Äänenpaine (kone)musiikkitapahtumissa

78 posts, 4 pages, 10,220 views

Caro²

Posts: 5,301

#21 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Tuosta diskanttien huudattamisesta tulee vielä mieleeni.
DJ:n soittopisteesee harvemin ne diskantit kuuluu sieltä tanssilattialta. Toinen varmaan yleisempi ongelma on se, että kuinka moni tajuaa laskea diskanttien tasoa volumen noustessa ylöspäin?

Ihmisen kuulokäyrähän ei ole samanlainen kaikilla äänenpaineilla.
Apo

Posts: 1,574

#22 • • Edited Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut
Pistänpä tänne hieman muokatun version postituksesta jonka pistin jo klubitukselle pari viikkoa sitten. Sormi osoittaa eniten bileiden järjestäjiin.

Miksi bileissä ääni on välillä vitun kovalla:

1. Ei ole äänitarkkailijaa. DJ ei aina ehdi/pysty/tajua seurata saliääntä, joten erillinen tai edes osa-aikainen äänitarkkailija on kova sana vähänkin isommalla äänentoistolla.

2. Järjestäjällä ei ole mahdollisuutta/osaamista säätää dj-mikserista äänentoistoon menevän signaalin voimakkuutta. PA-räkkiä ei saa virittää, äänimies on lukkiutunut vessaan, mitä tehdä? Ratkaisu: yksi (edes dj-)mikseri dj:n ulottumattomiin dj-mikserin ja räkin väliin (ennen bileiden alkua).

3. Esiintyjälle/DJ:lle ei ole kerrottu sopivaa soittotasoa.

4. DJ:llä ei ole kunnon monitoria. Hyvä monitori auttaa sekä miksauksessa että äänenvoimakkuuden säädössä. Jos DJ ei kuule ääntä samalla lailla kuin se soi tanssilattialla, oikean tason ja äänenlaadun löytäminen on aika veikkausta ja yleensä mennään edellisen dj:n viritysten mukaan.

5. Äänentoisto on paska/säädetty huonosti eli ei potki ennenkuin soitetaan (liian) kovalla. Hyvällä ja hyvin säädetyllä äänentoistolla biisit potkivat pienemmilläkin äänenvoimakkuuksilla.

6. Bilejärkkärit käyttävät korvatulppia. Koska äänenvoimakkuutta ei erikseen tarkkailla järjestäjät vetävät tottumuksesta tulpat korvaan kun vola nousee bileiden aikana tarpeeksi korkealle. Tulppien kanssa sitä oikeaa äänenvoimakkuutta ei kuitenkaan havaita ellei joku muu tule sanomaan siitä.

7. DJ ei osaa/tajua/ymmärrä seurata äänentasoa. Innostuessa tulee soitettua yleensä kovempaa ja kovempaa.

8. Yleisö ei uskalla vaatia äänenvoimakkuuden korjaamista.

Eniten laittaisin vastuuta äänenvoimakkuudesta järjestäjän kontolle. Järjestäjillä on kuitenkin parhaimmat keinot äänenvoimakkuuden kotrolloimiseen ja säätämiseen. DJ:llä pitäisi olla myös sen verran vastuuta että jos järjestäjät eivät ymmärrä/muista kertoa sopivaa äänenvoimakkuustasoa niin DJ voisi kysyä sitä itse, samoin kuin valvoa itse että pysyy annetuissa rajoissa.

Yleisölle antaisin sen verran vastuuta että jos äänenvoimakkuus tuntuu liian kovalta niin kannattaa mennä kertomaan siitä järkkäreille tai dj:lle. Suurin osa tuntemistani dj:stä ja järkkäreistä ottaa äänenvoimakkuuskommentit yleensä harkintaan jos niitä tulee ja usein jotain korjaustakin tapahtuu.

Kaksi vinkkiä järkkäreille:
1. Yksi mikseri dj-mikserin ja PA-räkin väliin. Tämän avulla järjestäjällä on tarvittaessa mahdollisuus säätää helpommin äänenvoimakkuutta.
2. Kannattaa nakittaa joku (mahdollisesti teknisesti osaavampi henkilö) tarkkailemaan äänenvoimakkuutta & laatua muiden toimiensa ohessa. Kerran vartissa (tai mikä tahansa muu sopiva tahti) tsekataan onko vola sopiva ja säädetään jos ei ole.

Isoin etu ylläolevasta systeemistä on se että dj ei suoraan pääse säätämään volaa vaan voi soittaa haluamallaan tavalla (vaikka 10 punasta palkkia mikserissä) ja bileiden äänenvoimakkuutta voidaan säätää dj:stä riippumatta.

Tämä systeemi toimi jo vuonna 1997 ja piti mm. Nessin kurissa.
Avatar
#23 • • timppa^ Guest
Ehkä jokseenkin tarpeettomana huomautuksena mainittakoon, että mm.
Rose Gardenissa oli perjantaina täysin hävytön äänenpaine. Sen sijaan
HYTKYn kemuissa lauantaina homma oli ihan hyvin hanskassa.
Avatar
#24 • • tumpsi Guest
fiu.
Posteja on tullut yli odotusteni.
On kiva huomata myös bilejärjestäjien kiinnostus / kannanotto.
Mutta, olis ns kiva kuulla lisää erityisesti deejiiden ja bilejärjestäjien mielipiteitä,
niitä kun tältä boardilta löytyy enemmänkin :heart:
Avatar
#25 • • kent Guest
Joku valveutunut järkkäri vois pistää Formula Sound:in AVC2:n mikserin ja päätteiden väliin, niin johan pysyy volyymit sovitussa tasossa :) Hyvänä pointtina vielä se, että dj voi itse tarkkailla ledimittareista, kuinka paljon on vielä varaa nostaa hanaa. Testattu ja toimii!!
Avatar
#26 • • MikkiHiiri Guest
Jos musiikista ei saa selvää ja ei ole tajuttomassa kännissä niin silloin se soi liian kovaa. Tietty selvinpäin mielellään kuuntelee huomattavasti hiljempaa (ja krapulassa vieläkin hiljempaa) kun synapseille ei ole annettu ylimääräistä resistanssia.
Avatar
#27 • • alke Guest


Mutta, olis ns kiva kuulla lisää erityisesti deejiiden ja bilejärjestäjien mielipiteitä



En mä kyllä näe melkein kuin pelkästään deejiiden/bilejärkkäreiden mielipiteitä? :o
Avatar
#28 • • Edited gerry Guest
No oli tilanne mikä tahansa niin volumet pitää olla kohallaan! Ja niitten eteen oin tehtävä muutakin ku vaan voivotella....

Vituttava olla jossakin Proteuksen keikalkin ku se luukuttaa ainkin 140db ja siitä syystä en ko herra ees halua mennä katsomaan....

Heh... Ei se oo mitään nautintoa tuommoinen mekkala mitä joissakin paikoissa on... Se on aika tuskaa ku muuten hyvä ilta menee volan takia pilalle....

Edit. Jos DJ on kuuro se ei tarkoita et yleisö on kuuro! Tai että yleisöstä pitäisi tehdä kuuroja...
Avatar
#29 • • kytkönen Guest
Totta helvetissä musiikin pitää tulla lujaa, edellyttäen tietysti, että ääni on korkealuokkaista + hyvin miksattu/äänisuunniteltu.
Avatar
#30 • • Remotion Guest
90% bileistä se soi liian lujalla. ja yleensä viimeistään pääesiintyjän kohdalla nupit lähtee totaalisen kaakkoon. :mad:
Avatar
#31 • • tumpsi Guest

En mä kyllä näe melkein kuin pelkästään deejiiden/bilejärkkäreiden mielipiteitä? :o


MO FAJA!
Avatar
#32 • • timppa^ Guest


MO FAJA!



No ehkä BC:n remixi.


Okei sori.
Avatar
#33 • • dna Guest
Tässä topikissa monet sanonut että pitäisi olla äänitarkailija bileiden aikana, mutta ei kukan varamaankin miettinyt mitä se tulee maksamaan. Eli lisäkustannus promottorille.

Epäilen vahvasti että ei kukaan täysjärkinen ihminen jaksais olla nakissa 7h (for free) ja säätää äänentason ja ammattilaiset on aika kallista puhaa.

Joten voitte kait ymmärtä miksi monessa klubeissa/tapahtumissa ei ole ketään tsekamassa äänen voimmakuuden.
Avatar
#34 • • Individual Guest

Tässä topikissa monet sanonut että pitäisi olla äänitarkailija bileiden aikana, mutta ei kukan varamaankin miettinyt mitä se tulee maksamaan. Eli lisäkustannus promottorille.

Epäilen vahvasti että ei kukaan täysjärkinen ihminen jaksais olla nakissa 7h (for free) ja säätää äänentason ja ammattilaiset on aika kallista puhaa.

Joten voitte kait ymmärtä miksi monessa klubeissa/tapahtumissa ei ole ketään tsekamassa äänen voimmakuuden.



Tottakai se on lisäkustannus, mutta ihmettelen vaan sitä, että rockipuolella tuo homma toimii melkein aina, eikä tarvitse todellakaan olla mikään jäähalli, vaan ihan pikkuklubikin riittää. Eli on melkein vakio, että jos joku bändi on soittamassa, niin aina on myös miksaaja mukana, niin miten se voi olla, että klubipuolella koko homma kaatuisi siihen?

Edit: Kovasti tunnutaan vaan eri flaboissa hehkutettavan toinen toista hienompaa 4-8 superduperpointsoundsysteemiä, mutta sitten ei yht'äkkiä enää olekaan varaa tyyppiin joka sais sen myös soimaan muullakin tavalla kuin nupit kaakkoon ja menoksi. :scared:
Avatar
#35 • • Illumination Guest


DJ:llä ei aina ole mahdollisuutta arvioida tanssilattialla vallitsevaa äänenpainetta, mutta toki jokaisen vähänkään ammattitaitoisen järkikin jo sanoo, milloin hyvän maun rajat on ylitetty.


tämän analogian mukaan mm. eliot ness on kädetön amatööri.
näin ei ehkä kuitenkaan ole. puolikuuro se kyllä on...



Oletko joskus jutellut hänen kanssaan ja todennut asian? ;)
Avatar
#36 • • dna Guest

Tässä topikissa monet sanonut että pitäisi olla äänitarkailija bileiden aikana, mutta ei kukan varamaankin miettinyt mitä se tulee maksamaan. Eli lisäkustannus promottorille.

Epäilen vahvasti että ei kukaan täysjärkinen ihminen jaksais olla nakissa 7h (for free) ja säätää äänentason ja ammattilaiset on aika kallista puhaa.

Joten voitte kait ymmärtä miksi monessa klubeissa/tapahtumissa ei ole ketään tsekamassa äänen voimmakuuden.



Tottakai se on lisäkustannus, mutta ihmettelen vaan sitä, että rockipuolella tuo homma toimii melkein aina, eikä tarvitse todellakaan olla mikään jäähalli, vaan ihan pikkuklubikin riittää. Eli on melkein vakio, että jos joku bändi on soittamassa, niin aina on myös miksaaja mukana, niin miten se voi olla, että klubipuolella koko homma kaatuisi siihen?

Edit: Kovasti tunnutaan vaan eri flaboissa hehkutettavan toinen toista hienompaa 4-8 superduperpointsoundsysteemiä, mutta sitten ei yht'äkkiä enää olekaan varaa tyyppiin joka sais sen myös soimaan muullakin tavalla kuin nupit kaakkoon ja menoksi. :scared:



Tässä myös herää kysymys tavoista. Rockmiksajalle maksetaan jonkun liksan ihan varmasti. Pienissä klubitapahtumissa ja jopa isossa, yksinkertaisesti ei ole varaa maksaa ylimääräisen liksan äänentarkailijalle. Se on todella valitettava asia.

Kerropas minulle jaksoisitko sinä olla sellaisessa roolissa ja josta ei todella saa vastinetta tehdystä duunista? Nimittän pitäisi olla mikserin luona intensivisesti melkein koko ajan, eli puhutaan todella rankasta duunista. Hyvä että Suomessa pikkuhilja on saatu valomies aseman kunton ja sitä duunista myös maksetaan ok liksa, vielä pitkä aika kestä ennen kuin saadan kunnon äänenmiksajan aseman/ ammattilaiset klubitaphtumissa.
Avatar
#37 • • Illumination Guest


DJ:llä ei aina ole mahdollisuutta arvioida tanssilattialla vallitsevaa äänenpainetta, mutta toki jokaisen vähänkään ammattitaitoisen järkikin jo sanoo, milloin hyvän maun rajat on ylitetty.


tämän analogian mukaan mm. eliot ness on kädetön amatööri.
näin ei ehkä kuitenkaan ole. puolikuuro se kyllä on...



Oletko todennut tämän keskustellessasi hänen kanssaan vai päätteletkö tämän siitä että hän on välillä luukuttanut soittaessaan? ;)

Tämän alalogian mukaan melkein puolet maailman deejiistä (nimim. kokemuksella) ovat puolikuuroja. Ja suomessakin aika moni. Vaikkapa juuri tuo Proteus josta joku mainitsi...
Avatar
#38 • • Individual Guest
Mutta vielä ei ole vastattu kysymyksen kaatuuko +500 - + 1000 ihmisen klubitapahtuman budjetti siihen, että tapahtumaan palkataan, sanotaanko vaikka tuhannella mummonmarkalla miksaaja / äänitarkkailija työhön?

Kyllä mä tiedän minkälaista duunia on esimerkiksi äänittää kitaroita studiossa 12 tuntia putkeen pienillä tauoilla äänitarkkaamossa, jossa ei ole ilmastointia kun ulkona on auringossa lähemmäs +40 astetta...Noh, se siitä.

Vai onko kyse nyt siitä, että koska konemusiikkitapahtuma on kestoltaan tavallista rokkikeikkaa pitkäjaksoisempi ja harvemmilla dj:llä, toisin kuin bändeillä on "omaa miksaajaa" ja tässä valossa se yksi äänimies joutuisi, raasu olemaan koko illan ja yön yksin vastuussa äänenpaineen tarkkailusta tapahtumassa. Toki, myönnän sen, se on aika vittumainen nakki ja se, että siihen ammattilaisen saa maksaa sitten enempi, koska aika kädestä suuhun taitaa elää bilejärjestäminen muutenkin Suomessa.

Eli on sulla, DNA tuossa pointtiakin...
Ehkäpä sitten sen sijaan, että koko illan, yön ja aamujatkojen :) ajan on yksi ukko namikoissa kiinni kannattaisi pohtia keinoja millä PA:n saisi viriteltyä jo ennen bileitä siihen kuntoon, että se a) toimii b ) soi c ) ei ole vaaraa, että se aivan helposti menisi ihan vituiksi koko ääni loppuillasta, jos sinne koppiin eksyiskin se kuuluisa "puolikuuro dj." Sitten kun paikalle sattuu puolikuuro miksaaja, niin sitten ei kyllä enää ole kellään kivaa... :panic:
Avatar
#39 • • dna Guest

Mutta vielä ei ole vastattu kysymyksen kaatuuko +500 - + 1000 ihmisen klubitapahtuman budjetti siihen, että tapahtumaan palkataan, sanotaanko vaikka tuhannella mummonmarkalla miksaaja / äänitarkkailija työhön?
Eli on sulla, DNA tuossa pointtiakin...
Ehkäpä sitten sen sijaan, että koko illan, yön ja aamujatkojen :) ajan on yksi ukko namikoissa kiinni kannattaisi pohtia keinoja millä PA:n saisi viriteltyä jo ennen bileitä siihen kuntoon, että se a) toimii b ) soi c ) ei ole vaaraa, että se aivan helposti menisi ihan vituiksi koko ääni loppuillasta, jos sinne koppiin eksyiskin se kuuluisa "puolikuuro dj." Sitten kun paikalle sattuu puolikuuro miksaaja, niin sitten ei kyllä enää ole kellään kivaa... :panic:



En uskon että kaadu, mutta jos pysty säästämän vaikkapa 100-300e niin se on pelkkä plussa monessa bilebudjettissä. Jos klubbajat pystyy maksaa enemmän bileistä niin varmasti senkin edestä laatua tarjoitaan ja ylimäärästä henkilökunta palkataan että se on hyvällä mallilla.


Ehkäpä sitten sen sijaan, että koko illan, yön ja aamujatkojen :) ajan on yksi ukko namikoissa kiinni kannattaisi pohtia keinoja millä PA:n saisi viriteltyä jo ennen bileitä siihen kuntoon, että se a) toimii b ) soi c ) ei ole vaaraa, että se aivan helposti menisi ihan vituiksi koko ääni loppuillasta, jos sinne koppiin eksyiskin se kuuluisa "puolikuuro dj." Sitten kun paikalle sattuu puolikuuro miksaaja, niin sitten ei kyllä enää ole kellään kivaa... :panic:



Sitähän monet yrittävätkin parantaa. Ei edes mainittu onko paikka edes sopiva bilekäyttöön, millä Pa-kamoilla vedetään keikkan läpitte jne. Kaikissa on kustannus kysymykset. Uskosin tämän keskustellun jälkeen monet järkkäjät aloittavat toden teolla miettiä äänen ongelmista.

Siis ehdottomasti kannatta antaa palautetta, muuten olemme kaikki kuuroja 50v. :scared:
Avatar
#40 • • . Guest


DJ:llä ei aina ole mahdollisuutta arvioida tanssilattialla vallitsevaa äänenpainetta, mutta toki jokaisen vähänkään ammattitaitoisen järkikin jo sanoo, milloin hyvän maun rajat on ylitetty.


tämän analogian mukaan mm. eliot ness on kädetön amatööri.
näin ei ehkä kuitenkaan ole. puolikuuro se kyllä on...



Oletko todennut tämän keskustellessasi hänen kanssaan vai päätteletkö tämän siitä että hän on välillä luukuttanut soittaessaan? ;)

Tämän alalogian mukaan melkein puolet maailman deejiistä (nimim. kokemuksella) ovat puolikuuroja. Ja suomessakin aika moni. Vaikkapa juuri tuo Proteus josta joku mainitsi...


kyllä jani myöntää kuuroutensa ihan itse :D
...ja oma-aloitteisesti