TUOTTAMINEN: Digitaalista analogipörinää

23 posts, 2 pages, 4,628 views

Avatar
#1 • • timppa^ Guest
Olisi hakusessa analogiemuloiva syntsaplugari puuceelle, joka kykenisi
tuottamaan härsimpää ja terävämpää soundia. Kaikki analogiemuloivat
plugarit joita olen itse testannut, ovat kuulostaneet lähinnä tyynyyn
piereskelyltä (paitsi ehkä V-Station, joka bugaa vähän liikaa eikä oikeen
ominaisuudetkaan riitä). Pahimpana esimerkkinä tuosta Albino. Rautapuolelta
Virus hoitaisi kyllä homman, mutta tähän hätään vähän turhan tylyyn
hintaan.

Olisi siis tarkoitus saada jostain tuutattua pihalle useasti psykessä ja
neurommassa junkassa kuultua viiltävämpää narinaa.

HELP ME PLZ KTHX.
Avatar
#3 • • gerry Guest
Jaap... itseänikin kiinnostaisi löytää vaitelun vuoksi joku uus syna... Mut en viittis ruveta tesmii mitään ilmaisia plugareita, koska ne soundaa lähes aina muovisilta ja toimivuus on mitä on.... Mielummin vaikka maksaa hiukan hyvästä synasta ku kamppaile joittenkin ilmaisplugareitten kans ja asentaa koko windowsin uusiks...

Virus/Powercorea ollaan täs harkittu, voisi olla aika AITO :) Hintaakin niille tulis yhteensä abaut tonni joka on 500e halvemppi ku pelkkä virus ja mukaan saa kuitenkin hyvä efektit sekä jatkossa varmaan lisää synia...

Jotenkin vaan kyllästyny näihin kaikenlaisiin analogimallintaviin softasyniin.... pläähh... Niistä lähtee aika ohutta ja kaksiulotteista pörinä... Tosin logicin synista saa suht hyvää saundia ja niitten varas ollaan melkein oltukkin....

Mut jos joku tietää jotakin hyvää vois listata Kimin lista olikin suht mielenkiintoinen :)
Avatar
#4 • • kimik Guest

Jaap... itseänikin kiinnostaisi löytää vaitelun vuoksi joku uus syna... Mut en viittis ruveta tesmii mitään ilmaisia plugareita, koska ne soundaa lähes aina muovisilta ja toimivuus on mitä on....




joo, toi Iblit kannattaa tsegaa kyl vaik se on ilmainen, on aika persoonallinen vehje filsuja myöten...samal hepulla tuli just electric pianoplugarikin joka saundaa jeessille, sekin ilmainen...eikä oo mitään synthedit väännöksii (vaik nekin on välil aika hyvii, tjeu land of cockaigne etc)...
Avatar
#5 • • 029 Guest

Olisi hakusessa analogiemuloiva syntsaplugari puuceelle, joka kykenisi
tuottamaan härsimpää ja terävämpää soundia. Kaikki analogiemuloivat
plugarit joita olen itse testannut, ovat kuulostaneet lähinnä tyynyyn
piereskelyltä (paitsi ehkä V-Station, joka bugaa vähän liikaa eikä oikeen
ominaisuudetkaan riitä). Pahimpana esimerkkinä tuosta Albino. Rautapuolelta
Virus hoitaisi kyllä homman, mutta tähän hätään vähän turhan tylyyn
hintaan.

Olisi siis tarkoitus saada jostain tuutattua pihalle useasti psykessä ja
neurommassa junkassa kuultua viiltävämpää narinaa.

HELP ME PLZ KTHX.



Yks joka kannattaa taatusti tsekata on Tassman 4.x. Ei pysty kyllä muuta ku suositteleen. :) Vois melkein sanoo et toi on aikalailla plugaripuolen virus.

Demoo: http://www.applied-acoustics.com/
Avatar
#6 • • Happo Guest
Tossa tulikin jo aika kattava lista hyvistä synista. Kannattaa tarkistaa myös Arturian uudempi ARP2600V ja ehkä myös CS-80V. Tassmanin lisäksi Applied Acousticilta on tullut uusi Ultra Analog joka näyttää ja kuulostaa myös mielenkiintoiselta.

En tiedä mitä tarkoitat narinalla, mutta TB-303 tyylistä soundia saa parhaiten Audiorealismin Basslinella. Toi tosin on äärimmäisen yksinkertainen, eikä sillä saa tehtyä juuri mitään muuta.

Virus on ihan ok syna, mutta analogimallintajaksi siitä ei oikein ole. Noi kaikki yllä listatut softat ovat paljon parempia, jos siis hakee analogisoundia. Kaikkein paras on tietenkin aito analogi. :D

Virushan on jo aika vanhaa tekniikkaa. Eka versio Virus A tuli myyntiin jo 1997 ja sen jälkeen uudistuksissa (B, C, TI) on lähinnä vain lisätty polyfoniaa ottamalla käyttöön tehokkaampia prosessoreita. Tai no tulihan C:ssa uusi "moog"-filtteri, jossa oli vähän yritystä, mutta esim. Arturian Moog-mallinnus jyrää sen selvästi. Oskilaattoreissa ei ole tapahtunut mitään kehitystä eli softa on edelleen vuosimallia -97. Siksi ne kuulostavat nykymittapuuussa aika aneemisilta ja tietenkin aliasoivat possuna. :panic: Tolla alallahan on tapahtunut 7-8 vuodessa valtavasti kehitystä.

Onhan Viruksessa tietenkin paljon hyvääkin, esim. digiefektit joihin monet Virus-soundit sitten perustuvatkin. Mulla on ollut Indigo 2 pitkään käytössä vain efektilaitteena ja MIDI-kontrollerina. :sad:
Avatar
#7 • • whuf. Guest

Oskilaattoreissa ei ole tapahtunut mitään kehitystä eli softa on edelleen vuosimallia -97. Siksi ne kuulostavat nykymittapuuussa aika aneemisilta ja tietenkin aliasoivat possuna. :panic: Tolla alallahan on tapahtunut 7-8 vuodessa valtavasti kehitystä.



Enpäs ole tutustunutkaan Viruksen aliasointeihin(kun en Virusta omista) mutta ainakin omassa vm 1991 FM synassani diggaan just nimenomaan niistä aliasoinneista ja digitaalisista "huonoista" filttereistä :D


Mulla on ollut Indigo 2 pitkään käytössä vain efektilaitteena ja MIDI-kontrollerina. :sad:



Toi on jo loistavan synan väärinkäyttöä :angry:

edit: ja onhan analogitkin jo vähän vanhaa tekniikkaa ;)
Avatar
#8 • • Happo Guest

Enpäs ole tutustunutkaan Viruksen aliasointeihin(kun en Virusta omista) mutta ainakin omassa vm 1991 FM synassani diggaan just nimenomaan niistä aliasoinneista ja digitaalisista "huonoista" filttereistä :D


Jep. Monet pitävät noista digisoundeista ja ittekin myönnän niitä joskus käyttäneeni. :) Mun nykytyyliin en vaan ole saanut niitä oikein sovitettua. Mutta pointti oli nyt vaan siinä että Virus ei kuulosta niin analogiselta kuin nämä uudemmat synat.

edit: ja onhan analogitkin jo vähän vanhaa tekniikkaa ;)


Joo mutta analogisynteesiä on kehitetty yli 50 vuotta ja siksi se on aika kypsää teknologiaa. 2000-luvun analogisynissa on suunnilleen samat tekniikat käytössä kuin 70-luvun synissa, koska hyväksi havaittuja tekniikoita ei ole tarvetta muuttaa. Samasta syystä perinteiset soittimet, viulut, kitarat, pianot jne. eivät ole muuttuneet miksikään satoihin vuosiin.

Digitaalista analogimallinnusta sen sijaan on kehitetty vasta noin 10 vuotta. Se on kehittynyt todella nopeaa tahtia, koska sillä alueella on paljon tarvetta ja myös mahdollisuuksia kehittyä. Valtaosa muusikoista selvästi haluaa vähemmän aliasoivia oskilaattoreita, pehmeämpiä filttereitä jne.
Avatar
#9 • • whuf. Guest


Digitaalista analogimallinnusta sen sijaan on kehitetty vasta noin 10 vuotta.



No juu olen kyllä vähän eri mieltä.. mut en jaksa alkaa väitteleen :)

Pitää tsekkailla noi plugariehdotukset mitä on tullu.. ihan mielenkiinnosta muovisoundia kohtaa :excellent:
Avatar
#10 • • Tuppu_ Guest
Joissakin tapauksissa on hyvä, jos voi käyttää aliasoimattomia soundeja. Sitten on tapauksia, missä sillä ei ole mitään väliä ja joskus siitä on jopa hyötyäkin. Oikeastaan, jos testailen jotain synaa tai plugaria, niin en koskaan mieti, aliasoiko sen oskillaattorit ja filtterit (ellei vastaan tule joku tosi räikeä softasyna), vaan kuuntelen soundia, että käykö se vai ei ja onko se hyvä.

Ja mitä virukseen tulee, niin omasta mielestäni seon edelleenkin lyömätön digi-soundillaan. Perus-tekniikka todellakin on Virus A:sta lähtöisin, mutta täytyy nostaa hattua accessin äijille, että he jo silloin tekivät niin loistavaa koodia. Sou what, vaikka se aliasoikin, kun se soundaa niin maukkaalle ja on maailmalla edelleen halutuin syna, varsinkin jos tuottaa elektronista trance-, dance-, hard trance-, euro yms. musaa tai tekee filmeihin taustoja. En viruksella yrittäisikään luoda musaa, jos tarkoituksena olisi vain saada se soundaamaan 70/80-luvun vehkeeltä ilman efektejä. Siinä jäisi käyttämättä viruksen parhaat puolet. Jos virusta käyttää vain efektilaitteena, niin voi miettiä, että olisi ostanut ennemmin jonkun toisen synan. Ja uudessa virus TI:ssähän on 2 uutta oskillaattoria, tosin nykyiselläkin setupilla olis pärjänny vaikka mihin asti. Ja kaikille kanaville on nyt myös oma reverb/delay.

PC:lle tossa jo listattiin synia. Mäkille jos etsii hyvää synaa, niin sellainen kuin Zoyd on aika hyvä ja ilmainen. Siihen pitäisi tulla päivitys, että se läpäisee myös uuden au-validioinninkin. Kovasti ainakin itse odottelen.
Avatar
#11 • • timppa^ Guest
Ilmeisesti en ollut riittävän täsmällinen ensimmäisessä postauksessani.
Mä haeskelen nimenomaan tylysti aliasoivaa ja kylmän digitaaliselta
kuulostavaa subtraktiivista synaa. Analogin hienostuneisuudet sikseen.
Absynthistä kaiketi sellaistakin saisi pihalle, mutta se on kyllä ihan satan 666
horde käyttää noin perushommiin. Kolkkinarinaa mä saan tosta ihan oikeasta
kolkista, kiitos vaan. ;)
Avatar
#12 • • R24 Guest

Olisi hakusessa analogiemuloiva syntsaplugari puuceelle, joka kykenisi
tuottamaan härsimpää ja terävämpää soundia.



Noilla spekseillä pitäisi olla helppo löytää :D
Monesta ilmaisesta plugarista lähtee nimenomaa terävä-härski ääni tahtomattaan.

Pro terävyyttä lähtee vaikka Korg Wavestationista.
Avatar
#13 • • rjv Guest
z3ta on suhteellisen kova.

ja mulla ei muuten oo ollu ongelmia ton v-stationin bugaamisen suhteen, ihan hyvin on riittänyt mun tarpeisiin. tai itse asiassa ei oo nykysin tullu käytettyä just muuta kuin v-stationia ja sitten fruityn omaa 3xoscia.

junkassa on nyt yleensäkin ollut enemmän ollut pyrkimys kuulostaa tylyltä ja repivältä, kuin aidolta analogiselta, eli sinänsä tuo analogivatvominen on vähän turhaa tässä tapauksessa.

mut joo, z3ta vois olla kans hyvä katsastettava tässä vaiheessa. impOscar on kanssa ihan mukava, kokeiltu on jonkinverran, tosin siinä jää mystisesti nuotit soimaan kun ohjelmoi esimerkiksi synalinjan missä on monta iskua tosi lyhyessä ajassa peräkkäin. eli ta-ta-ta-ta-ta:n sijasta tulee tannnnnnnnnn.
Avatar
#14 • • timppa^ Guest


ja mulla ei muuten oo ollu ongelmia ton v-stationin bugaamisen suhteen, ihan hyvin on riittänyt mun tarpeisiin. tai itse asiassa ei oo nykysin tullu käytettyä just muuta kuin v-stationia ja sitten fruityn omaa 3xoscia.



Mulla V-Station päästää varsin usein releasessa ikävän vingahduksen, josta
en vaan pääse eroon. Lisäksi BP- ja HP-filttereiden puute on mulle
aikamoinen ongelma. Joo joo, ulkoinen filtteri blaa. Ei auta, jos haluaa esim.
envelopella moduloida.

Pitää se z3ta ottaa vielä uuteen syyniin.
Avatar
#15 • • gerry Guest


ja mulla ei muuten oo ollu ongelmia ton v-stationin bugaamisen suhteen, ihan hyvin on riittänyt mun tarpeisiin. tai itse asiassa ei oo nykysin tullu käytettyä just muuta kuin v-stationia ja sitten fruityn omaa 3xoscia.



Mulla V-Station päästää varsin usein releasessa ikävän vingahduksen, josta
en vaan pääse eroon. Lisäksi BP- ja HP-filttereiden puute on mulle
aikamoinen ongelma. Joo joo, ulkoinen filtteri blaa. Ei auta, jos haluaa esim.
envelopella moduloida.

Pitää se z3ta ottaa vielä uuteen syyniin.



V-station on mainio bassosyna... Syllä saa helposti ja nopeasti väsättyä jykevät subsynat... Ja saundaa todella muhkealle softaksi!

Se ei siis niinkään oo mikään supersaha tms. syna mut ihan jees narinat ja ennenkaikkea muhkeet bassot siitä irtoo.
Avatar
#16 • • Tuppu_ Guest
Parhaat plugiliidit irtoaa v-stationista tai mistä tahansa muusta novationista.
Avatar
#17 • • gerry Guest

Parhaat plugiliidit irtoaa v-stationista tai mistä tahansa muusta novationista.



Jep, kyl liitejäkin lähtee... Novationi on aika "karkean napakka" saundiltaan.

Oon hehkuttanut novationia ennenkin ja teen sen vielä :) Tykkään paljon v-stationista locigin synaplugareitten lisäksi. Se soveltuu ku nyrkki silmään basso (just siihen alasub) kautta liidi osastoon. Padeja taas jos kaipaa niin atmospherea paremppa ei oo... Jos sul Timppa on vain mahdollista niin päivitä se uudemppaan versioon jospa ei bugais niin pahasti?
Avatar
#18 • • pakana Guest

Jaap... itseänikin kiinnostaisi löytää vaitelun vuoksi joku uus syna... Mut en viittis ruveta tesmii mitään ilmaisia plugareita, koska ne soundaa lähes aina muovisilta ja toimivuus on mitä on.... Mielummin vaikka maksaa hiukan hyvästä synasta ku kamppaile joittenkin ilmaisplugareitten kans ja asentaa koko windowsin uusiks...

---

Jotenkin vaan kyllästyny näihin kaikenlaisiin analogimallintaviin softasyniin.... pläähh... Niistä lähtee aika ohutta ja kaksiulotteista pörinä... Tosin logicin synista saa suht hyvää saundia ja niitten varas ollaan melkein oltukkin....

Mut jos joku tietää jotakin hyvää vois listata Kimin lista olikin suht mielenkiintoinen :)



Niin oliks tää jonkunnäkönen trolli? Ainakin ennakkoluulot hallussa :)

Ei oo yhenkään ilmasen tai maksullisen plugarin takia tarvinnu asentaa mitään uusiks... enkä oo vuosien aikana kuullu kenestäkään muustakaan kellä ois systeemit menny pipariks muuta kun oman ryssimisen kautta.

Topiki alottajalle voisin hienovarasesti huomauttaa et ne levyllä kuullut soundit on kohtuu harvoin suoraan synasta... konemusiikkiin taitaa kuulua melko olennaisena osana efektien luova käyttö, jos kaikki pelais pelkillä preseteillä ni sillonhan biiseissä pitäis olla jotain musiikillista ideaa ;)

Synth1, daHornet, jo mainittu iBlit ja Asynth on kaikki toimivia _ilmasia: (varovasti sitten ettei Windows räjähdä!) plugareita, ja jos noiden tviikkaamisen opittuaan haluu vielä maksaa ni ImpOscarilla ja Odditylla ei varmaan voi mennä vikaan. Noiden perään joku putkilämpöä matkiva boosteri ja miksaa biisin kasaan ni faijaaskaan ei enää kiinnosta oliko se joku viirus tai muu pöpö mistä se liidi tuli.

</rant>
Avatar
#19 • • whuf. Guest
Sikäli totta että VST-synat ei winkkua paskaks pistä(mun tietääkseni), mutta esim directx plugarit sitä tekee. Siinä mielessä ei ollenkaan huono asia olla varuillaan. Vältän ite kaikenlaisen softan asentamista koska mitä enemmän sitä skeidaa koneella on sitä huonommin se wörkkii. Must tommoselle ei kannattas nauraa.
Jos et usko voin tulla kyykyttään ja sekottaan sun konees :hah:

V-Station. Hyyyrrhhyiiih *yöks*
Ja just nimenomaan bassoihin tota EI kannata käyttää. Ne "ihanat" submöyrinät pilaa sen muuten kohtuu mukavan soundin. Ei sitä vaan voi käyttää ellei leikkaa vitusti niitä matalia <50hz helevettiin.. No enpä kyllä muutenkaan mitään hyvää softabassosynaa ole löytänyt.

Buzzissa oli hyviä surinasynia. Sieltä kannattaa etsiä ja samplata.
Avatar
#20 • • Tuppu_ Guest
v-stationin presetit on kyllä syvältä ja bassoihin en sitä käytä.