Tehkää amatööristä ammattilainen....need help..

30 posts, 2 pages, 5,356 views

Avatar
#1 • • Lastunen Guest
Eli tällänen juttu....: Oon 15 w jäbis ja oon tehny musiikkia viitisen vuotta(en ole amatööri, musa on ihan brA..xD..teoria kunnos ym ym) tietokoneella...erilaisilla ohjelmilla, joista fruity loops on kai ollut se tärkein...kyseessähän on sämpleri, joissa biisit koostetaan sampleistä, loopeista, vst-instrumenteista ym mausteista...

Haluaisin kuitenkin kehittää musiikintekoa, mutta mitä tarvitsen?? Mulla on monipuolinen syntikka, jossa on midi ulostulo, mutta tavallisilla midipiuhoilla ainakaan en saa sitä koneeseen kiinni...tähän apua..?? Mitä mä tarviin??

Sitten...mulla on ihan tavallinen kone...win xp...äänikortti ..tai mikä ohjain onkaan..(oon aika pihalla näissä) on ''Realtek AC'97 Audio for VIA (R) Audio Controller'' ...onko se riittävän hyvä? Jos hankin esim jotain uutta vermettä musiikin tekoon ni tarviinko paremman äänikortin? Jos, niin mitä suosittelette?

Next...nauhoitan koneella myös ääntä...mikä mikki kannattaisi hankkia, ja kuinka paljon parempi vaihtoehto,
- on ostaa mikseri, ja liittää mikki sen kautta koneeseen
- liittää mikki suoraan koneeseen ?

Voinko edes liittää esim sähkökitaran, syntikan tai mikin mikserin kautta koneeseen ja miten se tapahtuu?? Toi on aika kysymysmerkki mulle.
Mitä ohjelmia tarvitsen?

Mitä muuta mun kannattais tehdä, että saisin musiikinteosta astetta mielenkiintoisempaa...ja tottakai musiikista parempaa,..? (vaikka eihän musiikki ole laitteista ja ohjelmista kiinni, vaan tekijöistä..)

Lisäks vähän hintatietoja laitteista ja ohjelmista...xD..nojoo

Täs on mun ongelmat, ..jos joku jaksa vaivautua vastaamaan, niin kiitos veri much..oikeesti ....uskoisin et täällä on asiantuntevaa porukkaa...tack..
Avatar
#2 • • timppa^ Guest
Sanonpa heti alkuun että tuo sun "äänikortti" ei sovellu musisointiin sitten lainkaan. Fruity sinänsä on jo oikein hyvä ohjelma ja sillä pääsee jo pitkälle. Esim. joku tämänkaltainen äänikortti hoitaisi kyllä kaikki tarpeesi ja vähän enemmänkin:

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_emu_1820_digitalaudiosystem_prodinfo.html

Tässä on riittävästi audio sisään- ja ulostuloja kaikkiin perus kotistudiotarpeisiin mitä postauksestasi voi päätellä. Tuossa riittää midiulostulojakin parin synankin ohjaamiseen oikein mainiosti jos joskus sille tielle päätät. Kitaran suoraan nauhoittamiseen tarvitset ainakin tällaisen:

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_behringer_di20_di_box_prodinfo.html

Ensimmäiseksi laulu/yleismikiksi soveltunee mainiosti esim. tämä:

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-160027.html

Kerroppa lisää siitä synasta. Mikä syna?
:D

Posts: 3,707

#3 • • :D

Sanonpa heti alkuun että tuo sun "äänikortti" ei sovellu musisointiin sitten lainkaan.


Hei hetkonen! Oon joutunut moista käyttämään viimeisen vuoden
ja varsin hyvin on toiminut...no okei _vähän_ voisi paremmin
toimia. :)
Avatar
#4 • • timppa^ Guest

Sanonpa heti alkuun että tuo sun "äänikortti" ei sovellu musisointiin sitten lainkaan.


Hei hetkonen! Oon joutunut moista käyttämään viimeisen vuoden
ja varsin hyvin on toiminut...no okei _vähän_ voisi paremmin
toimia. :)



Mä oon käyttänyt kanssa. Ei. EI. EI.

t: M-Audio FW410
:D

Posts: 3,707

#5 • • :D

EI.



Minä kun en ulkopuolisia soundeja äänittele, joten ei ole niin välitöntä
raudan tarvetta. Tosin ajattelin hommata E-Mu Emulator X:n tai 1212M:n
Avatar
#6 • • Daniel Braun Guest

Sanonpa heti alkuun että tuo sun "äänikortti" ei sovellu musisointiin sitten lainkaan.


Mielestäni mikä tahansa äänikortti soveltuu musisointiin, kunhan siitä saa ääntä pihalle...
Kyse on enemmälti siitä mitä tarvitsee ja mitä tekee.
Kyllä sitä integroidulla kortilla pääsee ihan hyvin alkuun.
Paitsi jos sattuu paljonkin nauhoittelemaan ulkoisia juttuja.
Sit voipi olla parempi ostaa se "oikea" äänikortti.

Kaikki riippuu kaikesta ja lähtökohtana pitää mielestäni aina olla ne omat tarpeet ja resurssit.
Jos harjoittelee/kokeilee musantekoa, on siinävaiheessa turha marssia kauppaan ostamaan überkalliita synia, miksereitä, äänikortteja, softia.
Kyllä sitä edullisemminkin pääsee alkuun...
En siis tarkoita että warettamista kannattaisin, mutta jollekkin 13v harrastuksen kokeilijalle se voipi olla fiksuin tapa.
Kunhan muistaa oikeesti ostaa ne softat jos harrastuksesta tulee vähänkin tärkeämpi.

Äänikortti siis kans on yks semmonen mihin on mun mielestä heti alkuun turha panostaa.
Eihän se soundillisesti mikään hääppönen ikuna ole, mut kyl sillä pärjää.
Tuskin suht aloittelevalla musantekijällä on vielä sitä korvaa jotta osaa tehdä soundista niin hyvän että tavistallaaja kuulis sen eron onks sitä biisiä väännetty äänikortilla vaiko "äänikortilla".
Ja jos tarkoitus on hakea riittävää lofisoundia, ni eip siihen oikein päässä hifikorteilla.
Tai päästään kyllä, mut ehkä luonnottoman kuuloisesti.
Eihän sitä aitoa putkisäröäkään saa aikaan digitaalisesti ;)
Sopiva kohina on aina hyvästä... :D
Avatar
#7 • • timppa^ Guest


Äänikortti siis kans on yks semmonen mihin on mun mielestä heti alkuun turha panostaa.



Niinno eikös tuolla lue, että ihan alussa ei olla ja eteenpäin pitäis päästä? Tollasissa AC'97-piireissä on ihan kosmiset latenssit ja kamala äänenlaatu ja mikkietuasteista on kai turha puhua. Tokkopa edes phantomia antavat. Mutta nimenomaan tuon latenssin takia äänikortilla on paljonkin väliä vaikka ei ulkoisia äänilähteitä hirveästi nauhottelisikaan.
Avatar
#8 • • Daniel Braun Guest

Niinno eikös tuolla lue, että ihan alussa ei olla ja eteenpäin pitäis päästä?


Lukee kyllä, mutta pitäydyinkin edellisessä viestissäni ihmettelemään/toteamaan sen mielipiteeni että "miks hitossa aina pitää olla se hyvä äänikortti?" ;)
Mun silmään niin ikävästi pisti se "sun äänikortti ei sovellu musisointiin lainkaan" kommentti.
Johon mun mielipide on että kyllä soveltuu, niissä mittasuhteissa kuin aloitteleva musiikintekijä tarvitsee.


Tollasissa AC'97-piireissä on ihan kosmiset latenssit ja kamala äänenlaatu ja mikkietuasteista on kai turha puhua. Tokkopa edes phantomia antavat. Mutta nimenomaan tuon latenssin takia äänikortilla on paljonkin väliä vaikka ei ulkoisia äänilähteitä hirveästi nauhottelisikaan.


Totta kyllä tässä puhut.
Integroitujen korttien latenssit ovat kyllä pilvissä, realiaikaisesti soittaminen kyllä on täysin mahdotonta.
Mutta jos se musisoinnin tapa on Fruityssä on se et ladotaan sampleja riviin ja edetään yritys&erehdys mentaliteetilla, ni ei siinä paljoa tarvi miettiä tommosia asioita.
Kaikki riippuu taas siitä miten työskentelee ja mitä tarvitsee.

Ei sinänsä, kyllä se parempi kortti kyllä kannattaa ostaa jos eteenpäin aikoo päästä.
Ainahan se parantaa sitä soundin jälkeä...
Kyllähän ne hyvät laitteet tekevät siitä musanteosta mielekkäämpää ja viihdyttävämpää.

Mut sitä äänikorttia tärkeämpi on mun mielestä seuraava:

Hyvä monitorointi
- ei kuitenkaan tarkoita sitä että kävelet parin kiloeuro lappusen kanssa kauppaan ja ostat kalliit monitorit.
Tärkeää on se että tunnet itse sen monitorin soundin ja käyttäytymisen.
Avatar
#9 • • :t:c: : : Guest
Jepa äänikortin tärkeys tulee esiin siinä vaiheessa kun ruvetaan äänitteleen ulkoisia äänilähteitä, tai ottaan koneelta saundia ulos kortin ulostuloista. Välttämättä ei edes tarvi tuollaista 8 in 8 out korttia, itsekin olen pärjännyt kahdella Terratecillä ihan mainiosti. Ulkoisista midilaitteista kun lähinnä äänittelen nykyään koneelle loopin ja sit sitä työstämään, eli kunhan yhtä ulkoista pystyy kerralla äänittään niin se on riittänyt. Mut tässä tosiaan vaikuttaa tosi paljon se minkälaista musaa tekee ja ennenkaikkea kuinka. Jos on yks mies ja paljon instrumentteja, pärjää pienemmälläkin setupilla, jos taas koko bändi niin sit voi tarvita jonkinlaista multiträkkäystä. Mut tosiaan, vertailussa esim sound blaster kohisee aivan järkyttävän paljon verrattuna vaikka terrateciin. Helpoin tapa selvittää tämä on vaan kääntää nupit kaakkoon, kohinaa ei pitäis kuulua (ainakaan mitään merkittävää, koneen laskutoimitukset mm aiheuttaa jotain muutoksia kans).

Joku iso masterkeyboard on hyvä olla, vaikka viisoktaavinen. Äänikorttiin sen saa kytkettyä pienen välikappaleen avulla, ainakin joissakin joystic adaptereissa on näkynyt noita midi in härpäkkeitä. Nykyiset midikeyboardit (osa ainakin) toimii myös USB:n kautta, joka on kyllä nopeampi vaihtoehto, kuten firewire. MIDI on kuitenkin jo parikyt vuotta vanha keksintö ja TODella hidas ja takkuinen verrattuna näihin nykyisiin järjestelmiin. MIDI2:a odoteltiin kans jonkin aikaa, mut taitaa olla että se on jo kuopattu kun mitään ei ole kuulunut vuosiin. Kunhan saat sen syntikkas kii koneeseen, yleensä sekvensserit tunnistaa sen heti tai pienellä preferences säädöllä. Sen jälkeen voitkin nauhotella kaikki nuotit suoraan koneelle ja pistää ne soimaan vaikka VST:llä tai sampleilla tms.

Softa mitä käyttää on kans aika tärkee juttu. Erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota audiopuoleen nykyään, kaiken pitää kuulostaa niin älyttömän 'tarkalta'. Eli siis jos et tee jotain lo-glitch housee tms niin kohinat ja muut aiheuttaa demonauhan lentämisen roskiin yllättävänkin usein nykyään. Tarjontaa meinaan on, liikaakin. Fruity Loops kuulostaa kyl hyvältä ja sitä käyttää monet ihan protuottajatkin, ainoa vaan että taas se ympärillä oleva setup vaikuttaa. Heti jos tulee ylimääräisiä laitteita käyttöön koneen lisäks, tarvittais kunnon sekkari. Ja tässä vaiheessa on taas hyvä muistuttaa, että Reason ei ole hyvä vaihtoehto. Ko. sekkarin audiopuoli on vähän kotikutoinen (tai jokin siellä mättää isosti) ja ilman kanavakohtaista masterointia ja miksausta, ei sillä tee mitään muuta kuin jotain riffejä tien päällä. Itse suosittelen tietysti Logic Audiota, joka IMO on se 'pro' valinta. Siinä on kaikki mahdolliset jutut ja ziljoona mitä et tuu ikinä tarviin. Taika onkin siinä et jos omat musantekometodit tai kuviot muuttuu, logic muuttuu loistavasti mukana. Cubasellakin pärjää, vaikkakin siinä on kyllä (taas IMO) todella paljon sellasta turhaakin paketoimista. Toisaalta se on sit taas sen takia helpommin lähestyttävissä, mutta vaikeammin modattavissa. Molemmista löytyy halpoja opiskelijaversioita.

Sit tosta raudasta... Jostain Thomannilta saa kyllä tosi halvalla kotistudioon tarvittavat mikit ja muut. Kannattaa tsekata esim täältä plattarilta mikkitopikista mitkä vois olla hyviä. Ko. lafkasta saa myös tilattua newsletterin mikä tulee kotiin, siellä on aika usein jotain hyviä spesutarjouksia just tälläisestä 'peruskamasta' studioon. Suosittelisin hankkimaan jonkun pienen mikserin, tarvittavaa kanavamäärää voit arvioida vaikka eri laitteiden määrällä. On meinaan ihan mukavaa kun ei tarvi kun nostaa liukua vähän jos haluaa soitella jotain muuta, jatkuva piuhojen vaihtelu on aika perberistä (tää kattaa myös sen tietokoneen liittimillä juoksentelun). Mikserin ulostulo vaan tietsikkaan kiinni ja kitarat, synat ja muut sit sit siihen mikseriin. Esim Behringeriltä saa aika halpoja pikkumiksereitä. Tässäkään ei kannata mennä ihan halvimman mukaan, koska sitä kohinaa voi tulla paskasta mikseristäkin. Behringerin manuaaleissa on myös mukana kaikenlaisia setuppikaavioita apuun sitten kun rakentelee sitä kokoonpanoa.

Mut tärkein osa rautaa on mielestäni kyllä hyvät monitorit. Jälleen kerran on tärkeää saada se oma 'kuuntelureference' kohdalleen, eli optimaaliseks ilman kohinoita ja ilman kuoppia tietyillä taajuusalueilla. Ulkoiset vahvistimet voi muokata sitä saundia taas lisää, joten aktiivimonitorit on aika essential (joskin kallis) hankinta. Monitoreiden tärkeyden voi kelailla vaikka siten, et jos sulla on jotkut vaan 'peruskajarit' jotka on tullut jossain stereolaitteiston mukana, niissä voi olla vaikka (näin esimerkkinä) kuoppaa jossain korkeilla taajuuksilla. Nyt kun sä sitten teet niillä musaa, sä miksaat sen 'kuulostamaan hyvältä'. Ainoa ongelma onkin, et ton kuopan takia sä ootkin sit tietämättäs miksannut liikaa yläpäitä ja kun biisiä kuuntelee kunnon systeemillä, kuulijoilla valuu veret korvista :) Yleensä tärkeämpää on vielä saada se bassopää kuntoon, ja niissä noi halpiskaiuttimet ei kyl oo pahemmin loistanut :) Eli kannattaa budjetoida hyvät kajarit siihen alkuun. Helposti saattaa ajatella et halvoillakin pärjää, mut vain ja ainoastaan harjoitteluvaiheessa tms. Heti jos tekee biisiä minkä toivoo soivan jossain, pitää huomioida miksauksen ja monitoroinnin tärkeys. Tämä pätee varsinkin klubimusiikissa, koska sitä usein soitellaan isosta PA:sta, helvetin lujalla ja hyvällä bassolla. Ei tarvita paljoa heittoa niin biisi erottuu muusta tarjonnasta, useimmiten epäedullisesti. Sit jos oikein hifisteleen ruvetaan, pitää muistaa et myös tila missä kuunnellaan vaikuttaa, vaikka olis kuinka hyvät monitorit. Mut se on sit jo hienosäätöä ja näitä pienempiä korjauksia voi tehdä ihan korvakuulolta.

Mutjoo, tos nyt jotain mielipiteitäni aiheesta.. Hyvään suuntaan saat vietyä harrastustas jos hankit eka ton äänikortin, koska sit saat kohinat veke ja ton syntikkas kii koneeseen. Tokana tulee hyvä sekkari, koska se vie tota musantekoa eteenpäin valovuosilla. Sit seuraavaks vois hankkia mikserin, tähän asti pärjää kyl piuhoja vaihtamalla. Lopuks sit vielä aktiivimonitorit. Sit alkaakin setup oleen sellanen et sitä voi laajennella etc haluamakseen (voit hankkia vaikka mitä ext saundilähteitä) ja voi tehdä projuttuja kotikutoisesti.

Toivottavasti tästä löytyy jotain apuja ongelmiis.. Piis!

-Tero

Edit: en rupee korjaan kirjotusvirheitä :D
Avatar
#10 • • timppa^ Guest


Hyvä monitorointi
- ei kuitenkaan tarkoita sitä että kävelet parin kiloeuro lappusen kanssa kauppaan ja ostat kalliit monitorit.
Tärkeää on se että tunnet itse sen monitorin soundin ja käyttäytymisen.



Mä kuitenkin asettaisin varsinkin tässä tapauksessa sen äänikortin etusijalle,
koska on kerran tarvetta nauhoitella ulkoisia äänilähteitä, ja vaikka olenkin
vähän skeptinen tuosta "synasta", niin luulen, että sitä käytetään
vähintäänkin kontrollerina. Meikäläisen luontivimmaa syö niin saatanasti kun
ei pysty latenssin takia kunnolla tapailemaan mitään melodiakulkuja tai
naputella biittejä ihan vaan ajankuluksi. But maybe that's just me.

Hyvällä monitoroinnilla alkaa olla avainasema siinä vaiheessa, kun aletaan
oikeasti puhumaan musiikin tuottamisesta. Sen verran tässä kuitenkin
aloittelu paistaa, että ensisijaisen tärkeää luulisi olevan ideoiden helppo
oksennus digitaaliseen muotoon ja yleensäkin se sävellyspuoli. Uskoisin,
että tässä tapauksessa riittävän tasapainoista jälkeä saa miksattua ihan
jollain parin-kolmen huntin peruspurkeilla.

Ensin järjestetään asiat niin, että luominen onnistuu, sitten vasta ruvetaan
nysväämään monitoroinnin ja akustoinnin ja semmoisen hömpän kanssa.

:heart:
Avatar
#11 • • MikkiHiiri Guest
Joo ei kunnon monitoreja ennenkuin äänilähde on kunnossa. Luureillakin pystyy miksaamaan biisin paremmin kuntoon kuin huonolla äänikortilla ja hyvillä monitoreilla. Huonolla äänikortilla joutuu soundia virittämään kokoajan ja lopputulos ei tule tyydyttämään missään vaiheessa täysin.
Hyvä äänikortti sitäpaitsi toimii 1000x paremmin kuin huono :)
Caro²

Posts: 5,301

#12 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Puhukaa nyt perkele äänittämisestä, älkää nauhottamisesta..
Ellette nyt ihan väkisin käytä dattia tai kelaa :angry: :angry: :angry:
Avatar
#13 • • :t:c: : : Guest

Puhukaa nyt perkele äänittämisestä, älkää nauhottamisesta..
Ellette nyt ihan väkisin käytä dattia tai kelaa :angry: :angry: :angry:



DAT:han on maailman paras keksintö ja sitä pitää käyttää joka välissä ^___<3

Okei (pointless) point taken :D
Avatar
#14 • • Roz Guest


Äänikortti siis kans on yks semmonen mihin on mun mielestä heti alkuun turha panostaa.



Tollasissa AC'97-piireissä on ihan kosmiset latenssit



Itseasiassa itse käytin tuollaista Realtekin kökköpiiriä olosuhteiden pakosta ja siitä sai ihan lähestulkoon käyttökelpoisen latenssin pihalle. Tyyliin alle 20ms.

Ylimääräistä krohinaa sitä vastoin oli kyllä aivan tolkuttomasti.
Avatar
#15 • • 029 Guest
Onhan se ihan totta että kyllä sitä musaa pystyy tekeen skeidalla kortillakin. Siitä ei nyt oikeestaan ookkaan kysymys. Kun ääntä aiotaan nauhoitella ja ulkosta hardis-setuppia olisi myös tarkoitus laajentaa on mun mielestä tässä tapauksessa kyllä ihan oikeutettua sivuuttaa noi perusäänikortit hetimiten. Sit ton äänityksen lisäks kun kyseessä on myös lisää ulkosia midi-vermeitä on toi audiokellon tarkkuuskin ihan asia erikseen. Ja tässä peruskortit bugaa todella pahasti.

Kun kyseessä on PC niin ainakin ASIO kello taitaa vaikuttaa siihen uloslähtevän MIDI dataan. Tämä siksi, että ASIO:ta käytettäessä se MIDI synkkautuu koneen audiokelloon, jonka puolestaan pitäs olla sample accurate jotta kaikki toimii niinkun pitää. Ainakin omaan kokemukseen ja testaukseen perustuen hyvää äänikorttia ja oikeita _valmistajalta_ julkastuja ASIO ajureita käytettäessä se onkin juuri sellanen :) Mutta niillä b-korteilla tosi taimaus onkin sitten lähes poikkeuksetta aika arsellaan. Eli tiedossa onkin sitten Midi-droppia ja muuta kivaa bugausta jos koneen mukana tulevalla kortilla meinaa pärjäillä.

Niiden ulkosten synienkin ääni on jossain vaiheessa pakko reitittää sinne äänikorttiin jollon toi peruskortti tulee kyllä olemaan pullonkaula.

Edit:

En oo muuten sitten testannu tai vertaillut korttien välisiä tuloksia ollenkaan noilla ASIO for All ajureilla. Tää spekulointi perustuu taimaustestauksiin eri läppäreillä (ilman noita asio for all ajureita), Sounblasterin Live:llä, Delta 44:llä, Delta 1010Lt:llä, Echo MIA:lla sekä parilla muulla kortilla jota en nyt kyllä kuollaksenikaan muista, joku RME:n jokujotain oli :)
Avatar
#16 • • whuf. Guest
Jokasen on tehtävä itse itsestään ammattilainen, ei sitä kukaan muu voi tehdä sun puolesta. Vaikka apua toki saa kysyä :)

Mun neuvo olis etsiä sitä tietoa netistä :hah:
Et uskokkaan kuinka esim äänikorteista löytyy juttua kun pistää vaikka googleen muutaman hakusanan. Tosin enkun kieli vois olla siinä tarpeen.. mut varmaan jotain suomekskin on olemassa.

Toinen neuvo olis että tekemällä oppii. Jos jaksaa ite tehdä jotain, oppii myös paljon hyödyllisiä juttuja joita ei toisen neuvojen perusteella välttämättä tajuais.

Kolmas neuvo, (kaikkein tärkein asia!), älä! usko kaikkea mitä sulle foorumeilla kerrotaan :D
Netissä(ja yleensäkkin joka paikassa) liikkuu paljon "kaikkitietäviä" ihmisiä jotka ei tiedä asioista juuri mitään, mutta osaa esittää tietävänsä aika hyvin.. ja jonkun omat mielipiteethän ei aina ole koko totuus.

Näillä eväillä pitäis jo pärjätä todella hyvin.
Onnea valitsemallesi polulle :happyroll:
(se on pitkä ja kivinen)
Caro²

Posts: 5,301

#17 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2


Netissä(ja yleensäkkin joka paikassa) liikkuu paljon "kaikkitietäviä" ihmisiä jotka ei tiedä asioista juuri mitään,



Soon silti äänittämistä! Ainaski niin kauan kunhan koneessa ei liiku fyysisesti nauhaa :D

lol.gif
Avatar
#18 • • SamRiot Guest
Jos kitaraa soitteleepi, niin Guitar Port on tutustumisen arvoinen laite, joka kytketään USB:n avulla koneeseen.
Sen avulla pystyt luonnollisesti nauhoittamaan sisään melkeimpä rajattomilla mallinnuksilla ja saat siihen mötikkään suoraan skobet tai luurit kiinni.
Tämä siis reaaliaikasuuden eduista.
Avatar
#19 • • MikkiHiiri Guest
Tulipa tuosta Realtek AC97:sta mieleen, että eilen paloi yks semmonen :D

Mun neuvo olis etsiä sitä tietoa netistä :hah:
Et uskokkaan kuinka esim äänikorteista löytyy juttua kun pistää vaikka googleen muutaman hakusanan.
.
.
.
Netissä(ja yleensäkkin joka paikassa) liikkuu paljon "kaikkitietäviä" ihmisiä jotka ei tiedä asioista juuri mitään, mutta osaa esittää tietävänsä aika hyvin..



Yks just mihin en usko kirveelläkään on esim netissä olevat äänikorttitestit. Jos haluaa varmaa tietoa, sitä pitää kysyy alan ammattilaisilta tai lukea luotettavia alan lehtiä. Netistä löytää lähes yksinomaan pelkkää MuTua ja noiden erilaisten hardwaretestien jne referenssit voi olla (tai on lähes aina) ihan mitä sattuu. Hyvät naurut kyllä saa välillä :)
Avatar
#20 • • 029 Guest

Tulipa tuosta Realtek AC97:sta mieleen, että eilen paloi yks semmonen :D



hehhe... :):)


Yks just mihin en usko kirveelläkään on esim netissä olevat äänikorttitestit. Jos haluaa varmaa tietoa, sitä pitää kysyy alan ammattilaisilta tai lukea luotettavia alan lehtiä. Netistä löytää lähes yksinomaan pelkkää MuTua ja noiden erilaisten hardwaretestien jne referenssit voi olla (tai on lähes aina) ihan mitä sattuu. Hyvät naurut kyllä saa välillä :)



Todellakin. Esim. noita oon itse löytänyt missä jotkut yrittää todistella Creativen korttien laatua oikeiden Pro-äänikorttien veroseksi ja joissakin jopa paremmaks.. Kaikenlaista speksiä löytyy netistä ja kyllä se vaan on niin että kaikkeen ei todellakaan parane uskoa. :) :) ...syitä todistella oman ostoksen/ valinnan paremmuutta löytyy varmasti ihmisiltä aina, ja toisaalta sehän tästä keskustelusta juuri niin hedelmällistä tekeekin :).