Viherkasvit

35 posts, 2 pages, 8,631 views

#1 • • Edited tumpsi Guest
Itseltäni löytyy; traakkipuu, jättikirjovehka, ja jukkapalmu.
Tällä hetkellä parvekkeella, mutta pitänee kohta siirtää talviteloille sisälle..
Joskus oli joku lihansyöjäkasvi jonka nimeä en nyt muista, (oisko ollu dionaea sukuinen..) mutta
se otti ja kuoli vain muutaman kärpäsen syöneenä.
Kasvit on kivoja, mitä kasveja sulla on?

edit/ps.
Tää mun kasvi-innostus johtunee mun kasvien äkillisestä piristyksestä ku ne pääsi pihalle & aurinkoon. Aiemmin ne tuuppas n.1 lehti per ½ vuotta.
Tän kesän tulokset:
Traakkipuu......... 3 uutta lehtee
Jättikirjovehka.... 1 uus lehti
Jukkapalmu........ 4 tai 5 uutta lehtee (en o vielä varma)

..ja kaikki tämä n. 35 päivän 24/7 pihalla olosta :excellent:
#2 • • milo Guest
Löytynyt ainakin kokoelma erilaisia kaktuksia, muutama limoviikuna ja jotain satunnaisia kukkasia. Kaikki ovat ottaneet ja siirtyneet vehreimmille laitumille lampaitten purtavaksi. Kiitos hiukan unohtelevan ja satunnaisen kastelijan/kasteluaikataulun.

Tällä hetkellä löytyy ainoastaan jonkinsortin lihansyöjäkasvi (Nepenthes Alata [piti luntata tuosta ruukkulapusta]). Mikä sinänsä on mielenkiintoista, sillä kuulemma kyseinen kasvi vaatii jatkuvaa huolenpitoa ja lähes trooppisen ilmaston kasvakseen. Kuitenkin iloisesti pukkaa lisää lehtiä ja vartta, vaikka majaileekin lähes auringonpaisteessa ja saa vettä vasta kun multa alkaa irtoilemaan ruukun reunoilta. :hah:
#3 • • miikkaL Guest
Tää on kyllä sellanen osa-alue, jota en hallitse lainkaan. Eli saan tapettua kaikki viherkasvit mitä omistan, ja tällä hetkellä niitä ei olekaan yhtään. Joulukuusikin kävisi muovisena ihan hyvin :)
#4 • • Tapi T Guest
Partsilta löytyy persilja, basilika, rosmariini, korianteri, salvia, mizzuna, timjami ja ruohosipuli.

Sisällä mulla ei jostain käsittämättömästä syystä oo vielä mitään, koska mulla ei oo oikein mitään järkevää paikkaa johon kasvit voisi sijoittaa. Tarkoitus on kyllä jossain vaiheessa hommata ainakin bonsai-puu, pari orkideaa, iso kaktus ja rahapuu.
#5 • • onnela Guest

Tää on kyllä sellanen osa-alue, jota en hallitse lainkaan. Eli saan tapettua kaikki viherkasvit mitä omistan, ja tällä hetkellä niitä ei olekaan yhtään. Joulukuusikin kävisi muovisena ihan hyvin :)

Hengenheimolainen. :heart:

Sama ongelma, mikään vihreä ja elävä ei meikäläisen käsissä voi
hyvin. Toisaalta siinä on se hyvä puoli, että kun tutut lähtee matkoille
ei kukaan uskalla uskoa kukkien kastelua kontolleni. :)

Kotona nyt on kuitenkin Jukka-palmu ja sitten pari jotain vähän
eksoottisempaa saman tyyppistä kasvia. Parempi puolisko tuntuu ne
jollain tavalla pitävän hengissä.
Radarski

#6 • • Radarski
Hei, tulikin tästä mieleen, et pitäis ostaa tollanen
kasvi joka syö kärpäsiä sun muita ötököitä...
Paljos tollanen maksaa? :)
#7 • • :t:c: : : Guest
Mikään ei oo kivempaa kuin paljon tyttöjä jossain nurkassa ja keinoaurinko! <3
#8 • • vaavu Guest
Mä en ole mikään erityinen viherpeukalo, mutta olen kuitenkin parina viime vuonna ruvennut vähän osoittamaan kiinnostusta asiaan.

Enimmäkseen olen harrastanut hyötykasvien kasvattamista ulkona, mutta myös sisällä on muutamia viherkasveja. Syötävistä kasveista olen kasvattanut parvekkeella ainakin seuraavia:

cayenne
ruukkutomaatti
basilika
rucola
tilli
timjami
rosmariini
meirami
piparminttu
sitruunamelissa
korianteri
sitruunaruoho
vihantakrassi

Viime kesänä ja sitä edellisenä kesänä viljely onnistuikin oikein mainiosti, mutta tänä kesänä on ollut niin kylmää, sateista ja pilvistä, että kasvit on vähän kärsineet. Esimerkiksi cayenne ei tänä kesänä ole vieläkään ehtinyt kasvattaa palkoja kukinnan jälkeen, kun toissavuonna tähän aikaan satoa oli jo vaikka kuinka paljon. Samoin basilikan viljely meni tänä kesänä vähän metsään, kun pitkälle kesäkuulle jatkuneet todella kylmät yöt raiskasivat basilikan kerran toisensa jälkeen. Basilika on ihan tajuttoman herkkä kylmälle, se saattaa ottaa itseensä vaikka ilma ei edes olisikaan alle nollan.

Rucola oli tämän kesän kiva uutuus, ja voin suositella sitä kaikille. Sato kypsyy nopeasti (muutamassa viikossa), eikä rucola ole kovin vaikea hoitaa. Rucola menee kyllä aika nopeasti yli, joten sitä kannattaa viljellä pieniä määriä kerrallaan ja monta kertaa peräkkäin. Samoin timjami on hyvin helppohoitoinen yrtti, koska se viihtyy aika niukassakin maassa.

Rosmariinista sanotaan, että se on kamalan vaikea kasvatettava, mutta yllätyksekseni olen saanut tänä kesänä rosmariinin kasvamaan ihan kivasti. Aika pieni se vielä on, joten en ole raaskinut käyttää sitä vielä ruokaan, vaan ajattelin yrittää pitää sitä ikkunalaudalla talven yli. Sitten ehkä ensi kesänä se on tarpeeksi iso, jotta sitä voi lyödä myös lihoiksi. ;)

Itse asiassa timjami on toinen monivuotinen yrtti. Ajattelin ihan kokeeksi käydä dumppaamassa nuo loput timjamini mökille ja istuttaa ne sinne pihalle. Olisi ihan kiva yllätys, jos ne selviäisivät talven yli ja tuottaisivat ensi kesänä satoa mökillä.

Sisällä varsinaisia viherkasveja on tällä hetkellä kuusi (ja lisäksi talvehtimista yrittävä rosmariini): kaksi pientä rahapuuta, kaksi puolimetristä citrosa bonsaita ja kaksi jättimäistä anopinkieltä. Rahapuut ovat oikein söpöjä ja sopivat myös sellaisille jotka eivät jaksa liikaa hoitaa kasvejaan (kuten esim. mulle). Citrosa bonsait ovat sellaisia kummallisen näköisiä viherpompulakasveja, jotka erittävät huoneilmaan etäisesti sitruunalta tuoksuvaa eteeristä öljyä. Ne toimivat siis hyvin ilmanraikastimena.

Anopinkielistä sanotaan, että jos ne onnistuu tappamaan, on aikamoinen tumpula kasvien kanssa. No, tähän asti anopinkielillä menikin oikein hyvin: ne kasvoivat muutamassa vuodessa parin pienen lehden ryppäästä metrin korkuisiksi hirmupensaiksi. Onnistuin kuitenkin kuin ihmeen kaupalla lähes tappamaan anopinkielet tänä keväänä. Ne olivat olleet koko talven aika pimeässä nurkassa kaapin päällä, ja lopulta toukokuun alun helteiden aikana nostin ne parvekkeelle. Kun sitten yhtäkkinen helle vaihtui tiukoiksi pakkasiksi, anopinkielet saivat lopullisen shokin ja lähes heittivät henkensä. Nyt ne tuijottavat surullisina, leikeltyinä ja ruskistuneina raatoina ikkunalaudalla. Vaikka ne ehkä tuosta vielä selviäisivätkin, ne ovat pitkään niin ruman näköisiä, että ajattelin kyllä heittää ne roskikseen ja hankkia jotain muuta tilalle.
#9 • • vaavu Guest
Niin juu, mulla oli parvekkeella viime syksynä ja talvena kaksi metrin korkuista tuijaa ruukuissa. (Tuija on sellainen katajansukuinen havupuu.) En kuitenkaan tajunnut peittää niitä talvella, kun aurinko alkoi paistaa, joten ne muuttuivat aivan ruskeiksi pakkasen ja auringon vaikutuksesta. Niinpä niistä tuli niin rumia, että ne piti kärrätä roskikseen.

Olen vakaasti tuuminut joidenkin toisten havupuiden laittamista parvekkeelle tänä syksynä. Esimerkiksi joku pallon muotoon kasvava kataja, tuija tai marjakuusi voisi olla kiva. Pitää vaan huolehtia niiden talvehtimisesta vähän paremmin, ettei niillekin käy yhtä köpelösti...
Radarski

#10 • • Radarski

Sisällä varsinaisia viherkasveja on tällä hetkellä kuusi (ja lisäksi talvehtimista yrittävä rosmariini): kaksi pientä rahapuuta, kaksi puolimetristä citrosa bonsaita ja kaksi jättimäistä anopinkieltä. Rahapuut ovat oikein söpöjä ja sopivat myös sellaisille jotka eivät jaksa liikaa hoitaa kasvejaan (kuten esim. mulle). Citrosa bonsait ovat sellaisia kummallisen näköisiä viherpompulakasveja, jotka erittävät huoneilmaan etäisesti sitruunalta tuoksuvaa eteeristä öljyä. Ne toimivat siis hyvin ilmanraikastimena.

Minkä näkönen tuo Citrosa bonsai on? Yritin googlettaa jonkun:
Citrosa bonsai
Onko tommonen kovin kallis?
#11 • • vaavu Guest

Minkä näkönen tuo Citrosa bonsai on? Yritin googlettaa jonkun:
Citrosa bonsai
Onko tommonen kovin kallis?

Ei, toi kasvi on pelargonian sukulainen, sellainen vihreä tanakahko varsi josta törröttää ulos noin viisisenttisiä pyöreitä vihreitä pompuloita. Omalla tavallaan aika hassun näköinen kasvi.

Toi nimi "bonsai" ei suoranaisesti viittaa siihen että se on bonsai-puu, mutta siitä voi kyllä tehdä bonsain, jos sen kasvattaa oikein. Meillä noi citrosa bonsait on kasvanut ihan liian pitkiksi. Niitä olisi varmaan hyvä vähän leikellä, niin niistä tulisi enemmän sellaisia matalia ja pensasmaisia.

Noi kyseiset yksilöt ostettiin Ikeasta, ja ne maksoi muistaakseni 4 euroa kappaleelta, eli ei käytännössä mitään.

Niin, ja ton kasvin mainostetaan toimivan hyttyskarkotteena. OFF:lla on jopa joku laastari, jossa on noiden kasvien eteeristä öljyä hyttyskarkotteena. Mutta mä epäilen suuresti että ne toimisi suomalaisiin hyttysiin. Noi laastarit ei ainakaan toimineet yhtään.
#12 • • BenD Guest

yhdyn samaan :D
Radarski

#13 • • Edited Radarski

Toi nimi "bonsai" ei suoranaisesti viittaa siihen että se on bonsai-puu, mutta siitä voi kyllä tehdä bonsain, jos sen kasvattaa oikein. Meillä noi citrosa bonsait on kasvanut ihan liian pitkiksi. Niitä olisi varmaan hyvä vähän leikellä, niin niistä tulisi enemmän sellaisia matalia ja pensasmaisia.

Noi kyseiset yksilöt ostettiin Ikeasta, ja ne maksoi muistaakseni 4 euroa kappaleelta, eli ei käytännössä mitään.

Nonii nyt varmaan löyty oikee kuva: Klick
Täytyy käydä katsomassa jossain vaiheessa, josko tommonen
löytyis.
Ikeasta varmaan kun ostit, niin tais olla ruukussa toi jo valmiiks?
Varmaan noita siemeninäkin saa, mut pääsee helpommalla jos se on
jo valmiiks ruukussa...
#14 • • vaavu Guest

Ikeasta varmaan, kun ostit niin tais olla ruukussa toi jo valmiiks?

Jep, ne oli sellaisia parikymmensenttisiä, kun ne ikeasta ostettiin keväällä.

Itse asiassa kun tässä noista kasveista puhuttiin, kävin juuri parturoimassa noita puita ankaralla kädellä. Toivottavasti ne nyt kasvavat vähän enemmän pensasmaisina. Ylijääneet 5 latvaa laitoin veteen juurtumaan. Jos joku niistä sattuisi vahingossa jäämään eloon, voisi kokeilla istuttaa niitä takaisin noihin ruukkuihin.
#15 • • -=aave=- Guest

yhdyn samaan :D

Kuin myös. :)
#16 • • vaavu Guest
Noista tytöistä voi sitten laajentaa muihinkin kasveihin, kuten vaikka noihin syötäviin. Helposti sitä kasvaa innostus kaikennäköiseen viherpeukalointiin, kun saa kivoja tuloksia aikaan.
#17 • • tumpsi Guest

:cool: :excellent: :cool:
#18 • • Ana-- Guest
mulla on tossa yuccakasvi ja toinen itämässä lasipullossa vieressä, Sutipuun
alku ja sitten muutama hieman anonyymimpi rehu. En noita juurikaan
varsinaisesti harrasta, mutta tuossahan nuokkuvat. Mukavia ovat ja piristävät
huoneen ilmettä :)
#19 • • LindaGP Guest
Meillä on enimmäkseen kaktuksia, mutta löytyy myös kultaköynnös (jonka rangat olivat jopa 3-metrisiä ennenkuin jouduin niitä leikkaamaan lehtikadon takia), juurrutan rahapuun paria oksaa, ja sitten on semmoinen iso kookospalmun muotoinen kasvi jonka nimeä en tiedä, mutta sanon sitä pommiksi koska sen kukinnoista tulevat siemenet leviävät räjähdysmäisesti joka paikkaan jollei niitä poista. Ainiin, yks rupunen saintpaulia kököttää keittössä.
#20 • • okiru Guest
Mulla on traakipuu, pari jotain mistä ei mitään hajua ja sitten yksi kasvi mikä on kuolemassa pois. En osaa hoitaa sitä. :( Se on vissiin noita joita tarvii kastella hiukan joka toinen päivä. Nuo pari runsaslehtistä kasvia kasvaa kiitettävästi. Yksi uusi lehti 2 viikon välein. :heart: