Äänenpaine (kone)musiikkitapahtumissa

78 posts, 4 pages, 10,257 views

Avatar
#41 • • Mikko Guest
toimiskos seuraavanlainen ratkaisu:
DSCN1512.jpg

näköjään ei:
DSCN1517.jpg
Avatar
#42 • • gerry Guest
Mikon kuvapostauksessa on perää....


Minkä helvetin takia pitäisi palkata joku puolkuuro heebo valvomaan desipelirajaa kun sen mittarin voi laittaa DJ koppiin josta DJ näkee miten korkealla melutaso tanssilattialla on...?!


Okei... Kukaa taas valvoo että DJ noutattaa sitä? Noh... Se on oma häpee jos on niin vitun kuuro ja jopa sokea ettei näe et menee yli rajojen... Mut tuskin se maksaa paljon kun siloin tällöin joku baarmikko tekee pistokokeen tanssilattialla ja mittaa mikä on oikea db.....

Heh... no joo.... mut halpa investointi toi on paikalle ottaen huomioon et joku saa kuulovaurion ja haasta paikan oikeudeen....

Ehkä mesoon turhaan.... mutta valitettavasti nyt haluaisin nauttia musiikista vielä pitkään enkä haluaisi +70db tinnitystä loppuelämäkseni!
Avatar
#43 • • Illumination Guest

Mutta vielä ei ole vastattu kysymyksen kaatuuko +500 - + 1000 ihmisen klubitapahtuman budjetti siihen, että tapahtumaan palkataan, sanotaanko vaikka tuhannella mummonmarkalla miksaaja / äänitarkkailija työhön?



Niin, siis 500 on hieman eri kuin 1000 ja sanotaan nyt että ne ehdottomasti yleisimmät tapahtumat Suomessa ovat 200-500 ihmisen klubitapahtumia joissa on lähes poikkeuksetta aina Helsinkiä myöten naurettava sisäänpääsymaksu. Eli hinnat poljettu niin alas että varmaan usea bilejärjestäjä tekee bileitä harrastuspohjalta, ei tienatakseen elantonsa, koska se on mahdotonta. Tässäkin poikkeuksena sellaiset klubit joissa kaikki tulee klubin puolelta, eli promoottorin maksettavaksi saattaa jäädä vain 1-3 deejiitä. Jos pääsylipuista oltaisiin valmiit maksamaan 30-50% enemmän näissää tee-se-itse klubi illoissa, uskoisimme että automaattisesti jokainen itseään kunnioittava promoottori ottaisi vaikkapa erillisen ääniassistentin tapahtumiinsa. Täällä hetkellä se on mahdotonta. Jos siis ajatellaan edes vähääkään kaupalliselta pohjalta asioita. Tarkoittaen että: tehdään bileet jossa pääasia ei ole voitto, muttei myöskään tarkoituksenmukainen tappion tuottaminen itselle kun kuitenkin harrastuksesta on kyse. Ilman näitä harrastelijoita Suomessa olisi aika paljon vähemmän viikonloppuisin bileitä.

Täydellisyyteen pyritään ainakin meidän leirissä, mutta yleisesti sivuten muutenkin tuota lipunhinta/budjettikysymystä, onko kukaan miettinyt miten paljon klubiyleisön vaatimukset ovat kasvaneet viimevuosien aikana. Ja silti hintataso laskenut ja kulut kasvaneet. Ainakin osittain. Dj:tten liksat ovat tosin alentuneet. Klubi illat ovat tänä päivänä keskimäärin huomattavasti paremmin organisoituja kuin esim 5 tai 10v sitten. Ihmiset tuntuvat vaativan kokoajan enemmän mutteivät ole valmiita aina ehkä maksamaan kaikesta siitä mitä pitäisi olla. Jonkun mielestä 3-5e lipun hinnalla pitäisi olla uskomattomat puitteet ja palvelut. Puhe on siis näistä tyypillisen kokoisista klubi illoista.
Apo

Posts: 1,574

#44 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

Tässä topikissa monet sanonut että pitäisi olla äänitarkailija bileiden aikana, mutta ei kukan varamaankin miettinyt mitä se tulee maksamaan.



Onpas. Lainaan omaa tekstiäni:

1. Kannattaa nakittaa joku tarkkailemaan äänenvoimakkuutta & laatua. Kerran vartissa (tai mikä tahansa muu sopiva tahti) tsekataan onko vola sopiva ja säädetään jos ei ole.
2. Yksi mikseri dj-mikserin ja PA-räkin väliin, jota äänitarkkailija säätää.



Kuinka paljon järkkäreille tulee lisäkulua siitä että yksi henkilö vartin välein tsekkaa äänentason tuosta kakkosmikseristä ja tekee muun ajan muita hommia? Väittäisin että kaikista bilejärkkäriorganisaatioista löytyy sen verran dj:n hommia ymmärtäviä ettei ulkopuolelta tarvitse palkata ylimääräisiä henkilöitä eikä yhden henkilön tarvitse koko iltaa hoitaa yksin tuota hommaa.

Epäilen vahvasti että ei kukaan täysjärkinen ihminen jaksais olla nakissa 7h (for free) ja säätää äänentason ja ammattilaiset on aika kallista puhaa.



Sitä ääntä ei tarvitse tarkkailla koko aikaa, vaan sopivin väliajoin muiden toimien ohessa ja väittäisin että tuolla kakkosmikserin käytöllä tarkkailijan ja säätäjän ei tarvitse olla edes mikään asiantuntija.
Avatar
#45 • • Individual Guest


-klip-


-klip-



Aivan...
Tuntuu kyllä hassulta, että heti naristaan kun lipun hinta lähentelee jotain kahtakymppiä ja silti pitäis kohtelu olla kuin kuninkaallisilla. Kumma yhtälö. :confused:
Avatar
#46 • • J-P Guest

Mikon kuvapostauksessa on perää....
Minkä helvetin takia pitäisi palkata joku puolkuuro heebo valvomaan desipelirajaa kun sen mittarin voi laittaa DJ koppiin josta DJ näkee miten korkealla melutaso tanssilattialla on...?!



noh, esim. sen vuoksi, että esim. 104db kuulostaa vitusti pahemmalta ja soi "kovempaa" jos se on pelkkää 1-4khz saundia ;)
mittari mittaa vain äänen paineen, eikä sitä, kuinka ihmiskorva siihen suhtautuu.
tai niin, kai semmoisia "korvakalibroituja" mittareitakin on nykyään, en tiedä...
Avatar
#47 • • markedman Guest

noh, esim. sen vuoksi, että esim. 104db kuulostaa vitusti pahemmalta ja soi "kovempaa" jos se on pelkkää 1-4khz saundia ;)



Jep, samoin kuin tuo pelkkä rankka limitterin käyttö ei ole mikään täydellinen ratkaisu. Kun viimeistään illan vika DJ kuitenkin soittaa kaikki ledit punasella, niin se kanttiaalloksi litistetty soundi kyllä kuulostaa erittäin "kovalta" ja ikävältä lattialla oleskelevan korvaan.

Mun mielestä saliäänen valvomista ei voi sysätä yksin esiintyjän harteille, koska tollaset äänenpainemittarit ja DJ-mikserin ledirivit eivät oikeasta ihmiskorvan kokemasta "äänen kovuudesta" kerro mitään, ja kaikki esiintyjät eivät kuitenkaan niitä valvoisi. Eri ihmisillä on vielä eri tottumukset soittamiseen ja monitoroinnin voimakkuuden säätely settien välillä, ja kesken oman setin yrittääkseen kuulla saliääntä sotkevat korvat/aivot täysin, eli aika mahdoton tehtävä.

Toivoisin, että tollasta Apon ehdottamaa yksinkertaista systeemiä saliäänen voimakkuuden valvomiseen käytettäisiin enemmän vakiona kuin poikkeuksena. Se ei tosiaan vaadi keneltäkään seitsemän tunnin istumista mikserin takana, eikä hirveästi "ammattitaitoa", kunhan on sen verran järkeä päässä että osaa arvioida koska soundi on liian kovalla/liian hiljaa ja osaa liikutaa feideriä alas/ylös. Rahallista panosta ei hirveästi tarvita, kunhan joku vähintään yhden stereokanavan sisältävä mikseri lyödään lavalta tulevan piuhan ja PA:n väliin.

Jotkut eivät tunnu asiasta hirveästi välittävän, tai ymmärtävän että selvästi liian kovalla soiva ääni ei oikeasti ole hyvä juttu. Mä kävelen hirveen herkästi pois tanssilattialta tai bileistä, jos soundi on oikeasti kovalla, koska käytän ja aion tulevaisuudessakin käyttää korviani ammatillisesti - kuulovaurioille kun ei nykylääketiede paljon pysty tekemään. Se, että korvia kihelmöi rasituksen takia on ensimmäisiä merkkejä siitä, että pitäis antaa korvien levätä. Jos korviin oikeasti alkaa sattua, niin kantsis olla huolissaan ja ehkä vaan poistua tanssilattialta.

-m

--
Symptom Records
Avatar
#48 • • markedman Guest
Ps. Kaikille tutuille ja tuntemattomille DJ:lle, jotka valittavat olevansa jo puolikuuroja, pieneksi vinkiksi että oman (ja samalla yleisön) kuulon varjelu ei edelleen ole turhaa. Koska kyllä se jo heikentynyt kuulo pystyy edelleen heikentymään yhtä helposti jatkossakin :)

Ihmisen korvat/aivot toimivat kuulon kohdalla silleen jännästi, että korvassa saattaa olla paljonkin reseptoreita vaurioituneena, mutta aivot pyrkivät kompensoimaan kuuloa "arvaamalla" tai tehostamalla puuttuvia taajuuksia kuultuun ääneen ikäänkuin toimimalla monimutkaisena taajuuskorjaimena. Tämän takia oman kuulon heikkoutta ei pysty arvioimaan kovin hyvin itse, ja kuulovauriota saa olla tapahtunut jo paljonkin ennenkuin tilannetta tajuaa.

Ikävä puoli tässä kätevässä systeemissä on se, että kuulon heikkeneminen tapahtuu salakavalasti, kunnes tarpeeksi reseptoreita on tuhoutunut ja tämä aivojen kompensointi ei enää pysty toimimaan. Tällöin tapahtuu yhtäkkinen kuulon radikaali heikentyminen, eli kerrasta poikki -meininki.

-m

--
Symptom Records
Avatar
#49 • • Edited dna Guest

1. Kannattaa nakittaa joku tarkkailemaan äänenvoimakkuutta & laatua. Kerran vartissa (tai mikä tahansa muu sopiva tahti) tsekataan onko vola sopiva ja säädetään jos ei ole.
2. Yksi mikseri dj-mikserin ja PA-räkin väliin, jota äänitarkkailija säätää.



Kannattaa nakittaa kuulosta että pakkonakki. Siis edelleen Apo sinä et pointanut sitä asia mitä se tulee maksamaan.

> Kuinka paljon järkkäreille tulee lisäkulua siitä että yksi henkilö vartin välein tsekkaa äänentason tuosta kakkosmikseristä ja tekee muun ajan muita hommia? Väittäisin että kaikista bilejärkkäriorganisaatioista löytyy sen verran dj:n hommia ymmärtäviä ettei ulkopuolelta tarvitse palkata ylimääräisiä henkilöitä eikä yhden henkilön tarvitse koko iltaa hoitaa >yksin tuota hommaa.



Niin siis edelleen joku henkilö pitäisi olla koko ajan 15 min välein tsekkaa äänen, eli edelleen se on kiinni koko illan aikana siinä pisteessä missä sijaitse välimikseri jne. Eli käytännössä 5h työtä, mitä sitten se tekee 15 min aikana dokaa tai mitä, tai hengaa? Eli taas tullaan kysymyksen palkkiosta. Sitten tarkkailu piste tätyy sijatsee salin takana, eli lisää duunia roudauksessa piuhojen veto jne. Tässä tapauksessa puhutaan myös käytännön asiosta rakennus vaiheissa. Tai sitten ääniassistenti juokse edes takas lattiasta lavalle, pitäis kait olla hyvä kunto ;)

Eli hinnat poljettu niin alas että varmaan usea bilejärjestäjä tekee bileitä harrastuspohjalta, ei tienatakseen elantonsa, koska se on mahdotonta. Tässäkin poikkeuksena sellaiset klubit joissa kaikki tulee klubin puolelta, eli promoottorin maksettavaksi saattaa jäädä vain 1-3 deejiitä. Jos pääsylipuista oltaisiin valmiit maksamaan 30-50% enemmän näissää tee-se-itse klubi illoissa, uskoisimme että automaattisesti jokainen itseään kunnioittava promoottori ottaisi vaikkapa erillisen ääniassistentin tapahtumiinsa.



Samoilla linjoilla Illumination kansa. Vaatimus taso nousee koko ajan, mutta edelleen maksava yleisö ei kykene tai ei ole valmis maksamaan enemmän sisäänpääsystä. Euroopassa hinta normi klubi-illasta pyöri 20e, suomessa 5-8 e.
Avatar
#50 • • dna Guest
--- clip
Avatar
#51 • • trakkerterrorist Guest
Joo..
Avatar
#52 • • Individual Guest
Jos se kerta tuntuu olevan noin vitun vaikeata saattaa yhtä bileitten perusasiaa kuin ääntä kuntoon, niin sitten ei auta kai muuta kuin odottaa aika parempaa. Tuntuu vaan hassuilta nuo väitteet asian ylivoimaisesta vaikeudesta maassa, jossa eri artistit ovat esiintyneet sähköisesti vahvistettuna jo jotain 50 vuotta. Noi täällä esitetyt pointit kuullostaa samoilta, joiden kanssa esim. Suomessa painittiin 1970-luvulla, kun äänentoistojärjestelmät suurenivat ja paranivat yht'äkkiä ja bändit alkoivat esiintyä hirmuisten äänenpaineiden kanssa, kun ei oikein tiedetty mitä tehdä näiden uusien kamojen kanssa.
Avatar
#53 • • gerry Guest

Jos se kerta tuntuu olevan noin vitun vaikeata saattaa yhtä bileitten perusasiaa kuin ääntä kuntoon, niin sitten ei auta kai muuta kuin odottaa aika parempaa. Tuntuu vaan hassuilta nuo väitteet asian ylivoimaisesta vaikeudesta maassa, jossa eri artistit ovat esiintyneet sähköisesti vahvistettuna jo jotain 50 vuotta. Noi täällä esitetyt pointit kuullostaa samoilta, joiden kanssa esim. Suomessa painittiin 1970-luvulla, kun äänentoistojärjestelmät suurenivat ja paranivat yht'äkkiä ja bändit alkoivat esiintyä hirmuisten äänenpaineiden kanssa, kun ei oikein tiedetty mitä tehdä näiden uusien kamojen kanssa.



Aivan! Tuntuu huvittavalta lukea/kuulla "puolustusta" sille miks äänenvoimakkuutta ei muka voi hallita..... Joku vetos jo lippuhintoihin=)

Muttajooh.... jos korvatulpatkin päästää lentää niin on järkkäreitten sekä DJ:tten pääs muutakin vikaa ku korkee promillimäärä....
Avatar
#54 • • Uinajainen Guest
Noita äänitarkkailijoiksi tms opiskelevia kannattais kysellä. Varmaan löytyy kiinnostuneita hankkimaan lisää kokemusta ihan käytännön hommista. Hintakin tietysti on varmasti halvempi kuin jo alaa puurtanut ammattilainen. Uusi ongelma on sitten se että lähes joka genressä on omat juttunsa äänen kokemisen suhteen.

Esim. muutaman hengen porukka joltain pari vuotta alaa opiskelleelta "luokalta", selvitys promoottoreiden kanssa ennen tapahtumaa siitä miltä homman pitäs kuulostaa. Toki täytyy ruotia sieltä pahimmat rokkikukot jotka ääntä säätää rokkimaisemmin tai "hälläväliä saan pari bissee" mentaliteetillä. Varmasti löytyy jo ihan kunnollisia osaajia jotka tulee ilmasen sisäänpääsyn, muutaman juoman voimalla ja oppimisen/tekemisen ilolla. Siinä hyötyy sivussa sitten moni muukin, dj saa tehdä mitä parhaakseen näkee, ääni ei ruvetu, korvat vuoda verta, yleisö saa mitä hakee ja promoottorin hiukset alkaa harmaantumaan muutamaa tapahtumaa myöhemmin tms.

Toki sattuu varmasti jotain huonojakin heppuja iltoihin, ja siihen voi sitten taas esim, joku dj joka ei ole juuri soittamassa käydä sanomassa pientä ohjeistusta ja jos on täysin käsi niin sitten ei tartte toiste tulla. Luulisi että mahdollisimman monipuolinen kokemus alalta on vaan plussaa ja kiinnostuneita löytyy.

Jos järjestäjä sanoo ettei master nouse teippausta ylemmäs niin ei se nouse, jos nousee niin on soittajalla pissiä niskalihaksista ylöspäin. Jos nousee siitä voi käydä pari kertaa nätisti sanomassa ja jos ei auta niin pieni jälkipyykki ei ole pahasta, luulisin ainakin itse ottavani mielellään järkevää palautetta ja ohjeistusta vastaan. Se taas sitten lisää dj:n ammattitaitoa, edelleen kaikki hyötyy. Paitsi promoottori jolle tulee ehkä lisää hommaa/delegointia.

Henkilökohtaisesti olisi mukavaa tosiaan jos siellä olisi joku joka vähän säätää lattian puolelta. Ei tarvii miettiä liikoja vaan voi täysillä panostaa viihdyttämiseen. Parit kerrat on käynyt niin että setin alussa käsketään säätämään volat hiljemmalle ja kun luulee että siellä sitten joku on säätämässä tasoja jatkuvasti, niin tulee järjestäjä sanomaan setin loppupuolella että saisko musiikkia niin että se kuuluis kovemmallaan kun *kippis*. Sekään ei oo mukavaa koska sitten itteensä vituttaa kun kukaan ei oikeesti kuullutkaan paljoa mitään mitä soitteli.

Arvostan kuuloelimistöäni senverran että haluan kuunnella kiikkustuolissa klasareita ja pyrin sen ottamaan huomioon myös lattialla olevien näkökulmasta.
Apo

Posts: 1,574

#55 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

Siis edelleen Apo sinä et pointanut sitä asia mitä se tulee maksamaan.



Kyse on siis siitä että tuo ei ole täydellinen järjestelmä. Se on vain halparatkaisu ja parannus systeemiin jossa ei ole minkäänlaista äänitarkkailua. Järkkäri voi itse miettiä miten paljon haluaa tuohon panostaa, seurataanko pelkkää äänenvoimakkuutta vai säädetäänkö myös äänenlaatua.

Se voi tulla maksamaan esimerkiksi näin:

8 = bileiden kesto tunteina
4 = keskimäärin kertoja tunnissa
2 = äänitarkkailuun keskimäärin menevä aika minuuteissa, tarkistetaan kakkosmikseristä ulosmenevä äänenvoimakkuus ja säädetään kohdalleen.
60 = minuuttia tunnissa

työntekijälle maksettu tuntipelkka * 4 * 2/60 *8 =
työntekijälle maksettu tuntipelkka * 1,1

poislukien äänentoiston kasaus. En tiedä miten paljon teidän organisaatiossa maksetaan tuntipalkkaa, mutta heittona 10e/h tekee äänitarkkailun hinnaksi 11 euroa kahdeksan tunnin ajalta. Tunnissa hinnaksi tulee noin 1,3 euroa ja aikaa siihen menee 8 minuuttia. Sama hinta tulee jos ääntä säädetään kerran tunnissa kahdeksan minuutin ajan mikä auttaisi jo jonkin verran. Käsittääkseni tuollainen summa ei kaada kenenkään pääkaupunkiseudulla järkkäävän budjettia.

Niin siis edelleen joku henkilö pitäisi olla koko ajan 15 min välein tsekkaa äänen, eli edelleen se on kiinni koko illan aikana siinä pisteessä missä sijaitse välimikseri jne. Eli käytännössä 5h työtä



Ei. Vastasin jo tähän, kysymyksen ja budjetin kannalta ratkaiseva osuus alleviivattuna:

"Sitä ääntä ei tarvitse tarkkailla koko aikaa, vaan sopivin väliajoin muiden toimien ohessa ja väittäisin että tuolla kakkosmikserin käytöllä tarkkailijan ja säätäjän ei tarvitse olla edes mikään asiantuntija."

ja tähän liittyen:

"Väittäisin että kaikista bilejärkkäriorganisaatioista löytyy sen verran dj:n hommia ymmärtäviä ettei ulkopuolelta tarvitse palkata ylimääräisiä henkilöitä eikä yhden henkilön tarvitse koko iltaa hoitaa yksin tuota hommaa."

Sitten tarkkailu piste tätyy sijatsee salin takana, eli lisää duunia roudauksessa piuhojen veto jne. Tässä tapauksessa puhutaan myös käytännön asiosta rakennus vaiheissa. Tai sitten ääniassistenti juokse edes takas lattiasta lavalle, pitäis kait olla hyvä kunto ;)



Teknobileissä äänentarkkailuun ei tarvitse panostaa niin paljon kuin bändihommissa. Kakkosmikserin voi sijoittaa dj-kopin viereen, ääntä ja äänenvoimakkuutta voi tarkkailla suoraan tanssijoiden keskellä eikä tanssilattian takaosassa mihin ääni ei kuulu ehkä oikein. Ja kävely riittää, ei tarvitse juosta :p

Teknobileistä poiketen bändihommissa äänitarkkailijan pitää olla koko ajan hommissa koska äänitarkkailija miksaa koko bändin kaikkia instrumentteja lennosta. Äänikanavia voi olla kymmeniä ja niitä ja niiden välisiä suhteita pitää tarkkailla & säätää.

Dna, jos laskelmani, perusteluni tai väittämäni ovat väärässä, voitko perustella miksi? Eikö teidän organisaatiosta löydy työntekijöitä jotka voisivat tehdä tuota äänitarkkailua sivutoimena bileissä muiden toimien ohessa?
Avatar
#56 • • . Guest

En tiedä miten paljon teidän organisaatiossa maksetaan tuntipalkkaa, mutta heittona 10e/h tekee äänitarkkailun hinnaksi 11 euroa kahdeksan tunnin ajalta. Tunnissa hinnaksi tulee noin 1,3 euroa ja aikaa siihen menee 8 minuuttia.


no huhhuh mitä pilkunviilantaa. taidatte tehdä bileitä ihan fiiliksellä :hah:

tuntipalkka 1.3e TÄH??? 11e/8h HÄ????

en usko et kauheen moni katsoo tekevänsä hommia 8min jos siihen menee koko ilta.

äänitarkkailussa olis viel suotavaa et se tyyppi joka niitä tasoja vahtaa olis dokaamatta koska alkoholi heikentää kuuloa jo valmiiks. nakkia olis sikälikin vaikee jakaa. eieiei, kyl se mun mielestä on yhden ihmisen - koko illan - homma
Apo

Posts: 1,574

#57 • • Edited Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

tuntipalkka 1.3e TÄH??? 11e/8h HÄ????



Käsittääkseni puhuin tuon äänitarkkailusysteemin tuomista ylimääräisistä henkilöstökuluista, en suoraan tuntipalkoista. Luetun ymmärtäminen kunniaan.

-- tähän väliin editti kun itse en omaa tarpeeksi hyvää luetun ymmärtämistä :)

Totta tuo alkoholin vaikutus, mutta jos mennään pelkästään mittarilennolla (ts. katsotaan mikserin mittareita) niin kyllä siihen pystyy pienessä humalassakin (yhtä hyvin kuin dj:t pystyvät siihen). Kuinka monessa muussa nakissa bilejärkkärit muuten voivat mielestäsi juoda?

Ja edelleenkin, tuolla systeemillä järkkäri voi panostaa siihen äänen tarkkailuun tasan niin paljon kun itse haluaa. Se luo vain parempia edellytyksiä siihen äänen säätämiseen.

p.s. totta, 11 vuoden jälkeenkin edelleen fiiliksellä mukana :p

p.s. #2:

Päivitin alkuperäisen postituksen järkkärivinkkien järjestystä:


Kaksi vinkkiä järkkäreille:
1. Yksi mikseri dj-mikserin ja PA-räkin väliin. Tämän avulla järjestäjällä on tarvittaessa mahdollisuus säätää helpommin äänenvoimakkuutta.
2. Kannattaa nakittaa joku (mahdollisesti teknisesti osaavampi henkilö) tarkkailemaan äänenvoimakkuutta & laatua muiden toimiensa ohessa. Kerran vartissa (tai mikä tahansa muu sopiva tahti) tsekataan onko vola sopiva ja säädetään jos ei ole.



Toivottavasti tämä tuo paremmin esille sen idean mitä ajan takaa. Kannattaa kuitenkin lukea se alkuperäinen postitus kokonaisuudessaan.
Avatar
#58 • • dna Guest


Dna, jos laskelmani, perusteluni tai väittämäni ovat väärässä, voitko perustella miksi? Eikö teidän organisaatiosta löydy työntekijöitä jotka voisivat tehdä tuota äänitarkkailua sivutoimena bileissä muiden toimien ohessa?



Sitähän tehdän muiden kiireiden ohessa.
Aina säädetän äänenvoimakkuuden ennen tapahtumaa ja myös tapahtumaan aikana, silloin kuin tanssilattia täytyy.
Apo

Posts: 1,574

#59 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

Sitähän tehdän muiden kiireiden ohessa.
Aina säädetän äänenvoimakkuuden ennen tapahtumaa ja myös tapahtumaan aikana, silloin kuin tanssilattia täytyy.



No sittenhän teillä on asiat hyvin :)

Se mihin nuo kaksi vinkkiä tähtäävät on että järjestävällä organisaatiolla olisi sovittuna yksi tai useampi henkilö joka välillä tsekkaa sitä ääntä. Jos sovittua henkilöä ei ole niin voi käydä niin kuin bileissä välillä käy, kukaan ei tsekkaa äänenvoimakkuutta edes sivukorvalla ja äänenvoimakkuus karkaa käsistä.

Kakkosmikserin käytöllä äänenvoimakkuuden tarkkailuun ja säätöön ei tarvitse edes kovin teknistä henkilöä. Itse en päästäisi aloittelijaa PA-räkkiä säätämään, dj-mikserin käyttöön ei tarvita niin suurta osaamista.
Avatar
#60 • • dna Guest

Sitähän tehdän muiden kiireiden ohessa.
Aina säädetän äänenvoimakkuuden ennen tapahtumaa ja myös tapahtumaan aikana, silloin kuin tanssilattia täytyy.



No sittenhän teillä on asiat hyvin :)

Se mihin nuo kaksi vinkkiä tähtäävät on että järjestävällä organisaatiolla olisi sovittuna yksi tai useampi henkilö joka välillä tsekkaa sitä ääntä. Jos sovittua henkilöä ei ole niin voi käydä niin kuin bileissä välillä käy, kukaan ei tsekkaa äänenvoimakkuutta edes sivukorvalla ja äänenvoimakkuus karkaa käsistä.

Kakkosmikserin käytöllä äänenvoimakkuuden tarkkailuun ja säätöön ei tarvitse edes kovin teknistä henkilöä. Itse en päästäisi aloittelijaa PA-räkkiä säätämään, dj-mikserin käyttöön ei tarvita niin suurta osaamista.



Jeps, samoilla linjoilla. Yleensä säädän ensiksi Eq:sta sitten Pa-räkistä, riipu totta kai kokonpanosta. Tällä hetkellä harkinnassa hankinta Eq per kanava hinta luoka 1000e ylöspäin, sen jälkeen on nanna säätää äänien tasapainoa.

Ja olen aina fiiliksellä mukana :)

p:s toivottovasti tulevaisuudessa tulee enemmän ääniheeboja mukaan bileidenjärjestelyissä ;)