Mielenterveys+Raha=Rauhaa+rakkautta

7 posts, 1 page, 1,197 views

#1 • • louis Guest
Meidän hyvinvointiyhteiskuntamme tilanne on pahempi kuin poliisi tai poliitikot tajuavatkaan. Mielenterveyspuoli tarvitsee rahaa ja myös resursseja, joilla saa mahdollisuuksia yhteisöihin. Näiden tarkoituksena olisi kuntouttaa tai auttaa asiakkaita/asukkaita. Näissä yhteisöissä pitäisi saada olla mahdollisuus kodinomaisuuteen, sairaalaympäristön sijaan.
Avohoidossa olisi oltava enemmän vaihtoehtoja, esim. asiakkaille mielekästä tekemistä työn tai muun harrastusaktiviteetin avulla.
Pieniä yhteisöjä, joissa olisi maaseutumaisia piirteitä. Mahdollisuus elää normaalia elämää, kuitenkin avun ollessa aivan lähellä.
"Ei meidän naapuriin hulluja." Kuinka moni ajattelee näin?
Mielenterveyskuntoutuksessa olevista on vain pieni osa täysipäiväisesti ns. hulluja. Osalle vain tulee mitta täyteen ennemmin tai myöhemmin hetkellisesti ja tämän kärjistymisen näkeminen pelottaa taviksia. "Hullu" = kehitysvammainen, ruumiillinen vamma, ajatusvamma yms. tällaista listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Kummallista, ettei asia ole näin yksinkertainen. Ei ihmisiä voi pitää häkissä, muitakaan myös vankeja, joilla on mielenterveys ongelmia. Hekin ovat ihmisiä niin kuin minä ja sinä. Voimia tarvitaan yhteiskunnalta, jotta saamme pidettyä hyvinvointiyhteiskuntamme eheänä ja toimivana.

-ShowTheMoney-
#2 • • Tapsa Guest
Jotain ihan muuta
->
Tämä on sairasta. (voisitko vetää mun vetskarin.)
#3 • • Ana-- Guest

Mielenterveyskuntoutuksessa olevista on vain pieni osa täysipäiväisesti ns. hulluja. Osalle vain tulee mitta täyteen ennemmin tai myöhemmin hetkellisesti ja tämän kärjistymisen näkeminen pelottaa taviksia.

Jos tarkoitat ns. täysipäiväisellä hullulla kliinisesti mieleltään sairasta hen-
kilöä, uskoisin että olet väärässä. Kuntoutuskeskuksissa olevat ihmiset
ovat pääosin henkisesti epätasapainossa ja osa fyysisesti esim.
depressioon tai johonkin muuhun sairastuneita. Jos mitta tulee täyteen,
ihminen purkaa stressiä eri keinoin. Jos stressinhallintakeinot puuttuvat
tai eivät toimi toivotulla tavalla, voidaan puhua ongelmaisesta. Tilanteen
jatkuessa ihminen saattaa sairastua, ellei keksi parempia keinoja hallita
itseään ja elämäänsä.

"Hullu" = kehitysvammainen, ruumiillinen vamma, ajatusvamma yms. tällaista listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Älä turhaan käytä noin yleiskielisiä termejä, jos tunnet tarvetta määritellä
ne erikseen, ja vielä noinkin epämääräisesti. Ei kaikkia hulluja voida
samaan kastiin niputtaa, depressoitunut ihminen eroaa skitsofreenikosta
yhtä paljon kuin syöpäpotilas sydän- ja verisuonitautisesta.

Kummallista, ettei asia ole näin yksinkertainen. Ei ihmisiä voi pitää häkissä, muitakaan myös vankeja, joilla on mielenterveys ongelmia. Hekin ovat ihmisiä niin kuin minä ja sinä. Voimia tarvitaan yhteiskunnalta, jotta saamme pidettyä hyvinvointiyhteiskuntamme eheänä ja toimivana.

Onko sinulla konkreettisia esimerkkejä vaikkapa henkisesti häiriintyneiden
murhaajien kuntouttamiseksi ja saattamiseksi takaisin yhteiskuntaan?
Tähän mennessä kai parempia keinoja ei taida olla. En usko että
maaseutumainen yhteisöympäristö olisi esim. 'metrosurmaajalle' mikään
oikea ratkaisu. Sielläkin on sitäpaitsi kirveitä.

Ihan hyvä mielipide sinänsä, mutta onko sinulla jotain oikeita
ehdotuksiakin mielenterveyspotilaiden olojen kohentamiseksi?
#4 • • osm Guest
Ei se maalaiselämäkään niiiin idyllistä aina ole, ja aika monet viihtyvät kaupungissa paremmin siksi että kaupungissa on ihmisiä lähellä ja toisaalta pääsee hukkumaan massaan.

"Ei meidän naapuriin hulluja." Kuinka moni ajattelee näin?

Mun kotiovelta on 200-300 metriä Sörnäisten kurviin, joten oon tottunut siihen että "yhteiskunnan pohjasakkaa", nistejä ja avohoitopotilaita näkee jatkuvasti. Harvemmin ne väkivaltaisia on. :)
#5 • • sauce Guest

Meidän hyvinvointiyhteiskuntamme tilanne on pahempi kuin poliisi tai poliitikot tajuavatkaan.

tottatotta. mutta ei se ole pelkästään meidän "hyvinvointiyhteiskunta" vaan näkisin, että se on koko maailman ongelma. ihmisen psyyke ei vaan kestä tätä maailman tuskaa.

hulluksihan siinä tulee ku kelaa missä nytkin soditaan, mikä epidemia missäkin korjaa satoa, ja ennenkaikkea kun ei ole tietoa paremmasta huomisesta.

ainakin musta on masentavaa, että toivo on, jossei menetetty, niin ainakin vähissä. sitä sitten yrittää vaan keskittyä omiin tekemisiinsä ja oman tulevaisuuden turvaamiseen, ja siitähän ne isot ongelmat johtuu. ku kaikki miettii vaan omia asioitaan! perkeleellinen kierre.

rahalla voidaan siis *vain* hoitaa ihmisiä(hyvähyvä), mutta ei sillä varsinaista ongelmaa poisteta. se on jossain paljon syvemmällä.
#6 • • Funkatronik Guest

Mun kotiovelta on 200-300 metriä Sörnäisten kurviin, joten oon tottunut siihen että "yhteiskunnan pohjasakkaa", nistejä ja avohoitopotilaita näkee jatkuvasti. Harvemmin ne väkivaltaisia on. :)

Itsekin asun 300m Kurvista enkä ole ole koskaan törmännyt mihinkään häiriköintiin tai kokenut olevani jotenkin vaarassa. Maaseudulla asuessani törmäsi paljon enemmän kaikkiin sosiaalisiin ongelmiin, ihmiset käyvät kimppuun kun on liian pitkät hiukset, vääränlaiset vaatteet tai muuta sellaista. Kaupungissa ongelmiin lähinnä törmää jos niitä itse etsii.
#7 • • tumpsi Guest

Maaseudulla asuessani törmäsi paljon enemmän kaikkiin sosiaalisiin ongelmiin, ihmiset käyvät kimppuun kun on liian pitkät hiukset, vääränlaiset vaatteet tai muuta sellaista. Kaupungissa ongelmiin lähinnä törmää jos niitä itse etsii.

Wort!1!