Hyvä DJ, soitat bileissäni. Toivon että...

81 posts, 5 pages, 6,367 views

Avatar
#41 • • :t:c: : : Guest

Itse olen järjestänyt tapahtumia Suomessa noin kymmenen vuoden ajan.

"Uran" aikana olen oppinut ainakin sen, että metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.
Mikäli kohtelet artistia hyvin ja kunnioitat hänen toiveitaan, saat todennäköisesti samanlaista kohtelua artistilta itseäsi kohtaan ja homma toimii kaikinpuolin ilman ongelmia.

Lisäksi melkein lähes kaikki buukattavista deejiistä on jollain lailla myös henkilökohtaisia tuttuja/frendejä/ystäviä, niin itse ainakaan en edes kehtaisi kohdella heitä vain "työntekijöinä".

Hyvä kohtelu ei ole myöskään yleensä kiinni rahasta tai ilmaisen juoman määrästä tms, vaan siitä että viitsii olla ystävällinen, rehellinen, ennakoi tilanteet ja sopii asiat etukäteen.
Tässä maassa artistien pyynnöt ovat kuitenkin niin minimaalisia (ainakin trance/hard-puolella), että niiden toteuttaminen on useimmiten kiinni vain promoottorin viitseliäisyydestä.



Täs ilmenee kyl oikee asenne bilejärkkäilyyn ja myös asiasta keskusteluun.

Itsekin kyl sortunu tuol vuodattaan, mut joo 'oma lehmä ojassa' kait :] Vituttanu kyl joskus keikoilla huonosti säädetyt asiat. Sorry jos nyt jonkun hampaankoloon on ottanut, minut tuntevat onneks taitaa tietää et sanailuni on ihan hyväntahtoista (ja paikoitellen hyvin päätöntä:D).
Avatar
#42 • • Edited hiski Guest

Tiedän tosi paljon jengii, joilla on tekninenraideri (vrt. toiveet laitteiston minimivaatimuksesta) - ellei nyt ihan bestiksen syndeillä lähipupissa olla soittelee.



Tekninen raider (Technical Rider) on yleisesti sopimuksen liite,
jossa lukee selväsanaisesti mitä laitteita artistin setuppiin
sopimuksen mukaan kuuluu.


?
Det vet jag ju.. Samasta asiasta puhuttiin ja kyllähän suomesta edelleenkin jengii löytyy, joiden sopparissa noita laiteita on lueteltu. Eli en ihan täysin ymmärtäny sun quotee.

edit: Mut samaa mieltä sun kanssa, että noita voisi enemmänkin jengi rustailla, niin olis se perustaso aina kondiksessa. Tosin Suomessa, kuten joku jo mainitsi, defaulttina yleensä on jo ne teknarit , djm500/600 ja monitori. Varaneulatki välillä löytyy =)
Avatar
#43 • • lauri Guest

Tiedän tosi paljon jengii, joilla on tekninenraideri (vrt. toiveet laitteiston minimivaatimuksesta) - ellei nyt ihan bestiksen syndeillä lähipupissa olla soittelee.



Tekninen raider (Technical Rider) on yleisesti sopimuksen liite,
jossa lukee selväsanaisesti mitä laitteita artistin setuppiin
sopimuksen mukaan kuuluu.


?
Det vet jag ju.. Samasta asiasta puhuttiin ja kyllähän suomesta edelleenkin jengii löytyy, joiden sopparissa noita laiteita on lueteltu. Eli en ihan täysin ymmärtäny sun quotee.



Eli Quote sen takia että siitä oli hyvä jatkaa, kun jotkut kysyivät toisaalla
että mikä on "tekninen raideri". Laitoin malliesimerkin. Ja myös vastauksen etten ole vielä Suomessa liitteeseen törmännyt tai
sopimukseen törmännyt, lienee sitten oma syy. :)
Avatar
#44 • • hiski Guest

Tiedän tosi paljon jengii, joilla on tekninenraideri (vrt. toiveet laitteiston minimivaatimuksesta) - ellei nyt ihan bestiksen syndeillä lähipupissa olla soittelee.



Tekninen raider (Technical Rider) on yleisesti sopimuksen liite,
jossa lukee selväsanaisesti mitä laitteita artistin setuppiin
sopimuksen mukaan kuuluu.


?
Det vet jag ju.. Samasta asiasta puhuttiin ja kyllähän suomesta edelleenkin jengii löytyy, joiden sopparissa noita laiteita on lueteltu. Eli en ihan täysin ymmärtäny sun quotee.



Eli Quote sen takia että siitä oli hyvä jatkaa, kun jotkut kysyivät toisaalla
että mikä on "tekninen raideri". Laitoin malliesimerkin. Ja myös vastauksen etten ole vielä Suomessa liitteeseen törmännyt tai
sopimukseen törmännyt, lienee sitten oma syy. :)


quote/quote/quote
Joo, tajusin, kun vaivauduin lukee ton sun postauksen uusiks =)
Avatar
#45 • • Loopy Guest

Ja myös vastauksen etten ole vielä Suomessa liitteeseen törmännyt tai sopimukseen törmännyt, lienee sitten oma syy. :)


Voiskohan tässä olla syy myös siinä, että Suomessa piirit ovat kohtuullisen pienet. Aina on mahdollisuus soittaa perään ja varmistaa mitkä laitteet ovat soittopaikalla.

Lisäksi teknarit + pioneerin mikseri + laadukas cd-soitin (pioneer/denon) on muodostunut jonkinmoiseksi standardiksi ainakin Suomessa. Korjatkaa toki jos olen väärässä.
Avatar
#46 • • lauri Guest


Lisäksi teknarit + pioneerin mikseri + laadukas cd-soitin (pioneer/denon) on muodostunut jonkinmoiseksi standardiksi ainakin Suomessa. Korjatkaa toki jos olen väärässä.



True, so true. Aika vähän on nykyisin niitä juhlia jossa ei ole :
2 teknaria, väh. pioneer djm-500, 1-2x cd soitin (pioneer/denon),
jonkinnäköinen monitorointi jossa on jopa erikseen säädettävä
äänenvoimakkuus.
:D

Posts: 3,707

#47 • • :D
Yhteen asiaan mitä oon sivusta seurannut on se, että dj
vetää pään täyteen ja häröilee laitteiston kanssa niin, että
jokin hajoaa. Yleensä mikserin potikat, soittimien nappulat
yms.

+

Samaa kategoriaa on esim. mikserin "luukuttaminen" täysillä,
niin että kaikki linelevel-ledit palaa punaisella, eivätkä edes
vilku. Useasti bileissa soundikin olisi parempi, jos mikserista
ei tulisi ulos kanttiaaltoa. ~:[]

Tuli täss aamulla mieleen vaan tämmöiset. :)
Avatar
#48 • • jUSSi Guest

Yhteen asiaan mitä oon sivusta seurannut on se, että dj
vetää pään täyteen ja häröilee laitteiston kanssa niin, että
jokin hajoaa. Yleensä mikserin potikat, soittimien nappulat
yms.

+

Samaa kategoriaa on esim. mikserin "luukuttaminen" täysillä,
niin että kaikki linelevel-ledit palaa punaisella, eivätkä edes
vilku. Useasti bileissa soundikin olisi parempi, jos mikserista
ei tulisi ulos kanttiaaltoa. ~:[]

Tuli täss aamulla mieleen vaan tämmöiset. :)



Heh, kaipa se deejii on vastuussa kännissä hajottamistaan laitteistaan ja voihan sille deejille mennä sanomaan, et nyt ne tasot alas tai soitto loppuu.
:D

Posts: 3,707

#49 • • :D

Heh, kaipa se deejii on vastuussa kännissä hajottamistaan laitteistaan ja voihan sille deejille mennä sanomaan, et nyt ne tasot alas tai soitto loppuu.



Niin voi, mutta kuinka moni sitä tottelee? JA jos kärjistäen sanoisi; kun
soitto loppuu, niin bileetkin loppuu ja sitähän ei järjestäjä varmaankaan
halua ja nielee ilmaa vaan ja toivoo, että laitteisto kestää.

Joku fyysinen rajoitin mikseriin olisi ehkä hyvä laittaa ennen bileitä.
Tai järjestäjä palkkaa jonkun vahtimaan, että dj ei hajota laitteistoa. ;)

Tasoledien-tulkinta -kurssi. :)

AnimSoundmeter.gif
Avatar
#50 • • jUSSi Guest

Heh, kaipa se deejii on vastuussa kännissä hajottamistaan laitteistaan ja voihan sille deejille mennä sanomaan, et nyt ne tasot alas tai soitto loppuu.



Niin voi, mutta kuinka moni sitä tottelee? JA jos kärjistäen sanoisi; kun
soitto loppuu, niin bileetkin loppuu ja sitähän ei järjestäjä varmaankaan
halua ja nielee ilmaa vaan ja toivoo, että laitteisto kestää.

Joku fyysinen rajoitin mikseriin olisi ehkä hyvä laittaa ennen bileitä.
Tai järjestäjä palkkaa jonkun vahtimaan, että dj ei hajota laitteistoa. ;)



Kyllä kemuissa yleensä on useampi kuin yksi soittaja. Vaihtaa vain deejiitä ja hajotetuista vehkeistä laskua perään, jos on näyttää toteen yksiselitteisesti, että deejii on kamat paskonut.

Jos minä järjestäisin kemuja, niin en varmasti katsoisi vierestä kun deejii vetää perseet ja rikkoo kamat. Deejii on yleensä palkallinen ja kuinka moni "työnantaja" katsoisi duunaria hirveessä kännissä? Toki nyt hauskanpito sallitaan, mutta jos vetää sellaiset perseet että työstekentely häiriintyy, voidaan deejii vaatia tilille ja esimerkiksi pienentää palkkiota tms.
Avatar
#51 • • :t:c: : : Guest

Useasti bileissa soundikin olisi parempi, jos mikserista
ei tulisi ulos kanttiaaltoa.



So true so true... Mut siihen ei auta kyl ihan heti muu ku vaihtaa se Pioneer pois mikserin paikalta :) On ollut aika yllättävää huomata täs vuosien mittaan, et siinä on todella paska saundi. Nimenomaan kanttiaaltoa muistuttava, varsinkin siinä vaiheessa kun lähetään luukuttaan.

Ja tossa edellä mainittu säädettävä monitorointi dj koppiin on todella essential juttu. Sen pitäisi todellakin tapahtua ilman raiderin/pyynnön apua. Vaikka kuinka mainittiinkin et 'nykyään löytyy', niin ei todellakaan pidä paikkaansa :D Ilman monitoria soittaminen on vähän kuin ajais autoo tuuliasi maalattuna mustaks; Reunoilta voi vähän kurkkia, kuunnella et mitäköhän siel jossain tapahtuu ja sit kun sen huomaa on jo liian myöhäistä :)
:D

Posts: 3,707

#52 • • :D

Mut siihen ei auta kyl ihan heti muu ku vaihtaa se Pioneer pois mikserin paikalta :)


Nojaa, mielestäni ihan kelpo mikseri, oikeille tasoilla soitettuna. Nyt
lähinnä mielessä 600 ja 3000 mallit.


Ilman monitoria soittaminen on vähän kuin ajais autoo tuuliasi maalattuna mustaks



Tämäkin on näitä omakohtaisia juttuja, johon ei ole mitään absoluuttista
totuutta. Esim. itse tykkään mielummin soitella luureilla kuin monitoreilla.
Avatar
#53 • • :t:c: : : Guest

Mut siihen ei auta kyl ihan heti muu ku vaihtaa se Pioneer pois mikserin paikalta :)


Nojaa, mielestäni ihan kelpo mikseri, oikeille tasoilla soitettuna. Nyt
lähinnä mielessä 600 ja 3000 mallit.



No on se 'ihan kelpo' taatusti, itsellänikin kotioloissa. Mut nimenomaan, kun ruvetaan hifisteleen niin huomaa et esim jollain A&H:lla tai Ranella on eroa kuin yöllä ja päivällä Pioneeriin verrattuna. Sitä vaan :)


Ilman monitoria soittaminen on vähän kuin ajais autoo tuuliasi maalattuna mustaks



Tämäkin on näitä omakohtaisia juttuja, johon ei ole mitään absoluuttista
totuutta. Esim. itse tykkään mielummin soitella luureilla kuin monitoreilla.



No se on sit kai kun ajais autoo jotku virtualasit päässä ;D En ainakaan hakenut mitään absoluuttista totuutta, vaan optimaalista preferenssiä soitto-olosuhteille. Hyvä luureillasoittotaito kertoo pitkästä kokemuksesta huonossa dj-kopissa :D Heh nojoo, mut tosiaan... kyl mäkin luureilla _pärjään_, mut mielummin soitan hyvissä 'luonnollisissa' olosuhteissa :)
Avatar
#54 • • drS Guest

Tämäkin on näitä omakohtaisia juttuja, johon ei ole mitään absoluuttista
totuutta. Esim. itse tykkään mielummin soitella luureilla kuin monitoreilla.



No se on sit kai kun ajais autoo jotku virtualasit päässä ;D En ainakaan hakenut mitään absoluuttista totuutta, vaan optimaalista preferenssiä soitto-olosuhteille. Hyvä luureillasoittotaito kertoo pitkästä kokemuksesta huonossa dj-kopissa :D Heh nojoo, mut tosiaan... kyl mäkin luureilla _pärjään_, mut mielummin soitan hyvissä 'luonnollisissa' olosuhteissa :)



Mäkin kyllä kuulun noihin jotka miksaa paljon mieluummin kuulokkeilla ku monitoreilla, joten ei se monttu oo läheskään kaikille enää optimaalinen preferenssi soitto-olosuhteille :)
Tosin oma valinta johtuu lähinnä siitä että hyvää tai edes siedettävää monitorointia ei oo ku yhessä paikassa tullu vastaan, eli subbarilla vahvistettu stereomonitorointi <3 Jos monttu on samaa tasoo ku pikkubileiden PA niin sillä viittii jo soittaakin.. Oispa kaikilla (allekirjoittanut mukaanlukien) aina mahdollisuudet tollasen toteuttamiseen.
Avatar
#55 • • lauri Guest


Tosin oma valinta johtuu lähinnä siitä että hyvää tai edes siedettävää monitorointia ei oo ku yhessä paikassa tullu vastaan, eli subbarilla vahvistettu stereomonitorointi



Ihan mielenkiinnosta kysyisin että onko muutkin samalla kannalla
subbarin tarpeellisuudesta monitorointiin?
Avatar
#56 • • JussiS Guest


Tosin oma valinta johtuu lähinnä siitä että hyvää tai edes siedettävää monitorointia ei oo ku yhessä paikassa tullu vastaan, eli subbarilla vahvistettu stereomonitorointi



Ihan mielenkiinnosta kysyisin että onko muutkin samalla kannalla
subbarin tarpeellisuudesta monitorointiin?


Ei tod.

Monitoroinnissa riittää se, että soundi on kirkas ja tasainen, sekä jos mahdollista, niin midbassot (eli se basarin "naks"-ääni) hiukan korostettuna.

edit: sanotaan nyt näin, että yleisesti ottaen esim JBL:n EON-sarjan aktiivimonitorit on ihan riittäviä, kunhan ei puhuta todella isoista saleista (tyyliin merikaapelihalli) tai todella ongelmallisista tiloista (resonoivat lavarakenteet tjsp).
Avatar
#57 • • lauri Guest


Monitoroinnissa riittää se, että soundi on kirkas ja tasainen, sekä jos mahdollista, niin midbassot (eli se basarin "naks"-ääni) hiukan korostettuna.



Näin sen itsekin olen tulkinnut, vaikkakaan en DJ olekaan. Monitoroinnin
ollessa n. 1-1,5m dj:stä subbari muutenkin söisi hitaudellaan muut
äänitaajuudet ja tuloksena olisi sekamelskainen puuro.

Kuitenkin laadukas monitorikaiutin toistaa äänialueen n. 70Hz-18kHz,
jolloin matalien taajuuksienkin pitäisi olla vähintäänkin riittävät.

Perus subwoofer toistaa n. 45Hz-150Hz ja infrasubi n. 30Hz-125Hz.

(Hyvänä esimerkkinä D&B MAX12 PA monitori 80Hz-18kHzja vertauksena
vaikkapa Genelecin 8030A studiomonitori 58Hz-20kHz)
Avatar
#58 • • :t:c: : : Guest
Ei subbaril tee kyl mitään monitoroidessa dj settiä, yleensä PA paahtaa kuitenkin jossain lähettyvillä aika huolella niitä alempiakin taajuuksia.

Jos jossain on oikeesti hyvä 'luja' monitorointi, ni se on ollu Illuissa. On juhlaa soittaa ku saa luukuttaa hyvälaatusena molemmilta puolilta :) Toinen hyvä oli Kerma, mut joskus yläpäät saatto ottaa korvaan jos vähän lujemmalla soitteli. Illut menee siitä ohi ehkä sen stereomonitoroinnin takia. Ja kotiin päin täytyy sen verran vetää, et Hesperian aikoina Pussyssä kans oli erittäin hyvältä saundaava PA ja monitorointi. Pulloja putoilee baarissa ja sitä rataa :)

Itse suosin keskellä tai oikealla puolella olevaa yhtä, mut se stereo kelpaa kyllä yhtä hyvin. Ja noissa meikäläisen monitorointijutuissa ei ole tarkoituksena vaan se et se paukkuu, vaan et se soi lujaa ja tasapainoisen puhtaasti. Silloin on nautinto soittaa <3 Kuulokkeilla miksaten siihen 'tanssilattiafiilikseen' ei meikäläinen pääse kyl ikinä.
Avatar
#59 • • lauri Guest

Jos jossain on oikeesti hyvä 'luja' monitorointi, ni se on ollu Illuissa. On juhlaa soittaa ku saa luukuttaa hyvälaatusena molemmilta puolilta :) Toinen hyvä oli Kerma, mut joskus yläpäät saatto ottaa korvaan jos vähän lujemmalla soitteli. Illut menee siitä ohi ehkä sen stereomonitoroinnin takia. Ja kotiin päin täytyy sen verran vetää, et Hesperian aikoina Pussyssä kans oli erittäin hyvältä saundaava PA ja monitorointi. Pulloja putoilee baarissa ja sitä rataa :)

Itse suosin keskellä tai oikealla puolella olevaa yhtä, mut se stereo kelpaa kyllä yhtä hyvin. Ja noissa meikäläisen monitorointijutuissa ei ole tarkoituksena vaan se et se paukkuu, vaan et se soi lujaa ja tasapainoisen puhtaasti. Silloin on nautinto soittaa <3 Kuulokkeilla miksaten siihen 'tanssilattiafiilikseen' ei meikäläinen pääse kyl ikinä.



Illuissa on ollut käytössä D&B:n maxit, joista ei kyllä ääni lopu soittamalla
kesken, 143dB SPL yhteen metriin mitattuna. Ja kun se optimaalinen
monitorointi on maksimissaan joku 1,5 metriä soittajasta, niin siitä voi sitten taas miettiä että jos ne on molemmin puolin ja päästelet esim. 3/4 tehoja boothista - koska reservi niissä ei lopu kesken...

Mut tuosta stereomonitoroinnista, mikä on sen etu verrattuna monoon?
Oletetaan vaikka, että sulla on kaksipuolinen monitorointi suorarasuuntauksena korviin. Mono / Stereo, Hyödyt/Haitat?
Avatar
#60 • • :t:c: : : Guest


Mut tuosta stereomonitoroinnista, mikä on sen etu verrattuna monoon?
Oletetaan vaikka, että sulla on kaksipuolinen monitorointi suorarasuuntauksena korviin. Mono / Stereo, Hyödyt/Haitat?



Stereo nyt on vaan sitä musafiilistelyy ainakin meikäläisellä, kun se biisi kerran nyt on kahteen kanavaan tehty. Jos monitorit on molemmin puolin, niin miksei sit stereona. Monoks en menis kytkeen mitään ikinä missään vaiheessa, ellei se nyt oo vaikka joku hc kierto-ongelman ainoo ratkaisu. Taas ihan vaan sitä rakkautta musiikkiin :)

Mut itse pärjään kyl täysin sillä yhdelläkin monitorilla. Jos stereoon on mahkut niin se on pelkkää plussaa.

Tietty tollases stereosetupis miksatessa voi vähän tarkemmin kuulla vähemmillä häiriöillä et missä kumpikin levy menee ja voi korjata ehkä puol sekuntia etuajassa sitä levyy suuntaan tai toiseen. Tai sellasta etua, et molemmin puolin olevat skobet myös sit peittää muita ääniä molemmin puolin yhtä paljon. Väittäsinpä kyl et siinä miksates ei oo eroa onko se stereona vai monona, ellei nyt just joku haikka satu oleen panoroituna raskaasti toiselle puolelle. Nojoo, meni nyt vähän tälläseks lorem lipsumiks tää reply :D