Mitäs kivaa sitä sais tonnilla?

23 posts, 2 pages, 4,515 views

Avatar
#1 • • anbz Guest
Morjensta!

Nyt on semmoinen tilanne, että olisi taas tuhannen euroa käytettävissä musiikkiharrastukseen kesätöiden ansiosta. Viime kesinä rahat ovat uponneet kitarakamoihin, mutta nyt salakavalasti myös tämä konemusapuoli nostaa päätään, ehkä jonkinlaista fuusiota tulossa...

Nyt tarvis vinkkiä mitä kannattais ostaa, kun GAS iskee. Itse olen ajatellut tuon 1000e sijoittaa joko Alesisin Ioniin tahi sitten Native Instrumentsin Komplete 2:een (eli siihen pakettiin, jossa on about kaikki Nativen VSTi:t). Aikaisemmin minulla on Reason, Evolutionin midikiippari ja 3GHz P4. Noiden Nativen juttujen puolesta puoltaa niiden älytön laajuus, siinä olisi sampleria ja syntsaa kerrakseen (Reaktor itsessään on jo älyttömän laaja plugari). Toisaalta ei kiinnostaisi laittaa tuhatta euroa kahteen DVD-levyyn, kun ei se ole niin konkreettista kuin Ion... :) Sen verran vanhakantainen ilmeisesti olen.

Musatyyleinä on elektro, runpujapasso, rokkiakin tulee tehtyä (hence toi kitara, NI:n Kompletessa olisi rumpukone) ja joskus silloin tällöin kännitrance ja -suomihiphop (herra siunaa).

Kertokaa, arvoisat kollegat, mitä mä teen. Tottakai saa ehdottaa muitakin vaihtoehtoja kuin Ion/Komplete 2.
Avatar
#2 • • whuf. Guest
Ite tuhlasin tonnin joskus muinoin Clavian Nord Rack va-synaan ja Ensoniq ASR-10 sampleriin. Molemmat oli siis käytettyjä. Hetkeäkään en oo katunu :D

Mun neuvoni sulle oliskin että tutkailisit ensin mitä käytettyjen markkinoilta löytyy. Ihan mitä vaan ei kannata mennä ostaan, mut kaikenlaista hyvää on sielläkin liikkeellä. Kierrätystä :happyroll:

Se mitä hommaat on myös paljon kiinni siitä mitä sä aiot sillä tehä. Elektroon vois sopia jotkut vanhat digi- tai analogisynat. Tai sit just se Ion :)
Myös Waldorfin syntikoita uskaltaisin suositella sulle. Niissä on veikeän digitaalinen mutta kiinnostava soundi. (Näen vieläkin märkiä unia Microwave XTK:sta =)

Mut omia korviaan kannattaa uskoa enemmän kun muiden mielipiteitä :excellent:
Avatar
#3 • • anbz Guest

Mun neuvoni sulle oliskin että tutkailisit ensin mitä käytettyjen markkinoilta löytyy.

Se mitä hommaat on myös paljon kiinni siitä mitä sä aiot sillä tehä. Elektroon vois sopia jotkut vanhat digi- tai analogisynat. Tai sit just se Ion :)
Myös Waldorfin syntikoita uskaltaisin suositella sulle.



Joo, tänks. Luonnollisesti tarvii tsekkiä noita käytettyjen myyntipalstoja, eli käytännössä oon jo selaillu jonku aikaa Muusikoiden.netin, Mikseri.netin, Findance.comin ja Plattarin ostomyyntipalstoja. Ja huuto.netiä. Onkos vielä jotain? Keltaisen pörssin lisäksi?

Ion kyllä houkuttelis soundiensa puolesta, ja ulkonäön. Waldorfit on kokonaan hämärän peitossa, mutta en muista kenenkään niitä ainakaan haukkuneen - tarvinnee tarkistaa.
Avatar
#4 • • :t:c: : : Guest
Jos meinaat 'fuusioida' jne kovasti, niin audiopuolen merkitys kasvaa aika reippaasti.. Siinä tapauksessa yks kova sijoitus olis esim Logic tai Cubase sekkariks. Tziljoona kertaa miellyttävämpää tehdä juttuja ja saat ton reasonin kuitenkin siihen instrumentiks sit niin ei vanhat biisitkään yms katoa.

Lupaan että eroa on älyttömästi ja noilla kunnon sekkareilla voi myös tehdä vaikka minkälaisia jekkuvirityksia. Toimii!

Edit: Ja tietty ainakin logicissa tulee mukana hävyttömiä synia ja plugareita, jotka on jo itsessään kannattava hankinta!
Avatar
#5 • • Daniel Braun Guest
Tonnilla saa ainaskin hyvän krapulan... :D
No, oikeesti.
Kyllähän sillä saa kaikkea kivaa jos fiksusti ostaa.

Käytettyjä kannattaa tsekkailla ja miettiä rauhassa omia tarpeitaan.
Turha ostaa semmoista jota ei lopulta tarvi.

Joku kolkki/tms "klassikkovehje" pitää arvonsa, mut jos sijoitat esim just siihen Ion:iin 800e, et tuu ainakaan vähään aikaan saamaan siitä omia takasin (jos siis huomaat suht samointein että teit vikaostoksen...

Mut edelleenkin ehdotan sitä hyvää krapulaa... ;)
Avatar
#6 • • anbz Guest

Tonnilla saa ainaskin hyvän krapulan... :D

jos sijoitat esim just siihen Ion:iin 800e, et tuu ainakaan vähään aikaan saamaan siitä omia takasin (jos siis huomaat suht samointein että teit vikaostoksen...

Mut edelleenkin ehdotan sitä hyvää krapulaa... ;)



Hyvä pointti ton Ionin suhteen, toisaalta taas sitä ei hirveemmin olekkaan käytettyjen markkinoilla tällä hetkellä. Tottakai uuden syntsan (uuden minkä vaan) arvo laskee kaupasta ulos astuttaessa sen 30 %, abouttiarallaa.

Hyvään krapulaan ei tarvita todellakaan 1000 euroa - tämän selvitimme kämmpiksien kanssa viime keväänä tekemällä 30 euron kotiviiniä sellaset vajaa 30 litraa. Nam nam, ompas hyvää, juodaas vähä lisää -> seuraavana aamuna the greatest crabula of my life. :D
Avatar
#7 • • anbz Guest

Jos meinaat 'fuusioida' jne kovasti, niin audiopuolen merkitys kasvaa aika reippaasti.. Siinä tapauksessa yks kova sijoitus olis esim Logic tai Cubase sekkariks.



Joo, peijooni sentään. Unohtui mainita, että ostin just tohon tarkotukseen Cubasen pienimmän version, eli sen SE:n, kun reilulla satasella sain. On kyllä näppärä ohjelma.
Avatar
#8 • • Daniel Braun Guest

Hyvä pointti ton Ionin suhteen, toisaalta taas sitä ei hirveemmin olekkaan käytettyjen markkinoilla tällä hetkellä. Tottakai uuden syntsan (uuden minkä vaan) arvo laskee kaupasta ulos astuttaessa sen 30 %, abouttiarallaa.



Niinpä.
Hyvä jos se edes pysyy siinä "-30% laitteen arvosta" :(
Vaikka oliskin vaan viikon käytetty masiina...

Mut odotappa vaan jos se on überharvinainen, pieneen muovilaatikkoon pakattu kasikytluvulta peräisin oleva erittäin haluttu syna.
Vaikka ominaisuudet olisivatkin nykypäivän standardeihin nähden todella vähäiset, laite olis monofolinen ja "periaatteessa" vain yhteen soundiin perustuva (tai ainakin näin monet luulevat...)
Vaikka periaatteessa nykyisistä kloonikoneista saisikin about saman soundin aikaan ni toiset ovat valmiita maksamaan originaalista itsensä kipeäksi.
Olkoot vaikka huonosso kunnossa, mutta kun se vaan on se oikea kurinalaatikko...
Silloin siitä maksetaan 2-3 x alkuperäinen ovh.

Mutta ymmärtäähän tuon.
Kyllä sitä itsekkin olen valmis maksamaan joistakin jutuista suhteellisen sievoisia summia ja kinuan "hinnan tarkistusta" jos joku pyytää käytetystä vehkeestä aivan järjetöntä ylihintaa...
Näin se vaan on.

Jos itselläni olis toi 1000 e ylimääräistä, en miettisi hetkeäkään sitä mitä ostaisin ja mitä en.
Onneksi on ollut haaveita jo pitkään ja eräänlainen "tän mä ostan seuraavaksi"-lista...
Avatar
#9 • • 029 Guest

Jos meinaat 'fuusioida' jne kovasti, niin audiopuolen merkitys kasvaa aika reippaasti.. Siinä tapauksessa yks kova sijoitus olis esim Logic tai Cubase sekkariks. Tziljoona kertaa miellyttävämpää tehdä juttuja ja saat ton reasonin kuitenkin siihen instrumentiks sit niin ei vanhat biisitkään yms katoa.

Lupaan että eroa on älyttömästi ja noilla kunnon sekkareilla voi myös tehdä vaikka minkälaisia jekkuvirityksia. Toimii!

Edit: Ja tietty ainakin logicissa tulee mukana hävyttömiä synia ja plugareita, jotka on jo itsessään kannattava hankinta!



Joo todellakin samaa mieltä... Eikös melkein toi Logik ja MAC irtookin jo joillain tonnilla tms.?

Itse investoin tässä aikanaan Cubase SX 2:n. Nyt kun koneen "aivot" on kondiksessa eli siis mun tapauksessa ostettu ja alkuperänen. niin usein huomaakin miten itseltä puuttuu joku bugi tai koneen kaatumatauti mikä toisella warez versiota käyttävällä ihmisellä on... Mut tottakai sillä kaikkee muuta kivaakin saa osteltuu. :t:c: : : : :n kaa oisin kuitenkin samoilla linjoilla.
Avatar
#10 • • FoFlow Guest


Joo todellakin samaa mieltä... Eikös melkein toi Logik ja MAC irtookin jo joillain tonnilla tms.?



Logic Pro 6.x Hemussa jotain vähä yli donan. Siihen vielä sitten sopiva Mac päälle (1400 - 3500e) niin ollaan jo "vähän" yli budjetin :eek: Sit on tietty Logic Express jossa ei o läheskään kaikki herkut saatavilla, tai hårdis puolella joku käytetty G4 kone. Nekin vaan tuppaa oleen siinä tonnin hujakoilla (järkevät setupit siis).
Avatar
#11 • • R24 Guest
Mäkin komppaan kunnon sekvensserin hankintaa. Joko cubase tai Sonar, kun oot pc miehiä. Sitten kun on seku hallussa niin sitten voi hankkia NI komplete setin. Mitään tonnin hardista ei kannata alkaa hankkimaan ennenkuin softat on hallussa, varsinkin jos haluat tehdä rokkia, hoppia, yms.

Sit on tietty Logic Express jossa ei o läheskään kaikki herkut saatavilla



Expresskin on tappava oikeissa käsissä ;) Meidän studiolla oli joku ruotsalainen tuottaja miksaamassa sen tekemää Giant Robot remiksiä ja se oli tehnyt sen kokonaan Logic Expressillä ja kontaktilla, huh huh miten pro soundia.
Avatar
#12 • • 1005 Guest

Jos meinaat 'fuusioida' jne kovasti, niin audiopuolen merkitys kasvaa aika reippaasti.. Siinä tapauksessa yks kova sijoitus olis esim Logic tai Cubase sekkariks.



Joo, peijooni sentään. Unohtui mainita, että ostin just tohon tarkotukseen Cubasen pienimmän version, eli sen SE:n, kun reilulla satasella sain. On kyllä näppärä ohjelma.


kyllä itse suosittelen SL:ää, SE on TOSI limited versio.
Avatar
#13 • • pakana Guest
2 kpl aktiivimonitoreja.

EDIT:

Tolla rahalla saa varsin kelvolliset laatikot, joiden jälleenmyyntiarvo säilyy ja kestää isiltä pojalle. Jos sul on jo monitorit, tai päätät ostaa halvat monitorit, mä ottaisin mieluiten rumpukoneeks käytetyn Rolandin SPD-8 tai SPD-20sen, joilla tahtien rummuttelu sisään on 200% rytmikkäämpää kuin vaikka midikiipparilla NI:n Batteryyn. Rahaa jäis vielä kouralliseen sample-cdeitä, ja tuikitärkeisiin mikkiin ja etuseen. Hyvä ASIO-äänikortti riittävällä I/O-valikoimalla vois olla kans viksun valinta.

Suositan vakavasti et softasynapuolen ja yleensäkin synteesiin tutustumisen alottais ilmaissoftalla, opettelu ei maksa mitään ja välttyy tilanteelta et sul ois gigatolkulla kallista softaa josta ei saa irti puoliakaan sen potentiaalista... tulee mieleen AbSynth ja FM7 :) Toisaalta taas valikoidulla freewarella oppii taidot ja saa ennakkoluuloista poiketen hyvää soundia.
Avatar
#14 • • 029 Guest

Jos meinaat 'fuusioida' jne kovasti, niin audiopuolen merkitys kasvaa aika reippaasti.. Siinä tapauksessa yks kova sijoitus olis esim Logic tai Cubase sekkariks.



Joo, peijooni sentään. Unohtui mainita, että ostin just tohon tarkotukseen Cubasen pienimmän version, eli sen SE:n, kun reilulla satasella sain. On kyllä näppärä ohjelma.


kyllä itse suosittelen SL:ää, SE on TOSI limited versio.



mä suosittelen tsekkaan mahkut myös tohon SX:n EDU versioon. Oon kuullu et tyypit jotka lukee esim. matematiikkaa yliopistolla on onnistuneesti hommannu Cubasen opiskelijaversion. :):) Eli jos ylipäänsä opiskelee jossakin niin on enemmän kun hyvät chancet saada täysin toimivan SX ihan parilla sadalla eurolla..
Avatar
#15 • • :t:c: : : Guest
Tai sit vaan käytettynä se Logic 5 jostain ja uppaa sen 5.5:een.

(oli vaan pakko ku rupes tuleen vähän liikaa noita cubasekommentteja;D)
Avatar
#16 • • Daniel Braun Guest
BTW: eiks noi EDU versiot vaadi suht tiheeseen jonkinmoista "rekistöröinti"/vahvistusta opiskelusta...?
Loppupeleissä opiskelijan/edes hiukan sitä harrastavan kannattaa käyttää kaikki edut hyväkseen.
On noi softat kuitenkii sen verran kalliita että tuskin monenkaan päätoimesen opiskelijan kassa antaa myöden just tommosen summan verran.
Paitsi kesän jälkeen...


Mut edelleenkin se tonni uppoaa hyvään krapulaan :D
Tai yhteen/pariin kivaan rautasynaan, efuihin tms roippeeseen.
Avatar
#17 • • gerry Guest

Tai sit vaan käytettynä se Logic 5 jostain ja uppaa sen 5.5:een.

(oli vaan pakko ku rupes tuleen vähän liikaa noita cubasekommentteja;D)



Niitä on vaan todella vähän liikkeellää.... Kukapa haluais lupa logicin lisenssista?
Avatar
#18 • • bulk Guest

2 kpl aktiivimonitoreja.

EDIT:

Tolla rahalla saa varsin kelvolliset laatikot, joiden jälleenmyyntiarvo säilyy ja kestää isiltä pojalle. Jos sul on jo monitorit, tai päätät ostaa halvat monitorit, mä ottaisin mieluiten rumpukoneeks käytetyn Rolandin SPD-8 tai SPD-20sen, joilla tahtien rummuttelu sisään on 200% rytmikkäämpää kuin vaikka midikiipparilla NI:n Batteryyn. Rahaa jäis vielä kouralliseen sample-cdeitä, ja tuikitärkeisiin mikkiin ja etuseen. Hyvä ASIO-äänikortti riittävällä I/O-valikoimalla vois olla kans viksun valinta.

Suositan vakavasti et softasynapuolen ja yleensäkin synteesiin tutustumisen alottais ilmaissoftalla, opettelu ei maksa mitään ja välttyy tilanteelta et sul ois gigatolkulla kallista softaa josta ei saa irti puoliakaan sen potentiaalista... tulee mieleen AbSynth ja FM7 :) Toisaalta taas valikoidulla freewarella oppii taidot ja saa ennakkoluuloista poiketen hyvää soundia.



Mä voisin allekirjoittaa tän.

Tonnilla saa Genelecit ja hyvät kuulokkeet. Sen jälkeen voi olla varma, että tulee tasapainoista jälkeä. Muun voi sitten aina ideoida tavalla tai toisella, mutta ilman kunnollista monitorointia ei tule mistään oikeen mitään.
Avatar
#19 • • whuf. Guest


Mä voisin allekirjoittaa tän.

Tonnilla saa Genelecit ja hyvät kuulokkeet. Sen jälkeen voi olla varma, että tulee tasapainoista jälkeä. Muun voi sitten aina ideoida tavalla tai toisella, mutta ilman kunnollista monitorointia ei tule mistään oikeen mitään.



Voisin olla tosta vähän eri mieltä. Mut ei mua kukaan kuitenkaan kuuntele.
Avatar
#20 • • OSC8 Guest


Mä voisin allekirjoittaa tän.

Tonnilla saa Genelecit ja hyvät kuulokkeet. Sen jälkeen voi olla varma, että tulee tasapainoista jälkeä. Muun voi sitten aina ideoida tavalla tai toisella, mutta ilman kunnollista monitorointia ei tule mistään oikeen mitään.



Voisin olla tosta vähän eri mieltä. Mut ei mua kukaan kuitenkaan kuuntele.




Kyllä mä meinasinkin pudota tuoliltani kun näin millaisilla linnunpöntöillä sä miksaat - varsinkin kun tietää että jälki on kuitenkin sitä tasoa joka kelpaa anjunabeatsille asti.. Ei voi kyl käsittää :eek: :)



Ainahan miksauksessa vaikuttaa suht paljon tottumus tilaan/kajareihin, itselläni kun oli tämä skenaario että makuuhuone budjettiluokan skobeilla vaihtui akustoituun studiotilaan high-end monitoreilla (subbari & all 'dat sheit) niin silti miksauksen jälki romahti alkuunsa ihan täysin jonnekkin totaaliselle amatööritasolle.. Muutos tilassa (ja varsinkin sen subbarin mukana tuomassa lisäbassossa) oli yksinkertaisesti liian raju näin vanhalle koiralle :)

Uskoisin että nyt oon kuitenkin jo oppimassa ns. "talon tavoille", mut mun pointti on että tilan/skoben soundin tunteminen vaikuttaa aivan helllvetisti siihen lopputulokseen - imo jopa enemmän kuin kaiuttimen näennäinen "laatu". Kyllä mä silti investoisin niihin kunnon monitoreihin ensin, koska ne on kuitenkin se tärkein työkalu soundia väsätessä. Jos ei muuten niin ihan vaan siks että elämä olis helpompaa, kun fakta on se että hyvillä kaiuttimilla kuulee koko taajuusalueen mahdollisimman tasapainoisesti ja ilman pahoja vääristymiä.