuus.
DJ-kopissa/lavalla lienee monitorointi, PA osoittaa tanssilattialle. Loppu lienee historiaa.
Avatar
#63 • • alke Guest


korkeita taajuuksia - kuitenkin melko staattisesti, eli miksaamalla ei voi juurikaan tehdä ihmeitä ja vaikka voisikin, DJ pystyy mikseristään kuitenkin yliajamaan kaiken. Äänen tasoa toki pystyy tarkkailemaan, mutta onko tarkoituksenmukaista pitää 7,5h työssä ihmistä jonka tehtävänä on seurata nouseeko desibelitaso tietyn rajan yli - mielestäni ei.



Luepas nyt hieman huolellisemmin, tää threadi toistaa itseään nyt jo aika pahasti :/

Apon pointti on edelleen se, ettei yhdenkään henkilön pitäisi joutua istumaan täyttä seitsemää-kahdeksaa tuntia PUTKEEN yhdessä paikassa, vaan ideana on se että jokin sovittu henkilö joka muutenkin ravaa edestakaisin, säätää matkallaan äänentasoa jos se on selkeästi liian kovalla. Tähän riittää yksi kaksikanavainen dj-mikseri ja joku ihminen joka ei ole kuuro.


DJ on yleisön viihdyttäjä / artisti. DJ:llä on mikseri jota hän käyttää, josta hän pystyy säätämään äänen voimakkuuden. Se on mielestäni DJ:n asia pitää myös äänentaso inhimillisenä. Mikäli näin ei tapahdu, on se DJ:n ammattitaidottomuutta.

Ja se, että laitetaan desibelimittari dj-koppiin - voi pyhä yksinkertaisuus.
DJ-kopissa/lavalla lienee monitorointi, PA osoittaa tanssilattialle. Loppu lienee historiaa.



Huoh.

En tiedä oletko koskaan itse soittanut bileissä missä dj-tiskin sijainti on niin hankalassa paikassa äänentoistoon/lattiaan nähden ettei äänenpaineesta saa kuin suuntaa-antavan kokemuksen, vieden tehokkaasti deejiiltä mahdollisuuden tarkkailla äänentasoja kovinkaan hyvin. Ei voi olettaa että deejii kävis kaksituntisen settinsä aikana 15min välein lattian puolella höristämässä korviaan ja sukimassa partaansa ja sitten takaisin mikserin ääreen säätämään tasoja alemmas. Viime viikonlopun reiv-bileet olivat ainakin mulle sellainen tila että havainto oli lähinnä suuntaa-antava.

Vetoan tässä siihen etteivät kaikki deejiit suinkaan ole kuuroja, ja on mielestäni aikamoisen halveksuvaa sanoa että on deejiin ammattitaidottomuutta jos hän ei itse pysty pitämään äänentasoa inhimillisenä johtuen itsestään riippumattomista seikoista. Samalla analogiallahan sitten on esimerkiksi rekkakuskin ammattitaidottomuutta jos hän ei osaa pitää rekkaa jäisellä tiellä ja saa aikaan liikenneonnettomuuden missä 13 ihmistä kuolee koska kuljetusfirma ei jaksanut vaihtaa talvirenkaita kuljetuskaluston alle.

Apon ehdotus on edelleen erittäin pätevä. Ei pitäisi olla edes tilan ratkaisusta kiinni, että jossain nurkassa on yksi dj-mikseri itse deejiiltä ulottumattomissa, jossa joku henkilökunnasta voi käydä sitä säätämässä ohikulkumatkalla tai kun tuntuu siltä että korvat vuotaa verta kohta.

Tässä on kuitenkin ihmisten kuulosta ja tulevaisuudesta kyse, ja mielestäni siinä vaiheessa kun sanotaan että deejii on ainoa jonka pitäisi pystyä voida tekemään ratkaisut äänenpaineista, mennään ihan päin vitullista metsikköä.

Hassua sikäli kun ajattelee miten luultavasti järjestävä organisaatio on se joka olisi ekana raastuvassa vastaamassa haasteisiin kun jossain ilmaisbileissä 17v Jarskilla menee kuulo koska ääntä ajetettiin yli sallittujen rajojen ja yritetään vedota siihen että olihan se ihan selkeästi deejiin vika, mitäs istui siellä suljetussa kopissa eikä käynyt vartin välein lattialla toteamassa että nyt soi vähän liian lujaa...

Eikä mun mielestä tähän auta sanoa että "oma moka, pitäis tajuta että ollaan itse vastuussa omasta kuulosuojauksestaan". Samalla tavalla on vissiin sit henkilön oma moka jos saa itsestään mitenkään riippumatta puukosta vatsaan eikä tajunnut pitää kevlarliiviä päällään.....[/code][/quote]
Avatar
#64 • • gerry Guest

Muutamiin asioihin kantaa ottaen,



Ja se, että laitetaan desibelimittari dj-koppiin - voi pyhä yksinkertaisuus.
DJ-kopissa/lavalla lienee monitorointi, PA osoittaa tanssilattialle. Loppu lienee historiaa.




No se antura on TIETYSTI jossakin tanssilattian puolella...... :D Älä vaan sano ettet ajatellu tuota ;)
Avatar
#65 • • lauri Guest


Apon pointti



Juttelin asiasta Apon kanssa pari tuntia ja saimme jonkinnäköisen yhteisymmärryksen asiaan.


Ei voi olettaa että deejii kävis kaksituntisen settinsä aikana 15min välein lattian puolella höristämässä korviaan ja sukimassa partaansa ja sitten takaisin mikserin ääreen säätämään tasoja alemmas. Viime viikonlopun reiv-bileet olivat ainakin mulle sellainen tila että havainto oli lähinnä suuntaa-antava.

Vetoan tässä siihen etteivät kaikki deejiit suinkaan ole kuuroja, ja on mielestäni aikamoisen halveksuvaa sanoa että on deejiin ammattitaidottomuutta jos hän ei itse pysty pitämään äänentasoa inhimillisenä johtuen itsestään riippumattomista seikoista



Jea, en tarkoitakaan että DJ:n tehtävä olisi tarkkailla äänenpainetta. Vaan jos esim. DJ:lle on annettu rajat minkä puitteissa äänen tulee olla (hyvänä perussääntönä punaiset ledit), niin mielestäni DJ:n tehtävä on kunnioittaa tätä. Mielestäni se on täysin DJ:n ammattitaidottomutta, jos välinpitämättömyydellä nostaa äänenpainetta tarkoituksenmukaisen rajan yli. Jos PA on säädetty päin mäntyä jo lähtökohtaisesti, on se toki täysin järjestäjä ammattitaidottomuutta. Mutta useimmiten PA säädetään joidenkin tasojen mukaan ja niiden mukaan pyritään etenemään, rite?


Apon ehdotus on edelleen erittäin pätevä. Ei pitäisi olla edes tilan ratkaisusta kiinni, että jossain nurkassa on yksi dj-mikseri itse deejiiltä ulottumattomissa, jossa joku henkilökunnasta voi käydä sitä säätämässä ohikulkumatkalla tai kun tuntuu siltä että korvat vuotaa verta kohta.

Tässä on kuitenkin ihmisten kuulosta ja tulevaisuudesta kyse, ja mielestäni siinä vaiheessa kun sanotaan että deejii on ainoa jonka pitäisi pystyä voida tekemään ratkaisut äänenpaineista, mennään ihan päin vitullista metsikköä.



Jep, Apon ehdotus *on* edelleen pätevä, mutta toteutus ei aina ole niin yksinkertaista. Siinä on monta asiaa, jotka hankaloittavat sen käytännön onnistumista. Kuten esim. millä perusteilla ääntä hiljennetään/nostetaan, mihin laite sijoitetaan, kenen vastuulla laite on, kuka estää bändäreitä yms yms ronkaalamasta sitä, se tuo uuden silmukan signaaliin ja aiheuttaa jonkin verran latenssia. Idea ei silti ole huono, mutta mielummin käyttää sitten sitä rahaa siihen oikeaan äänen tarkkailijaan jonka tehtävänä on varmistaa se, että ääni pysyy oikeissa uomissa ja voi oto hoitaa yleisteknikon hommia.

DJ ei toki ole ainoa joka tekee ratkaisut äänenpaineista, mutta silloin kun DJ ei noudata annettuja ohjeita, on hän mielestäni vastuullinen ja kyseessä on DJ:n ammattitaidottomuus, jota on turha perustella esim. humalatilalla tai huonolla kuulolla.

Lauri
Avatar
#66 • • markedman Guest


DJ ei toki ole ainoa joka tekee ratkaisut äänenpaineista, mutta silloin kun DJ ei noudata annettuja ohjeita, on hän mielestäni vastuullinen ja kyseessä on DJ:n ammattitaidottomuus, jota on turha perustella esim. humalatilalla tai huonolla kuulolla.



Joo, nää DJ:n vastuut menee useimmiten käytännössä kuitenkin vituiks. Jos paikalla ei oo stage manageria tai muuta vastaavaa duunia tekevää henkilöä, joka valvoisi ja opastaisi esiintyjiä niin useinhan soittorajoitukset sanotaan illan ekalle DJ:lle, jonka sitten muka pitäisi muistaa sanoa asiasta seuraavalle. Käytännössä kun illan vika DJ usein tulee paikalle, EQ:t on valmiiksi kaakossa ja mittarit näyttää jo punasta edellisen jäljiltä, niin harvempi lähtee oma-aloitteisesti tasoja pudottamaan aloittaessaan settiä.

Kyse on mun mielestä edelleen siitä, että oli se DJ "ammattitaitoinen" tai ei, niin vittu salissa saattaa olla satoja tai välillä vähän enemmänkin ihmisiä, joiden kuulo on vaarassa. Asiasta on aika turha kitistä jälkikäteen, että "ton vika", kun jollain alkaa piippaamaan korvissa lopun ikäänsä. Jos äänen huomataan olevan bileissä törkeästi liian kovalla, ei aina löydy pokkaa/sananvaltaa just sillä hetkellä paikalla olevalta järkkääjältäkään mennä jonkun isomman nimi-DJ:n luo jatkuvasti valittamaan, kaikki DJ:t eivät vaan välitä, ja PA-räkin säätö on vähän huono idea ellei siitä oikeasti jotain tajua. Siksi yhden välimikserin sijoittaminen vaikka PA-räkin viereen helposti saataville on hyvä idea, että edes keinot äänen hallitsemiseen löytyisi, ja harvemmin kukaan DJ:kään menee PA-räkin laitteisiin koskemaan.

Ja kuten sanottua, se DJ-mikserin master-ledirivistö ei oikeasti kerro muuta kuin suuntaa-antavaa näyttöä äänen voimakkuudesta. Jos kanavista on kikkailun vuoksi vedetty bassot pois ja boostattu ylä-äänet täysille, niin ei se ledirivistö välttämättä punaista näytä (riippuen myös mikserin designista). Mutta ihmiskorvan havainnoima ääni voi tässä vaiheessa olla äärimmäisen tuskallista.

-m

--
Symptom Records
Avatar
#67 • • kent Guest
Pakko heittää taas väliin hieman kommenttia. Tässä keskustelussa esiintulleista ehdotuksista Apon ehdotus on kyllä yksi parhaimmista. Itse en ainakaan laittaisi ns. "miksaajaa/ääniteknikkoa" saliin ääntä kontrolloimaan. Syy tähän on se ,että pitkän ajan oleskeleminen noinkin voimakkaissa volyymeissa aiheuttaa sitä, että korva helposti tottuu tavallista kovempaan äänenpaineeseen, jolloin volyymitaso nousee väkisinkin ja melkeimpä voin sanoa, että on illan päättyessä aivan yhtä kovalla kuin olisi ilman sitä äänitarkkailijaakin.
Rokkipuolen etuna kun on se, että yksi veto kestää yleensä n. 45-60 min, jonka jälkeen miksaaja vaihtuu ja äänenpaineet laskevat noin 30 minuutiksi (bändin vaihto tms). Tämän takia äänenpaineet pääsevät siellä puolella harvoin karkaamaan käsistä (ja kyllä, teen siis itse näitä hommia, eli en puhu kavereilta kuullun tiedon perusteella).

Halvin ratkaisu tuollaiseen äänenpaineen kontrollointiin olisi edelleenkin" automaattimikseri" (AVC2 tms)yhdistettynä äänenpainemittariin, jonka anturit sijoitettu saliin. (jälkimmäinen ei toki ole pakollinen jos halutaan oikein kitsastella.
Ennen bileitä sitten viritetään PA ja määritetään desibelitaso, jonka yli ei mennä (otetaan se tässä esimerkissä vaikka 104db tanssilattialle). Säädetään volyymit maksimitasolle ja lukitaan mikseri.
"Automaattimikserin" hyvänä puolena on se ,että se ei kompressoi ääntä, vaan laskee äänenpainetasoa. Esimerkiksi , jos raja ylitetään 1 db, niin mikseri laskee äänenpainetta 2 db. Jos ylitys on 2db, niin äänenpainetason lasku on 4db. Eli päästään tilanteeseen, jolloin on tarkoituksenmukaisempaa vääntää niitä numikoita alaspäin, sillä ääni kuuluu silloin kovempaa, mutta ei kuitenkaan yli etukäteen määritetyn maksimitason.

DJ kannalta taas riittävä monitorointi soittimien läheisyyteen on suotavaa, sillä mikäli tuntuu, että "ei vittu irtoo fiilistä, jos soittaa näin hiljaa! " ,ni voi aina vääntää nupit kaakkoon omista monitoreistaan ja näin pilata sitten vain oman kuulonsa, josta sitten ei voi muuta syyttääkään kuin itseään,kun itse sitä ääntä tuli säädettyä yli korvien sietokyvyn.

Miksaaja on vastuuhenkilö, mikäli jonkun bileissä olijan kuulolle tapahtuu jotain jasiitä on turha valitella jälkikäteen, että "hitto kun en arvannut, että 8 tunnin oleskelu yli 100db melussa vois aiheuttaa kuulovaurioita".

Hienoa kuitenkin huomata, että tähänkin asiaan ollaan viimein kiinnittämässä huomiota.

nim.desibelejä vastaa taistelua vuodesta 1 :)
Avatar
#68 • • JussiS Guest


"Automaattimikserin" hyvänä puolena on se ,että se ei kompressoi ääntä, vaan laskee äänenpainetasoa. Esimerkiksi , jos raja ylitetään 1 db, niin mikseri laskee äänenpainetta 2 db. Jos ylitys on 2db, niin äänenpainetason lasku on 4db. Eli päästään tilanteeseen, jolloin on tarkoituksenmukaisempaa vääntää niitä numikoita alaspäin, sillä ääni kuuluu silloin kovempaa, mutta ei kuitenkaan yli etukäteen määritetyn maksimitason.


Siis eikös toi oo ihan peruslimitteri? Eli just se vehje, jonka soundin huomaa siinä vaiheessa kun breikin jälkeen ekalla bassoniskulla meinaa taju lähtee, ja sen jälkeen volat lähtee ja ääni on puuroa.

Ikävä kyllä noissa äänentasoissa on sellanen, et osa dj:stä on yksinkertaisesti niin luupäitä, ettei ne tajua et se ääni menee päin helvettiä siinä vaiheessa mikserin ledit on punasella, tai sitä että se musa sois ihan oikeesti kovempaa, jos ei limitteri ottais vastaan. Ei paljoo auta vaiks olis maailman hienommat vehkeet, automaattimikserit, limitterit, kompurat tai ihan mitä vaan, mut jos dj päättää vetää jokaisen nupin kaakkoon joka mikseristä löytyy, niin vituiks menee. Eikä sillä väliä, vaikka siinä kävis suomen hifikorvaisin äänitarkkailija sanomassa, että "sun pitäis nyt soittaa hiljempaa", kun nää sällit vetää samantien volumet takas kun selkänsä kääntää.

Harmi etten löytäny tähän sellasta kuvaa jossa eräs nimeltämainitsematon suomalaisdj soittaa mikserillä, jossa on jokainen liuku täysillä ja kaikki equt vedetty "kelloviiteen", ledit on kauniina punasena rivinä pohjissa kanavilla.
Avatar
#69 • • kent Guest
Siis eikös toi oo ihan peruslimitteri? Eli just se vehje, jonka soundin huomaa siinä vaiheessa kun breikin jälkeen ekalla bassoniskulla meinaa taju lähtee, ja sen jälkeen volat lähtee ja ääni on puuroa.


Juu ja ei.
Peruslimitteriin on kenen tahansa helppo päästä käsiksi säätelemään. Lisäksi äänenpaineen vaihtelu ei ole niin radikaalia kuin peruslimitterissä. Äänenpaine nousee nimittäin takaisin maksimitasoon erittäin siististi. Hvänä puolena vielä on tuo äänenlaadun säilyminen hyvänä, johtuen siitä, että soundia ei jouduta kompressoimaan, vaan tasoa vaan lasketaan (sama kuin vetäisi 2.mikseristä numikoita alas).
AVC2 :ssa ei ole mitään ulkoisia kontrollinamikoita ,joita pääsisi säätelemään ja näin ollen hakemaan hieman lisäpotkua PA:sta.
Itse kyseistä laitetta testanneena voin kyllä rehellisesti sanoa, että kyllä tuo voittaa monet kompressori/limitteri yhdistelmät ihan 10-0. Jo pelkkä laitteen äänenlaatu (kuten kaikissa formula tuotteissa) on erittäin hyvä. Vastaavaa soundia hakiessa joutuisi sijoittamaan limitteriin lähestulkoon puolet enemmän rahaa, eikä vieläkään saisi samaa käyttöturvallisuutta mitä AVC2 tarjoaa.

DJ:n puolelta opettelua vaatii se, että kun dj mikseri on säädetty niin, että maksimiäänenpaine saavutetaan 0 -tasolla, niin voi tuntua hälmöltä aluksi soitella jollain -3db tasoilla ja todeta, että volan nosto siihen +6db ei vaikutakaan äänenpaineeseen , vaan laskee sitä.
Juuri tähän perustuu ero normaalin kompressori/limitterin ja AVC2 ero. En usko ,että kukaan dj vetää ledit punaisella, kun huomaa että tulos on puolet hiljaisempi kuin 0 -tasossa soitettu siistinkuuloinen ja potkiva soundi. Pientä psykologiaa käytetty myös laitteen suunnittelussa näes. Ja kun hintakaan ei ole kummoinen ( alle £600), niin tuntuisi että tuollaisen käyttö olisi bileissä jopa perusteltua (pitkällä juoksulla säästää sen "äänitarkkailijan" liksan ja kun laite on kerran säädetty, niin sitä ei tarvii joka kerta uudelleen säätääkään
.Ja kulkee vielä kätevästi pääteräkissä :)
Lopetan tähän. Kiitos ja anteeksi.
Avatar
#70 • • . Guest


"Automaattimikserin" hyvänä puolena on se ,että se ei kompressoi ääntä, vaan laskee äänenpainetasoa. Esimerkiksi , jos raja ylitetään 1 db, niin mikseri laskee äänenpainetta 2 db. Jos ylitys on 2db, niin äänenpainetason lasku on 4db. Eli päästään tilanteeseen, jolloin on tarkoituksenmukaisempaa vääntää niitä numikoita alaspäin, sillä ääni kuuluu silloin kovempaa, mutta ei kuitenkaan yli etukäteen määritetyn maksimitason.


Siis eikös toi oo ihan peruslimitteri? Eli just se vehje, jonka soundin huomaa siinä vaiheessa kun breikin jälkeen ekalla bassoniskulla meinaa taju lähtee, ja sen jälkeen volat lähtee ja ääni on puuroa.


ei oo peruslimitteri. uskoisin et "kent" tarkoittaa laitetta mikä mittaa paljon pidempiaikaista tasoa kuin perustoosa. peruslimitteri max n.2s, autolevellerit pystyy mittaamaan jopa yli 10s. peruslimitteri ottaa tason suoraan linjasta kun taas näit "hienompia" pystyy ohjaamaan mittamikillä, mikä antaa pikkasen eri kuvan äänentasosta ja -paineesta huoneessa. (toki sitäkin pystyy vähän kusettamaan johtuen siitä että ne usein mittaa keskiääniin painotetulla käppyrällä, mut tää nyt ei oo oleellista)

näihin vehkeisiin liittyy yks surkuhupaisa ominaisuus:
olipa kerran eräässä yökerhossa, jossa oli naapureista johtuva tiukka desibeliraja, tapahtuma jossa oli limbo-kilpailu. kilpailun aikana yleisö alkoi kovaäänisesti kannustamaan kilpailijoita. ihmisäänihän sisältää kovasti keskiääniä - juuri niitä joihin nämä limitterit reagoivat. kannustus oli niin kovaäänistä ja jatkuvaa että loppujen lopuksi PA:sta ei kuulunut pihaustakaan. arvaa naurattiko? no kyllä...jälkeenpäin
Avatar
#71 • • . Guest


AVC2


AVC2? formula?? HÄ? mistä?
Avatar
#72 • • Pete Input Guest
Kyllä Dj:n pitäisi ymmärtää GAIN potikan tarkoitus, sekä tajuta mitä tapahtuu jos kääntää nupit kaakkoon.
Limitterit ja kompurat on yleensä sitä varten, ettei paukapäät saa PA kamoja rikki. On sitten oma vika jos soundi pumppaa tai on ruvella.
Siitä yleensä tunnistaa paskan Dj:n.
Avatar
#73 • • kent Guest
näihin vehkeisiin liittyy yks surkuhupaisa ominaisuus:
olipa kerran eräässä yökerhossa, jossa oli naapureista johtuva tiukka desibeliraja, tapahtuma jossa oli limbo-kilpailu. kilpailun aikana yleisö alkoi kovaäänisesti kannustamaan kilpailijoita. ihmisäänihän sisältää kovasti keskiääniä - juuri niitä joihin nämä limitterit reagoivat. kannustus oli niin kovaäänistä ja jatkuvaa että loppujen lopuksi PA:sta ei kuulunut pihaustakaan. arvaa naurattiko? no kyllä...jälkeenpäin[/quote]

Tuolloin käytössä oli varmaankin systeemi, johon on liitetty mittamikrofoni. Mainitsemani systeemi ottaa signaalin suoraan mikserin ulostuloista, eikä yleisön huudot näin ollen vaikuta mittatulokseen. Lisäksi systeemiin on valittavissa joko lineaarinen tai A-painotettu mittaustapa, jossa basso katsotaan hallitsevaksi elementiksi ja näin ollen sitä tarkkaillaan eniten (varmaan toimivin monissa klubikinkereissä).
Apo

Posts: 1,574

#74 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut


Jep, Apon ehdotus *on* edelleen pätevä, mutta toteutus ei aina ole niin yksinkertaista. Siinä on monta asiaa, jotka hankaloittavat sen käytännön onnistumista. Kuten esim. millä perusteilla ääntä hiljennetään/nostetaan, mihin laite sijoitetaan, kenen vastuulla laite on, kuka estää bändäreitä yms yms ronkaalamasta sitä, se tuo uuden silmukan signaaliin ja aiheuttaa jonkin verran latenssia.



Totta, kyllähän noista tulee sekä lisää työtä että mahdollisia ongelmapaikkoja.

Pitää kuitenkin kommentoida sen verran että jos sitä äänenvoimakkuutta halutaan seurata niin osa mainituista asioista tulee järjestäjälle eteen joka tapauksessa ja osaan järjestäjä joutuu jo nyt ottamaan kantaa: millä perusteilla ääntä hiljennetään/nostetaan ja kuka/mikä estää bändäreitä yms yms ronkaalamasta äänenvoimakkuussäätöjä PA-räkissä, dj-mikserissä yms. laitteistossa.

Idea ei silti ole huono, mutta mielummin käyttää sitten sitä rahaa siihen oikeaan äänen tarkkailijaan jonka tehtävänä on varmistaa se, että ääni pysyy oikeissa uomissa ja voi oto hoitaa yleisteknikon hommia.



Jep, samoilla linjoilla mennään. Sinänsä kuvaavaa on että kokeneemmissa järjestäjäorganisaatioissa (esimerkkeinä dna:n, laurin, entropyn ja hytkyn organisaatiot) on tuo oto-äänitarkkailijan rooli ilmeisesti käytössä jossain muodossa enemmän tai vähemmän konkreettisesti. Se mitä ehdotuksellani ajan takaa on että jos tuo rooli ei ole selkeästi tullut jonkun henkilön/henkilöiden harteille, järjestävän organisaation kannattaa sopia että kuka tai ketkä tsekkailevat sitä ääntä, jos ääneen halutaan kiinnittää huomiota. Muuten voi käydä niin ettei kukaan ehdi kiireiltään tsekkaamaan ääntä ja vola karkaa käsistä. Samalla tulee myös ehkä sovittua niistä vastuuhenkilöistä ja prosesseista joiden/minkä perusteella ääntä säädetään.

DJ ei toki ole ainoa joka tekee ratkaisut äänenpaineista, mutta silloin kun DJ ei noudata annettuja ohjeita, on hän mielestäni vastuullinen ja kyseessä on DJ:n ammattitaidottomuus, jota on turha perustella esim. humalatilalla tai huonolla kuulolla.



Samaa mieltä tuosta DJ:n vastuullisuudesta, mutta toisaalta mielestäni järjestäjä ei voi nostaa käsiään ilmaan jos DJ lipsuu ohjeista ja järjestäjällä on/olisi keinoja hallita tilannetta.

Tuo Kentin mainitsema AVC2 vaikuttaa mielenkiintoiselta vekottimelta, hintaa tosin näyttää olevan sen verran ettei ihan kertaostoksena onnistu. Olisi kiva tietää miten pitkältä ajalta tuo seuraa signaalin tasoa ja mitä vastaavia laitteita markkinoilla on.
Avatar
#75 • • alke Guest


Jea, en tarkoitakaan että DJ:n tehtävä olisi tarkkailla äänenpainetta. Vaan jos esim. DJ:lle on annettu rajat minkä puitteissa äänen tulee olla (hyvänä perussääntönä punaiset ledit), niin mielestäni DJ:n tehtävä on kunnioittaa tätä. Mielestäni se on täysin DJ:n ammattitaidottomutta, jos välinpitämättömyydellä nostaa äänenpainetta tarkoituksenmukaisen rajan yli. Jos PA on säädetty päin mäntyä jo lähtökohtaisesti, on se toki täysin järjestäjä ammattitaidottomuutta. Mutta useimmiten PA säädetään joidenkin tasojen mukaan ja niiden mukaan pyritään etenemään, rite?



Kyllä näin on, mutta silloin järjestäjä on edelleen lähtökohtaisesti vastuullinen ilmoittamaan soittajille, missä ledit saa pomppia ja muutenkin sopimaan/ohjeistamaan jokaista sinä iltana soittavaa deejiitä. Nythän edelleen harmittavasti liian harva järjestäjä oikeasti tajuaa tehdä tämän tai vähintäänkin olettaa että kaikki deejiit kertovat toisilleen miten kovaa pitää soittaa - josta johtuen tasot heittelevät kun kukaan ei tiedä mikä on liikaa. Yhtälöstä luetaan pois toki ne muutamat poikkeukset jotka luukuttavat mikseriä aina punaisella huolimatta säännöksistä tai vinkeistä tai varoituksista tai mistään - jolloin on kyse omasta typeryydestä. Mutta siinäkin kohtaa kun salissa kaikilla vuotaa verta korvista eikä deejii kiinnitä mitään huomiota varoituksiin tai ohjeisiin, pitäisi olla järjestäjälle selvä peli että ääntä viritetään seuraavaksi päätteistä - tai vaihtoehtoisesti raahataan dj väkivalloin lavalta pois ;)


Jep, Apon ehdotus *on* edelleen pätevä, mutta toteutus ei aina ole niin yksinkertaista. Siinä on monta asiaa, jotka hankaloittavat sen käytännön onnistumista. Kuten esim. millä perusteilla ääntä hiljennetään/nostetaan, mihin laite sijoitetaan, kenen vastuulla laite on, kuka estää bändäreitä yms yms ronkaalamasta sitä



Kuten Apo tuossa mainitsikin, järjestäjä joutuu lähtökohtaisestikin ottamaan kantaa erinäisiin asioihin ja näihin kuuluu se äänentaso sekä PA-laitteiston sijoitus niin ettei muilla kuin vastuullisilla henkilöillä ole sinne asiaa. Aivan samalla tavalla on helppo sopia henkilö ja sijainti, jossa esim. toista dj-mikseriä pidettäisiin ja josta ääntä käydään nostamassa/laskemassa esim. ajan tai sen mukaan onko lattialla miellyttävää sillä äänenpaineella.


DJ ei toki ole ainoa joka tekee ratkaisut äänenpaineista, mutta silloin kun DJ ei noudata annettuja ohjeita, on hän mielestäni vastuullinen ja kyseessä on DJ:n ammattitaidottomuus, jota on turha perustella esim. humalatilalla tai huonolla kuulolla.



Kyllä, silloin kun ohjeet on annettu eikä niistä välitetä.
Avatar
#76 • • dixoff Guest
Suomessa on muutama hassu tapahtuma vuodessa, jossa mainosvalttina on erikoisen hienot valot. Silti lähes tapahtumassa kuin tapahtumassa on joku onnellinen valopöytää säätämässä koko illan.

Sen sijaan viikoittain on runsaasti tapahtumia, joissa mainosvalttina on joko laadukas äänentoisto tai erityisen hyvä musiikki. Silti äänimiestä näkee varsin harvoin seuraamassa tilannetta enää soundcheckin jälkeen. Tästäpä sitten seuraa, että komento on dj:lla, jonka tekniikan tuntemus - ammattilainen tai ei - usein rajoittuu siihen, että tietää miten levysoittimia ja mikseriä käytetään, ja säätötaidot rajoittuvat siihen, että kotona osaa liittää soittokamat stereoihin.

Moni levynpyörittäjä suosii tiettyjä soittokamoja siksi, että on useimmiten soittanut niillä, ja tietää mitä mistäkin napista tapahtuu. Vääränlaisilla laitteilla voi hyvinkin mennä pasmat sekaisin. Siltäkin pohjalta tuntuu vähän kummalliselta esitetyt vaatimukset, että jonkun tavallisen lätynkääntäjän pitäisi vielä olla spesialisti minkä tahansa ventovieraan pa:n kanssa. On toki plussaa, jos dj jotain siitäkin puolesta ymmärtää, mutta silti se, että dj:n nakiksi tulee myös pa:n ulosannista huolehtiminen laadukkaan musiikin lisäksi, johtuu monesti siitä, ettei siellä mestoilla kukaan muukaan siitä äänestä mitään tajua. Jos tämä on ihan ok, niin onhan se vähän omituista.
Avatar
#77 • • lauri Guest

Suomessa on muutama hassu tapahtuma vuodessa, jossa mainosvalttina on erikoisen hienot valot. Silti lähes tapahtumassa kuin tapahtumassa on joku onnellinen valopöytää säätämässä koko illan.

Sen sijaan viikoittain on runsaasti tapahtumia, joissa mainosvalttina on joko laadukas äänentoisto tai erityisen hyvä musiikki. Silti äänimiestä näkee varsin harvoin seuraamassa tilannetta enää soundcheckin jälkeen. Tästäpä sitten seuraa, että komento on dj:lla, jonka tekniikan tuntemus - ammattilainen tai ei - usein rajoittuu siihen, että tietää miten levysoittimia ja mikseriä käytetään, ja säätötaidot rajoittuvat siihen, että kotona osaa liittää soittokamat stereoihin.



Olen useasti miettinyt tätä ja vielä useammin naureskellut. Mutta fakta on, jos valoista jotain halutaan irti, sen ollessa visuaalinen efekti, on niitä jonkun ohjattava jatkuvalla syötöllä. Äänen muokkaus taas on DJ:n rooli, eli se mitä ämyreistä soi. Ja kuten sanoin aiemmin, hyväkään äänimies ei voi vaikuttaa juurikaan siihen, jos DJ ei tiedä mitä tekee. Lähinnä tehokkain keino on suosia sellaisia DJ:tä, jotka tietävät mitä tekevät. Sama pätee järjestäjiin ja tapahtumiin.

Olisiko tässä sitten itsekehityksen paikka niille DJ:lle, jotka eivät esim. tiedä mitä sieltä PA:sta ulos tulee. Mielestäni aika hälyttävää, jos DJ ei tiedä miten tietyt toiminnat vaikuttaa äänentoistoon. Ja esim. itsekehityksen paikka niille järjestäjille, jotka eivät välitä yleisönsä hyvinvoinnista ja terveydestä. Tämä vielä hälyttävämpää kuin ammattitaidottomat DJ:t.


Moni levynpyörittäjä suosii tiettyjä soittokamoja siksi, että on useimmiten soittanut niillä, ja tietää mitä mistäkin napista tapahtuu. Vääränlaisilla laitteilla voi hyvinkin mennä pasmat sekaisin. Siltäkin pohjalta tuntuu vähän kummalliselta esitetyt vaatimukset, että jonkun tavallisen lätynkääntäjän pitäisi vielä olla spesialisti minkä tahansa ventovieraan pa:n kanssa. On toki plussaa, jos dj jotain siitäkin puolesta ymmärtää, mutta silti se, että dj:n nakiksi tulee myös pa:n ulosannista huolehtiminen laadukkaan musiikin lisäksi, johtuu monesti siitä, ettei siellä mestoilla kukaan muukaan siitä äänestä mitään tajua. Jos tämä on ihan ok, niin onhan se vähän omituista.



Käsittääkseni DJ:n tehtävänä ei ole tutustua itse PA-laitteistoon, joka pitäisi olla säädettynä optimaaliseksi ennen shöyta. Käsittääkseni kuitenkin DJ vastaa juuri siitä mitä PA:sta tulee ulos? Se ei liene riitä, että levy soi soittimessa. Ja kyllä itseäänkunnioittava DJ hieman ainakin katsoo minkätason äänentoistolla soittaa. Onko kyseessä Pertsa Perusreivaajan kotistereot vai vaikkapa ihan oikea äänentoisto.

Kuitenkin fakta on se, että suurin osa bileissäkävijöistä reagoi vain musiikin sisältöön. Voimakkuuteen reagoidaan silloin, kun ääni on liian hiljaisella tai liian lujalla. Ihmisiä kuitenkin on moneen lähtöön ja jokaisen kuulo on yksilöllinen. Ei voida olettaa, että äänentoisto säädetään sen mukaan aina hiljaisemmalle, jos joku herkkäkorvainen ei äänenpainetta kestä. Kultainen keskitie joudutaan tässäkin asiassa ottamaan käyttöön...
Avatar
#78 • • Samus Aran Guest


Lähinnä tehokkain keino on suosia sellaisia DJ:tä, jotka tietävät mitä tekevät. Sama pätee järjestäjiin ja tapahtumiin.



Kyllä, vähintään näin.

Yleisesti itse aiheesta:

IMO dj:llä ja järkkärillä on oltava sen verran selkärankaa & näkemystä, että vahvasti musiikkipainotteisten bileiden pääasia ei kärsi. Kokemukseni mukaan asian saa hoidettua sulavasti "ihan vaan" dj:n ja järjestäjäporukan välisellä kommunikaatiolla. Tämä ei todellakaan ole liian vaikea asia. Jos on, niin olisi syytä miettiä soveltuvuuttaan dj:n / järjestäjän saappaisiin oman makuuhuoneensa ulkopuolella. Lisäinformaatiota kysyttäessä.