Äänenpaine (kone)musiikkitapahtumissa

78 posts, 4 pages, 10,225 views

Avatar
#1 • • tumpsi Guest
Noniin. Muutaman kuukauden olen tätä topikkia perustanut, ja tässä se nyt tulee.

Mikä vittu siinä on että sitä musiikkia pitää soittaa niin lujaa että tulpillakin
lähtee pää irti?
Itse en tyhmyyksissäni ole edes viime aikoina käyttänyt bileissä
tulppia, mutta se on vain omaa tyhmyyttä. Hyvinä esimerkkeinä eilinen
[reiv:] (26.2.05) Tampereen Klubilla, sekä Markus Schultz (24.2.05)
Punavuoren Sohossa.


Mä en näe ensimmäistäkään syytä soittaa musaa niin lujalla että siellä on pakko
käyttää tulppia. Todellakin odotan promoottoreiden vastausta ko. asiaan,
varsinkin yllämainituista tapahtumista.

Tiedän että sitä musiikkia pitää / kuuluu soittaa lujaa, mutta oikeesti, johonkin se raja on vedettävä.

edit: lisättäköön että tiedän ihmisten poistuneen esimerkkitapahtumista
-25db elacinit päässään (liiallisen äänenpaineen takia).
edit2: Moderaattorit siirtäkööt oikeeseen osotteeseen.
Avatar
#2 • • [reiv:] Guest
Volyymi on joskus aika ongelmallinen asia. Mielestäni esimerkiksi eilisissä
[reiv:]eissä ei musiikki soinut liian kovalla, mutta näemmä jotkut ovat
olleet tyystin eri mieltä. Ihan alkuillasta eräs ystäväni kävi huomauttamassa
minulle äänestä, jolloin pyysin sitä heti pienemmälle. Kuten valitettavan
tavallista on, se alennus auttoi noin yhden vaihdon ajan. On hyvin hankalaa
olla koko ajan DJ:n olan takana naputtelemassa ääntä hiljemmalle, siinä
menee maku sekä itseltä että soittajilta. PA:sta ääntä voisi yrittää säätää,
mutta siten saa hyvin säädetyn äänentoiston aika helposti pilattua.

Jos olisin kuullut enemmän valituksia asiasta illan mittaan, olisin varmasti
yrittänyt hillitä äänentasoja kun ne näemmä haittasivat useita, omilla
korvillani kun en kuullut syytä siihen. Kehoittaisinkin ihmisiä aktiivisemmin
menemään huomauttamaan asiasta jos nyt ei DJ:lle, mikä olisi esim. Klubin
tapauksessa epäsuotavaa, niin ainakin lipunmyyntiin, sillä sieltä löytyy aina
varmasti ihmisiä jotka ovat järjestäjään yhteydessä.

-Toma / [reiv:]
Avatar
#3 • • Edited Individual Guest
Ihme homma tuo on kyllä senkin puolesta, kun varsinaista rokkibändin backlineä ei konemusiikkitapahtumissa juurikaan ole, kun levarit ja mikseri eivät niitä soitettaessa tuota itsessään ääntä yhtään. Eli PA:n ei tarvitse tuutata jo lähdössä niin paljoa desibelejä pihalle, että saa sen rokkikeikoilta tutun rumpujen, sekä kitara- ja bassovahvistimien tuottaman metelin ylitettyä.
Avatar
#4 • • gerry Guest
Juu, en mäkään tajuu mikä pointi siinä on... Ok clubitapahtumissa voi vielä paukutella (tietysti niin et tulpil äänenpaine on kohtuullinen!!) jotta musiikin voi myös "tuntea" ja tulpathan clubitapahtumissa ovat välttämättömät ja kaikki clubbaajat sen tietäävätkin....


Mut se et joissakin vitun baareiskin täytyy luukuttaa aivan ylikovaa menee yli ymmärryksen?!?! Siel on sit kiva olla ku joku Britney huutaa niin et kajarit särisee....

Mikäli illan aikana pysvä kuulovaurio jostakin paikasta tulee niin mielestäni voi viedä sen paikan oikeudeen ja pyytää huomattavat korvaukset.... Luulis et on baarin/clubin kannalta tärkeä ettei kukaan sen asiakkaista tavalla tai toisella vahinkoittuis?
Avatar
#5 • • Individual Guest

"]
On hyvin hankalaa olla koko ajan DJ:n olan takana naputtelemassa ääntä hiljemmalle, siinä menee maku sekä itseltä että soittajilta. PA:sta ääntä voisi yrittää säätää, mutta siten saa hyvin säädetyn äänentoiston aika helposti pilattua.
-Toma / [reiv:]



Ehkäpä tuossa se suurin ongelma onkin, että dj on vastuussa saliäänen voimakkuudesta, rockpuolellahan sen asian hoitaa miksaaja. Toki lähtötilannekin erilainen, mutta eikö kannattaisi joskus kokeilla niin, että dj keskittyy -vain- levyjen soittamiseen ja settiinsä ja yksi mies hoitaa koko illan aikana sen, että äänenpaine pysyy siedettävällä tasolla ja ääni selkeänä. En tiedä...kinkkinen tilanne.

Edit: Korjatkaa jos olen väärässä, mutta ainakin jossain Pussy Clubin infoissa on illan miksaajaksi merkitty Johnny Lee Michaels. Voiko joku valottaa miten se homma on silloin toiminut ja miten. Toki juuri kyseisissä tapahtumissa oli, ainakin mainosten perusteella jotain liveperkkuja.

Eikä se, että bassot tuntuu ole aina yks yhteen sen kanssa kuinka lujaa se musiikki tulee. Vrt. Kraftwerk @ HKI Jäähalli. Noh, ehkä vähän huono esimerkki, mutta silti. Äänenpaine todella siedettävä-bassot toisesta maailmasta-ne nimittäin tunti, jopa istumapaikoille hallin keskivaiheille.
Avatar
#6 • • Tapi T Guest

mutta eikö kannattaisi joskus kokeilla niin, että dj keskittyy -vain- levyjen soittamiseen ja settiinsä ja yksi mies hoitaa koko illan aikana sen, että äänenpaine pysyy siedettävällä tasolla ja ääni selkeänä.


Ideana ihan hyvä, mutta ei toimi sitten millään. Tämä siksi, että levyt soivat lähes järjestään eri voimakkuuksilla, eikä miksauksesta tule yhtään mitään, ellei DJ:llä ole täyttä hallintaa äänenpaineeseen.

Mielestäni paras ja toimivina tapa valvoa bileissä volyymejä on kierrellä mestaa aina silloin tällöin desibelimittarin kanssa ja antaa tiukka ohjeistus asiasta esiintyjille.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta ainakin jossain Pussy Clubin infoissa on illan miksaajaksi merkitty Johnny Lee Michaels. Voiko joku valottaa miten se homma on silloin toiminut ja miten.


Miehen roolia tuli ihmeteltyä usein, enkä oikein tähän päivään mennessä ole saanut selville mikä herran funktio lopulta oli. Tuohon aikaan Pussy oli mielestäni ehkä pahin esimerkki täysin hallitsemattomista äänenpaineista, vaikka itse bileet olivat oikeastaan aina todella jees.
Avatar
#7 • • Individual Guest


-klip



Noh, noita asioita ihmettelin ja niihin sain nyt vastauksen, kiitos!
Avatar
#8 • • da_chef Guest

Ideana ihan hyvä, mutta ei toimi sitten millään. Tämä siksi, että levyt soivat lähes järjestään eri voimakkuuksilla, eikä miksauksesta tule yhtään mitään, ellei DJ:llä ole täyttä hallintaa äänenpaineeseen.



No tota, eihän dj tarvitse kuin kanavakohtaiset gain-säädöt joilla kompensoidaan levyjen äänentason vaihtelua ja pidetään volyymi tasaisena. Sillä taas ei pitäisi olla mitään merkitystä äänenvoimakkuuteen salissa.

Valitettavasti vain on nähnyt sitäkin, että pa soi hiton hienosti kun on malttia mutta sitten tulee dj joka vääntää gainit ja masterin täysille mikseristä ja äänenpainetta tulee toki lisää mutta ääni menee vituiksi.
Avatar
#9 • • Edited Individual Guest
Mutta vielä siltikin yleisen ihmetyksen aiheeni on ja tulee varmasti hautaan asti olemaan se, että bilepalautteista saa lukea melkein aina ihmisten kommentteja siitä, että ääni ei toiminut, joko se on ollut liian lujalla, liian hiljaisella tai sitten muuten vaan hirveän kuulloista ja mun päähäni ei mahdu miten vitussa se voi olla niin vaikeaa. Kuten äsken sanoin ei tarvitse lavalta tulevasta äänestä / metelistä huolehtia, kun sitä ei ole. Eli mikä siinä on niin vaikeaa? Veikkaukseni on se, että useammassa kuin yhdessä bileissä PA vain vuokrataan ja sitten sitä yksi bilejärkkäri yrittää säätää kasaan miljoonan muun asian kanssa yhtä aikaa.

Kyllä nimittäin uskon, että se, että saa levysoittimesta tulevan, studiossa tuotetun, valmiin äänimateriaalin soimaan PA:ssa hyvin, on helpompaa kuin se, että bändin miksaaja yrittää miksata vaikka jotain metallibändiä, jossa on kolme kitaraa, basso yms. ja rumpali, joka pelkästään ilman mikkejä soittaa jo niin lujaa, että heikompia hirvittää ja miksaaja yrittää sen kaiken saada selkeänä ulos. Voin toki olla väärässäkin, mutta tämä on mun mielipiteeni. Asia erikseen on tietysti käytetäänkö alan ammattilaisten palveluita tässä maassa, joka tietenkin on kuluerä erikseen, mutta kun tässä maassa on saatanan kovia äänihemmoja, ihan aikuisten oikeasti, jotka saavat varmasti noi tilat futaa, niin hyvin kuin mahdollista on. Ainakin sellaisten herrojen työskentelyyn pääsin opiskeluaikoina tutustumaan ja kyllä ne hommansa osas.

Edit: Mutta toki se on helppoa täältä huudella, joten ammattilaiset ja muut bilejärkkärit kokemuksia ja mielipiteitä kehiin. Mua ainakin kiinnostaa.
Avatar
#10 • • J-P Guest


Ideana ihan hyvä, mutta ei toimi sitten millään. Tämä siksi, että levyt soivat lähes järjestään eri voimakkuuksilla, eikä miksauksesta tule yhtään mitään, ellei DJ:llä ole täyttä hallintaa äänenpaineeseen.



siis OIKEESTI toi homma tehdään niin, että dj:lle sanotaan: "masteri ei sit mee kun yhden ledin verran punaiselle / ei mee punaiselle /yms" ja teipataan master-fader kiinni. ja pa:sta säädetään sit tasot kohilleen. :)

itsellä on AINA bileissä tulpat, -15db elacinit, eikä kyllä ole tullut "soi kyllä ihan liian lujaa" kokemuksia...

imo musiikin pitää soida niin, ettei tavallinen puhe kuulu (varsinkaan muille juhlijoille, kuin keskustelun kävijöille) ja basson pitää tuntua. joskus on polkkahippojen jälkeiset pa-säädöt ex. pulsessa kauhistuttanut, kun bassoa ei ole, mutta volaa sit senkin edestä.
Avatar
#11 • • mekaanikko Guest


siis OIKEESTI toi homma tehdään niin, että dj:lle sanotaan: "masteri ei sit mee kun yhden ledin verran punaiselle / ei mee punaiselle /yms" ja teipataan master-fader kiinni. ja pa:sta säädetään sit tasot kohilleen. :)



Kaunis ajatus, mutta ei se toimi. Vola nousee väkisin pelkkien gainien voimallakin vähitellen vaikka yrittäisi aktiivisesti pitää sitä suht hiljaisella, puhumattakaan siitä et monia DJ:tä ei paskaakaan kiinnosta tollaset n lediä saa mennä punaiselle -tyyppiset ohjeet. Mikä on tietysti typerä asennevamma, mutta fakta, jonka kanssa on elettävä.

Joku jyrkkä limitointi tuntuis oikeelta ratkaisulta ongelmaan näin äänitekniikkaa juuri ymmärtämättömän näkökulmasta. Ongelmana on tietty se, että sellaisessa tilanteessa DJ saattaa vääntää mikseristä saundin ihan ruvelle yrittäessään väkisin saada lisää volaa, mutta pienempi paha se IMO on kuin ne nykyään valitettavan tyypilliset loppuillan äänenvoimakkuudet. Ja yks asia jolla tota voi ehkäistä on vitun jämäkät monitorit, niin että puolikuuron DJ:nkin kopissa jytää kuin viimeistä päivää mutta lattialla levelit ovat inhimillisemmät.

Mutta jos tollanen limitointi ei jostain syystä ole toimiva ratkaisu, niin sitten yks mikseri DJ-mikserin ja PA:n väliin ja hommiin joku jonka duuni on tarkkailla äänenpainetta ja vaivihkaa käydä sitä tästä mikseristä aina korjaamassa jos se menee liian kovalle tai hiljaiselle. Ei siis tarvita mitään oikeaa miksaajaa edes, kunhan vain jollekin annetaan se nakki että seuraa volyymin muuttumista aina välillä ja reagoi tarvittaessa.
Avatar
#12 • • . Guest


siis OIKEESTI toi homma tehdään niin, että dj:lle sanotaan: "masteri ei sit mee kun yhden ledin verran punaiselle / ei mee punaiselle /yms" ja teipataan master-fader kiinni. ja pa:sta säädetään sit tasot kohilleen. :)


ideana ihan kiva mut arvaa toimiiko..
no toimii tietyn ajan, mut varsinkin kun illas on useampi dj niin soittajan vaihtuessa viimeistään nousee taso. dj:t myöskään ei ota huomioon sitä että korva tottuu äänenpaineeseen ja tasoa pitäis olla varaa nostaa illan mittaan. eli jos lämppäri-dj vetää täysiä klo23 niin siinä vaiheessa kun päästara aloittaa, homma ei enää toimi muuten kuin vetämällä kamat kaakkoon. rokki-puolellahan homma hoidetaan niin että lämppäribändillä on tiukat rajat, ja sit kun päästara astuu tulta syösten lavalle pommien säestyksellä, niin otetaan koko PA:n kapasiteetti käyttöön ja jengille tulee sellainen olo et "GRRAAH! NYT TULEE LUJAA!!!", niin kuin tuleekin. sen olon aiheuttaa vaan kontrasti siihen lämppärin volaan.

eikä toi masterin teippaaminenkaan oo oikeen hyvä juttu. DJ:lle jää kuitenkin viel gainit josta nostaa, ja siit ei tuu kauheen kivan kuulosta jälkeä.

edit: hups, vähän myöhäs. nooh...
Avatar
#13 • • R2 Guest
Spice'seissa on homma hoidettu kylmästi jakarin tms limitterillä, eli se taso ei vaan nouse sallitusta. Kompressiota tapahtuu, mut niinkuin Mekaanikko totesi, se on pienempi paha kuin ne tolkuttomat äänenpaineet.

Toinen tapa on säätää päätteiden herkyydet sen verran pienelle, ettei painetta irtoa enempää kuin halutaan. Tämän muuttaminen kesken kaiken voi toki sotkea saundia (esim. jos jengiä ja meteliä onkin enemmän kuin ennakoitu ja paineita on nostettava). Limetteri on siis kätevämpi.

DJ:llä ei aina ole mahdollisuutta arvioida tanssilattialla vallitsevaa äänenpainetta, mutta toki jokaisen vähänkään ammattitaitoisen järkikin jo sanoo, milloin hyvän maun rajat on ylitetty.

Joissakin tiloissa PA:n ja salin takaosan väliin jää niin paljon matkaa ja mahdollisesti ihmisiä, että jos takaosaankin halutaan tarjoilla jonkin asteisia paineita, on PA:n välittömässä läheisyydessä melko tuskaista olla. Eriasia on, halutaanko koko tanssitila/sali täyttää kovilla äänenpaineilla.
Avatar
#14 • • . Guest


DJ:llä ei aina ole mahdollisuutta arvioida tanssilattialla vallitsevaa äänenpainetta, mutta toki jokaisen vähänkään ammattitaitoisen järkikin jo sanoo, milloin hyvän maun rajat on ylitetty.


tämän analogian mukaan mm. eliot ness on kädetön amatööri.
näin ei ehkä kuitenkaan ole. puolikuuro se kyllä on...
Avatar
#15 • • Individual Guest


siis OIKEESTI toi homma tehdään niin, että dj:lle sanotaan: "masteri ei sit mee kun yhden ledin verran punaiselle / ei mee punaiselle /yms" ja teipataan master-fader kiinni. ja pa:sta säädetään sit tasot kohilleen. :)


irokki-puolellahan homma hoidetaan niin että lämppäribändillä on tiukat rajat, ja sit kun päästara astuu tulta syösten lavalle pommien säestyksellä, niin otetaan koko PA:n kapasiteetti käyttöön ja jengille tulee sellainen olo et "GRRAAH! NYT TULEE LUJAA!!!", niin kuin tuleekin. sen olon aiheuttaa vaan kontrasti siihen lämppärin volaan.



Valitettavan usein tuo kontrasti pääbändin ja lämmittelijän välillä rakennetaan pikemminkin sillä, että lämppärillä on huonommat soundit, jotka sitten kuin taikaiskusta "yllättäen" paranevat kun itse pääakti astuu lavalle, ei niinkään että desibelitaso nousisi huomattavasti ja soundien laatu pysyisi silti samana. Tästä hyvänä esimerkkinä oli tammikuun R.E.M:in keikka, jossa sekä lämppäri Brainstorm, että R.E.M soittivat suht'samoilla äänenpaineilla, mutta lämppärillä oli jokseenkin huonot soundit, esim. ässät otti todella korviin jne, mutta kun R.E.M astui lavalle olivat soundit sitä luokkaa, ettei ole taas vähään aikaan Suomessa vastaavaa kuullut. Mutta musa ei todellakaan ollut kovalla, vaikka 11 000 ihmisen keikasta kyse. Itse seisoin vasemmalla puolella seisomakatsomoa noin 3-4 metrin päästä lavasta ja eivät korveet soineet lainkaan keikan jälkeen vaikkei tulppia ollutkaan. Ja esim. rumpalin tomi-soundit olisivat saaneet kenen tahansa hevirumpalin kateelliseksi, nimittäin jytinää löyty ja rouhi hienosti myös basistin soitin. Mutta se siitä.

Se on rock-keikoilla niin yksilöllistä bändien kohdalla soittaako lujaa luonnostaan vai ei ja ei illan viimeinen blokki aina tarkoita mielestäni sitä, että pitää volaa olla niin hitosti,kun ihmisiä on kuitenkin jo talossa tai muussa soittopaikassa ennen illan viimeistä esiintyjää saapunut jo sen verran paikalle, että yleisömassan vaikutus äänen käyttäytymiseen on ehditty ottaa huomioon. Ihmettelen sitä, jos ainoa tapa millä pääesiintyjä dj:n saa erottumaan muista illan akteista ja ainoa keino osoittaa ihmisille, että nyt se ketä te olette tulleet katsomaan on saapunut dekkien taakse ja alkaa soittamaan, on kääntää nupit kaakkoon....
Avatar
#16 • • . Guest

Ihmettelen sitä, jos ainoa tapa millä pääesiintyjä dj:n saa erottumaan muista illan akteista ja ainoa keino osoittaa ihmisille, että nyt se ketä te olette tulleet katsomaan on saapunut dekkien taakse ja alkaa soittamaan, on kääntää nupit kaakkoon....


ei se ainoa tapa olekkaan. jos dj:llä on tarpeeksi karismaa ja ammattitaitoa niin kyllä sen erottaa koka se aloittaa. mutta olen myös valitettavasti joutunut sivusta seuraamaan tilnteita joissa lämppäri dj on jo valmiiks vetänyt rajoilla ja vähän yli, ja päästaralle ei vikalle 3h:lle jää yhtään varaa nostaa. tää on vähän kuin vetäis maton alta ja sinällään ihan vitun tyhmää.
Avatar
#17 • • Individual Guest


Joissakin tiloissa PA:n ja salin takaosan väliin jää niin paljon matkaa ja mahdollisesti ihmisiä, että jos takaosaankin halutaan tarjoilla jonkin asteisia paineita, on PA:n välittömässä läheisyydessä melko tuskaista olla. Eriasia on, halutaanko koko tanssitila/sali täyttää kovilla äänenpaineilla.



Ja sitten isoissa, isoissa tiloissa kannattanee harkita myös lisä-äänentoistoa salin keskelle ja viivelinjoja, mutta se nyt ei taida kovinkaan monessa bilemestassa olla ajankohtaista.
Caro²

Posts: 5,301

#18 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Vähääkään isompiin bileisiin erillinen miksaaja joka pitää ne bilealueen volat kohdallaan.. Ihmetteln kovasti miksi se ei toimisi?

Jos dj:n soittopaikka on tehty järkevästi, stereomonitorointi, monitorin säätö dj:n mikseristä, mastervolume kokoajan tapissa.. Jos on asiansa osaava dj soittamassa, niin ei ne kanavaledit nouse loppupeleissä joulukuuseksi, niitähän saa laittaa kesken soitonkin pienemmälle. Jos niitä gaineja pienentää heti karvan verran kun yksikin ylimääräinen valo vilkahtaa, ei sitä "tason vaihtelua" lattialla kuule laisinkaan, ja taso pysyy samana..

Itseäni on myös välillä suorastaan vituttanut että puolikuurot dj:t paukuttaa pääkajareita ihan nupit kaakossa. Alkaa olla pikkuhiljaa jo bileiden edellytys, että on päämiksaaja erikseen. Joka kontrolloi tanssilattian soundia siis muutenkin kuin pelkästään kahdella volumeliu'ulla. Equttaa, ja korjaa levyjen soundia jos siltä tuntuu.. sitähän se miksaaja tekee..
Avatar
#19 • • alke Guest
Täytyy sanoa että ymmärrän täysin miltä lattialla tuntuu kun kaapit tuuttaavat satasella ja puolikuuro dj (siis minä ainakin ;) vääntää nuppeja vielä kaakon yli lounaaseen, koska omallakin huonontuneella kuulollani joissain bileissä tulpillakin ääni soi aivan liian lujalla kun dj ei kiinnitä mitään huomiota yleisön kokemukseen.

Olenkin erittäin, erittäin pahoillani sekä itseni ja Dixonin puolesta jos jollekin tämä aiheutti pahaa mieltä ja/tai päänsärkyä.

Toisaalta, ymmärrän myös ERITTÄIN hyvin dj:n näkökulman:

Itselleni ainakin ongelmana on usein se, ettei soittopisteestä/kopista saa kuin suuntaa-antavan vaikutelman siitä, mitä ääni oikeasti on lattian puolella, ja ainakin eilen Tampereen Reiv-bileissä, vaikka useaan otteeseen setin aikana vedin monitoreista (jotka oikesti huusivat *lujaa*) volat pois ja yritin tarkkailla salin ääntä, kuulosti aina siltä että nyt soi liian hiljaa ja tuloksena tästä nuppeja vedettiin taas liian kovalle. Myöhemmin kun itse laskeutui lavalta alas ja vietti lattialla hetken aikaa ilman tulppia, oli pakko lähteä pian pois koska korvista olis luultavasti alkanut valua verta seuraavaksi..

Tämä aiheutuu siitä kun dj:n huono kuulo tottuu soittopisteen monitorien lujaan äänenpaineeseen, ja kun niistä ottaa äänen pois, kuulostaa ääni muualla automaattisesti hiljaisemmalta. Usein syynä tähän on myös soittopisteen ja PA:n keskinäinen sijoitus, kaiuttimethan yleensä suunnataan nimenomaan poispäin dj-kopista, ja silloin harvoin saa mitään käsitystä äänenpaineen tasosta.

Ratkaisuna tähän olen useasti pohtinut sitä, miten kätevää olisikaan, kun talolla olisi oma (mielellään jostain jotain tajuava) miksaaja joka jatkuvasti rokkibändin tarkkailjan tapaan tarkkailisi äänentasoja salin puolella. Vastaavasti myös usein Pioneerin miksereistä usein olisi kätevää vetää lähtötasot takapaneellissa sijaitsevasta ruuvista niin alas että master-liu'un vetäminen tappiin ei huudattaisi ääntä liian lujalla.

Limitterissäkin on omat ongelmansa, etenkin jos koko PA on väärin säädetty. Joidenkin taajuuksien häviäminen tai koko tason äkillinen leikkaantuminen on aika ikävää ja häiritsevää.

Pienissä bileissä missä PA ja tilatkin ovat paljon matalatehoisempia/pienempiä, ongelmaa harvoin on.ellei dj:n korkeiden äänien aisti ole aivan olematon jolloin diskantit yleensä kääntyvät sinne kaakko-etelä -akselille (Tämänkin olen todistanut).
Avatar
#20 • • djsakke Guest

ellei dj:n korkeiden äänien aisti ole aivan olematon jolloin diskantit yleensä kääntyvät sinne kaakko-etelä -akselille (Tämänkin olen todistanut).



Tama tuntuu olevan enempi yleista kuin harvinaista - lisana kun on viela pa saadetty rokki-tyylisesti etta bassoja ei juurikaan ole mutta keskiaanet ja diskantit huutaa nii vot, kylla on sellasta sekametelisoppaa etta oksat pois.

Yksi syy mika johtaa tuohon etta dj lajayttaa keksiaanet ja diskantit kaakkoon on huono monitorointi. Tai huono ja huono. Mutta tuntuu etta on suht normaalia etta dj:n monitori saundaa totaalisesti erilaiselta kuin paa-soundi. ja usein juuri niin etta dj:n monitorissa bassot menee tukkoon ja diskantteja ja keskiaania ei kuule. Kumma juttu etta sielta mikserista sitten ajetaan moisia isommalle tietamatta milta se saundaa lattialla..