78 posts, 4 pages, 10,252 views
korkeita taajuuksia - kuitenkin melko staattisesti, eli miksaamalla ei voi juurikaan tehdä ihmeitä ja vaikka voisikin, DJ pystyy mikseristään kuitenkin yliajamaan kaiken. Äänen tasoa toki pystyy tarkkailemaan, mutta onko tarkoituksenmukaista pitää 7,5h työssä ihmistä jonka tehtävänä on seurata nouseeko desibelitaso tietyn rajan yli - mielestäni ei.
DJ on yleisön viihdyttäjä / artisti. DJ:llä on mikseri jota hän käyttää, josta hän pystyy säätämään äänen voimakkuuden. Se on mielestäni DJ:n asia pitää myös äänentaso inhimillisenä. Mikäli näin ei tapahdu, on se DJ:n ammattitaidottomuutta.
Ja se, että laitetaan desibelimittari dj-koppiin - voi pyhä yksinkertaisuus.
DJ-kopissa/lavalla lienee monitorointi, PA osoittaa tanssilattialle. Loppu lienee historiaa.
Muutamiin asioihin kantaa ottaen,
Ja se, että laitetaan desibelimittari dj-koppiin - voi pyhä yksinkertaisuus.
DJ-kopissa/lavalla lienee monitorointi, PA osoittaa tanssilattialle. Loppu lienee historiaa.
Apon pointti
Ei voi olettaa että deejii kävis kaksituntisen settinsä aikana 15min välein lattian puolella höristämässä korviaan ja sukimassa partaansa ja sitten takaisin mikserin ääreen säätämään tasoja alemmas. Viime viikonlopun reiv-bileet olivat ainakin mulle sellainen tila että havainto oli lähinnä suuntaa-antava.
Vetoan tässä siihen etteivät kaikki deejiit suinkaan ole kuuroja, ja on mielestäni aikamoisen halveksuvaa sanoa että on deejiin ammattitaidottomuutta jos hän ei itse pysty pitämään äänentasoa inhimillisenä johtuen itsestään riippumattomista seikoista
Apon ehdotus on edelleen erittäin pätevä. Ei pitäisi olla edes tilan ratkaisusta kiinni, että jossain nurkassa on yksi dj-mikseri itse deejiiltä ulottumattomissa, jossa joku henkilökunnasta voi käydä sitä säätämässä ohikulkumatkalla tai kun tuntuu siltä että korvat vuotaa verta kohta.
Tässä on kuitenkin ihmisten kuulosta ja tulevaisuudesta kyse, ja mielestäni siinä vaiheessa kun sanotaan että deejii on ainoa jonka pitäisi pystyä voida tekemään ratkaisut äänenpaineista, mennään ihan päin vitullista metsikköä.
DJ ei toki ole ainoa joka tekee ratkaisut äänenpaineista, mutta silloin kun DJ ei noudata annettuja ohjeita, on hän mielestäni vastuullinen ja kyseessä on DJ:n ammattitaidottomuus, jota on turha perustella esim. humalatilalla tai huonolla kuulolla.
"Automaattimikserin" hyvänä puolena on se ,että se ei kompressoi ääntä, vaan laskee äänenpainetasoa. Esimerkiksi , jos raja ylitetään 1 db, niin mikseri laskee äänenpainetta 2 db. Jos ylitys on 2db, niin äänenpainetason lasku on 4db. Eli päästään tilanteeseen, jolloin on tarkoituksenmukaisempaa vääntää niitä numikoita alaspäin, sillä ääni kuuluu silloin kovempaa, mutta ei kuitenkaan yli etukäteen määritetyn maksimitason.
"Automaattimikserin" hyvänä puolena on se ,että se ei kompressoi ääntä, vaan laskee äänenpainetasoa. Esimerkiksi , jos raja ylitetään 1 db, niin mikseri laskee äänenpainetta 2 db. Jos ylitys on 2db, niin äänenpainetason lasku on 4db. Eli päästään tilanteeseen, jolloin on tarkoituksenmukaisempaa vääntää niitä numikoita alaspäin, sillä ääni kuuluu silloin kovempaa, mutta ei kuitenkaan yli etukäteen määritetyn maksimitason.
Siis eikös toi oo ihan peruslimitteri? Eli just se vehje, jonka soundin huomaa siinä vaiheessa kun breikin jälkeen ekalla bassoniskulla meinaa taju lähtee, ja sen jälkeen volat lähtee ja ääni on puuroa.
AVC2
Jep, Apon ehdotus *on* edelleen pätevä, mutta toteutus ei aina ole niin yksinkertaista. Siinä on monta asiaa, jotka hankaloittavat sen käytännön onnistumista. Kuten esim. millä perusteilla ääntä hiljennetään/nostetaan, mihin laite sijoitetaan, kenen vastuulla laite on, kuka estää bändäreitä yms yms ronkaalamasta sitä, se tuo uuden silmukan signaaliin ja aiheuttaa jonkin verran latenssia.
Idea ei silti ole huono, mutta mielummin käyttää sitten sitä rahaa siihen oikeaan äänen tarkkailijaan jonka tehtävänä on varmistaa se, että ääni pysyy oikeissa uomissa ja voi oto hoitaa yleisteknikon hommia.
DJ ei toki ole ainoa joka tekee ratkaisut äänenpaineista, mutta silloin kun DJ ei noudata annettuja ohjeita, on hän mielestäni vastuullinen ja kyseessä on DJ:n ammattitaidottomuus, jota on turha perustella esim. humalatilalla tai huonolla kuulolla.
Jea, en tarkoitakaan että DJ:n tehtävä olisi tarkkailla äänenpainetta. Vaan jos esim. DJ:lle on annettu rajat minkä puitteissa äänen tulee olla (hyvänä perussääntönä punaiset ledit), niin mielestäni DJ:n tehtävä on kunnioittaa tätä. Mielestäni se on täysin DJ:n ammattitaidottomutta, jos välinpitämättömyydellä nostaa äänenpainetta tarkoituksenmukaisen rajan yli. Jos PA on säädetty päin mäntyä jo lähtökohtaisesti, on se toki täysin järjestäjä ammattitaidottomuutta. Mutta useimmiten PA säädetään joidenkin tasojen mukaan ja niiden mukaan pyritään etenemään, rite?
Jep, Apon ehdotus *on* edelleen pätevä, mutta toteutus ei aina ole niin yksinkertaista. Siinä on monta asiaa, jotka hankaloittavat sen käytännön onnistumista. Kuten esim. millä perusteilla ääntä hiljennetään/nostetaan, mihin laite sijoitetaan, kenen vastuulla laite on, kuka estää bändäreitä yms yms ronkaalamasta sitä
DJ ei toki ole ainoa joka tekee ratkaisut äänenpaineista, mutta silloin kun DJ ei noudata annettuja ohjeita, on hän mielestäni vastuullinen ja kyseessä on DJ:n ammattitaidottomuus, jota on turha perustella esim. humalatilalla tai huonolla kuulolla.
Suomessa on muutama hassu tapahtuma vuodessa, jossa mainosvalttina on erikoisen hienot valot. Silti lähes tapahtumassa kuin tapahtumassa on joku onnellinen valopöytää säätämässä koko illan.
Sen sijaan viikoittain on runsaasti tapahtumia, joissa mainosvalttina on joko laadukas äänentoisto tai erityisen hyvä musiikki. Silti äänimiestä näkee varsin harvoin seuraamassa tilannetta enää soundcheckin jälkeen. Tästäpä sitten seuraa, että komento on dj:lla, jonka tekniikan tuntemus - ammattilainen tai ei - usein rajoittuu siihen, että tietää miten levysoittimia ja mikseriä käytetään, ja säätötaidot rajoittuvat siihen, että kotona osaa liittää soittokamat stereoihin.
Moni levynpyörittäjä suosii tiettyjä soittokamoja siksi, että on useimmiten soittanut niillä, ja tietää mitä mistäkin napista tapahtuu. Vääränlaisilla laitteilla voi hyvinkin mennä pasmat sekaisin. Siltäkin pohjalta tuntuu vähän kummalliselta esitetyt vaatimukset, että jonkun tavallisen lätynkääntäjän pitäisi vielä olla spesialisti minkä tahansa ventovieraan pa:n kanssa. On toki plussaa, jos dj jotain siitäkin puolesta ymmärtää, mutta silti se, että dj:n nakiksi tulee myös pa:n ulosannista huolehtiminen laadukkaan musiikin lisäksi, johtuu monesti siitä, ettei siellä mestoilla kukaan muukaan siitä äänestä mitään tajua. Jos tämä on ihan ok, niin onhan se vähän omituista.
Lähinnä tehokkain keino on suosia sellaisia DJ:tä, jotka tietävät mitä tekevät. Sama pätee järjestäjiin ja tapahtumiin.