Etelä espoon kaavasta vuodelta 2002 löytyy varsin mielenkiintoista tekstiä:
3.5.2 Yleiskaavaluonnoksen liikennejärjestelmä
Joukkoliikenne
Joukkoliikenteen tärkeä runkoyhteys on kaupunkirata,
jonka oletetaan olevan rakennettuna Espoon
keskukseen saakka 2010 mennessä. Myöhemmin
kaupunkirataa varaudutaan jatkamaan Kauklahteen
ja mahdollisesti Kirkkonummelle asti. Liikennejärjestelmän
kannalta oleellisin toistaiseksi avoin
tekijä liittyy joukkoliikenteen runkoratkaisuihin Espoon
eteläosien ja Helsingin niemen välillä. Vaihtoehtoisina
ratkaisuina tutkittiin liikennejärjestelmäselvityksessä nykyisen bussiliikenteen kaltainen
järjestelmä, pikaraitiotiehen perustuva järjestelmä
tai järjestelmä, jossa Helsingin metro jatkuu länteen
Matinkylään - Kivenlahteen. Raidevaihtoehdoissa
liityntäliikenne hoidetaan busseilla. Valtuusto
päätti varautumisesta raideliikenteeseen Etelä-Espoossa.
Joukkoliikenteen pääterminaalit sijoitetaan Leppävaaraan,
Espoon keskukseen, Matinkylään, Tapiolaan
ja Westendiin. Espoon seudullisen liikenteen
pääterminaalit ovat Kamppi ja Pasila.
Raidejärjestelmään varaudutaan osoittamalla sille
raidevarikko, jonka sijaintia tutkitaan.
Yleiskaavaluonnoksessa on raidevaraukselle sekä
maanpäällinen että maanalainen linjaus Helsingin
rajalta Kivenlahteen. Linjaukseltaan ne poikkeavat
toisistaan lähinnä Suomenojan kohdalla, jossa
maanalainen linjaus on pintalinjausta pohjoisempana.
Metroasemia on kummassakin linjauksessa
varattu kymmenen kappaletta. Vaihtoehdosta riippuen
asemien sijainnit poikkeavat toisistaan huomattavasti
Niittykummussa ja Suomenojalla sekä
jonkin verran Matinkylässä, Iivisniemessä, Espoonlahdessa
ja Kivenlahdessa. Tapiolan, Otaniemen
ja Keilalahden alueilla metro kulkee tunnelissa myös
pikavaihtoehdossa.
Yleiskaavaluonnoksessa varaudutaan myös pikaraitiotielinjojen
toteuttamiseen välille Ruoholahti -
Kivenlahti (metron vaihtoehtona), toiseen linjaan
välillä Matinkylä - Kera sekä ns. Jokeri-linjan muuttamiseen
pikaraitiotieksi.
Kauklahdenväylän vierellä on uusi raidevaraus.
Yleiskaavaluonnoksessa on esitetty Espoon keskuksen
ja Tapiolan yhdistävä erillinen joukkoliikenneyhteys.
Joukkoliikenneyhteys on jo aiemmin vahvistettu
Keskuspuiston osayleiskaavassa Henttaan
ja Kuurinniityn välillä.
Joukkoliikenteen kehityskäytävät
Kuvassa 33 on esitetty joukkoliikenteen kehityskäytävät,
joilla on varauduttu raideliikenteen yhteyteen
ja tiheään bussiliikenteeseen. Näissä kehityskäytävissä
pitäisi varautua tehokkaampaan maankäyttöön.
Joukkoliikenteen runkoyhteyksille on esitetty
kävelyetäisyysvyöhyke, jonka leveys on 800 metriä.
Metro- ja juna-asemille on esitetty kävelyetäisyysvyöhyke
jonka säde on 800 metriä. Etäisyydet
ovat linnuntie-etäisyyksiä. Etäisyydet perustuvat
YTV:n ja Espoon kaupungin palvelutaso-ohjeisiin.
YTV:n joukkoliikenteen palvelutaso-ohjeen mukaan
joukkoliikennekaupungissa tulee kävelyetäisyyden pysäkille olla tavoitteellisesti alle 400 metriä ja
enimmillään 600 metriä. Raideliikenteelle voidaan
sallia pidemmät kävelymatkat (Joukkoliikenteen
strategiasuunnitelma 2002). Espoon joukkoliikennepalveluiden
laatuluokituksen mukaan henkilöauton
kanssa kilpailukykyisen joukkoliikenteen kävelyetäisyyden
tulee olla tavoitteellisesti alle 600 metriä
ja tiheävuoroiselle raideliikenteelle voidaan sallia
pidemmät kävelymatkat (Espoon joukkoliikenteen
linjastosuunnitelma 2001 - 2005).