En tiedä edes mistä aloittaa, mutta kampaajalla käynti on minulle aina tuskaa. Ja teen sitä noin puolentoista kuukauden välein. Käyn usein kampaamokouluissa, koska niissä on puolet (!) halvempaa kuin oikeissa kampaamoissa.
Mä kävin myöskin aikoinani noissa kampaamokouluissa, ja tulos oli poikkeuksetta aina epämieluinen. Pahimman kerran jälkeen tulos oli niin hirveä, että jouduin käyttämään huivia päässä pari viikkoa. Arvaa olinko raivoissani... Käskin moneen kertaan jättämään pituutta niskaan ja leikkaamaan muualta vähän lyhyemmäksi. Tämä pässi kampaaja aloitti tuhertamisen niskasta, ja onnistui jotenkin leikkaamaan sen täysin lyhyeksi. Kun näin miten lyhyt niskasta tuli ja annoin siitä vähän palautetta (asiallista sellaista), kampaaja ilmeisesti säikähti sen verran, että ei uskaltanut enää leikata päältä käytännössä mitään. Niinpä lopputuloksena oli niskasta lyhyt ja muualta pitkä, eli täysin päinvastainen siihen mitä pyysin. Seuraavakin kampaaja vähän ihmetteli, että onpas kummallisesti leikattu tukka...
Mun hiusongelmani ratkesivat sillä, että kokeilin samaa kampaaja kuin millä Ville käy. Ensimmäistä kertaa kohtasin kampaajan, jolla oikeasti oli tyylitajua ja silmää asiakkaalle. Heti ensimmäiseksi hän osasi selata Toni&Guyn kuvastoista juuri sellaiset mallit, joista itsekin pidin. Myöhemmin olen käytännössä antanut kampaajalle vapaat kädet, ehkä lähinnä rajaten "vähän lyhyempää kuin viimeksi" tai jotain muuta yhtä geneeristä. On todella vapauttavaa, kun voi luovuttaa vastuun kokonaan pois omista käsistä.
Lisäksi ko. kampaaja on muutenkin todella kiva ja ystävällinen, antaa alennusta leikkauksesta, on erittäin nopea ja tekee kuitenkin samalla huolellista jälkeä.
Okei, jos vertaa noihin kampaamokoulujen hintoihin, on ero tietysti aikamoinen. Normaalihinnastolla tuolla kampaamossa käyminen maksaa noin tuplasti enemmän siihen nähden, mitä maksaisi kampaamokoulussa. Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että on parempi maksaa enemmän ja saada hyvä tukka, kuin säästää muutama euro ja olla raivoissaan kaksi viikkoa kampaamokäynnin jälkeen.