ACPI vai Standard PC?

24 posts, 2 pages, 5,265 views

Avatar
#1 • • jati-matic Guest
Ostin tuon Audiotrak maya 44 USB:n ja muuten se toimii aivan hyvin, mutta satunnaisesti rätisee. luulen sen johtuvan IRQ asetuksista ja WIndows XP ei anna käsittääkseni vaihtaa IRQ:ta jos on tuo ACPI. Joten meinasin asentaa XP:n uudestaan Standard PC:nä jne.
Mulla On IBM Thinkpad P4 1,8GHz 256 Mb. tuleekohan läppärin kaa jotain ongelmia kun ei oo tota ACPI:a?
Avatar
#2 • • Ricke Guest
Mulla on Thinkpad:ssä M-Audio usb-kortti (ei ulkoista virtalähdettä) ja esiintyy myös satunnaista rätinää. Rätinän aiheuttaa suurella todennäköisyydellä talon sähköverkko, koska akkukäytössä räsähtelyä ei ole vielä esiintynyt ja yleensä esim. jääkaapin käynnistyessä tulee selvä räsäys koneesta. Ilmeisesti usb-väylän sähköt on herkempiä ulkoisille häiriöille, koska koneen sisäänrakennetun äänikortin kanssa räsähtelyä ei ole esiintynyt.

En tiiä miten ronkeli XP on ACPIn suhteen, mutta Debianissa ainakin oli ongelmia esim. akkumittarin ja suspendin kanssa ennen ACPIn säätämistä kuntoon (näihin vaikuttaa toki n+1 muutakin juttua linukan puolella).
Avatar
#3 • • jati-matic Guest
Aika Outoo, että sähköverkon häiriöt vaikuttais Tollasen USB laitteen toimintaan, jolla ei oo omaa virtalähdettä.
Avatar
#4 • • 029 Guest

Ostin tuon Audiotrak maya 44 USB:n ja muuten se toimii aivan hyvin, mutta satunnaisesti rätisee. luulen sen johtuvan IRQ asetuksista ja WIndows XP ei anna käsittääkseni vaihtaa IRQ:ta jos on tuo ACPI. Joten meinasin asentaa XP:n uudestaan Standard PC:nä jne.
Mulla On IBM Thinkpad P4 1,8GHz 256 Mb. tuleekohan läppärin kaa jotain ongelmia kun ei oo tota ACPI:a?



Saattais kyllä olla hyvinkin ajuri/ softapohjasta ongelmaa tää. :panic: Voisit kertoo tarkemmin esimerkiks, et millä softalla toi ääni rätisee? Missä tilanteessa rätisee? Nauhottaessa? , soittaessa vst instruja? vai ihan vaan perus mp3:n kuuntelussa? jne. ni jengi voi vastata paremmin tähän.
Avatar
#5 • • Sandor Guest
Se ACPI pitäisi laittaa BIOSista pois päältä että auttaa, mutta mahtaako thinkpadeissa olla tuota vaihtoehtoa? (Jos on äänikortin keskeytys jaettu jonkin muun laitteen kanssa, saattaa ACPIn pois kytkentä auttaa, tuskin muuten)
Avatar
#6 • • 029 Guest

Se ACPI pitäisi laittaa BIOSista pois päältä että auttaa, mutta mahtaako thinkpadeissa olla tuota vaihtoehtoa? (Jos on äänikortin keskeytys jaettu jonkin muun laitteen kanssa, saattaa ACPIn pois kytkentä auttaa, tuskin muuten)



hmm.. olenkos muuten ihan hakoteillä, kun mulla on sellanen mielikuva et tää pitäs tehdä nimenomaan käyttiksen asennuksen yhteydessä jotta toi vaikuttaa niinku pitää??
Avatar
#7 • • OSC8 Guest

Se ACPI pitäisi laittaa BIOSista pois päältä että auttaa, mutta mahtaako thinkpadeissa olla tuota vaihtoehtoa? (Jos on äänikortin keskeytys jaettu jonkin muun laitteen kanssa, saattaa ACPIn pois kytkentä auttaa, tuskin muuten)



hmm.. olenkos muuten ihan hakoteillä, kun mulla on sellanen mielikuva et tää pitäs tehdä nimenomaan käyttiksen asennuksen yhteydessä jotta toi vaikuttaa niinku pitää??



Joo jos käyttiksen asennusvaiheessa on ACPI päällä niin ajurit asentuu heti, ja niitä ei enää jälkikäteen saa pois. Tollanen skenaario oli ainakin mulla aikanaan.

Eli jos windowsissa on jo ACPI-ajurit niin se on uudelleenasennukset paikka.. :(
Avatar
#8 • • Sandor Guest

Eli jos windowsissa on jo ACPI-ajurit niin se on uudelleenasennukset paikka.. :(



"Kloonikoneissa" sen saa BIOSista pois päältä ja ei haittaa vaikka Windowssissa on päällä. Eli silloin emolevy jakaa keskeytykset (IRQ), eikä Windows pääse niitä muuttamaan.

Joissain merkkikoneissa keskeytyksiä voi pakottaa ohjelmallisesti tietyille laitteille. Ohjelma voi löytyä merkin kotisivuilta.
Avatar
#9 • • aleksivirta Guest
mä oon saanut kyllä acpista standard pc:hen vaihdettua ihan windows-asennuksen jälkeenkin. muistaakseni piti vaan päivittää se ajuri mikä sanoo acpi pc ja valita uudeks ajuriks se standard pc. seuraavalla bootilla windows sit löytää hirveen läjän laitteita uusiks ja standard pc-ajurit on käytössä.

en kyl ite muuten suosittelis acpin disablointia läppärissä jossa nuo virransäästöön liittyvät ominaisuudet ynnä muut on yleensä aika tärkeitä. juuri nuo mainitut akunhallinnat ja suspendit/sleepit sun muut tarvinnee nyt ainakin sitä acpia.
Avatar
#10 • • OSC8 Guest

"Kloonikoneissa" sen saa BIOSista pois päältä ja ei haittaa vaikka Windowssissa on päällä. Eli silloin emolevy jakaa keskeytykset (IRQ), eikä Windows pääse niitä muuttamaan.



mä oon saanut kyllä acpista standard pc:hen vaihdettua ihan windows-asennuksen jälkeenkin. muistaakseni piti vaan päivittää se ajuri mikä sanoo acpi pc ja valita uudeks ajuriks se standard pc. seuraavalla bootilla windows sit löytää hirveen läjän laitteita uusiks ja standard pc-ajurit on käytössä.



Joo en yhtään epäile etteikö homma onnistuis noinkin, mutta aika varauksella tohon lähtisin -> ainakin itselläni windows "hieman tykkäsi pahaa" em. skenaariosta jossa lähes kaikki järjestelmän laitteet löytyy uudestaan.

Ilmeisesti jotkut koneet pysyy stabiileina ton operaation jälkeen, mut mun kokemuksella ei ihan kaikki ;)
Avatar
#11 • • jati-matic Guest
Joo. Rätinää kuului siis niin Cubasessa kuin winampissa ihan perus kuuntelussa. tilanne on nyt se, että olen asentanut ton xp:n uudestaan ja sillä Standard PC:nä. en ole vielä päässyt äänikorttia. ainut ongelma nyt on se, että ei mistään löydy IDE controllerin ajureita, mutta se ei nyt liity tähän. raportoin sitten kun koklaan sitä korttia.
Avatar
#12 • • 029 Guest

Joo. Rätinää kuului siis niin Cubasessa kuin winampissa ihan perus kuuntelussa. tilanne on nyt se, että olen asentanut ton xp:n uudestaan ja sillä Standard PC:nä. en ole vielä päässyt äänikorttia. ainut ongelma nyt on se, että ei mistään löydy IDE controllerin ajureita, mutta se ei nyt liity tähän. raportoin sitten kun koklaan sitä korttia.



Mikäs tilanne ton rätinän suhteen? Auttoko toi ACPI juttu yhtään? Tohon rätinään saattas olla ihan softapohjanen apukin löytyvissä, mut tarvii ensin kaivella esiin se artikkeli josta tosta luin ... viime tai toissa sound on soundista löytyy.
Avatar
#13 • • 029 Guest

Tohon rätinään saattas olla ihan softapohjanen apukin löytyvissä, mut tarvii ensin kaivella esiin se artikkeli josta tosta luin ... viime tai toissa sound on soundista löytyy.



Elikäs tämä softa auttaa joissakin tapauksissa varmasti jollei ajureista oo apua: http://mark-knutson.com/t3/

Niinku jotkut tuolla ylempänä jo varottelikin, niin en kyllä sitten todellakaan tiedä kannattaako _läppärissä_ noita säädellä ollenkaan... vai persauttaako se jonkin lämpöjen tai virranhallinnan tms.
Avatar
#14 • • tuke Guest
Itsellänikin luultavasti on tuo ACPI vikana, kun nauhoittaessa jotain toistettavaa musiikkia tai elokuvaa ilmenee rätinää ja kun kone lataa jotain raskaampaa niin soivat äänet alkaa rutista. Olen kokeillut melkein kaikkea(buffer säätöi, ajurien päivittämistä, eri asetuksilla nauhoittelua, jotain perus xp audiokikkoi jne). Pitänee installoida kans xp uusiks.
Avatar
#15 • • jati-matic Guest
Noniin. Nyt on kokeiltu nauhottamista tosin vaan 2 raitaa kerrallaan, ja ei paukkunut. Tosin ennen mulla oli Cubase SX 1.? ja nyt asensin Cubase SX 2.?. En kyllä usko, että toi ihan älyttömästi vaikuttaa. Tänään vielä kokeilen 4 raidan nauhoittamista, mutta hyvältä näyttää. Huomioitavaa on kyllä että, kun asensin ton XP:n Standard PC:nä niin nyt esim. joutuu itse painamaan virrat pois koneesta, joka ei kyllä ole mikään hirveä juttu. Toivottavasti ei nyt tuu mitään lämpöongelmia niinku tossa edellä varoiteltiin eikä mitään rätinää.
Avatar
#16 • • 029 Guest
So Far So Good!! helmee...

Onkos sulla hei muuten mitään softaa millä pystyt tsekkaan noita lämpöjä samalla kun ajat musaohjelmia?
Avatar
#17 • • jati-matic Guest
Kyllä!! Eilen nauhoittelin 3 raitaa kerrallaan ja ei mitään ongelmia. JEEEEEEEEEE!!!!!!!!! Ei oo muuten mitään lämpöjen tsekkausohjelmaa tietääkseni. Eli se IRQ jako oli näköjään ongelmana. On kyllä hienoo kun jotkut asiat onnistuu. kop kop kop .
Avatar
#18 • • 029 Guest

Kyllä!! Eilen nauhoittelin 3 raitaa kerrallaan ja ei mitään ongelmia. JEEEEEEEEEE!!!!!!!!! Ei oo muuten mitään lämpöjen tsekkausohjelmaa tietääkseni. Eli se IRQ jako oli näköjään ongelmana. On kyllä hienoo kun jotkut asiat onnistuu. kop kop kop .



jeez. No kait huomaat siitä et lähteekö se tuuletin ylipäänsä pyörimään about niihin aikoihin kun ennenkin. Kannattaa kyllä hommata tommonen softa emovalmistajan puolelta... en kyllä tiedä miten laptopeissa toi on toteutettu, mut kuitenkin kandee tsekata jos yhtään epäilyttää ylikuumenemisen suhteen.
Avatar
#19 • • Sandor Guest

Kannattaa kyllä hommata tommonen softa emovalmistajan puolelta... en kyllä tiedä miten laptopeissa toi on toteutettu, mut kuitenkin kandee tsekata jos yhtään epäilyttää ylikuumenemisen suhteen.



Yleensä rautapuoli hoitelee sopivat jäähdytinkierrokset, ainakin isoilla merkeillä.
Avatar
#20 • • 029 Guest

Kannattaa kyllä hommata tommonen softa emovalmistajan puolelta... en kyllä tiedä miten laptopeissa toi on toteutettu, mut kuitenkin kandee tsekata jos yhtään epäilyttää ylikuumenemisen suhteen.



Yleensä rautapuoli hoitelee sopivat jäähdytinkierrokset, ainakin isoilla merkeillä.



Joo hei tosi siisti kuulla. En tiennyt kyllä moisesta aikaisemmin mitään :)