väkivalta ja väliinmeno

40 posts, 2 pages, 6,115 views

#1 • • Edited m_a Guest
Oli tammerfestit ja ihmiset tuhannen päissään joka paikassa, ja lääkitys oli yhtä hyvä kuin muillakin et sinne hukuttiin ja päädyttiin "paikalliseen" (cafeEuropa :panic: ). Sit tankattiin lisää!

Vessajonossa alkoi kuitenkin tapahtua, joku kaveri yritti saada jonon etummaisen huomiota ja päätti tökkästä kevyesti. Se tyyppi ei sitä tajunnut ja luuli takanaseisoneen mustaihoisen olevan syypää ja tökkäs "takas" samantien.. "Vitun neekeri"ä se tökkijäkin siinä huuteli, ja soppa oli valmis!

Mä en siinä vaiheessa ajatellut mitään muutakuin et hei tos tulee turpaan nyt ihan turhaan. Kaikki muutkin oli hiljentyny siinä mun vieressä ihailemaan aitiopaikalta tätä näytöstä. Yritin mennä väliin ja sanoin: "nyt järki päähän". Mut mitäs käy kun tämmönen pujottelukeppi käy jotain kaappia komentaa Oon kesävartija, ja jos poliisi asiaks mun lyönnit menee, niin kortisto odottaa! Enkä muutenkaan ole agressiivista tyyppiä, joten se oli sit aika ykspuolista turpaanottoa. Onneks se ei jaksanu heitellä kauaa (5-10sek) mua kuin tiskirättiä, mut kyl frendien ilmeet oli "ikimuistettavat" kun kömmin ylös polttaa tupakkaa.

Äijät ympärillä sano ensimmäiseks: "Miks sun tonne piti mennä, tosta näki heti et turpajuhlat on tulossa ja viel isoi kavereita, ei mitää tzäänssii". Ja siihen mä et "Entäs sit?". Muuta ei tapauksesta siinä baarissa enää juteltu, mut matkalla jatkomestoille tuli seurueen tytöt juttelee: "Miks sun piti yrittää puuttuu toisten asioihin, ei se sulle ees kuulunu". Enpä vieläkään osannu muutakuin änkyttää et musta on parempi mennä auttaan toista.. mut siihen tytöt: "ethän sä voi tietää et oliks ne jo tapellu aikasemmin?".
Siin vaiheessa mä olin jo niin vittuuntunut et frendi sai selittää mun puolesta: "no kun Mika on vartija,niin kai se halus mennä sentakii, mut olishan siitä työvaatteet päällä tilanne edistyny erilailla (ym sheebaa)"
Eiks se ollu joku 3vko sitten kun joku 17v dude potkittiin hengiltä, vaik ympärillä oli kymmeniä nuoria. ajattelin eka et, okei ne oli jotain avuttomia teinejä .. mut siis omat frenditkin, yksinkö mun väliin pitää yrittää tulevaisuudessakin!?! Se mustelma/ kuhmu on pientä verrattuna siihen että joku kusipää saa olla miten huvittaa.. tai no näin mä asian ainakin nään

Miten on, kuin apinoita täällä ollaan? Vai luterilaista pidättyväisyyttä vai mitämitä?
Jos näät tappelun kaupungilla, niin 1) yrität rauhoittaa tilanteen vai 2) kiristätkö tahtia?
#2 • • JussiS Guest
Mä kyllä yleensä yritän saada tappelun loppuun, vaikka sitten menemällä väliin. Ihmettelen etten vielä oo saanu turpaani.
#3 • • trusti Guest
Riippuu tilanteesta... Jos on kyseessä semmonen tasaväkinen nahinointi niin enpä menis väliin. Mutta jos esim. joku tyyppi potkis jo maassa makaavaa lähes avutonta tai jopa jo tajutonta jamppaa päähän niin kyllä mun itsesuojeluvaisto sanois itsensä irti ja "lähimmäisen rakkaus" astuis kehiin kuvioihin.. Näin ainakin uskon. Onneksi tämmöistä tilannetta ei ole tullut vastaan. Tosin itseluottamusta estää törkeä väkivalta lisää jonkinmoinen kamppailulajitausta...

edit: yleensähän noi tappelijat on noita testosteroneita uhkuvia lätkäjätkiä + amiksia jotka ansaitseekin saada turpiinsa toisiltaan.. :)
#4 • • Bio Guest
Jos on tuntemattomia tappellees, niin jatkan matkaa..
Jos on joku tuttu/kaveri niin meen auttaa

Tosin riippuu myös kaverista.. Mulla on kavereita jotka on kattonu vierest kun yläasteella sain selkääni kahdelta vanhemmalta tyypiltä, nää kaverit ei ihan helposti mun apua sais jos tulis tappelu
#5 • • Ana-- Guest
Aika tilanneriippuvaista, mutta pääsääntöisesti pyrin menemään väliin,
mikäli pystyn niin tekemään vaarantamatta vakavasti omaa terveyttäni.
Kerran en mennyt väliin, kun toinen sai pesäpallomailasta, koska siitä
ois tullut mullekin osuma päähän, sen sijaan soitin ambulanssin heti pai-
kalle ja menin auttamaan vahingoittunutta. Kyseessä oli tilanne, missä
kaksi natsia jahtasi tummaihoista miestä, saivat kiinni, löivät pesarilla
selkään, hyppäsivät autoon ja kaahasivat pakoon.

Työtehtävissä mun edellytettäänkin menemään väliin, sillä kuten Mikakin,
toimin vartijana. Tosin sillä erotuksella, että mä teen sitä täyspäiväisesti :)

Pääasiassa oli tilanne mikä tahansa, siihen väliin kannattaa mennä, sillä
se kusipääkin, joka "ansaitsee saada turpaansa" saatta turpaan saades-
saan loukata itsensä niin pahasti, ettei selviä ilman rullatuolia tai
sairaalaan asti hengissä. Miehinen turpaansaanti- ja antokulttuuri ei
pääasiassa käsitä ollenkaan, miten vakavia vammoja esim. naamaan
löymisestä pääasiassa seuraa. Pelkästään hammastyöt saattavat tulla
maksamaan kymmeniä tuhansia euroja ja aiheuttaa lopun ikää jatkuvaa
haittaa. Tässä mielessä media tietenkin antaa hyvää kuvaa, kun kakarat
ihan oikeasti luulee, että naamaan voi toista ihmistä potkaista ottamatta
riskiä siitä, että se kuolee siihen. Hei, ei Neokaan kuollu hei.
#6 • • Ana-- Guest

edit: yleensähän noi tappelijat on noita testosteroneita uhkuvia lätkäjätkiä + amiksia jotka ansaitseekin saada turpiinsa toisiltaan.. :)

Nii, ihan samalla tavalla turpaansa saaneet naiset on nalkuttavia huoria,
jotka ansaitsee mustan silmänsä.

Näinkö?

Mä en ole testosteronia puhkuva lätkäjätkä, ja silti mun kimppuuni on käy-
ty, niinkin suuresta syystä kuin että "Vitun homo et kutsunu muo jatkoille
vittu nyt saat turpaan saatana". noin 15-20 tuttua ja kaveria ympärillä,
ja tasan yksi auttoi. Siitä kiitos sille, ois voinu käydä huonommin jos oisin
ollut tilanteessa yksin. Onneks se selvis vaan kipeällä nenällä :right:
#7 • • trusti Guest

Näinkö?

Paino sanalla yleensä. Ja huomaa Mr. Smiley :)

Mä ainakin olen välttynyt useilta turpajuhlilta vain sillä että olen poistunut paikalta.

Tässä pitää nyt erotella _tappelu_ ja jonkun idiootin päällekarkaus enemmän tai vähemmän viattoman jampan päälle IMO...

Ymmärrät kai mitä ajan takaa?
#8 • • Ana-- Guest

Näinkö?

Paino sanalla yleensä. Ja huomaa Mr. Smiley :)

Mä ainakin olen välttynyt useilta turpajuhlilta vain sillä että olen poistunut paikalta.

Tässä pitää nyt erotella _tappelu_ ja jonkun idiootin päällekarkaus enemmän tai vähemmän viattoman jampan päälle IMO...

Ymmärrät kai mitä ajan takaa?

Tottakai, mutta monasti sitä joutuu tappeluun, koska paikalta pakeneminen
ei yksinkertaisesti onnistu. Mutjoo, jos ei mene väliin, voi käydä niinkuin
sille seitsentoistakesäselle. Mä en ainakaan haluais elää loppuelämääni
tietäen, että väliinmeno ois voinu pelastaa ihmishengen, ja mä en tehny
mitään.
#9 • • Kaum Guest
Neljä kaveria söivät kebabia ulkosalla istuen viime lauantaina 4 aikaan aamuyöllä. 6-7 tyyppiä, jotain 16-vuotiaita, tuli paikalle ja yksi niistä heitti kaverin kebabin mäkeen. Sanomatta mitään kaveri nousi ylös, jolloin tuli tykki suoraan naamaan. Nenästä verta ja etuhampaat poikki. Kaksi muuta teiniä otti toista kaveria riveleistä ja heitti pää edellä katuun, kovassa kännissä kun tämä oli melkein puolustuskyvytön. Paikalle saapui kaksi vartijaa, jolloin nämä teinit lähtivät käpälämäkeen.
Mitä ovat tällaiset tappelunhakureissut, joita tekevät 16-vuotiaat itsestään epävarmat teinit??? :panic: Ei voi käsittää!!!

Niin, ja kysymykseen. En koskaan mene väliin tappeluihin. Kerran puukosta saaneena alkaa adrenaliinitasoni nousta huimaa vauhtia aina kun jotain pientäkin tapahtuu. Jalat alle ja menoksi. Poliisin voin soittaa paikalle turvallisen välimatkan päästä.
#10 • • Ana-- Guest
Paskimpia on ne tilanteet, missä mukana on esim. nainen. Siinä ei voi läh-
teä karkuun, jos nainen ei pysy perässä. Sitäpaitsi naisilta puuttuu usein se
miehille selkärankaan rakennettu tilannetaju, että toinen aukoo päätään
vaan riidanhaastomielessä. Käsi ylös kaikki ne jätkät jotka on tajunnu olla
jo hiljaa ja kävellä pois, kun lauman naishenkilö antautuu syvälliseen dialo-
giin selkeästi tappelua hakevan idiootin kanssa?

Väittäisin että ero on kulttuurissa. Mies elää jatkuvasti turpaan saamisen
pelossa ja katselee ympärilleen ihan eri tavalla kuin nainen, jolle väkivallan
käsite on abstraktimpi. Suomesta löytyy varmasti huomattavasti enemmän
naisia, jotka eivät ole kokeneet summittaista katuväkivaltaa kuin vastaavia
miehiä.

Naisille väkivalta on ennemminkin sitä, mitä pelätään parisuhteissa ja yksin
puiston läpi kulkiessa. Naiset pelkäävät muutenkin suhteessa paljon epäto-
dennäköisempää väkivaltaa (raiskaukset, etc) kuin miehet, jotka osaavat
suvereenisti kiertää sen aggressiivisen näköisen lätkäjätkän ajattelematta
asiaa sen enempää. Ero on ehkä myös siinä, että naisen kanssa
satunnaiseen katuriitaan joutunut mies inttää naiselle vartin, jonka jälkeen
naisen seurassa ollut mies sanoo sanan, ja saa heti nyrkistä naamaansa.
Kulttuurin tabu joka tekee naisista vähemmän alttiita summittaiselle
katuväkivallalle heikentää vääjämättä naisten kykyä lukea näitä tilanteita.

Eli pieni pyyntö sinulle, seurueeni humalainen nainen. Ensi kerran kun se
Tero tulee ja sanoo sinua huoraksi ja katsoo MINUA haastavasti silmiin, ole
hiljaa ja kävele kanssani pois. Pliis. Se kommentti ei ole suunnattu sinulle.
#11 • • rewind Guest
Ana tuossa edellä heitti aika tyhjentävästi sen, mitä itsekin ajattelin aiheesta. Itse vältän tappeluita viimeiseen asti, ei tällä pituus-painosuhteella ole paljoa sanomista.
#12 • • Edited Hempp@ Guest
Juhannuksena olin kaveriporukalla kaupungin todennäköisesti ainoassa räkälässä joka sattui olemaan auki.

Hirveästi känniläisiä laulamassa, anteeksi, raiskaamassa Elvis Presleyn "Love Me Tenderia" huonolla englannilla.

Kaksi kertaa tuli pientä nujakkaa joidenkin keski-ikäisten kaljamahojen kanssa, pari kertaa kuului uhkailuja tyyliin "Haluutsie, kloppi turpaas?"

Onneksi mieltä hieman kevensi se, kun itsellä sattuu olemaan noita taekwondokursseja takana (vihreä vyö) ja kaverilla sama juttu.
Lisäksi kolmannella kaverilla pamahti kesän alussa taekwondosta musta vyö.
Tosin tarpeeksi kun ottaa niin ei noista ole mitään apua, kun kännissä muista enää mitään yhtään mistään.

Ja jos ne äijät olisivat todella innostuneet, niin ainakin minä olisin turpaani ottanut.

Mutta normaalisti juoksisin karkuun hippulat vinkuen, enkä menisi mihinkään tappeluun väliin, ei tiedä vaikka molemmat käy raiveliin kiinni.

Lisäksi tilanne, jossa esimerkiksi viettäisin iltaa kaupungilla tyttökaverin kanssa ja siinä kahdestaan kävellessä joku tulisi haastamaan riitaa, olisi aika kinkkinen.
Eihän se likka ihan perässä pysyisi jos karkuun ampaisisin, joten kai sitä pitäisi jäädä paikalleen vähäksi aikaa ja ohjata seuralainen johonkin kauemmaksi ja itse poistua paikalta samaan suuntaan sitten kun tilanne hieman rauhoittuisi...
#13 • • Hempp@ Guest
Sössin editin ja quoten kanssa...
#14 • • Saskia Guest

Agreed. Mä en tajua, miksi tollaisessa tilanteessa miehen pitäisi jotenkin alkaa puolustaa naisen "kunniaa"...
#15 • • Ana-- Guest

Agreed. Mä en tajua, miksi tollaisessa tilanteessa miehen pitäisi jotenkin alkaa puolustaa naisen "kunniaa"...

...koska monet naiset pitää munattomana luuserina sellaista miestä, joka
pakenee 'taistelua'. Toiset naiset pitää sitä seksikkäänä, kun voimakas mies
fyysisesti puolustaa naarastaan ja osoittaa pätevyytensä perheen suojelijana.
#16 • • Dani Cior Guest
Virossa oli taas ihku meno sundancessa. Itselläni oli tosi hauskaa ja kivaa, eikä mitään pöllitty ja kaikki meni aika pitkälti putkeen, mut kun oltiin Golanin kaa safkaamassa siellä festarialueella nähtiin ihan tolkuttoman väkivaltainen insidentti. Ensin joku 6-7 tyyppiä seisoskeli siellä ja jotain nahistelua oli nähtävissä, yks pinkee nuori mimmi heilui siinä välissä, sit näin vaan ku toinen jätkä antoi hedarin, sen jälkeen tuli pari iskua, sit tyyppi oli maassa niin stumppaus päähän ja kun se yritti nousta niin potkua päähän. Yks tyyppi yritti mennä väliin niin sekin hakattiin ainakin 2-3 tyypin voimin ja se jäi makamaan jonkun myyntikojeen viereen aitaa vasten samalla tavalla tyrmättynä ja lähes tajuttomana. Molemmat heräsi aika nopeasti, ilmeisesti oli kokemusta turpaansaannista. Eniten hämmensi joidenkin virolaisten myyjien asenne, väkivaltaan osallistujat oli ilmeisesti venäläisiä. Sanoin et näin koko tapahtuman ihan vierestä ja voisin ilmoittaa poliisille mitä näin ja olla vaik silminnäkijä niin koko tapahtuman nähnyt myyjä oli täysin hällä väliä asenteella liikkeessä: "Tollaista se on, ei noille voi mitään, ei tolla ole väliä, turvamies vei toisen hakatun." En nähnyt saiko se yhtään hakkaajaa kiinni, jotenkin jäi paska maku viro-meiningistä ton jälkeen. Muuten oli kyl megahauskaa, ja onneks toi oli lähes ainoa nihkeä kokemus koko viikonlopusta, joka meni muuten aivan putkeen.
#17 • • Karo Guest

Sitäpaitsi naisilta puuttuu usein se miehille selkärankaan rakennettu tilannetaju, että toinen aukoo päätään vaan riidanhaastomielessä.

Juu myönnän tämän. Tai siis että välillä tulee lauottua kännissä kaikenlaista humalaisille miehille poikaystävän odottaessa vieressä kauhusta kankeana että koska ne hyökkää. Ei ne kyllä uskalla tämmöisen pienen tytön kimppuun käydä vaikka vituttaiskin. Tosin jotku tietynlaiset nistit ja alkkikset ei moisia mieti. Mutta kerran olen vaan turpaan saanut, ja senkin kerran naiselta.

Haluaisin kyllä olla isompi ja vahvempi että pystyisin menemään väliin tappeluihin. No, ainakin käyn aina tarkastamassa että hengittääkö joku, jos näen maassa tai kadulla makaavia ihmisiä (niitä näkee täällä Kalliossa paljon). En kävele ohi ja jätä kuolemaan.

Hirvittävä toi Kaumin kertomus. Just tollasia raggarinuoria on kyl itekin tullut nähtyä teinivuosina. Surullisia tapauksia. Tulevaisuus näyttää aika heikolta, jos elämän sisältö ja viikonloppujen viihde on syyttömien hakkaaminen. Siinä on varmaan monta syytä, huono perhetausta, koulu mennyt penkinalle, ei ole hyviä ystäviä vaan pelkkiä "jengiläisiä", elämällä ei tunnu olevan suuntaa eikä merkitystä niin turvaudutaan väkivaltaan, empatiakyky ja kaikenlainen ymmärtämys maailmasta puuttuu. Varmaan osasyynä on myös jonkinlainen ryhmäpaine, että pitää näyttää olevansa kova jätkä. Tuskin niillä kovin läheisiä herkkiä ystävyyssuhteita on, että voivat kertoa kun tuntuu pahalta. Se paha olo pitää sit purkaa hakkaamalla muita. *kyökkipsykologisoint*
#18 • • m_a Guest
näin kasvottomassakin keskustelussa voi saada aikaseks turpajuhlat,viimesinpänä tapaus "Digital Beat". Tarkoitan että lauseetkin voi olla sisällöltään agressiivisia/ vahingoittavia.. tarkotus pyhittää keinot?

musta on tuntunut digital beattiä mätettäessä,että väliin pitäisi mennä..Mut tää elitistien esiinmarssi on aiheuttanut mussa vain huvittuneisuutta. :laugh:

joillekin ois tehny ihan hyvää harjotuttaa sietokykyäkin

ihan vaan laajentaakseni keskustelualuetta... :roll:
#19 • • gorgon Guest
Riippuu tilanteesta, aika varmasti en mene ellei ole jostain tärkeästä ihmisestä kyse. Broidi meni toissaviikonloppuna kahden ihmisen tappelun väliin. Tulos: Tappelijat päättivät yhteistuumin hakata velipojan. Hammas katkes plus tavanomaista turvotusta ja nahistelijoille ei naarmuakaan.
#20 • • GateWay Guest

Haluaisin kyllä olla isompi ja vahvempi että pystyisin menemään väliin tappeluihin. No, ainakin käyn aina tarkastamassa että hengittääkö joku, jos näen maassa tai kadulla makaavia ihmisiä (niitä näkee täällä Kalliossa paljon). En kävele ohi ja jätä kuolemaan.

Valitettavasti on sanottava että älä ihmeessä mene "tsekkaamaan" kaikkia maassamakaavia tyyppejä, varsinkin jos maassamakaavan kaveri sut pysäyttää esim. tiellä. Ihan klassinen raiskaustilanne, näitä sattuu koko ajan enemmän valitettavasti...

Sitäpaitsi naisilta puuttuu usein se miehille selkärankaan rakennettu tilannetaju, että toinen aukoo päätään vaan riidanhaastomielessä.

...koska monet naiset pitää munattomana luuserina sellaista miestä, joka
pakenee 'taistelua'. Toiset naiset pitää sitä seksikkäänä, kun voimakas mies
fyysisesti puolustaa naarastaan ja osoittaa pätevyytensä perheen suojelijana.

Niin totta... hohhoijaa.