less conversation more action - käykää niissä bileissä

32 posts, 2 pages, 3,952 views

Avatar
#21 • • JussiS Guest

Btw. en kyllä missään vaiheessa maininnut, että muille ei tässä ajatusmallissa löytyisi sijaa? Oikeastaan päinvastoin, nimenomaanhan painotin pienen piirin tapahtumien järjestämistä esim. mökillä tai kellareissa kaikinpuolin kehittävänä vaihtoehtona kaupallisille bileille, eikö?


Jeps, toi olis huomattavasti terveempi suunta kuin se, että järkätään jokaikisessä kebabkioskissa ilman mitään asiallisia puitteita tapahtumia, jotka yrittävät kilpailla isojen kaupallisten bileiden kanssa. Toki noissa mökki / kellari / pommisuojabileissä on se, että niihin lupien hakeminen on oma ruljanssinsa, mutta eihän niitä bileitä ennenkään luvilla olla pidetty ;)

Optimitilanne olisi, että esimerkiksi Pääkaupunkiseudun alueella, keskustan ulkopuolella järjestettäisiin tapahtumia, joiden markkinointi kohdistetaan hyvinkin keskitetysti pienen alueen ihmisiin. Bileet ikärajattomaksi ja omat pullot mukaan. Nimet listalle ja sit kun poliisit tulee, ni kyseessä on yksityistilaisuus :)
Avatar
#22 • • anton Guest

Bileet ikärajattomaksi ja omat pullot mukaan.



Miks mä en näe tätä vaihtoehtoa mitenkään hyvänä ratkaisuna. Kelaa sitä vihaisten vanhempien määrää, kun alaikäiset kersat on ollu sun bileissäs kännissä..
Avatar
#23 • • JussiS Guest

Miks mä en näe tätä vaihtoehtoa mitenkään hyvänä ratkaisuna. Kelaa sitä vihaisten vanhempien määrää, kun alaikäiset kersat on ollu sun bileissäs kännissä..


Ööööh, ethän ollu tosissas?

Jokatapaukses teinit dokaa, miksei siis bileissä joissa ne vois tutustuu teknomusiikkiin mieluummin kun paikallisen ostarin nurkalla mummoja potkimassa?
Avatar
#24 • • anton Guest
Koska soisit sillo tilaisuuden järjestäjänä vastuussa niistä kersoista.
Avatar
#25 • • JussiS Guest

Koska soisit sillo tilaisuuden järjestäjänä vastuussa niistä kersoista.


Toki kyllä, mut eiköhän noissa oo sama vika kun "aikuistenkin" bileissä, eli ei sinne ketään selvinpäin tuu. Toki kantsii tsekkaa, ettei jengi dokaa itseensä hengiltä, mut poliisien saapuessa sulla taitaa olla yleensä suurempiakin ongelmia kun pari kännistä teiniä...
Avatar
#26 • • anton Guest
Kyllä, mut ei ne känniset teinit ainankaan auta asiaa..
Avatar
#27 • • djsakke Guest

En tieda olemmeko paatyneet samanlaiseen kuoppaan kuin vuonna 1979, vaikka ehka aika lahelle.


no huh, olipa vertaus! kai nykyään on enemmänkin kysymys klubikansan ikääntymisestä ja sen aheuttamasta bileisiin menon vähentymisestä kuin homofobistits-rasistisen äärioikeiston ajojahdista niinkuin 'disco sucks' -kampanjassa.


Joo, arvelin et joku tarttuu tahan :) ei sentaan ihan kaikilta osin tietenkaan. Tarkoitan vain etta yleisoa tuntuu oleva yhtakkia 1 kun 10 vuotta sitten oli 100, ja tuohan on aika radikaali ero, ja siten verrattavissa tilanteeseen vuonna '79, syyt tietenkin ovat eri, joskin tuntuu etta maailmalla (lue:USA) olisi homofobia kovassa kurssissa nykyaan. Yhteisia asioita 79 ja nyt valilla on etta yleisomaarat on vahissa, hiphop on nousussa, sillon lopetti levy-yhtiot tanssilabelinsa, nyt menee tanssimusa-jakelijoita nurin, isojakin.

eli kasvavan 'nuorison' kiinnostuksen kohteet ovat muualla kuin house/tekno/ yms. -pohjaisessa 'klubi'musassa.

tuskinpa tämän takan mitään ku klux klan -salaliittoa on. :)


Ei tassa salaliittoa etsitakaan. Koitin vaan esittaa syita miksi pileissa ei kay ihmisia.
Avatar
#28 • • Samuli Guest


Henk. koht. olen tosiaan sitä mieltä, että jo nyt kaupungilla on liikaa tarjontaa marginaalimusiikin suhteen. En näe mitään syytä, miksi jo nykyään hyvin toimivien juttujen toimintaa ja koko asian yleistä imagoa pitäisi heikentää laaduttomilla räpellyksillä. Imo, on isossa mittakaavassa kehittävämpää pyrkiä esim. yhteistyöhön näiden nykyisellään hyvin toimivien kanssa kuin lähteä rakentamaan omaa juttua näiden lisäksi, varsinkin kun se taso on mitä se nykyisellään on.



mun mielestä helsingissä ei ole ainuttakaan tanssilattiaa uudelle marginaalimusiikille, jos nyt ei freeformia lasketa. vai olenko oikeasti niin sokea etten näe kaikkia vaihtoehtoja? itse käyn vapaan illan kohdatessa sillä helsingin ainoalla klubilla, tosin sekään ei ole musiikillisesti täysosuma mulle.
Avatar
#29 • • hexasonik Guest

Mitään elitististä (negatiivisessa mielessä) en tästä ajatuksesta löydä, mutta mielelläni kuulen tarkemmin sun näkökulman asiaan :)



samus, kiitos täsmennyksestä. :) tapahtumia on kieltämättä liikaa. siinä suhteessa olen kanssasi samaa mieltä. samoin, useiden tapahtumien laadussa on toivomisen varaa: useat 'vaihtoehtoiset' tapahtumat eivät tarjoa jo vakiintuneille tapahtumille mitään todellista vaihtoehtoa muuta kuin kukaties heikentyneen laadun suhteen, oli kysymys sitten järejestelyistä, yleisistä puitteista tai (tämän miellän itse ykköseksi) itse musiikin ja/tai dj-toiminnan laadusta. kaikesta tästä huolimatta olen sitä mieltä, että vaihtoehtoisia tapahtumia tarvitaan, jo pelkän diversiteetin vuoksi. lisäksi, niiden joukossa saattaa olla kehityskelpoisia, 'hiomattomia timantteja', joista saattaa kehittyä tulevaisuuden suunnannäyttäjiä nyt etabloituneiden nimien rinnalle tai jopa ohi. järjestettiin näitä tapahtumia sitten klubiravintolassa, pizzerian nurkassa tai mummon mökillä.

lopuksi henkilökohtainen, mutta tahallisen jyrkkä loppukärjistysi: jos jossain pizzerian nurkassa soittaa dj, jolla on eksklusiivista ja laadukasta levymateriaalia, menen varmasti sinne, raivaan pöydät pois ja tanssin koipeni poikki, kuin menen heinotflaikut-huippuäänentoisto-puitteetkunnossa -tapahtumaan, jonka musatarjonta on mitäänsanomatonta. väärinkäsitysten välttämiseksi: fbi, freeform tms. eivät kuulu tähän (mitäänsanomattomuus) kategoriaan. sen sijaan joistain screeneistä en sano mitään. :)
Avatar
#30 • • Samus Aran Guest


mun mielestä helsingissä ei ole ainuttakaan tanssilattiaa uudelle marginaalimusiikille, jos nyt ei freeformia lasketa. vai olenko oikeasti niin sokea etten näe kaikkia vaihtoehtoja? itse käyn vapaan illan kohdatessa sillä helsingin ainoalla klubilla, tosin sekään ei ole musiikillisesti täysosuma mulle.



Niin, marginaalimusiikilla tarkoitan tässä yhteydessä myös esim. polkkaa, trancea ja progea. Luulin, että tein asian ensimmäisen postauksen esimerkeillä täysin selväksi. Jos aletaan tosissaan puhumaan omista mieltymyksistä, niin Flow-kemujen lisäksi mulle ei ole löytynyt sopivaa flooria sitten muutamien FBI-bileiden - mutta pointtini keskustelussa on vähän yleisemmällä tasolla.
Avatar
#31 • • Samus Aran Guest

..kaikesta tästä huolimatta olen sitä mieltä, että vaihtoehtoisia tapahtumia tarvitaan, jo pelkän diversiteetin vuoksi. lisäksi, niiden joukossa saattaa olla kehityskelpoisia, 'hiomattomia timantteja', joista saattaa kehittyä tulevaisuuden suunnannäyttäjiä nyt etabloituneiden nimien rinnalle tai jopa ohi. järjestettiin näitä tapahtumia sitten klubiravintolassa, pizzerian nurkassa tai mummon mökillä.



Tottakai, omasta mielestäni myös tämän jutun _toteuttamiseen_ kannattaa panostaa huolella. Kumpi on yleisellä tasolla kehittävämpi malli:

hyvä musiikki/dj esim. pizzerian ympäristössä, pizzerian asiakaskunnalla, pääsymaksulla, kiinteillä aukioloajoilla, sekavalla ilmapiirillä, mahdollisesti epämääräisellä äänentoistolla (panostus tähän vaatii pääomaa), jne.

vai,

hyvä musiikki/dj + esim. mökkikemujen edut, rento ympäristö, tuttua/tutun tuttua ja asiasta kiinnostunutta porukkaa, ei sisäänpääsymaksua, kemut voi kestää vuorokauden ympäri, rento ilmapiiri, tuttu äänentoisto (mökille riittää useimmiten muutaman frendin himakaapit yhdessä), jne.

Mielestäni alempi vaihtoehto on hedelmällisempi maaperä koko meiningin kehittymiselle. Vielä kun otetaan huomioon se, että ylempi vaihtoehto tekee useimmiten monella tasolla hallaa muiden toiminnalle. Väittäisinpä muuten vielä, että esim. Nykin nykyinen tila johtuu pitkälti ylempänä mainitun mallin räjähdysmäisestä kasvusta vuosia sitten. DJ- ja promootiotouhu yleensä on siinä mielessä kinkkinen asia, että siinä on äärettömän helppo saada jotain aikaan, mutta suhteellisen vaikea hoitaa homma kunnolla. Hätähuutoja on voinut lukea DHP:lta jo vuosia....

lopuksi henkilökohtainen, mutta tahallisen jyrkkä loppukärjistysi: jos jossain pizzerian nurkassa soittaa dj, jolla on eksklusiivista ja laadukasta levymateriaalia, menen varmasti sinne, raivaan pöydät pois ja tanssin koipeni poikki, kuin menen heinotflaikut-huippuäänentoisto-puitteetkunnossa -tapahtumaan, jonka musatarjonta on mitäänsanomatonta. väärinkäsitysten välttämiseksi: fbi, freeform tms. eivät kuulu tähän (mitäänsanomattomuus) kategoriaan. sen sijaan joistain screeneistä en sano mitään. :)



Sama täällä, mutta kokemuksen kautta olen tosiaan huomannut, että pizzeriat ja muut paikat rajoittavat kokonaisvaltaista nautintoa huomattavissa määrin. Puhumattakaan siis touhun vaikutuksista yleiseen kuvaan. Miksi siis väkisin viedä juttu "ihmisten ilmoille", jos sen voi tehdä vapaammin, laadukkaammin ja lähes nollabudjetilla muualla? Klubimeiningin lähihistoriaa tuntevana henkilönä sulla on varmasti tiedossa, miten paljon esim. Mancuso on panostanut ympäristöönsä, eikä suotta, sillä on suuri merkitys ihan henkilökohtaiseenkin musiikin kokemiseen. Jos multa edelleen on jäänyt jotain erityisen keskeistä huomaamatta tässä ajatuksenkulussa, niin täsmennä ihmeessä.

:)
Avatar
#32 • • Samuli Guest


Niin, marginaalimusiikilla tarkoitan tässä yhteydessä myös esim. polkkaa, trancea ja progea. Luulin, että tein asian ensimmäisen postauksen esimerkeillä täysin selväksi. Jos aletaan tosissaan puhumaan omista mieltymyksistä, niin Flow-kemujen lisäksi mulle ei ole löytynyt sopivaa flooria sitten muutamien FBI-bileiden - mutta pointtini keskustelussa on vähän yleisemmällä tasolla.



ok. en ehkä lukenut noita alkuja niin hyvin. samoilla linjoilla ollaan. en kuitenkaan laske marginaalimusiikin piiriin trancea, polkkaa, housea tai progea, koska kaikki mainitut ovat enemmän ja vähemmän nykyistä populaarimusiikkia tai ainakin niiden ilmentymismuodot viittaavat vahvasti populaarikulttuuriin.