Mitä eroa on aktiivi ja passiivi jakosuotimilla?

21 posts, 2 pages, 6,107 views

Avatar
#1 • • Tibzu Guest
Joo..eli kertokaa mulle! Ja mikä kannattais ostaa kun mulla on pioneerin ts-w305c subeja 2 kpl.. olis kiva tietää! :)
Avatar
#2 • • DJ_laama Guest
aktiivi kytketään ohjelmalähteen ja vahvarin väliin ja passiivi vahvistimen ja subbarin väliin.. kaikessa lyhykäisyydessään... aktiivi on kalliimpi passiivi halvempi.. aktiivi on parempi passiivi huonompi.... :cool:
Avatar
#3 • • Tibzu Guest

aktiivi kytketään ohjelmalähteen ja vahvarin väliin ja passiivi vahvistimen ja subbarin väliin.. kaikessa lyhykäisyydessään... aktiivi on kalliimpi passiivi halvempi.. aktiivi on parempi passiivi huonompi.... :cool:



ohjelmalähteen? ai esim. mankan? vai häh? :D
Avatar
#4 • • bulk Guest

aktiivi kytketään ohjelmalähteen ja vahvarin väliin ja passiivi vahvistimen ja subbarin väliin.. kaikessa lyhykäisyydessään... aktiivi on kalliimpi passiivi halvempi.. aktiivi on parempi passiivi huonompi.... :cool:



Aktiivisuotimia ja useita pääteasteita käytetään juuri kustannussyistä säädettävyyden lisäksi (sensijaan, että käytettäisiin passiivisuotimia). Esim muutamia satoja watteja kestävät jakosuodinosat maksavat aivan järjettömästi. Tarpeeksi ison, esim 600w kestävän ilmasydänkelan hinnalla saa jo liudan päätekiviä ja opareita.

Lisäksi ohjelmalähteen ja vahvarin väliin voi kytkeä myös passiivisia suotimia, joten tämäkään ei tarkalleen ottaen pidä paikkaansa. Yleensä toki linjatasolla kytkettävät suotimet ovat aktiivisia, mutta poikkeuksiakin on.

Lähinnä aktiivisen ja passiivisen suotimen tärkein ero on siinä, että passiivisessa pelkästään vaimennetaan joitain signaalin osia, aktiivisessa VOI olla mukana myös vahvistusta joillekin signaalin alueille.
Avatar
#5 • • bulk Guest

Joo..eli kertokaa mulle! Ja mikä kannattais ostaa kun mulla on pioneerin ts-w305c subeja 2 kpl.. olis kiva tietää! :)



Kerro hieman lisää, mitä aiot tehdä noilla subeilla, niin on helpompi auttaa. Onko ne sinulla kotona, autossa? Mitä muita laitteita sinulla on?
Avatar
#6 • • Tibzu Guest

Joo..eli kertokaa mulle! Ja mikä kannattais ostaa kun mulla on pioneerin ts-w305c subeja 2 kpl.. olis kiva tietää! :)



Kerro hieman lisää, mitä aiot tehdä noilla subeilla, niin on helpompi auttaa. Onko ne sinulla kotona, autossa? Mitä muita laitteita sinulla on?



Autossa on, tai toinen vaan tällä hetkellä kiinni.. Sitte on vahvistin..2000w piikki, rms...hmmm...sitä en muista just nyt..se on 4-kanavainen. sitte on 6x9 hattuhyllyllä ja jvc mp3 soitin. Erillissarja tulee heti kun saan enemmän rahaa ja konkkakin pitäis ostaa heti kun saan enemmän rahaa!
sellasta löytyy.. :)
Avatar
#7 • • bulk Guest
Ensinnäkin kannattaa suhtautua hyvin varauksella noihin teholupauksiin.

Jos olet maksanut tuosta kaksituhattawattisesta vahvistimestasi alle tuhat euroa, se ei anna ulos lähellekään noita tehoja.

Eikös vahvistimessasi ole valmiina jakosuotimia? Yleensä noissa monikanavapäätteissä on sekä yli- että alipäästösuotimet valmiina, joten et välttämättä tarvitse edes ulkoista suodinta.

Noista 6x9-kaiuttimista voi olla montaa mieltä, mutta tärkein asia niissä on, että ne sijoitetaan autossa yleensä tilapuutteen vuoksi taakse, joka on melkoisen epäedullinen ratkaisu. Järkevin vaihtoehto olisi myydä kuusysit ja ostaa tilalle sopivankokoinen erillissarja/koaksiaalikaiutin auton etupäähän asennettavaksi.
Avatar
#8 • • Tibzu Guest

Ensinnäkin kannattaa suhtautua hyvin varauksella noihin teholupauksiin.

Jos olet maksanut tuosta kaksituhattawattisesta vahvistimestasi alle tuhat euroa, se ei anna ulos lähellekään noita tehoja.

Eikös vahvistimessasi ole valmiina jakosuotimia? Yleensä noissa monikanavapäätteissä on sekä yli- että alipäästösuotimet valmiina, joten et välttämättä tarvitse edes ulkoista suodinta.

Noista 6x9-kaiuttimista voi olla montaa mieltä, mutta tärkein asia niissä on, että ne sijoitetaan autossa yleensä tilapuutteen vuoksi taakse, joka on melkoisen epäedullinen ratkaisu. Järkevin vaihtoehto olisi myydä kuusysit ja ostaa tilalle sopivankokoinen erillissarja/koaksiaalikaiutin auton etupäähän asennettavaksi.



juu, niin kannattaa, mutta todella hyvin on pyörittänyt!
ja ostin 6x9 vaan siks ku sain suht halvalla eikä ollu enempää massii sijottaa kunnon erkkasarjaan..
onhan siin joo yli- että alipäästösuotimet, mut ajattelin et olis viel parempi jos ostaa erikseen`.. vai onko? tunnut tietävän aika paljo näist v'rkeist et kerro vaan mullekin enemmän, niin mäkin viisastun enemmän..kiinnostaa kuitenki niin paljo nää! :)
Caro²

Posts: 5,301

#9 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Nyrkki(pano)sääntönä:

Passiivinen [laita tähän haluamasi sana] on sellainen jota ei pääse säätämään.

Aktiivinen [laita tähän haluamasi sana] on sellainen jossa pääsee säätämään "kaiken".
Avatar
#10 • • DJ_laama Guest

aktiivi kytketään ohjelmalähteen ja vahvarin väliin ja passiivi vahvistimen ja subbarin väliin.. kaikessa lyhykäisyydessään... aktiivi on kalliimpi passiivi halvempi.. aktiivi on parempi passiivi huonompi.... :cool:



ohjelmalähteen? ai esim. mankan? vai häh? :D




noh.. eipäs nyt ruveta nussimaan pilkkua.... :excellent:
Avatar
#11 • • bulk Guest

Nyrkki(pano)sääntönä:

Passiivinen [laita tähän haluamasi sana] on sellainen jota ei pääse säätämään.

Aktiivinen [laita tähän haluamasi sana] on sellainen jossa pääsee säätämään "kaiken".



Väärin meni. Passiivisessa suotimessa VOI olla esimerkiksi potentiometrejä, joilla voi säätää eri kaiutinelementtien tasoja, kun taas aktiivisuodin VOI olla rakennettu vain yhdelle taajuusalueelle ilman säätöä.

Edelleen, aktiivisen ja passiivisen piirielementin, kuten myös jakosuotimen, ero on siinä, että passiivinen vain vaimentaa, aktiivinen voi myös vahvistaa. Ja jos saivarrellaan hieman vielä pitemmälle, aktiivisen piirielementin erottaa passiivisesta siten, että aktiiviselle tuodaan sähköä vielä signaalin ulkopuoleltakin, esim virtalähteestä. Passiiviseen jakosuotimeen ei tuoda kuin signaali.

On totta, että osassa kaupallisia aktiivisuotimia pystyy säätämään jakotaajuuden ja päästökaistojen vahvistuksen lisäksi esimerkiksi vaihetta ja arvokkaammissa jopa jakojyrkkyyksiä, mutta mikään aktiivisuodattimelle pakollinen ominaisuus tämä säädettävyys ei ole. Säädettävyys tuo vain lisää komponentteja ja täten lisää kustannuksia.

onhan siin joo yli- että alipäästösuotimet, mut ajattelin et olis viel parempi jos ostaa erikseen`.. vai onko? tunnut tietävän aika paljo näist v'rkeist et kerro vaan mullekin enemmän, niin mäkin viisastun enemmän..kiinnostaa kuitenki niin paljo nää



Systeemin äänenlaatua voi tosiaan parantaa ulkoisella aktiivijakosuotimella, etenkin erittäin halpojen (ikävä kyllä myös ylisuurilla wattilukemilla mainostettujen) vahvistimien omat suotimet ovat usein aika surkeita ja sijoitettu taajuuskaistalla "sinne päin". Käypäisiä 2-tieaktiivisuotimia autokäyttöön (2-tiesuotimella voit jakaa siis signaalin suppasille ja sitten yläpääkaiuttimille, eli esim kuusyseille) saa noin viidestä-kuudestakympistä ylöspäin uutena. Esimerkiksi Autostudion (www.autostudio.fi) löytyy Caliberin laitteita, joita pidän aika hyvänä entry -levelinä:
http://www.autostudio.fi/?page=tuotteet&tuote=1790

Halvempiin ei juuri kannata mennä, ominaisuudet putoavat hinnan mukana tosi jyrkästi ja kakasta ei saa sikaria. ;)

Tosin, kun asiaa ajattelee siltä kantilta, että kannattaa pitää kaikki mahdollisimman yksinkertaisena, niin miksei myisi päätettä, jossa on huonot suotimet pois ja ostaisi jakosuotimeen kulutettavalla rahalla ja päätteen myynnistä saatavalla rahalla vaikka "kunnollisen" päätteen, esmes vaikka tällaisen:

http://www.powerset.fi/autohifi/xetec/xe-v2004.htm .
Avatar
#12 • • Tibzu Guest
joo, mut toi vahvari näytti noist tehoist aika paljo huonommalta, ku tää mun...
Maxteho 4x 500 Watt 4 Ohm / 2x1000 Watt 4 Ohm
RMS teho 4 x 180 Wattia / 4 Ohm
Stabiili 2-16 ohmin kajareille
Sillattavissa 2 tai 3-kanavaiseksi
LPF ja HPF jakosuotimet
Basson säätö 50-250Hz
Ylipäästön säätö 120-3000 Hz
Tasonsäädöt molemmille sisääntuloille
Kullatut liitännät
Herkkyys 95 dB
Taajuusalue 10Hz-50 KHz
Särö < 0,1%
Virta- ja suojaledit

vai? kerro kannattaako tähän ostaa erikseen suotimia?
ja sit...mikä konkka tähän olis hyvä? monenko faradin? (kirjotetaanko se noin)? :D
Caro²

Posts: 5,301

#13 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Huom! Quotteja on lyhennelty ja muutettu, sisältö kuitenkin sama..

Nyrkki(pano)sääntönä:
Passiivinen [laita tähän haluamasi sana] läpäläpä...
Aktiivinen [laita tähän haluamasi sana] läpäläpä....


Väärin meni. Passiivisessa suotimessa VOI olla esimerkiksi potentiometrejä, joilla voi säätää eri kaiutinelementtien tasoja, kun taas aktiivisuodin VOI olla rakennettu vain yhdelle taajuusalueelle ilman säätöä.


Puhuinkin "nyrkkisäännöstä" (=yleistäen). Kaikkea VOI olla, mutta harvemmin sellasia eteen tulee :)


Aktiiviseen tuodaan virtaa, passiiviseen vain signaali


Eihän tuo ny ole saivartelua. Kun tuo taitaa olla ainoa asia joka pätee joka tilanteessa :)


On totta, että osassa kaupallisia aktiivisuotimia pystyy säätämään "kaiken", mutta mikään aktiivisuodattimelle pakollinen ominaisuus tämä säädettävyys ei ole.


Nyt pitää kyllä tunnustaa oma tyhmyyteni ja todeta ettei ole tullut vielä yhtään aktiivista jakosuodinta eteen, mikä olisi kiinteillä jakotaajuuksilla. Tai olisi sellainen, missä ei pääsisi säätämään yhtään mitään.
Muutama alipäästösuodin kylläkin on tullut eteen (turhaa komponenttien tuhlaamista jos sellaisia tekee aktiivisena).
Avatar
#14 • • Edited bulk Guest


Nyt pitää kyllä tunnustaa oma tyhmyyteni ja todeta ettei ole tullut vielä yhtään aktiivista jakosuodinta eteen, mikä olisi kiinteillä jakotaajuuksilla. Tai olisi sellainen, missä ei pääsisi säätämään yhtään mitään.
Muutama alipäästösuodin kylläkin on tullut eteen (turhaa komponenttien tuhlaamista jos sellaisia tekee aktiivisena).



mä olen mm. rakentanut useammankin aktiivijakarin siten, että ensin olen sätänyt tietokoneella vaiheet ja jakotaajuudet kohdalleen ja sitten rakentanut suotimen, jossa suodot ja vahvistukset ovat kiinteitä, eikä niitä pääse säätämään.

Noita päälle/pois kytkettäviä aktiivijakareita löytyy myös autovahvistimista ja pa-päätteistä.



Maxteho 4x 500 Watt 4 Ohm / 2x1000 Watt 4 Ohm



Olen pahoillani, että olen nyt näin epäileväinen, mutta mikä on vahvistimen merkki ja malli? Onkos tämä näitä ihmeellisiä Megakickejä vai? Tämä näyttää ainakin suoritusarvoiltaan juuri näiltä Kiinalaisilta halpavaffeilta, joita myydään esim. just kitupiikki.netissä jollain sadallaviidelläkympillä. Noiden oikeat suoritusarvot ovat todennäköisesti lähempänä 4x70w kuin tuota ilmoitettua.

Lisäksi noissa suoritusarvoissa on suoranaisia virheitä, herkkyyttä ei ilmaista yleensä desibeleinä, vaan yleensä voltti per volttina (joka luonnollisesti pystytään ilmaisemaan desibeleinäkin, mutta 95dB herkkyys tarkoittaisi 1V linjasignaalilla sisäänmenossa ulostuloon noin 56234 volttia, joka ei jostain syystä tunnu uskottavalta).

Tämä on jotenkin nyt aika ikävää, mutta ihmisille menee jostain syystä vain aina nämä wattihuijaukset läpi. Jos tuo vahvistimesi antaisi oikeasti 2000 wattia piikkitehoa, se ottaisi 50% hyötysuhteella tehoa 4000W auton virtajärjestelmästä, joka vastaa 12V jännitteellä 335A virtaa. Puolet tuosta 4000W tehosta muuttuisi lämmöksi, jolloin vahvistimen lämmöntuotto vastaisi pienen saunan kiuasta, joten autossa olisi musaa soitettaessa semmoinen mukava 80-100 astetta lämmintä ja jatkuva palovaara hehkuvista osista.
Avatar
#15 • • Tibzu Guest
Just se kitupiikistä ostettu, koska vahvariinkaan ei ollu enempää massii, mut hyvin on pelittäny ja unelmasti pyörittää pioneeria!
ja uskon kanssa et ei anna sitä tehoo mitä lupaa, mutta ihan tyytyväinen oon tuohon.
mitä konkkaa suosittelisit mulle? ja mistä ja minkä merkkinen erillissarja olis hyvä ja kohtuullinen hinta. kiitti kun autat! :)
Avatar
#16 • • bulk Guest

Just se kitupiikistä ostettu, koska vahvariinkaan ei ollu enempää massii, mut hyvin on pelittäny ja unelmasti pyörittää pioneeria!
ja uskon kanssa et ei anna sitä tehoo mitä lupaa, mutta ihan tyytyväinen oon tuohon.
mitä konkkaa suosittelisit mulle? ja mistä ja minkä merkkinen erillissarja olis hyvä ja kohtuullinen hinta. kiitti kun autat! :)



Jos sulla on vahvistimena ainoastaan tuo Megakick, niin ennen konkan asentamista kannattaa varmistaa, että sulla on virtajärjestelmä kunnolla kuosissa. Kaikki liittimet pitää olla kunnollisia ja akku ja laturi kunnossa, ennen kuin kannattaa konkkaan panostaa.

Edelleen, mitä yksinkertaisempana kaiken saa pidettyä, niin sen parempi. Ei se konkkakaan tuo kuin muutaman hassun watin lisää sinne kaiuttimelle, jos kaikki muu on kunnossa. Konkan hankkimiseen pätee sama asia kuin muihinkin autohifilaitteisiin, ei kannata koskaan ostaa sitä ihan halvinta, eikä tässäkään kannata panostaa siihen mainoskapasitanssiin, vaan ostaa jotain hyviä tunnettuja merkkejä näiden mchammerien ja megakickien sijaan. DLS:ltä, SPL Dynamicsilta, Alpinelta ym löytyy kaikilta varmasti valikoimistaan konkkia ja tarvikkeita.

Erillissarjoja on tietysti aika liuta, mutta www.powerset.fi :ssä on aika hyviä DLS-tarjouksia, esim tämä:

http://www.powerset.fi/autohifi/dls/dls-b6.htm

Sieltä löytyy muutakin hyvälaatuista tavaraa ja palvelu on ollut omalta ostaltani ainakin ihan erinomaista.
Avatar
#18 • • Tibzu Guest
Miten varmistan? akku on uusittu, se on nyt 62 ampeerine ja laturiki on korjattu..
Avatar
#19 • • bulk Guest

Miten varmistan? akku on uusittu, se on nyt 62 ampeerine ja laturiki on korjattu..



EIköhän se yleensä riitä, että akku on uudehko ja latausjännite on auton ollessa käynnissä 13-14 volttia (helppo katsoa akun navoista suoraan yleismittarilla). Virtaliittimien ja akunkenkien kunto vaikuttaa myös yllättävän paljon, jos esimerkiksi liittimet lämpiävät, on jossain jotain vikaa.

Konkan tarpeen muuten huomaa esimerkiksi siten, että auton valot vilkkuvat basson tahdissa.
Avatar
#20 • • Tibzu Guest
Jeps, sen tiesinkin et pitää olla n.14 ku mittaa laturin jutskan.. :D
Enää ei valot kovin paljoo vilku, ku vaihdettii akku ja korjattiin se laturi..sielt oli menny säädin..mut pitää ny kattoo et hommanko sitä..enhän mä ees osaa laittaa sitä.. :D
mut eiköhän siin ny oo asennus ohjeet mukana..