Leffamusaa - ihan vaan vertailun vuoksi...

13 posts, 1 page, 2,131 views

Avatar
#1 • • CJDaft Guest
Noniin.

Kun tuossa äsken mainitsin Pertun (Master Bator) Triton-kikkapätkässä siitä leffamusafiiliksestä kielteisessä mielessä, niin ihan kokeeksi ajattelin uskaltautua laittamaan tän pikku pätkän tänne kuunneltavaksi...

Kertokaas, mitä mielikuvia syntyy?

Tämä pätkä siis on tulossa ulos kaupallisesti julkaistavalla dokkarilla, en kerro enempää.

http://cjdaft.rasteri.net/Dokkari_snip.mp3

Ja jos joku ihmettelee turhan "kirkasta" miksausta, niin sitä on korjattu lopullisessa kyllä...

CJDaft
Avatar
#2 • • master bator Guest
Joo. Onhan tää paljon parempi. Hyvä soundi pianossa.
Avatar
#3 • • CJDaft Guest
...On muuten Tritonin peruspiano ihan, käynyt vaan muutaman mankelin läpi ;)

CJDaft
Ante

Posts: 16

#4 • • Ante
Mielikuva?

Hyvin surullinen ja kaihoisa tunnelma. Ehkä ensimmäiseksi tästä tulee mieleen tyypillinen kohtaus, jossa muistellaan mennyttä aikaa esimerkiksi katselemalla kaitafilmikameralla (ei ääntä, sameahko kuva) kuvattuja kotivideoita. Videoissa lapsi esim. leikkii hiekkalaatikolla. Surullisen siitä tekisi vaikkapa se, että kuvassa lapsella on hauskaa, ja kontrasti videon ja lapsen nykyhetken kanssa olisi vain niin lohduttoman suuri, jossa lapsi esim. tehnyt itsemurhan.

Vähän tuli mieleen melodian kuljetuksesta esim. "Joe Hisaishi - Painters" (Musiikkia Takeshi Kitanon elokuvasta "Hana-bi").
Avatar
#5 • • Anonyme Guest
Joo mainiota tunnelmointia. Piano on mukavan pehmeä ja ennenkaikkea hyvän kuulonen kuten jousetkin. Kaihoisa fiilishän tässä on, eikä mikään ihme että on päässy mukaan kaupalliseen julkasuun.
Avatar
#6 • • dpdrm Guest
Tän latasin heti ku näin topicin, leffamusa lähellä sydäntä. :heart:

Ja nimenomaan tälläinen! Hyvä pätkä, piano ja jouset, what else do you need? :)

Ehkä ensimmäiseksi tästä tulee mieleen tyypillinen kohtaus, jossa muistellaan mennyttä aikaa esimerkiksi katselemalla kaitafilmikameralla (ei ääntä, sameahko kuva) kuvattuja kotivideoita. Videoissa lapsi esim. leikkii hiekkalaatikolla. Surullisen siitä tekisi vaikkapa se, että kuvassa lapsella on hauskaa, ja kontrasti videon ja lapsen nykyhetken kanssa olisi vain niin lohduttoman suuri, jossa lapsi esim. tehnyt itsemurhan.



Mulle tuli ihan sama fiilis.
Avatar
#7 • • Gnizhak Guest

Joo mainiota tunnelmointia. Piano on mukavan pehmeä ja ennenkaikkea hyvän kuulonen kuten jousetkin. Kaihoisa fiilishän tässä on, eikä mikään ihme että on päässy mukaan kaupalliseen julkasuun.



Errmm.. onkohan mut hemmoteltu piloille kun noi jouset ei kuulosta mitenkään kovin hyviltä vaan synajousilta ja vielä aika ohuilta sellasilta ja mun mielestä niiden käyttö on aika laiskaa. Piano on ihan ok, ja melodia on "ihan kiva" asteella ilman kuvaa. Kuvan kanssa vois toimia tosiaan tuossa Anten antamassa esimerkissä. Muuten tästä pätkästä on paha sanoa oikeen mitään,
Avatar
#8 • • Anonyme Guest

Errmm.. onkohan mut hemmoteltu piloille kun noi jouset ei kuulosta mitenkään kovin hyviltä vaan synajousilta ja vielä aika ohuilta sellasilta ja mun mielestä niiden käyttö on aika laiskaa. Piano on ihan ok, ja melodia on "ihan kiva" asteella ilman kuvaa. Kuvan kanssa vois toimia tosiaan tuossa Anten antamassa esimerkissä. Muuten tästä pätkästä on paha sanoa oikeen mitään,



No sehän on ilmiselvästi vain minun TOTAALISEN väärä mielipiteeni ;). Voidaanhan me tässä alkaa kuitenkin vääntää kättä siitä mikä saundaa hyvältä ja mikä ei :). Eihän toi mikään massiviinen jousisinfoa ole, mutta toimii musta ihan hyvin ja on varmaan tarkotettu enemmän taustalle. Olen vaan kuullu niin paljon muovisemman kuulosia piano ja jousijuttuja, että tää menee musta ihan ansaistusti gategoriaan hyvä :). En muuta näkökantaani.
Avatar
#9 • • CJDaft Guest
Hehhhee...täällähän alkaa tunnelma nousemaan ;)

Joop, kyllä tässä pätkässä kaikki on ihan tarkoituksenmukaisesti juuri niinkuin porukka kuulee. Jouset on ihan tarkoituksella tuollaiset kun on koska ei ollut käytössä Tritonia kummempaa työkalua. Eli koko shaisse on väännetty tosiaan perus-Tritonilla ja impattu ProoTuulsiin, missä sit mukiloitu. Tästä varmaan joku jo huomasi, että soitantaa ei ole pahemmin kvantisoitu tai korjailtu, eli kyseessä on täysi improvisaatio.

Olishan se hienompi jos käytössä olis ollu flyygeli ja tyyliin jotain EMU:n jousia...mut homma olis ollu vaan hemmetin paljon vaikeempi, kalliimpi ja ajantuhlausta.

Antella oli kiva näkemys jo asiasta kysymykseen "mitä tulee mieleen". Hei, laittakaas lisää näkemyksiä, katotaan osuuko joku kohdalleen :D

CJDaft
Avatar
#10 • • onnela Guest
Todella tunnelmallinen pätkä. Vähän lyhyt tosin klippinä - mielelläni
olisin pidempäänkin kuunnellut.

Surullinen ja kaihoisa biisi, mutta jotain toivon kipinääkin olen
seasta erottavinani.

Aika samanlaiset fiilikset tulee kuin Antella mut laitetaas nyt sitten
kuitenkin omakin variaatio:

*kuva jossa henkilö katselee ikkunasta ulos, rajaus kasvoissa sivulta*

"Sari on syntymästään lähtien sairastanut vakavaa sairautta.
Hän on nyt 16-vuotias ja aika käy vähiin. Hän on käynyt koulussa
muiden samanikäisten lapsien kanssa, mutta nykyään on niin
huonossa kunnossa, ettei enää siihen pysty. Välillä päivät
ovat helpompia, välillä vaikeampia. Äiti kuoli hyvin pian Sarin
syntymän jälkeen ja isää ei ole liiemmin näkynyt. Sari asuikin
pitkään isovanhempiensa luona, mutta Sarin kunto on käynyt niin
huonoksi, että suurimman osan ajasta hän nykyään viettää sairaalassa.
Sari on kuitenkin elänyt onnellista elämää lapsuutensa ajan, vaikka
sairaus onkin elämää rajoittanut."


Muitakin juttuja tulee kyllä mieleen, mutta ehken ala tänne kaikkea
listaamaan.

Kiva, perus dokumenttibiisi. Varsin laadukas kaiken kaikkiaan.
Viulut ehkä tosiaan hieman halvan kuuloisia. Ehkä nuo kovemmat
"iskut" olis jopa voinut viuluista unohtaa. Pari soittovirhettäkin heti
tosiaan bongasin, mutta eivätpä ne hirveästi häiritse - tosin, olisihan
nuo pari suoranaista väärää nuottia voinut poiskin editoida.

Sulla on selkeesti samanlaiset nakkisormet kun mulla. Tarttis olla
painotetut koskettimet, ettei käy källejä.

t. nimim. pianisti

*props*
Avatar
#11 • • DeaconX Guest
Talenttia huokuu, mutta näin lyhyenä kuulostaa ihan vaan idealta eikä biisiltä.

Hommaa samplet jousiin... aika markan meininki niissä.
Eikö Tritonista saa parempia jousia??? Itellä on Trinity ja kyllä siitäkin mun mielestä lähtee paremmat.

Tunnelma on ihan hyvin saatu aikaan, ja kuulostaa ihan mukavalta toi piano.

Silti, tää on vain intro tai idea tällaisenaan. Voisi toimia yksinkin, jos aikaisemmin on jo soinut "koko" versio kappaleesta.. tai tämä on tosiaan alkusoitto jollekin isommalle tulkinnalle teemasta. Jees jees!
Avatar
#12 • • Gnizhak Guest
Meinasin lähinnä itse että tästä minsan pätkästä on paha sanoa mitään enempää. Melodia on kuitenkin parin lisäkuuntelukerran jälkeen miellyttävä.

Mutta kun kerran leffamusasta on kyse, ja crosslinkkausta harjotetaan.. niin mielestäni pätevä esimerkki siitä on meidän porukan lyhytelokuvassa.
http://www.platinum.ac/phpbb/viewtopic.php?t=15446
Avatar
#13 • • CJDaft Guest

Onnela:
Sulla on selkeesti samanlaiset nakkisormet kun mulla. tarttis olla painotetut koskettimet, ettei käy källejä.



Haha! Asia oli itseasiassa niin päin, että mulla kun on toi Classic-malli ja studiossa Pro, niin en meinannu millään taipua _sitä_ soittamaan...mut Prossa onkin jotenkin kummasti tehty se painotus päin (y):tua...

DeaconX:
Silti, tää on vain intro tai idea tällaisenaan. Voisi toimia yksinkin, jos aikaisemmin on jo soinut "koko" versio kappaleesta.. tai tämä on tosiaan alkusoitto jollekin isommalle tulkinnalle teemasta.



No paljastan nyt sen verran, että tää on virittävä johdanto ns. välikuvasta teemaan, jossa päälle tulee dialogi muutaman tahdin ja kuvan jälkeen. Siksi maininnat noista esimerkiksi "mahtavammista orkestereista" ja muista vastaavista on ollu aika hauskoja lukea :)

Gnizhak:
Meinasin lähinnä itse että tästä minsan pätkästä on paha sanoa mitään enempää. Melodia on kuitenkin parin lisäkuuntelukerran jälkeen miellyttävä.



Joop sori, en nyt enempää uskaltanut laittaa kun tosiaan julkaisuun menee...Teema edistyy tuosta ehkä ainakin minuutin verran varioiden, mutta ei sinänsä muodostu hallitsevaksi osaksi pätkää. Pääosassa on tosiaan kohtauksessa kuva ja puhe.

CJDaft