Tää on kyllä sellanen osa-alue, jota en hallitse lainkaan. Eli saan tapettua kaikki viherkasvit mitä omistan, ja tällä hetkellä niitä ei olekaan yhtään. Joulukuusikin kävisi muovisena ihan hyvin :)
Hengenheimolainen. :heart:
Sama ongelma, mikään vihreä ja elävä ei meikäläisen käsissä voi
hyvin. Toisaalta siinä on se hyvä puoli, että kun tutut lähtee matkoille
ei kukaan uskalla uskoa kukkien kastelua kontolleni. :)
Teidän kandeis harkita kasvien siirtämistä altakasteluun. Jos ei itse ole koskaan kastellut muiden kukkia, altakastelusta on sekin etu ettei silloin tartte käyttää muita oman lomansa aikaisena kastelutyövoimana :)
Mulla on bonsai-limoviikuna, aasinkorva, nukkumatti, rönsylilja (kukkii ja rönsyää hulluna atm), traakkipuu, kultaköynnös ja kaksi joulu- tai pääsiäiskaktusta, en tiedä kumpaa, koska ne kukkivat valkoisina vyöryinä sekä joulut että pääsiäiset. Isompi tekee yleensä n. 90 nuppua, ei kuitenkaan jaksa ikinä avata niitä kaikkia. Kesäksi olen lisäksi siirtänyt ruokakaupan persiljan ja basilikan isompaan ruukkuun ja ikkunalaudalle. Ovat viihtyneet, suosittelen siemenestä kasvattamisen sijaan.
Mä tapoin nuorempana juorusta alkaen kaiken, mutta muutin sitten kesäkämppään, jonka omistaja jätti sinne parikymmentä mm. saintpauliaa. Pakko oli kuunnella hoito-ohjeet ja toimia, ja kukathan tykkäsivät musta! Nyt olen asunut vuosia yläkerroksen pohjoisikkunat -asunnossa, jossa on aika viileä peruslämpötila. Tottakai ne täällä viihtyy.
Altakastelusta vielä se, että kannattaa uudelleenistutuksessa käyttää hiekkasekoitemultaa (esim. Kekkilän Kestomulta). On kalliimpaa kuin jokakaupan mustamulta, mutta homehtuu niin paljon vaikeammin kuin ko. turvepaska. Altakastelussa homevaaraa lisäävät nimittäin ruukkujen muovisuus ja jos laittaa vahingossa kerralla liikaa vettä. Itse tankkaan täyteen oikeastaan vaan lomalle lähtiessä, muulloin kastelen kasvin janoisuuden mukaisen määrän n. 1-2 viikon välein laimealla Substral-vedellä (annosteluohje pullossa). Toimii.