Unet ja muut houreet

1,327 posts, 67 pages, 519,781 views

kilkki

Posts: 1

#381 • • kilkki
En malta olla avautumatta näin makoisaan aiheeseen....Vaikka vähän vanha topikki onkin....


Mulla on sellainen herätyskello, et kun se alkaa hälyttämään, se piippaa ja seuraava piippaus tulee puolen minuutin kuluttua, ja seuraava 15 sekunnin kuluttua....jne...lopulta kello piippailee tauotta. Sen verran herkkäuninen olen, että jo pelkkä kellon naksahdus (kun kello alkaa hälyttämään) riittää herättämään minut.

Paitsi kerran, kun näin unta, että kuuntelin musaa nappulat kaakossa....eihän sitä herätyskellon piipitystä kuule, jos musa pauhaa....?

Toinen kerta: Olin töissä, siivosin viiluhakkurin ympäristöä....hakkurista lähtee niin kova meteli, että housujen lahkeet lepattaa siinä vieressä ollessa....tietenkin mulla oli vielä kuulosuojaimet päässä....ja yllätys taas, että en kuullut herätyskellon soittoa.....

Molemmilla kerroilla kyllä lopulta heräsin siinä vaiheessa, kun kello soi tauotta.

Paha alkaa pomolle noilla perustelemaaan töistä myöhästymisen syytä... =)

--
Ei se matka tapa. Eikä vauhti. Vaan ne kaatumiset...

sapeli

Posts: 11,768

#382 • • sapeli jokukukamikä?
Näin viime yönä 30h hereilläolon jälkeen tosi jänniä ja erilaisia unia - toiset oli ihan älyttömän surullisia, toiset kuin kauhu-jännitys-leffoja, mutta yksi oli niin erikoinen että herättyäni kirjoitin sen muistiin.

Uni oli jonkinlainen scifi-seikkailu, vähän tuli mieleen Taken joka nyt pyörii suomenkin telkassa. En tuntenut päähenkilöä tai muitakaan unen henkilöitä, joten se oli kuin leffa olis katsonut. Alku oli hiukan sekavaa kun unen teema ei ollut vielä vakiintunut, mutta oikeastaan uni alkoi kunnolla siitä kun poliisit tuovat päähenkilön kotiinsa - hän oli jäänyt kiinni kortitta ajamisesta ja hänet oli tuotu kotiin.

Kotona hän alkoi heti tohkeissaan kertomaan vaimolleen että oli vihdoin tajunnut mikä heidän kokeissaan oli mennyt väärin, ja ryhtyi heti järjestelemään uutta koetta monimutkaisten laitteiden kanssa, joihin kuului stereovehkeet ja jonkinlainen päähän kiinnitettävä kuuloke-kypärä. Poliisit katselivat vierestä ihmeissään. Unen taustalla soi Poets of the Fallin Overboard-biisi (tosi harvinaista että mulla on unessa musiikkia jollei se ole pääasia).

Mies sanoo poliiseille näiden ihmetellessä: "Soon you will feel like you're incomplete" - ja juuri samalla hetkellä Overboard-biisissä kuuluu kertosäkeen viimeiset sanat, "incomplete". Aika hyvin ohjattu uni vaikka itse niin sanonkin. *hihu*

Kone pistetään päälle ja miehen ympärille muotoutuu väreilevä voimakenttä. Ilmassa tuntuu pikemmin kuin kuuluu jonkinlaista ääntä, värinää ja harmoniaa, ja mies näyttää keskittyvän kovasti. Hän yrittää jotain uutta säätöä koneella, mutta koe ei siltikään onnistu.

Lannistuneena hän sanoo: "'Blue is the lid, red is the house', said Alice in Wonderland to the Mad Hatter at the battle of Waterzoo. My father might have succeeded." En oikein tiedä miten asia tuli unessa selville, mutta tajusin että mies yritti saavuttaa kuolemattomuuden jotenkin virittämällä terveytensä yliluonnollisen täydelliseksi musiikin tai värähtelytaajuuksien avulla, mutta tajusi että hänen geeninsä eivät olleet menetelmän kanssa yhteensopivat. Hänen isällään olisi saattanut olla jos hän olisi keksinyt samat värähtelytaajuudet kuin mies itse.

Viittaus Waterzoon taisteluun oli aika ovela; sillä mies tarkoitti että toisessa kvanttitodellisuudessa (jossa Waterloo oli nimetty Waterzoo) hänellä olisi saattanut olla oikeat geenit yritykseen... Kommentti "Blue is the lid, red is the house" liittyy myös jotenkin tähän, mutta en tiedä miten - ehkä se viittaa juuri siihen että hänen isänsä olisi saattanut olla yhteensopiva (blue), mutta mies itse ei ollut (red).

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Freja

Posts: 8,775

#383 • • Freja Sihteeri
Ja taas vaihteeks tyrannosaurus rex jahtas mua *nauru* minkä hemmetin takia se on aina mun kimpussa?! *grr*

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Karvinen

Posts: 699

#384 • • Karvinen SekaiSin MariSta
mä näin viime yönä unta et tapoin mun hyvän kaverin *hmph* puukolla sydämmeen . . . mut sit siin unen lopus se heräski henkiin . . . mitäköhän toiki nyt sit tarkoittaa *hihu*

--
Seison omilla jaloillani,
Pysyn aloillani,
Omilla tavoillani

Juige

Posts: 78

#385 • • Juige MethSnortingHashSmoking AcidDroppingJunkieRanger
Selkeästi epämiellyttävämmästä päästä olevat unet joissa sattuu itse kuolemaan tai näkee unta että tappaisi jonkun tarkoittaa yleensä jotain persoonan puolta josta ei tykkää ja josta haluaa (ja pääseekin) eroon. Siis ainakin niissä unissa joissa itse kuolee. Mieli yrittää poistaa sitä osaa persoonallisuudesta joka ei tule muun "systeemin" kanssa toimeen.

Ehkä kaverin tappaminen unessa voi selittyä sillä että ei pidä jostain piirteestä kaverin persoonassa. Vaikka sitä ei normaalisti tajuakkaan tai halua tunnustaa. Mistä sitä tietää millainen mieli meidän alitajunnallamme on. Kaikilla jotka näkevät unta useasti saattaa olla unen persoonassa joitain erilaisia toimintatapoja ja unen minä saattaa olla aivan eri persoona kuin mitä valveilla. Joku pelottava alitajunta alter-ego. Ihminen jollainen me haluttaisiin olla.

Tuossa luin noita unijuttuja ja selkeästi erottuu erilaiset uniryhmät: On päivän läpikäynti unia joissa on tutut ihmiset, tutut paikat ja aivot käsittelee jo koettua tavallaan uudelleen läpi, näissä unissahan saadaan varmaan ne uudet biisi-ideat ja ratkaisut joihinkin pikku-ongelmiin jotka vain vaatii "sleep on it" manuuverin.

Toiset on hieman pimeämpiä alitajunnan latelemia sekoituksia tosi-elämän ja fantasian välillä jossa saattaa olla kaikki kaverit esim autossa mukana ja olo on letkeetä. Sitten rupeaa käsittämättömästi ahdistamaan jokin josta ei ole oikeastaan tietoa ja kohta on kaverit ja autot poissa ja tilalla on jotain aivan muuta ja ajantaju katoaa mutta silti alitajunta pakottaa ihmisen luulemaan että kaikki on niinkuin pitääkin. Tällaisten unien fiktiivisyyden tajuaa vasta kun sitä rupeaa toiselle kertomaan eikä ymmärrä miksi unessa kaikki vaikutti loogiselta.

Viimeisenä tulee hälyttävimmät unet, ne joissa ei ole mitään loogista alussa eikä lopussa ja unennäkijä on vain sivustaseuraajana joko halvaantuneena tai muuten "elokuvan katsojana" ja ihmettelee että wtf? mitäs täällä tapahtuu. Nämä naurattaa aina muulloin paitsi itse uneksimishetkellä jolloin saadaan varmasti pahimmat hikoilemis ja sydämentykytyssessiot.

Pahimmat unet itsellä on niitä joissa näkee ihmisiä jotka ei puhu mitään ja kaikki on kuin kuollutta. Saatan nähdä paljon outoja ihmisiä mutta kukaan ei vastaa vaikka yritän kysyä heiltä että mitä tämä tarkoittaa?! Miksei kukaan vastaa! Huh, raskasta, helpottaa ihmeesti kun herää sellaisesta. Vaikkakin joskus herääminen on kovan työn takana. Saattaa joutua mantraamaan unessakin tv:stä tutussa sikiöasennossa "tämäonvainuntatämäonvainuntatämäonvainunta.." ennenkuin joku kuskaa mut pois unimaailmasta ja nakkaa takas omaan sänkyyn.

Loppujen lopuksi unethan on ihan mahtavia. Mistään leffasta tai pelistä ei saa samanlaista realityfiilistä superultrasurroundäänillä ja megalivepixeltosimaailmakuvalla. Ja vieläpä ilmaiseksi.


Joku jamppa 1600-luvulla heitti hyvän teorian unista, että entäpä se maailma, jonka me näemme unissa, on oikea todellisuus, ja tämä missä luulemme elävämme on vain todentuntuista unta.

Go figure.

--
Stay safe clover. I may need you again someday.

Jutu

Posts: 3,054

#386 • • Jutu Blondi
Nämä on nyt ihan pakko kirjottaa ovat vain pätkiä mun unista, koska en muista muuta.

Elikkäs, eräänä yönä näin sellaista unta, että mulla oli kyky muuttua karhuksi. Siinä unessa minut oli kuitenkin kaapattu (tai jotain) ja käteni olivat sidottu selkäni taakse. En pystynytkään muuttamaan muotoani vaan minun oli vain pakko istua siinä ja yrittää vapauttaa käteni. Lopusta ei mitään hajua.

Katsoin huvin vuoksi Suuresta Suomalaisesta Unikirjasta, että mitä se karhu merkitsee, niin näin siellä luki: "Suuri naispuolinen eläinsymboli. Nuorten naisten unissa karhu edustaa heräävää äidillisyyttä -- Suomalaisessa mytologiassa karhu on jumalolento, joka edustaa hedelmällisyyttä, elämän kiertokulkua, henkivoimia ja yhteisöä"... Eli tarkottaako toi sitä että mun äidillisyys ei koskaan herää vai häh *ding*

---

Toisessa unen pätkässä me jouduimme veljen kanssa päivällä keskelle sotakenttää. Siinä oli sellanen rivari, peltoa ja metsää. Yht'äkkiä sieltä metsästä hyökkää sotilaita (vihollisia) ja alkaa tulittamaan meitä. Siinä rivarin pihassa on kaksi sellaista armeijan maasturia, ja minun piti ajaa toista niitä. Emme kuitenkaan päässeet pois, kun toinen maasturi tukki meidän tien ja sen kuljettaja oli kuollut. Kuitenkin kiitos minun ajotaitojeni (*iloinen*) pääsimme pois sieltä ja turvaan vaikka meidän pitikin ajaa sokkona kun päätä ei voinut nostaa auton oven yli.

Tämänkin katsoin edellä mainitusta kirjasta, ja kuinka ollakkaan; "Sota on sisäisen ristiriidan tunnus. -- sota viittaa aina kahden elämänsuunnan uuvuttavaan taisteluun minuudesta. -- Jos itse osallistut sotatoimiin, on se merkki mahdollisuudesta selvitä nopeammin ristiriitatilanteesta. Sotatilasta selviäminen voi johtaa sielun korkeamman yhteyden saavuttamiseen". Että näin, mitä lie tahtoo sanoa.

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

Freja

Posts: 8,775

#387 • • Freja Sihteeri
Taas jälleen kerran pakoilin tyrannosaurus rexiä... *justjoo*
Oon nyt 10 vuotta nähny säännöllisin väliajoin tuota painajaista, eikö se voisi jo loppua?? *grr*

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Verano

Posts: 4,649

#388 • • Verano Merituuli
Näin viime yönä unta, että mulla oli parin päivän ikäinen tyttövauva. Se oli pienen pieni, aivan täydellisen ihana ihmisen alku. Pidin sitä sylissä, kun se nukkui ja olin onnellisempi kuin koskaan.
Jutu

Posts: 3,054

#389 • • Jutu Blondi
Näin tänä aamuna sellasta unta, että Nightwish oli meidän koulussa keikalla. Mulla oli tosi hyvä paikka, heti niiden edessä. Noh, jostain kumman syystä mun oli sitten pakko lähtee pois käymään jossain, ja kun olin menossa takasin, niin mä eksyin! Unessa se koulu oli sellanen hallimainen ja paljon isompi kuin oikeesti. Se ei oikeastaan ollut yhtään mun koulun näkönen, mutta silti mä pidin sitä Nastopolina. No kuiteskin, kun pääsin takasin sinne saliin, niin en mahtunut enää eteen, vaan oli pakko jäädä vähän kauemmas. Sieltä ei kuitenkaan nähnyt mitään, joten mä vaan tungin itseni sinne eteen. Tarjalla oli jotkut ihmeen hippivaatteet päällä ja Marco näytti ainakin kymmenen vuotta nuoremmalta ja sillä ei ollut partaa. No joo, keikka oli hyvä kuitenkin. Sitten mun uni menikin ihan ihmeelliseksi. Näin taas unta unessa, ja siinä unessa mulla oli hammastikkuja jotka oli tosi teräviä, vähän niin kuin tikarit. Siinä mä pystyin tekee mitä vaan, kuten muuttua seiniä pitkin kiipeäväksi sudeksi *ding* Se oli kyllä aika sekavaa. Joku vanha ukko piti mun isää vankina, vaikka oikeasti se ei ollut mun isä, ja sen vanhan ukon pojanpoika yritti koko ajan tappaa mua tai jotain. No kuitenkin se päätty ihan hyvin. Kait. *ding*

Mutta se mikä mua nyt ketuttaa on se, että toi Nightwishin keikka olikin vain unta *nyyh*

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

-Haltija-

Posts: 54

#390 • • -Haltija- HARDCORE!

Verano, 14.8.2005 16:12:
Näin viime yönä unta, että mulla oli parin päivän ikäinen tyttövauva. Se oli pienen pieni, aivan täydellisen ihana ihmisen alku. Pidin sitä sylissä, kun se nukkui ja olin onnellisempi kuin koskaan.



Itsekkin olen nähnyt PALJON unia joissa minulla on ihkaikioma ihana pieni käärö...taitaapi olla vauvakuumetta*plur*
Avatar
#391 • • Norb Guest
Viime yönä sain sairaat sätkyt, kun uneeni tuli valtava sokeritoukka. Hyppäsin ylös sängystä ja haukoin henkee.. POikaystävä vähän ihmetteli. Otti sitten kädestä kiinni ja alkoi rauhottelee..
Oon kerran aikaisemminkin nähnyt ötököistä unta. Silloin sänkyni kuhisi torakoita..
Jago

Posts: 4,039

#392 • • Jago un-trained monkee
Mä opettelin kontrolloimaan uniani. Mä osaan siis nykyään olla läsnä unissani ja pystyn ohjata liian pelottavat tilanteet vähemmänpelottavaksi

Joskus on kuitenkin illalla semmosia ihme sekunnin unia jossa nukahdan ja nään hyvin pienen hetken jostain ja sitten säpsähdän hereille(tiedän jo unen aikana säpsähtäväni kohta). En ymmärrä niitä unia koska en voi vaikuttaa niihin eivätkä ne useinkaan ole oikeasti pelottavia mutta niistä säpsähdän aina ja joskus olen oikeasti peloissani kun herään. Kunnon painajaisia ne eivät kuitenkaan ole koska menen vaan vessaan ja sitten takaisin sänkyyn jossa nukahdan ja nään yleensä mahtavaa unta sen jälkeen

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

Jago

Posts: 4,039

#393 • • Jago un-trained monkee
Kerrotaanpas nyt sitten viimeinen omituinen uneni.
Oli joskus keväällä

Tänään näin sitten todella omituisen unen kanssa. Oli tämmönen suuri messukeskuksen kokonen todella sokkeloinen talo jossa oli trans-muoti näytöksiä kaikkialla. Mä olin sitten siellä kavereiden kanssa kattomassa niitä ja juttelin kaikille kauniille tytöille(miehille) kunnes yks ihan miehen asussa oleva vanha äijä yritti tulla iskemään mua ja se jotenkin ahdisti ja pelotti mua siinä' unessa hirveesti, eikä se suostunut lopettamaan. sitten menin tyhjään viereiseen huoneeseen rauhoittumaan ja kun tulin ulos se näytös oli loppumassa ja lähdion kavereitten kanssa kotiin

sitten heräsin

menin takasin nukkumaan ja uni alkoi siitä kun mä oon siellä huoneessa ja nyt se äijä tuli sinne jostain sivu ovesta ja mä yritin päästä pois sieltä huoneesta mutta se ovi oli mennyt lukkoon ja mä hakkasin sitä ovea todella peloissani sitten kun se oli 2 metrin päässä musta

mä heräsin

Menin taas nukkumaan ja tälläkertaa se äijä oli lähestymässä mua varmaan noin 5 metrin päästä ja mulla oli ittellänikin hame päällä(tarkalleen ottaen näytin samanlaiselta kun angelina jolie giassa siinä kohtauksessa kun sillä on se viimeinen keikka kun se istuu siellä lattialla valkonen puku päällä ja huutaa sille asistenmtille joka pölhäsi sen veitsen) ja sitten se äijä tuli mun lua ja puukotti mua selkään. verta ei tullut mutta ilmeisesti kuolin

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

extramppa

Posts: 217

#394 • • extramppa hengailija
Mä näen aivan sairaasti unia. Useimmiten ne liittyy mun työhön tai joihinkin tuttuihin ihmisiin/tapahtumiin tms., joten en sen kummemmin niitä viitsi tänne kirjotella, kun ei kukaan tiedä taustoja. Mut täs olis pari klippiä viime viikolta:

En saanut mennä töihin (siis työnantaja esti), koska mulla oli finni ja kaikkihan tietävät, että finnissä voi olla syöpä. Ja se finnissä oleva syöpä voi tarttua ruokaan ja työkavereihin. (Olen siis ravintola-alalla)

Toisesta unesta ei oikeesti jäänyt mieleen muutakuin viimeinen "kuva" ennen heräämistä. Se kuva oli uutislähetyksestä ja ruudussa oli kiinalainen toimittaja, jonka nimi oli Pioux Palax. Ihan selkeesti näin sen nimen lukevan siinä ruudussa.

Mitä nääkin sitten kertoo...*ding*
Jago

Posts: 4,039

#395 • • Jago un-trained monkee
Mun unessa tuo puukko oli kuulemma seksuaalinen juttu mutta jotenkaan en näe hirveen seksuaalisena sitä että joku vanha äijä tulee puukottamaan mua silloin kun oon pukeutunut valkoseen hameeseen(se vois mennä likaseksi ja tiiättekö kuinka kallista pesulaan vieminen on*muhaha*)

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

Chatte

Posts: 4,085

#396 • • Chatte Team Teknolipat :)

jago, 13.9.2005 19:55:
Mä opettelin kontrolloimaan uniani. Mä osaan siis nykyään olla läsnä unissani ja pystyn ohjata liian pelottavat tilanteet vähemmänpelottavaksi


Se on nimeltään Lucid-dream. Osaan saman, mutta olen tarkkaillut ja kirjannut uniani jo aika pienestä pitäen. Vaatii jonkun verran, eikä aina onnistu.

--
Ainoa kuolema, jonka kuolemme, tulee joka päivä, jos kieltäydymme elämästä.
-Zorbas

Jago

Posts: 4,039

#397 • • Jago un-trained monkee
Aijaa. en ookkaan kuullut ennen sille termiä

Opettelin pienenä sen kun näin koko lapsuuteni aina samaa unta missä mies jahtasi mua enkä saanut juostua karkuun vaikka yritin. Nykyään osaan sen todella hyvin. En tietenkään aina kontrolloi uniani koska se olisi turhaa, mutta kunnon painajaisia en ole nähnyt sitten ala-asteen(jos ei lasketa noita pika-unia)

--
Sound is the origin of all form, with matter shaping itself in response to the vibration of the universe

johnraver

Posts: 123

#398 • • johnraver
onko kenelläkään niin, että jos unes puukotetaan tai ammutaan niin tuntee sen kivun (hieman lievempänä kylläkin)? oon nähnyt monta kertaa sellaista unta...

ja olis erittäin hyvä homma jos unia vois tallentaa vaikka DVDlle niin sais katsoa seuraavana päivänä *hymy*
Chatte

Posts: 4,085

#399 • • Chatte Team Teknolipat :)

jago, 13.9.2005 20:58:
En tietenkään aina kontrolloi uniani koska se olisi turhaa, mutta kunnon painajaisia en ole nähnyt sitten ala-asteen(jos ei lasketa noita pika-unia)


Noh, itse en pysty kontrolloimaan aina, vaikka usein pystynkin... voi jos pystyisinkin aina. Minä näen painajaisia... silloin tällöin, mutta ilkeän pahojakin.

--
Ainoa kuolema, jonka kuolemme, tulee joka päivä, jos kieltäydymme elämästä.
-Zorbas

extramppa

Posts: 217

#400 • • extramppa hengailija

mufasa2, 13.9.2005 20:59:


ja olis erittäin hyvä homma jos unia vois tallentaa vaikka DVDlle niin sais katsoa seuraavana päivänä *hymy*



Ai saateri, mikä historiikki mulla oliskaan koossa! Toi olis kyllä yli siisti juttu, töpseli vaan nenään yön ajaksi ja kaikki tallentuis...*iloinen*