Koulutöihin keskittyminen

27 posts, 2 pages, 9,136 views

Avatar
#1 • • Moraani Guest
Taas uusi lukukausi alkanut ja jo pukkaa etätehtävää jos jonkinlaista. Olen vuosien saatossa kasvanut yhä vastuullisemmaksi koulukävijäksi, mutta silti on hetkiä jolloin ei vaan jaksa/viitsi. Huomiseksi olisi luettavaa ja maanantaiksi tehtävän palautus. Koko päivän olen keksimällä keksinyt itselleni muuta tekemistä, jottei vaan tarvitsisi aloittaa pakertamista.

Kaikilla on varmasti samanlaisia kokemuksia, mutta kysymykseni kuuluukin, minkälaisia keinoja käytätte keskittymiseen? Mikä auttaisi sillä hetkellä kun kaikki muu tuntuu paljon kivemmalta, mutta silti syyllisyys painaa takaraivossa ja ahdistus on kova.

Kun lykkää työskentelyn aloittamista, kynnys aloitukseen kasvaa ajan kuluessa. Tehtävien tekemättä jättäminen / puolittain tekeminen ei vahingoita ketään muuta kuin itseäni, mutta siitäpä se ahdistus tuleekin, kun kuitenkin tahtoo pitää lippua korkeella.
Avatar
#2 • • osm Guest
En muista mistä kirjasta luin mutta joku itseäni fiksumpi esitteli ajatuksen valmistautumisajasta, joka on siis tota aikaa kun ei millään meinaa päästä alkuun ja homman aloittaminen lykkääntyy. Ideana oli se että se aika kannattaa ottaa ihan rauhassa ja stressaamatta, mutta kuitenkin pitää mielessä se että työ on jossain vaiheessa tehtävä.

Kun lykkää työskentelyn aloittamista, kynnys aloitukseen kasvaa ajan kuluessa.



Noin käy jos siihen "valmistautumisaikaan" ei osaa suhtautua oikein, eli jos stressaa sitä ettei saa aloitettua työtä niin mörkö kokoajan kasvaa isommaksi ja siten kynnys aloittaa työ kasvaa. Mulla ei ainakaan stressaaminen auta ollenkaan, parempi vaan ottaa rauhassa ja hoitaa homma kotiin kun aika on kypsä. :)
Avatar
#3 • • MikkiHiiri Guest

Kaikilla on varmasti samanlaisia kokemuksia, mutta kysymykseni kuuluukin, minkälaisia keinoja käytätte keskittymiseen? Mikä auttaisi sillä hetkellä kun kaikki muu tuntuu paljon kivemmalta, mutta silti syyllisyys painaa takaraivossa ja ahdistus on kova



RJ45 irti koneen takaseinästä tai jos opiskelu vaatii netin niin ainakin IRCci kiinni :D
Avatar
#4 • • rewind Guest
Olen varmaan maailman huonoin ihminen motivoimaan itseäni koulutyöhön, varsinkin jos on vähänkään "turha" tai kuiva aine. Esim tänään jäi yksi valinnainen kurssi kesken heti kättelyssä kun en vaan saanut tehtyä hommia. Ja viime vuodeltakin on noin 30 noppaa saamatta rästien takia.

Muijakaverille olen sanonut että jos se joskus vähän viittis potkia persiille niin saisin ehkä jotain aikaseksikin.
Avatar
#5 • • timppa^ Guest

Olen varmaan maailman huonoin ihminen motivoimaan itseäni koulutyöhön, varsinkin jos on vähänkään "turha" tai kuiva aine.



Epäilen. Mä en saanut edes lukiota suoritettua, mutta silti pyöritän nyt omaa firmaa ihan menestyksekkäästi.
Avatar
#6 • • JussiS Guest


Noin käy jos siihen "valmistautumisaikaan" ei osaa suhtautua oikein, eli jos stressaa sitä ettei saa aloitettua työtä niin mörkö kokoajan kasvaa isommaksi ja siten kynnys aloittaa työ kasvaa. Mulla ei ainakaan stressaaminen auta ollenkaan, parempi vaan ottaa rauhassa ja hoitaa homma kotiin kun aika on kypsä. :)


Kuulostaa niin kovin tutulta. Päättötyö "hieman" antaa odottaa valmistumistaan. Olis pitäny periaatteessa olla jo heinäkuun lopussa valmis, mut onhan sitä jo tossa 12 sivuu... (jos laskee kansilehden, sisällysluettelon, tiivistelmän jne...)
Avatar
#7 • • olliS Guest
Itse olen lähinnä sen huomannut tässä 4v opiskelleena, että kirjasto on ainoa paikka missä oikeasti saa jotain aikaan. Ja sielläkin sellaisessa paikassa missä ei ole lähettyvillä tietokonetta. :scared:
Avatar
#8 • • Hansu Guest

...sellaisessa paikassa missä ei ole lähettyvillä tietokonetta. :scared:


Valitettavan totta :(
Mulle ainoa hyvä paikka olisi varmasti joku eristysselli, missä ei olisi _mitään_ muita virikkeitä, olis vaan se kirja pöydällä. Ongelma vaan on siinä, että usein pitäis lukemisen ohessa saada kirjoittaa, jolloin tarvitsee tietokonetta --> taas lisää houkutuksia...
Avatar
#9 • • bulk Guest
Mulla kouluhommien aloittaminen kesti viime lukuvuonna puoli vuotta, joulun pintaan olin jo varma, että joustovuosikaan ei riitä ja jätän koulun kesken.

Uudenvuoden pintaan sitten tuli täysi valaistus ja usko itseen: vakuutin itselleni, että kevään aikana on mahdollista saada paperit ulos koulusta, jos tekee vain tarpeeksi töitä. Tammikuussa pakotin itseni hoitamaan kaikki kouluasiat sellaiseen jamaan, että koulu valmistuu.

Ja vóila, tammikuun alusta toukokuun alkuun 47 opintoviikkoa kasaan (päivätöiden ohessa), inssiduuni valmiiksi ja paperit ulos.

Pitää aloittaa vähän kerrallaan, pitkäkin matka koostuu yksittäisistä askelista. Jos ei kouluhommat nappaa, niin yrittää tehdä edes yhden asian kerrallaan. Siitä se innostus sitten (toivottavasti) lähtee, kun hommat alkavat luistamaan omalla painollaan.
Avatar
#10 • • J Raninen Guest

Ja vóila, tammikuun alusta toukokuun alkuun 47 opintoviikkoa kasaan (päivätöiden ohessa), inssiduuni valmiiksi ja paperit ulos.


Kuulostaa aika tutulta. 2002 syksyllä tuli ukaasi, että 2003 tammikuun loppuun mennessä pitää olla luvut suoritettu, tai sitten pitää hakea kouluun uudestaan ja lukea ylimääräsiä kursseja (koulu muuttu tekusta AMK:ksi). No, parin rästikaverin kanssa kannustettiin toisiamme ja alettiin lukea/raportoida/tenttiä jne, ja itellä tuloksena 45 ov + inssityö, joillakin kavereilla paljon enemmän. Parin tunnin unilla ja kahvipannu jatkuvasti kuumana tuli ne viimeset päivät selvittyä, mutta tulipahan valmista. Yhteenvetona: selkeä tavote ja deadline kannustaa, sekä vertaistuki auttaa jaksamaan. Piti nämäkin sitten kantapään kautta oppia...
Avatar
#11 • • okiru Guest
Itsekin on tullut huomattua, että virikkeet kotona tappaa todella tehokkaasti koulun kotiduunit ym kertaamisen, josta vain olisi hyötyä. Pahin on juuri tietokone. Itsellänikin toimii parhaiten tuo, että lähden toiseen ympäristöön pakoon konetta (lue: IRC) ym virikkeitä. Yleensä tuona paikkana toimii kirjasto tai koulun alue.

No mut kyl se tästä.. (kai) :(
Avatar
#12 • • khatt Guest
Kuudes vuosi alkaa yliopistolla, ja vielä puuttuu 60-70 noppaa pakollisia aineita. Aika moni asia on opittu kantapään kautta, mutta nappaamisen puute on kyllä niin vaikea tauti ettei sitä ole vieläkään täysin voitettu. Viidestä vuodesta vähintään 2½ on mennyt lusmuillessa, ja kun tuki loppuu ens keväänä, niin motivaatio vähenee entisestään. Silloin on toivottavasti enää Gradu jäljellä, ja kimmokkeena toimii poispääsy ja paperin saaminen.

Kurssien suorittamiseen liittyy sellainen käytännön huomio, että joko otat lukkarin täydeltä kursseja tai et ota lainkaan ja keskityt duuniin + perut tuet. Jos kalenterissa on joka päivälle n. 2 tunnin edestä luentoja, ne tulee liian usein skipattua hengessä "ei se yksi kerta vielä mitään haittaa". Lopulta huomaa missanneensa parin kuukauden luennot, eikä silloin enää pääse kärryille mitenkään, etenkin kun harjoituksia, caseja yms scheisseä on rästissä. Jos taas ottaa joka päivälle vähintään 6h luentoja, tulee väkisinkin käytyä paikan päällä, ja passiivisella luentoistuskelullakin oppii enemmän kuin kotona irc-galleriaa surffaamalla. Hommiin pitää siis saada "koulumainen" rutiini.

Tenttiin lukemisen yhteydessä täytyy todellakin sulkea kaikki häiritsevät ärsykkeet pois. Paras paikka on kirjaston lukusali, jossa mukana on vain omat prujut, tenttikirja ja kynä. Ei ikkunan viereen, koska sieltä paistaa arska muistuttaen jatkuvasti oikean maailman olemassaolosta. Myös oppilaitoksen tiloissa pystyy usein löytämään hiljaisen nurkan, joten tyhjät luennot kannattaa käyttää seuraavan viikon tenttikertaamiseen.

Tähän mennessä huonoimman vuoden (12kk) saldo on 7ov; paras saldo on 55ov. Kun löytää hyvän opiskelurytmin, niin onnistumisista tulee vaan lisäkiksejä jotka sitten motivoi seuraavia suorituksia. Vielä kun jaksaisi tehdä pois rästit vuodelta 1999...
Avatar
#13 • • jouni a Guest
Joo, kouluhommist ei kyl himakoneen ääressä tai himassa useinkaan tule mitään. Liikaa virikkeitä lähettyvillä, niinku joku jo mainitsi. Välillä tosin (yleensä deadlinen hengittäessä niskaan) saa kotonakin hyvää tulosta aikaseksi.

Pitäis todellakin keksiä joku keino ryhdistäytyä!! :right:
Avatar
#14 • • Lachesis Guest

Itse olen lähinnä sen huomannut tässä 4v opiskelleena, että kirjasto on ainoa paikka missä oikeasti saa jotain aikaan. Ja sielläkin sellaisessa paikassa missä ei ole lähettyvillä tietokonetta. :scared:



Jep, ellei koulun kirjaston vieressä ole ATK-luokka... olisi tentti perjantaina ja mitä mä teen...

Mutta tosiaan, jos haluaa täysipainoisesti lukea niin ei saa olla mitään virikkeitä lähellä. TV ja tietokone on selkeästi pahimpia, mutta niiden puuttuessa esim. siivoaminen yllättävästi houkuttelee kirjoja enemmän.

Good ol' kaupunginkirjasto taitanee olla paras ratkaisu...
Avatar
#15 • • unknown Guest
Itse oon huomannu et ku lopettaa dokaamisen niin johan sujuu opiskelu ja jaksaa oikeesti avaa kirjan..

toiminu jo 4 päivää :roll:
Avatar
#16 • • Hugo Guest

Päättötyö "hieman" antaa odottaa valmistumistaan. Olis pitäny periaatteessa olla jo heinäkuun lopussa valmis, mut onhan sitä jo tossa 12 sivuu...


Mulla ainakin on auttanut se että on jäänyt tekemään tuota työtä työpaikalle normaalityöajan jälkeen. Hommasta tulee edes jotenkin jotain ja aina niille tehdyille saldo-tunneille on käyttöä :) Muistaakseni huhtikuussa :panic: aloitin tuon projektin tekemisen. Enää vielä se viimeistäkin viimeisempi loppurutistus niin on lopputyö valmis. Niin; ja sitten vielä pari loppuraporttia ja, ja...

Silloin joskus kun piti tehdä "oikeita" kouluhommia niin usein joku kohtalaisen nopeatempoinen musiikki vauhditti työskentelyä. Ja jos hommia teki yömyöhällä, niin tutut eivät olleet niin aktiivisesti irkissä, soitelleet puhelimella (poislukien känniluurit) tms, jolloin ulkoisten häiriötekijöiden määrä oli minimissään.
Avatar
#17 • • sauce Guest
nii i. mikä siinä on. mä olen kirjoittanut kirjallista lopputyötä nyt yli vuoden. sinä aikana kirjoittanut sisällysluettelon kaksi kertaa. se hiillostaa ihan vitusti tuolla takaraivossa, mutta aina sitä silti tekee jotain muuta. se on tää saatanan tietokone. se on niin helppo vaan klikata ittes jonnekin. ja kuinka turhaa... niin turhaa...

miten sitä sitten onnistus kannustaa ittes tekee töitä... noh tietysti jos olisi IHAN pakko. tai joku maksas palkkaa. nyt kun opintotukea ei enää saa(muka opiskellut liian kauan, pah :mad: ) ja elättää ittes muilla töillä niin motivaatio alkaa olla TODELLA heikko. ei sillä etten mä diggaisia kouluani ja alaani, vaan sillä että antaisivat ne saatanan paperit niin pääsis elämässä eteenpäin;)
Avatar
#18 • • grno Guest
mukava huomata että en ole ainut joka painii näiden ongelmien parissa. itselläni viides vuosi lähti ammattikorkeaa käyntiin ja opintoviikkoja on niin vähän että ei viitsi edes ajatella. opintotukilautakunta huohottaa niskaan ja takaraivossa lymyilee rästityömörkö :panic:
nyt oon koittanu streitata ja tässä mun ohjenuora:

- irkki pois pyörimästä taustalta kun tekee töitä!
- tv sai kyytiä
- säännöllinen työrytmi (viimeistään aamulla ysiltä ylös ja mielellään ennen puoltayötä nukkumaan)
- vähentää kaikkia addiktoivia tai muuten vaan rappeuttavia aineita (mm. liiallisen kahvin litkimisen vaikutus keskittymiskykyyn?)
- yrittää visualisoida mitä on tekemässä ja miksi
- kuntoillakin pitäis

jotain ton tapasta oon koittanu noudattaa ja on se kait vähän auttanutkin. kynnys aloittaa on tosiaan aina pahin mutta kun siitä pääsee yli niin flow palkitsee kyllä :happyroll:

tää on kyllä muuten aika ironinen topikki :laugh:
Avatar
#19 • • osm Guest

- tv sai kyytiä



Niinjoo tän mäkin tein siinä vaiheessa kun lopputyötä oli väännetty reilun vuoden verran, on se kummaa kuinka mielenkiintoiselta kaikenmaailman höpöhöpösarjat tuntuvat siinä vaiheessa kun pitäisi vääntää lopputyötä. Auttoi muuten kovasti, pari kuukautta myöhemmin palautin lopputyön arvioitavaks ja just viime viikolla sain arvioinnin takas. Nyt on kaikki suoritukset kasassa ja odottelen papereiden saapumista. ^__^
Avatar
#20 • • Hugo Guest

odottelen papereiden saapumista. ^__^


Tuleeko paprut muuten lokakuussa vai ollaanko marraskuussa samasa tilaisuudessa ;)