Länsimetro

72 posts, 4 pages, 15,708 views

Avatar
#21 • • Karo Guest
Metrosta vielä sen verran, että se on myös psykologinen tekijä. Tällä hetkellä mulla asuu parikin hyvää kaveria joko Tapiolassa tai vielä kauempana "Espoon perukoilla". Harvoin jaksan lähteä Espooseen, edes bileisiin, kun bussilla kulkeminen tuntuu niin hitaalta ja hankalalta. Jos voisin tosta lähipysäkiltäni Hakaniemestä hypätä metroon ja hurautta Tapiolaan, niin avot! Kävisin varmaan Espoossa useammin ja innokkaammin. Tämä siis vain helsinkiläisen näkökulmana.

Kulkisiko se pikraitiotie muuten maan päällä vai alla? Jos maan päällä, niin tila voisi joissain kohdissa olla ongelma... Edelleen vetoan siihen, kuinka kaikissa suurkaupungeissa on luotettu metroon ensisijaisena joukkoliikenteen välineenä, ja hyvin tuntuu toimivan.
Avatar
#22 • • jUSSi Guest

Metrosta vielä sen verran, että se on myös psykologinen tekijä. Tällä hetkellä mulla asuu parikin hyvää kaveria joko Tapiolassa tai vielä kauempana "Espoon perukoilla". Harvoin jaksan lähteä Espooseen, edes bileisiin, kun bussilla kulkeminen tuntuu niin hitaalta ja hankalalta. Jos voisin tosta lähipysäkiltäni Hakaniemestä hypätä metroon ja hurautta Tapiolaan, niin avot! Kävisin varmaan Espoossa useammin ja innokkaammin. Tämä siis vain helsinkiläisen näkökulmana.



Niin, mutta palvelisiko metro espoolaisia? Se on kuitenkin pääkysymys, koska metro rakennetaan espooseen. Ei metroa voi rakentaa vain sen takia, että Helsinki niin haluaa.

Kulkisiko se pikraitiotie muuten maan päällä vai alla? Jos maan päällä, niin tila voisi joissain kohdissa olla ongelma... Edelleen vetoan siihen, kuinka kaikissa suurkaupungeissa on luotettu metroon ensisijaisena joukkoliikenteen välineenä, ja hyvin tuntuu toimivan.



Maan päällä, aivan kuten metrokin. Metroa ei olla missään vaiheessa suunniteltu maan alle espoossa. Ja mielestäni Espoo ei ole suurkaupunki.
Avatar
#23 • • Hugo Guest
jatkuu off...

Ei metroa voi rakentaa vain sen takia, että Helsinki niin haluaa.


Eiköhän se palvelisi yleisesti ottaen palvelisi kaikkia pääkaupunkiseutulaisia eikä vaan pelkästään helsinkiläisiä. Kieltämättä tällä hetkellähän poikittaisliikenne (Hkin läpi) ja kehät on ihan tukossa arkipäivät etenkin ruuhka-aikaan ja tuon julkisen liikenteen kehittäminen Espooseen/Espoosta pitäisi saada jo toteutusvaiheeseen. Ruoholahteen ei varmaankaan mitään suurempaa bussiterminaalia saa enää mahtumaan, joten sellaisen voisi sijoittaa vaikka Espoon puolelle Keilaniemeen. Keilaniemestä Helsinkiin päin jatkettaisiin metrolla ja Espoon puolella voitaisiin mennä sitten (pika)raitiovaunulla, monoraililla, ilmaradalla, vesibussilla - mikä sinne nyt sitten ikinä valittaisiinkaan. Niin, ja se halvin ei ole aina paras vaihtoehto.
Avatar
#24 • • vaavu Guest
Kohta alkaa näyttää siltä, että Espoon joukkoliikenteen kilpailukykyisyys autojen kanssa on rapistumassa joka tapauksessa, rakennettiinpa raideyhteyttä tai ei. Juuri tänään tulleiden tietojen mukaan seutulippuun ollaan taas suunnittelemassa tuntuvaa korotusta. Esimerkiksi matkakortilla maksettava seutumatka tulisi nousemaan 2.90 euroon.

Tuo vajaan kolmen euron hinta matkakortillakin maksettuna alkaa ainakin itselläni jo kolkutella kipurajoja. Vielä onneksi pääsen matkustamaan puoleen hintaan opiskelijana, mutta valmistumisen jälkeen joudun minäkin maksamaan tuon 2.90e. Matkat Helsingin puolelle asettuvat aika tiukkaan syyniin, jos kahden hengen edestakainen visiitti rajan toiselle puolelle maksaa 12 euroa. Muutama ihminen lisää joukkoon, niin taksilla ajaminen alkaa jo olla ihan realistinen vaihtoehto. Joku tuossa yhtälössä on kieltämättä aika vinksallaan!
Avatar
#25 • • Edited ville Guest

Pikaraitotiessä lähdet olettamuksesta että pysäkkejä olisi koko ajan. Ainakaan tukholmassa näin ei ole ja tuskin olisi suomessakaan. Pikaraitiotien vahvuus on juuri nopeus ja jos pysähdytään yhtä usein kuin bussilla etu on menetetty.



Pikaraitiotien laajennettavuus on käsitykseni mukaan paljon helpomi ja halvempi toteuttaa kuin metron?



Varmasti, mutta pikaraitiotien ideana ei ole tehdä pysäkkejä yhtä usein kuin busseilla sillä tällöin vesitetään koko idea eli palvelun nopeus. Usein olevia pysäkkejä verten on olemassa ihan oma joustava liikenneväline: bussi :)


Kyl mun käyttämät bussit ajaa bussikaistaa ;) No, mä en nouse kyytiin siltä kauimmalta pysäkiltä, vaan suht' läheltä länsiväylää. Sen jälkeen ei dösät pahemmin tee maisemakierroksia :D



Westendissä kohtalisen lähellä länsiväylää asuneena väitän silti että 15 min et pääse ruuhka-aikaan kamppin asti. Ruoholahteen sen sijaan pääsee alle 10 minuutissa.


Mutta jos uusien asuntojen hinnat on tota luokkaa, niin kuinkakohan monella on varaa ostaa niitä? Asuntojen hinnat saattavatkin olla yksi este muuttoliikkeelle.



Jeps, nykyisellään asuntojen hinnat on pääkaupunkiseudulla täysin suhteettomia. Mielestäni tämä johtuu nykyisestä asuntopolitiikasta eli maata ei kaavoiteta tarpeeksi (esim helsinki on tainnut tehdä päätöksen että maata ei kannata nyt kaavoittaa tehokkaasti koska 10v sisällä tulee jätkänsaari johon muuttaa 25 000 ihmistä ja silloin ei muualla saa olla tyhjiä asuntoja jotta hinnat ei dumppaannu liikaa :scared: )

Asuntojen hinnat ovat este muuttoliikkeelle jo nyt. Helsingissä taisi vähentyä väki viimevuonna kai ensimmäistä kertaa?


Joo, mut tässä ei enää ookkaan pointtina lityntäliikenne vaan se tauton lähiön koko joka itsessään tuo ei-toivottuja ilmiöitä, vaikka lähiö itsessään rakennettaisiin kuinka hyvin.



Mitä ovat nämä ilmiöt?

Minusta tämä taas liittyy liikenteeseen ja sen kasvuun erittäin tiiviisti. Ei suomen tarvitse pysyä haja-asutusalueena, mutta äärimmäinen tiivistäminen ei ole hyvä ratkaisu. Minusta myös muualla kuin talouden keskuksissa pitää voida asua.



Joo asia liittyy liikenteeseen, mutta tässä keskustelussa (ainakin omalta osalta) on kyse siitä mikä on paras liikenneväline jos espoossa on 20 vuoden kuluttua 100 000 ihmistä enemmän.
Avatar
#26 • • dixoff Guest
Tuo Espoo vs. Helsinki -asetelma tuntuu kovin rasittavalta. Kuntien välinen raja on suurelta osin vain byrokratiaa ja kansalaisten elämän hankaloittamista. Se, mitä tässä pitäisi ajatella on pääkaupunkiseutu kokonaisuutena, jonka keskus on historiallisen mokan vuoksi aivan liian ahtaaseen paikkaan tungettu Helsingin keskusta. Sen ruuhkat heijastuvat tavalla jos toisellakin myös Espoon puolelle, mikä siellä Suur-Helsingin läntisissä nukkumalähiöissäkin olisi hyvä tiedostaa. Ruuhkat tuskin loppuvat keskustan alueelta koskaan, ja reuna-alueiden ihmiset yhä käyvät keskustassa töissä ja muilla asioilla, mutta sen lisäksi odotettavissa on myös poikittaisliikenteen voimakas kasvu lähitulevaisuudessa, kun yhä useampi yksityinen ja yritys suuntaa halvempien neliömetrien perässä reuna-alueille.
Avatar
#27 • • ville Guest

Tuo Espoo vs. Helsinki -asetelma tuntuu kovin rasittavalta. Kuntien välinen raja on suurelta osin vain byrokratiaa ja kansalaisten elämän hankaloittamista. Se, mitä tässä pitäisi ajatella on pääkaupunkiseutu kokonaisuutena, jonka keskus on historiallisen mokan vuoksi aivan liian ahtaaseen paikkaan tungettu Helsingin keskusta.



amen to that

järjetöntä että pääkaupunkiseudulla on kolme kaupunkia jotka kaikki yrittävät pitää mm omaa talous-, liikenne- ja asuntopolittiikkaa. Ehkä jonain päivänä joku tajuaa että tämä vaan ei toimi.
Avatar
#28 • • jUSSi Guest

Westendissä kohtalisen lähellä länsiväylää asuneena väitän silti että 15 min et pääse ruuhka-aikaan kamppin asti. Ruoholahteen sen sijaan pääsee alle 10 minuutissa.



No mutta, mulla varmaan käy sitten kello nopeammin kuin sulla ;) , kun joka aamu pääsen 15 minuutissa Omenalta ruoholahdenkatu 4:seen (se on siis kampissa, ravintola Kantiksen kohdalla, eikä siinä ruoholahden metoraseman luona).

Mitä ovat nämä ilmiöt?



Jokaiseen suureen lähiöön liittyy järjestyshäiriöitä, vandalismia ja muita epätoivottuja ihmiskäyttäytymisen piirteitä, sillä kaikki eivät mahdu siihen kivan keskiluokkaiseen hyvin käyttäytyvän perheen malliin.

Mut nää on näköjään sellasia näkemyseroja, että pitäis kasvotusten väitellä, kun ei kirjoitusten kautta kaikkea saa esitettyä.

järjetöntä että pääkaupunkiseudulla on kolme kaupunkia jotka kaikki yrittävät pitää mm omaa talous-, liikenne- ja asuntopolittiikkaa. Ehkä jonain päivänä joku tajuaa että tämä vaan ei toimi.



Yhteistyö on kivaa, mutta yhteenliittymistä ei nyt sentään tarvita. Liian iso hallinnollinen alue tuo myös vaikeuksia vaikka siitä kieltämättä jotain etua olisikin. Minä en halua luovuttaa Espoon alueen päätösoikeuksia helsinkiläisille, joita olisi yhdistetyssä espoo-vantaa-helsinki -kaupungissa yli puolet. Helsinkiläinen on helsinkiläinen vaikka voissa paistaisi ja yhteiseen hallintoelimeen saa helposti yli puolet "helsingin" etua ajavaa valtuutettua.

Liikenneasioissa jo se, että YTV:tä kuunneltaisiin auttaisi paljon. Nythän siihen ei kukaan oikeastaan kiinnitä huomiota.
Avatar
#29 • • pakana Guest
mä äänestän villee

jos ville ei oo ehdokas ni jUSSii

eka topikki plattaris mitä en pysty lukee kokonaan siks et on liikaa asiaa :D
Avatar
#30 • • jUSSi Guest

mä äänestän villee

jos ville ei oo ehdokas ni jUSSii

eka topikki plattaris mitä en pysty lukee kokonaan siks et on liikaa asiaa :D



herneitä mies :king:

en oo ehdolla, mut ehkä joku päivä ;)
Avatar
#31 • • ville Guest

Jokaiseen suureen lähiöön liittyy järjestyshäiriöitä, vandalismia ja muita epätoivottuja ihmiskäyttäytymisen piirteitä, sillä kaikki eivät mahdu siihen kivan keskiluokkaiseen hyvin käyttäytyvän perheen malliin.



Järjestyshäiriöitä tulee samalla tavalla omakotitaloalueellakin, mutta tietysti vähemmän sillä populaa ei ole niin paljon. Esimerkiksi westendissä töhritään aitoja jatkuvasti ja paikallisen kapakan edessä näkee tappeluita.

Melkein veikkaisin että järjestyshäiriöt korreloi paremmin tulojen, ikärakenteen ja työttömyysprosentin kanssa. Asuintiheyden korrelointia en täysin kiistä mutta sen vaikutuksia usein liioitellaan.
Avatar
#32 • • ville Guest

mä äänestän villee

jos ville ei oo ehdokas ni jUSSii

eka topikki plattaris mitä en pysty lukee kokonaan siks et on liikaa asiaa :D



:D

Ei kukaan äänestäisi tällaista ehdotonta insinööriä :hah:
Avatar
#33 • • Saskia Guest



Paitsi, jos sitä asutusta suunnattaisiin muuallekkin Espooseen kuin länsiväylän varteen. Pohjois-Espoossa on tilaa ja siellä on jo olemassa mm. kaupunkirata, josta lähtee junia 5 minuutin välein helsinkiin ja asemia tarpeeksi. Muutenkin työpaikkojen keskittyminen vain Helsingin keskustaan on ideana aivan sairas. Sinne ei vaan mahdu.



Selvennyksen vuoksi: kaupunkirata ja kivat viiden minuutin välein kulkevat junat loppuvat Leppävaaraan, joka ei ole Pohjois-Espoota. Leppävaarasta eteenpäin junia kulkee 2-3 kertaa tunnissa.

Mun fantasiametro kulkis Tapiolan kautta Suomenojalle, josta se haaroittuis Kivenlahteen ja Finnoontietä seuraillen Espoon keskukseen. Siitä ois helppo vaihtaa junaan tjsp. Tämä vaihtoehto tulee tuskin koskaan toteutumaan, vaikka Finnoontien varsi on rakennettu täyteen, se on pientaloaluetta joten esim. pysäkkien sijoittelu tuottaisi hankaluuksia (ei riittäviä asukastihentymiä). Bussi Espoon keskuksesta Helsinkiin kestää nykyisin noin +30 min tiheästi asutetun Finnoontien varren vuoksi, junalla pääsee 29 minuutissa Helsinkiin. Toisaalta kuitenkin sitten Espoon keskuksesta Tapiolaankin pääseminen kestään tuon puoli tuntia; ei ihme että espoolaiset asioivat mieluiten Helsingin puolella.

En tiedä ratkaisisiko haaveeni kaltainen metro Finnoontien liikennöintiongelmia; nykyiselläänhän tien kapasiteetti on aivan riittämätön liikennevälinemäärään nähden. Olen kuitenkin esim. dixoffin kanssa samaa mieltä siitä että kaupunkien rajat ovat turhan mielivaltaisia ja vanha historiallinen reliikki josta pitäisi päästä.
Avatar
#34 • • jUSSi Guest


Selvennyksen vuoksi: kaupunkirata ja kivat viiden minuutin välein kulkevat junat loppuvat Leppävaaraan, joka ei ole Pohjois-Espoota. Leppävaarasta eteenpäin junia kulkee 2-3 kertaa tunnissa.



Niinhän se loppuu, ajattelin lähinnä kaupukiradan jatkamista Espoon keskustaan asti ja tiiviimpää liityntäliikennettä juna-asemille.

Länsi-metro ei varmasti ratkaise Helsingin ruuhkia, sillä länsiväylän lisäksi, itä-väylä, lahdentie, turun moottiritie sekä muut suurväylät suoltavat paljon autoja Helsinkiin. Minua kiinnostaisi tietää kuinka moni länsiväylää Helsinkiin ajava on Espoon ulkopuolelta, esimerkiksi Kirkkonummelta. Tämä pitäisi tutkia ja ottaa huomioon kun mietitään metron ruuhkia vähentäviä vaikutuksia.
Avatar
#35 • • hpi Guest
Espoon eteläosien yleiskaavassahan on puhuttu 1600-1700 ihmisen määrä/neliökm, eli noin 30-50 vuotta eteenpäin niin metro voisi olla tarkoituksenmukainen liikenneväline, kun asukastiheys on vähintään 12000 asukasta/km2. Metron rakentamista ei kannata edes harkita ennen kuin Espoon asukasluku on vähintään viisinkertaistunut nykyisestä.

vaaleissa voisin äänestää sellaista politikkoa, joka kannattaa kovaa linjaa esim.ruotsinkielisen Sipoon suhteen, sinne vaan uusi lähiökaupunki jonka nimeksi voisi tulla esim.Itäsalmi. Minne Helsinki voisi muualle kasvaa kuin itään, josta aurinkokin nousee, ja Hgin kaupunkihan jo nykyisin omistaa Sipoosta merkittäviä maa-alueita, joita ei näiden pumpulikotosipoolaisten mielestä saa kaavoittaa kun siellä halutaan säilyttää alueen maaseutumaisuus (Hesan palveluja sitten kyllä mielellään käytetään).
Eli nykyistä pikkumetrojanaamme vain edelleen itäänpäin, siellä peltoa riittää joille ihmisiä tulevaisuudessa asuttaa!

Kannattaa mennä esim. Kölniin, Stuttgartiin, Berliiniin (oma lukunsa), Dusseliin, Karlsruheen, kaupunkeihin..katsomaan miten homma toimii. Kustannustehokasta, täsmällistä ja siistiä.

teknojussia voisin vaikka äänestää...:/
Avatar
#36 • • ville Guest

Espoon eteläosien yleiskaavassahan on puhuttu 1600-1700 ihmisen määrä/neliökm, eli noin 30-50 vuotta eteenpäin niin metro voisi olla tarkoituksenmukainen liikenneväline, kun asukastiheys on vähintään 12000 asukasta/km2. Metron rakentamista ei kannata edes harkita ennen kuin Espoon asukasluku on vähintään viisinkertaistunut nykyisestä.



Eli sun mukaan helsingissä ollaan tehty paha virhe kun metro on rakennettu? (asukastiheys 3000).

Ja espoossa pitäisi olla miljoona asukasta ennenkuin metro kannattaisi rakentaa?

Onko lisää muita hyviä ideoita, kuten vaikkapa metron lopettaminen kun porukkaa asuu täällä niin vähän ...
Avatar
#37 • • Edited ville Guest


Niinhän se loppuu, ajattelin lähinnä kaupukiradan jatkamista Espoon keskustaan asti ja tiiviimpää liityntäliikennettä juna-asemille.



Yksi ensimmäisistä argumenteistasi oli, että bussiliikenne on parempi sillä se vähentää liityntäliikenteen määrää joka puolestaan takaa nopeamman matka-ajan.

Oletko nyt sitä mieltä että espoon pitäisikin panostaa junarataan ja liityntäliikenteeseen sinne?

Jos kaupunkirataa jatkettaisiin espoon keskustaan eikö tämä tarkoittaisi alueen tehokaavoitusta leppävaaran tapaan? Kuitenkin olet koko ajan vastustanut tiiviimpää kaunpunkirakentamista vai onko kyse vain siitä että asuntoja ei saa rakentaa etelään?

Edit: espoon suunnitelmissa on rakentaa kaupunkirata espoon keskukseen asti vuoteen 2010 mennessä. Mahdollisuutta kirkkonummelle asti tutkitaan.

Länsi-metro ei varmasti ratkaise Helsingin ruuhkia, sillä länsiväylän lisäksi, itä-väylä, lahdentie, turun moottiritie sekä muut suurväylät suoltavat paljon autoja Helsinkiin.



Voiko tämän tulkita niin että koska idässä on ruuhkaa ei ole syytä vähentää lännen ruuhkia koska se auttaa vain osaa kaupungista?


Minua kiinnostaisi tietää kuinka moni länsiväylää Helsinkiin ajava on Espoon ulkopuolelta, esimerkiksi Kirkkonummelta. Tämä pitäisi tutkia ja ottaa huomioon kun mietitään metron ruuhkia vähentäviä vaikutuksia.



Lukuja vuorokaudessa:

Länsiväylän silta: 70 000
Olari/matikylän kohdalla: 60 000
Kivenlahti: 26 000

Kivenlahden kohdalla pohjoista tulee reilut 11 000, eli kirkkonummelta tulee siten n. 15 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Huomioitavaa on, että näistä 15 000 läheskään kaikki eivät ajan länsiväylän sillalle asti. Jos olettaisi että näistä 50% ajaisi sinne asti olisi kirkkonummen kuorimitus 10% länsiväylän sillasta. Tämä on tietysti merkittävä määrä, mutta ei millään tavalla ratkaiseva joukkoliikennemahdollisuuksia pohdittaessa.
Avatar
#38 • • Hugo Guest

Metron rakentamista ei kannata edes harkita ennen kuin Espoon asukasluku on vähintään viisinkertaistunut nykyisestä.


Eli nykyistä pikkumetrojanaamme vain edelleen itäänpäin, siellä peltoa riittää joille ihmisiä tulevaisuudessa asuttaa!



Eli tyhjälle pellolle voisi kyhätä metron, mutta Espooseen ei kannattaisi sitä rakentaa tämänhetkiseen asukaslukuun/tiheyteen vedoten? Onhan siellä nyt kuitenkin _pikkasen_ enemmän asutusta ja taloja kuin esim Sipoossa. :heart:
Avatar
#39 • • ville Guest
Etelä espoon kaavasta vuodelta 2002 löytyy varsin mielenkiintoista tekstiä:

3.5.2 Yleiskaavaluonnoksen liikennejärjestelmä
Joukkoliikenne


Joukkoliikenteen tärkeä runkoyhteys on kaupunkirata,
jonka oletetaan olevan rakennettuna Espoon
keskukseen saakka 2010 mennessä. Myöhemmin
kaupunkirataa varaudutaan jatkamaan Kauklahteen
ja mahdollisesti Kirkkonummelle asti. Liikennejärjestelmän
kannalta oleellisin toistaiseksi avoin
tekijä liittyy joukkoliikenteen runkoratkaisuihin Espoon
eteläosien ja Helsingin niemen välillä. Vaihtoehtoisina
ratkaisuina tutkittiin liikennejärjestelmäselvityksessä nykyisen bussiliikenteen kaltainen
järjestelmä, pikaraitiotiehen perustuva järjestelmä
tai järjestelmä, jossa Helsingin metro jatkuu länteen
Matinkylään - Kivenlahteen. Raidevaihtoehdoissa
liityntäliikenne hoidetaan busseilla. Valtuusto
päätti varautumisesta raideliikenteeseen Etelä-Espoossa.
Joukkoliikenteen pääterminaalit sijoitetaan Leppävaaraan,
Espoon keskukseen, Matinkylään, Tapiolaan
ja Westendiin. Espoon seudullisen liikenteen
pääterminaalit ovat Kamppi ja Pasila.
Raidejärjestelmään varaudutaan osoittamalla sille
raidevarikko, jonka sijaintia tutkitaan.
Yleiskaavaluonnoksessa on raidevaraukselle sekä
maanpäällinen että maanalainen linjaus Helsingin
rajalta Kivenlahteen. Linjaukseltaan ne poikkeavat
toisistaan lähinnä Suomenojan kohdalla, jossa
maanalainen linjaus on pintalinjausta pohjoisempana.
Metroasemia on kummassakin linjauksessa
varattu kymmenen kappaletta. Vaihtoehdosta riippuen
asemien sijainnit poikkeavat toisistaan huomattavasti
Niittykummussa ja Suomenojalla sekä
jonkin verran Matinkylässä, Iivisniemessä, Espoonlahdessa
ja Kivenlahdessa. Tapiolan, Otaniemen
ja Keilalahden alueilla metro kulkee tunnelissa myös
pikavaihtoehdossa.

Yleiskaavaluonnoksessa varaudutaan myös pikaraitiotielinjojen
toteuttamiseen välille Ruoholahti -
Kivenlahti (metron vaihtoehtona), toiseen linjaan
välillä Matinkylä - Kera sekä ns. Jokeri-linjan muuttamiseen
pikaraitiotieksi.

Kauklahdenväylän vierellä on uusi raidevaraus.
Yleiskaavaluonnoksessa on esitetty Espoon keskuksen
ja Tapiolan yhdistävä erillinen joukkoliikenneyhteys.
Joukkoliikenneyhteys on jo aiemmin vahvistettu
Keskuspuiston osayleiskaavassa Henttaan
ja Kuurinniityn välillä.

Joukkoliikenteen kehityskäytävät

Kuvassa 33 on esitetty joukkoliikenteen kehityskäytävät,
joilla on varauduttu raideliikenteen yhteyteen
ja tiheään bussiliikenteeseen. Näissä kehityskäytävissä
pitäisi varautua tehokkaampaan maankäyttöön.
Joukkoliikenteen runkoyhteyksille on esitetty
kävelyetäisyysvyöhyke, jonka leveys on 800 metriä.
Metro- ja juna-asemille on esitetty kävelyetäisyysvyöhyke
jonka säde on 800 metriä. Etäisyydet
ovat linnuntie-etäisyyksiä. Etäisyydet perustuvat
YTV:n ja Espoon kaupungin palvelutaso-ohjeisiin.
YTV:n joukkoliikenteen palvelutaso-ohjeen mukaan
joukkoliikennekaupungissa tulee kävelyetäisyyden pysäkille olla tavoitteellisesti alle 400 metriä ja
enimmillään 600 metriä. Raideliikenteelle voidaan
sallia pidemmät kävelymatkat (Joukkoliikenteen
strategiasuunnitelma 2002). Espoon joukkoliikennepalveluiden
laatuluokituksen mukaan henkilöauton
kanssa kilpailukykyisen joukkoliikenteen kävelyetäisyyden
tulee olla tavoitteellisesti alle 600 metriä
ja tiheävuoroiselle raideliikenteelle voidaan sallia
pidemmät kävelymatkat (Espoon joukkoliikenteen
linjastosuunnitelma 2001 - 2005).

Joukkoliikenne.gif
Avatar
#40 • • A-E Guest
SANO EI LÄNSIMETROLLE

Ihan turha juttu, joka ei hyödytä millään tavalla muita kuin helsingiläisiä ja niitä espoolaisia jotka asuvat länsiväylän varressa. Tuo vaan kaikki itä-Helsingin ongelmat Espooseen ja maksaa liikaa siihen nähden mikä hyöty länsimetrolla olisi Espoolle ja espoolaisille. Espoossa pitäisi kehittää mielestäni enemmän sisäisen liikenteen tehokkuutta eikä mitään metroa, koska jossain täytyy olla vikaa kun minulla kestää Leppävaarasta Tapiolaan pidempi aika kuin Leppävaarasta Helsingin keskustaa julkisella liikenteellä.