Polttarit

30 posts, 2 pages, 7,439 views

#1 • • Edited LindaGP Guest
Onko sinulle järjestetty polttarit? Oletko ollut mukana polttareissa?

Teen tutkimusta siitä miten polttareiden maksupolitiikka teidän mielestä toimii tai pitäisi toimia. Omalle kohdalle sattui tämmöinen:
Asun Kotkassa kuten myös (ajokortiton) paras ystäväni. Kaasoni ja muut polttariosallistujat Keski-Uudellamaalla. Polttarini järjestettiin Vantaalla. Minut käskettiin tulemaan omalla autolla, omin kustannuksin omiin polttareihin bestis mukanani. Minut vietiin ajamaan kartingia, sitten kaverin luokse saunomaan ja syömään. Sain itse tehdä safkat. Minua tentattiin henkilökohtaisilla kysymyksillä ja vastailin niihin siihen tyyliin, että vain tyttöporukan kesken. Kysyin mitä kysymys-vastauslapulle tapahtuu. Minulle vastattiin, että se pistetään 5 vuodeksi piiloon ja sitten katsotaan miten on käynyt. Sitten minut puettiin karmean näköiseksi ja laitettiin myymään ruusuja Vantaan kapakoissa. Kysyin mitä saaduilla rahoilla tehdään, kukaan ei osannut vastata. Viinaa minulle ei kukaan tarjonnut, paitsi bestikseni jota alkoi koko touhu kismittää, muut kyllä istuivat vetämässä viinaa. Bestikselle ja minulle oli luvattu majapaikka hotellista jossa aikaisemmin olin töissä (jossa kaaso edelleen on töissä) ja kuskikin meillä oli. Jossain vaiheessa iltaa kaaso tuli minulta kysymään, että onko minulla rahaa. Olihan sitä. Kaaso sanoi, että "me lähdetään nyt, ottakaa taksi". No, me otettiin taksi hotellille ja yövyimme siellä. Seuraavana päivänä kotiin. Tankkasin oman autoni.

Häissä sain polttarikansion käteeni. Siellä oli liimattuna tämä tenttauslappu kaikkine hyvin henkilökohtaisine juttuineen. Mieheni repi pelihousunsa luettuaan kotona kansion, tuli eka avioriita. Minulle oli siis valehdeltu päin naamaa lapun kohtalosta.

Nyt kaksi viikkoa myöhemmin, häiden jälkeen, bestikseni saa tylyn tekstiviestin kaasolta, että heillä on paska maku suussa kun saivat maksaa kaikki meidän kulut. Bestikseni oli yrittänyt silloin illan aikana kysyä miten kulut hoidetaan, hänelläkin kun oli kuluja. Saatiin tietää, että ruusumyynnillä ansaituilla rahoilla minun olisi pitänyt maksaa koko paska itse. Tätä minulle ei oltu siis missään vaiheessa kerrottu. Bestikselleni, joka oli hankkinut ruusut, sanottiin, että pyytää rahat minulta. Muitakaan hänen kuluja ei korvata.

Summa summarum: minun piti ajaa omalla autolla, omaan piikkiin 240km, olisi pitänyt maksaa omat polttarini tienaamillani rahoilla, maksaa itse taksini kun kuski oli häipynyt kaason kanssa kotiin.

Mitäs mieltä olette? Maksaako polttarisankari itse polttarinsa, vai onko hän juhlakalu jolle järjestetään kivaa ohjelmaa, ja kulut jaetaan osallistujien kesken? Jälkimmäisellä vaihtoehdolla olen mennyt monet polttarit, nyt tuli vastaan ekat ekalla vaitoehdolla. Harmi vaan, että sattui omalle kohdalle.
#2 • • drS Guest
kyllä mä oon sellasessa käsityksessä ollut, että polttarisankarille ei koidu muita kustannuksia bileistä ku järkyttävä krapula ja morkkis :confused:
#3 • • jUSSi Guest
:eek:

No Huh!

Ei olemassa kuin yksi vaihtoehto ja siinä polttareitaan viettävä ei maksa penniäkään. Jos polttarikansion kanssa minulle tehtäisiin tuollainen kusetus, vetäisin bestmania turpaan aivan saman tien.
#4 • • sixtus Guest
Kuulostaa kyllä hiukka murheellisilta :(

Mun mielestä oikea ratkaisu kulujen hoitamisen suhteen on, että kulut maksetaan littiin kaikkien polttareihin osallistuneiden kesken lukuunottamatta itse sankaria.
#5 • • Transistor Guest
huhhuh, aika halpamaista meininkiä kyllä. Itse järjestin kaverille bestmänin asemassa polttarit kesäkuussa, ja sain silloin tulevalta sulhaselta käteeni 10 kaverin puhelinnumerot joita en ollut edes koskaan ennen nähnyt. Siitä sitten vaan soittelemaan kavereita läpi. Tein heti selväksi kaikkien kohdalla, että jos haluavat osallistua, se tulee maksamaan n. 50e. Pidettiin pari palaveria ja kokoonnuttiin suunnittelemaan käytännössä noita juttuja. Viimeisessä tapaamisessa kerättiin rahat osallistujilta ja samalalla tuo porukka oli jo tullut tutuiksi keskenään. Eli summa summarum, kerää aina etukäteen kaikilta rahat, vaikka olis tuttujakin. Noista maksuista on vaan helppo lähteä jälkikäteen luistamaan ja sitten ne jää vittumaisesti maksettavaksi itselle.
#6 • • Bio Guest
Mä olin järjestemässä kaverilleni polttareilta. Mentiin laivalle ja sovittiin että tuleva sulhanen ei maksa yhtikäs mitään.. eikä myös maksanut. Siis sehän on selvää, ettei polttarin järjestävät maksavat homman.
#7 • • serotonot Guest
kuulostaa ikävältä :(

Mun mielestä se on ihan sama mikä juhla on niin itse juhlakalu ei maksa hänelle järjestetyistä jutuista yhtään mitään.

Toi ois nyt ihan sama ku veis tyttö/poikaystävän syömään synttäreinä ja laskun tullessa "saisko laskut erikseen"

Eihän tossa oo mitään järkeä, että juhlan sankari joutuu maksajaksi.

Ja toi polttariperinne jossa tarkoituksena on nolata juhlakalu on mun mielestä muutenkin kummallinen. Ehkä mä olen sitten vaan liian tyhmä ymmärtämään sellaisen hauskuutta, mutta mun mielestä silloin on kivaa ku on kivaa, eikä siihen kuulu kenenkään mielen pahoittaminen millään tavalla.

ei tollaset ihmiset oo kavereita ollenkaan. tai ystäviä ainakaan. tai ois ainakaan mulle
#8 • • tumpsi Guest
Mun mielestä, oli juhla mikä tahansa, niin juhlakalu ei maksa senttiäkään.
Jos kerran kekkereitä halutaan pitää, niin niistä pitää olla valmis myös jotain maksamaan.

Ja jos joku teistä joskus (aika epätodennäköisesti [koska mä tuskin edes menen naimisiin]) järjestää mulle polttareita, niin muistakaa että tumpsi-sedälle koko sana "polttarit" aiheuttaa kylmiä väreitä.
Oikeesti, mitä järkee on sellasessa " hehheh, vähäx niincu siistii, toi niincu myy suxia cesällä, ja sillä on niincu pilccihaalarit päällä".
Sitten kaikki nauravat partaansa kun on niin saatanan hauskaa.

Olis hieman kivempaa esim. syödä hyvin, mennä vaikka manikyyriin ja kasvohoitoon ja hypätä tandem-laskuvarjohyppy.
Omalla tavallaan voi olla "hauskaa" esim. viemällä mies manikyyriin, joka on Suomessa jostain kumman syystä enemmän tai vähemmän hauskaa.

Eli, kaikenlainen toisten tarkoituksenmukainen nolaaminen on mun mielestä perseestä. On kivempaa tehdä jotain "älykästä"

piis'n'luv

edit: lisättäköön vielä Blondielle, että tommoset tyypit ei kyllä olis mun kavereita. :(
#9 • • Benedix Guest
Toi Blondien tarina kuulostaa kyllä ikävältä.
Olin mukana erään hyvän ystäväni polttareissa noin
1,5 vuotta sitten keväällä. Porukkaa oli about 15-20 henkeä, osa minulle
ennestään tuntemattomia (siis polttarisankarin lapsuudenkavereita).

Polttariporukalla pidettiin yksi palaveri jossa kerättiin rahat ja
sovittiin ohjelma ja käytännön järjestelyt yhden toimiessa nokkamiehenä (bestman siis).
Ohjelmassa meillä oli mm. splättistä, saunomista, F1-osakilpailun seuraamista ja
F1-peliä X-Boxilla jättiscreeniltä, safkaa, boolia, sekä olutta ja siideriä. :)

Kaikki osallistujat maksoivat sen noin viidenkymmenen
euron maksun, polttarisankari ei tietenkään maksanut mitään. Porukka oli mukavaa,
vaikka kaikki eivät entuudestaan tunteneetkaan toisiaan. Pari tyyppiä tuli vielä
omalla autolla (selvinpäin) ja tarjosivat kyytiä myöhemmin illalla keskustaan (ilmaiseksi).
Kaikenkaikkiaan mukavat polttarit siis, aivan toista kuin polttarisankarin nolaaminen
tai typerät asut sekä törttöilyt keskustassa ja ravintoloissa.
#10 • • Hansu Guest

Ja toi polttariperinne jossa tarkoituksena on nolata juhlakalu on mun mielestä muutenkin kummallinen.

101 prosenttisen samaa mieltä.
#11 • • timppa^ Guest
Ihan näin äkkiseltään en keksi mitään vittumaisempaa mitä ystävät/kaverit mulle vois tehdä, kun järkätä perinteiset polttarit. Ts. julkista nöyryytystä pienessä pulissa.

Mitä tuohon rahapolitiikkaan tulee, sankari ei tietenkään maksa shillinkiäkään.
#12 • • Ana-- Guest
Äh, otan osaa et meni noin huonosti :( Raha-asiat on aina sellasii et niistä
saattaa tulla vääntöä ja väärinkäsityksiä, mut toi henkilökohtasten
asioiden kirjallinen tivaaminen ja senjälkeinen julkikuuluttaminen oli kyl
niin mulkku veto et mä varmaan pistäisin välit poikki niihin ihmisiin, jotka
noin tekee :(

Ja tietenkin, eihän polttarisankarin kuulu omista rahoistaan polttareitaan
maksaa. Vähän niinkuin yllärisynttärit, on aika nihkeetä lyödä lasku
käteen jälkeenpäin. Toivottavasti saitte asiat siipan kanssa hoidettua ja
kusipää-ämmät kaljuuntuu kolmekymppisinä :(

Onnea muuten siviilisäädyn muutoksen johdosta ^__^

Toi "nöyryyttäminen" voidaan hoitaa niin monella eri tapaa, etten heti
lonkalta laskisi sitä poissuljetuksi vaihtoehdoksi. Joku kuivahiihto kaupun-
gilla saattaa olla sankarin mielestä erittäinkin hauskaa ja synnyttää elin-
ikäisiä legendoja, tosin toiset ihmsiet taas eivät nauti julkisesta
nolaamisesta ollenkaan. Mulle ei ainakaan henkilökohtaisesti tuu mieleen
yhtäkään syytä, miksi nauttisin kondomien myymisestä hiihtopuvussa
keskellä lumista Helsinkiä.
#13 • • Quu Guest
Offtopic:

Blondie, kansa vaatii hääkuvia nähtäväksi!
#14 • • Salla Guest
karseet polttarit! :scared: olen pahoillani sun puolesta, koska tollasia pitäis oletusarvoisesti päästä juhlimaan vaa kerran elämässään ja sitt jos ne on huonosti ideoidut niin paska makuhan siitä suuhun jää.

Muutenkin kaikki tollaset "puetaan sut vitun idioottimaisesti ja laitetaa myymään jotaa shittii kaduilla" on maailman köyhimpiä ideoita enkä tajuu miks niitä näkee jatkuvasti. Mielikuvista ei ole yhtää käytetty, jos sitä ees onkaan.
Meinaan kyllä itse sanoa mun kavereille sitte kun omat polttarit tulee että ensinnäkään mitää tollasta sontaa mulle ei keksitä koska sitten olen ilman polttareita.

Maksu puolikin mun mielestä normaalisti pitäisi hoitaa niin, että sitä EI AINAKAAN maksateta itse juhlakalulla. Jos ei ole rahaa järjestää polttareita niin sitten voi yhtä hyvin keksiä jotain mikä ei vie rahaa. Esim kundikaverin serkun polttarit oli järjestetty mökillä, kiva idea: saunottu ja dokattu kovasti ja vanhoja suomalaisia perinteitä oli käytetty hyvin hyväksi esim morsian oli kirjoittanut entisten heilojen nimiä lappuihin mitkä liimattiin kaarnaveneisiin ja laskettiin veteen. Yhtään venettä ei onneksi tullut takaisin rantaan ;) morsian oltii myös saanut muistaakseni suolahieronnan jolla vanhan suolan janotus ennen vanhaan kumottiin. Kaikkee tollasta vanhan tavan mukaisii juttui. Miljoonia kertoja kivempi idea ku noi pelleksi pukeutumiset.

Ja kiva idea oli sekin, että ei oltu pakotettu tunnustamaan mitää henkilökohtaisuuksia vaan loppupeleissä koko polttari-illasta otetuista kuvista oli tehty powerpoint esitys asiallisine teksteineen.
#15 • • Tapsa Guest

Miljoonia kertoja kivempi idea ku noi pelleksi pukeutumiset.

Juu totta.
#16 • • LindaGP Guest

Offtopic:

Blondie, kansa vaatii hääkuvia nähtäväksi!

Tulee lähipäivinä, kunhan hovikuvaaja saa kuvat kuntoon...
#17 • • Funkatronik Guest
Minä olen ajatellut että jos joskus järjestän polttarit (mikä tosin on epätodennäköistä kun tunnen lähes ainoastaan sääliöitä ja pakanoita jotka eivät usko avioliittoon) järjestän nimenomaan äärisivistyneet sellaiset. Juhlakalulle vuokrataan smokki, häntä kuskataan limusiinilla ympäriinsä, käydään oopperassa ja hienoissa ravintoloissa, sikarikaupoissa ostamassa cohiboita ja sen semmoista. Tarkoituksena siis näyttää että on siinä poikamieselämässä hyvätkin puolensa, ettei avioliittoa solmita ainakaan sen vuoksi että halutaan päästä pois keskioluen ja jääkiekon hallitsemasta poikamieskulttuurista. Vaarana tosin lienee se, että sulho huomaa avioliiton olevan virheaskel.
#18 • • SiriusX Guest
Ööh, onks NOI sun "kavereita"!?!

Kyllä mä ainakin toivon ja uskonkin, että kaveriporukka (siis ne hyvät ja läheiset kaverit/ystävät) keksii jotain muuta kuin sitä iänikuista "sukset jalassa kesäistä Espaa pitkin" ja "perkeleenmoista viinan pakkojuottamista", sitten kun omat polttarit on kohdalla. Itse aion juhlia polttareita vain kerran elämässäni, joten kyllä se on kavereiden tehtävä maksaa kulut ja säästää mut kaikelta vaivannäöltä! Mä osallistun sitten kavereiden polttareiden kustannusten jakamiseen ja järjestämiseen vuorostani.
#19 • • Tapi T Guest
No jopas on! :eek:
Sääli sinänsä, että parhaat ystävät ovat tuollaisia pässejä. Oletko Blondie kysellyt heiltä episodin jälkeen, että ovatko he vieläkin tosissaan polttareiden kulujen jakamisesta?

Jos mä satun joskus naimisiin menemään - mikä tällä hetkellä vaikuttaa melkoisen epätodennäköiseltä - niin pidän kyllä itse henk. koht. huolen siitä, että mihinkään junttimeininkiin ei syyllistytä. Sen olen kavereilleni luvannut, että polttareiden ruoan valmistaa allekirjoittanut aitoon Kokkisota-tyyliin.
:D
Ohjelmasta ja järjestelyistä vastaavaksi palkataan Funkatronik. :king:
#20 • • Ana-- Guest
Tutut järjesti aikoinaan ehdan leffatyylisen panttivankidraaman polttareiksi,
joka loppujen lopuksi huipentui takaa-ajokohtaukseen ja ammuskeluun
softair-aseilla. Juhlakalua juoksutettiin ravintolasta ja myymälästä toiseen
"johtolankojen" perässä, ja ravintolassa toki johtolangan kanssa (mene sinne
ja sinne) odotti yleensä ilmainen drinkki, joka piti juoda, ennen kuin
seuraavan kohteen nimi selvisi :) Hommaa oli höystetty "kidnapatun" vaimon
valokuvilla, jossa raukka poseeraa vangittuna "kidnappaajien" kanssa,
lunnasvaatimusten kera :D Tää oli imho tosi hyvä idea, ja kuulemma onnistui
loistavasti. Tilanteessa oli paikan päällä sankarille tuntemattomia