Bile HQ: suunnittelu / keskustelu

69 posts, 4 pages, 10,112 views

Avatar
#21 • • Samus Aran Guest


Mutta sitten se kysymys kuuluukin, että mitkä päivät kuukaudesta kuuluvat kenellekin.. ja kuinka monen eri genren bileitä on tunkemassa samoille apajille. Kuka kokee hiekkalaatikon turhan ahtaaksi tällaisessa tapauksessa ja keille kuuluu ns. prime time?



Aivan..

Primetime-päiviä on siis 8 / kk. Nähdäkseni stadista löytyy riittävästi päteviä ryhmiä sen jakamiseen (tässä on siis väistämättä otettava huomioon massatkin). Primetimet kannattaa todennäköisesti jakaa isoille ja suosituille, mutta kuitenkin niin, että eniten samaa porukkaa keräävät tapahtumat eivät ole peräkkäisinä päivinä eikä edes vkonloppuina. Tilan olisi tosiaan syytä olla mahdollisimman kätevästi muokattavissa ja toinen pienempi huone olisi melkeinpä ehdoton, jotta musiikillinen rikkaus säilyy.

Ja riittääkö sitten kuitenkaan joka pippaloihin jengiä. Jos yksi alkaa toistuvasti failaamaan, kenen oikeutta on loppujenlopuksi heivata sellainen marginaaliryhmä ulos piiristä? Ja kuinka kauan muutenkin tuloksia joutuu odottelemaan kun pistää uutta lafkaa pystyyn. Ja riittääkö arki-illoille tarpeeksi väkeä ylipäätään aina.



Niinpä, vaikea ennustaa porukan liikkeitä, mutta itse oon kyllä varovaisen optimistinen, kunhan suunnittelu hoidetaan huolella alusta loppuun. Arki-iltoina mestaa ei nähdäkseni kannata pitää auki muutoin kuin keskiviikkona ja silloinkin vain pienempää puolta. Jotain yhteisiä pelisääntöjä pitäis selkeästi määritellä, jotta noihin muihin kysymyksiin saisi järkeviä toimintamalleja.

Toinen on, jos jakaa viikonloppuja tasaseen, niin että tapahtumien intervalli on pari kuukautta, onko se liian harvoin joillekin? Tai kuukausittainen liian usein?



En usko tämän olevan ongelma. Kerran kuussa tuskin on liian usein ja sit taas toisaalta jos joskus tulee ylimääräinen kuukauden tauko, niin sekään tuskin haittaa liikaa? Selkeä menetelmä tuohonkin on luonnollisesti mietittävä ja säännöllisyys on valttia.

Taas yksi kysymys ilmoille, mikä olisikaan paikan optimaalinen kokoluokka?
Avatar
#22 • • Quu Guest
BTW, jos joku voitti tänään lotossa, niin pikkulinnut kertoo, että Premi olis myynnissä. Ylikalliiseen hintaan tosin. :(
Avatar
#23 • • Ezzy Guest

BTW, jos joku voitti tänään lotossa, niin pikkulinnut kertoo, että Premi olis myynnissä. Ylikalliiseen hintaan tosin. :(



Tais olla menossa jo jollekin, tosin mitään ei kuulemma ole allekirjoitettu. Jollekin tapiolassakin vaikuttavalle suuruudelle ilmeisesti.
Avatar
#24 • • Individual Guest
Elättäisikö pelkkä klubijengi noin suuria rahallisia investointeja vaativan ravintolan?
Vai joutuisiko ravintola tekemään myönnytyksiä aina silloin tällöin myös ns. "turistijengin" suuntaan esim. musiikillisesti.
Avatar
#25 • • mekaanikko Guest

Elättäisikö pelkkä klubijengi noin suuria rahallisia investointeja vaativan ravintolan?
Vai joutuisiko ravintola tekemään myönnytyksiä aina silloin tällöin myös ns. "turistijengin" suuntaan esim. musiikillisesti.



Helsingissä on ollut jo useampikin monta vuotta aikanaan toiminut täysin klubikulttuurille omistautunut ravintola, välillä useampia samaan aikaan, jopa samoilla omistajilla (Kerma + Soda). Klubi- ja DJ-kulttuurista tulee jatkuvasti yhä mainstreamimpaa ja harrastajamäärä lisääntyy koko ajan eli potentiaalinen asiakaskunta on kasvussa. Vastaus kuuluu siis, että nähdäkseni ehdottomasti on kannattavaa perustaa ravintola tarkoitukseen.

OK, jos alkuinvestointi on 200 000 euron sijaan miljoona+, alkaa tulla jo markkinapotentiaalin raja vastaan kannattavuuden hakemisessa (paikan potentiaalinen ikä tuskin on kauheasti yli viittä vuotta joten investointeja ei voi tehdä yhtä pitkillä kuoletusajoilla kuin vaikka Kaivohuoneella). Nähdäkseni kuitenkin Helsinkiin ei tarvita - eikä myöskään mahdu - mitään maailmanluokan megaklubia vaan esimerkiksi Nosturin tapainen melko pelkistetty ja erilaiseen käyttöön hyvin mukautuva tila joka nyt vain on dedikoitu eri klubikulttuurijutuille.

Mitään 100% yhdelle genrelle omistettua mestaa tuskin Helsingissä pystyy pyörittämään, eli koko konemusiikin kirjo hiphopista hooseehen tulisi olla ainakin lähtökohtaisesti tervetullut taloon, tietysti eri asia on sitten että ovatko tarjottavat klubikonseptit toimivia.
Avatar
#26 • • LyoN Guest
Alkuun sen verran, että olen juuri valmistuva Restonomi Haaga Instituutista ja olen työskennellyt mm. Ravintola Kermassa baarin puolella.

da_chef: Ja kun tiedetään kuinka nihkeä Tuotevalvontakeskus nykyään on, ei A-lupaa ainakaan heru kovin äkkiä ja jatkoaikaluvista voi todennäköisesti vain unelmoida, eli paikka olisi auki 02:00 saakka.



Ei pidä paikkaansa. Tuotevalvontakeskus edellyttää neljään asti auki olevilta ravintoloilta oikeaa sijaintia, "laadukasta" ohjelmaa ja muistaakseni riittävää järjestyksen valvontaa. Lisäksi on muita pikkunippelijuttuja, mutta noi pääsääntöisesti. Eli jos ravintola sijaitsee Helsingin keskustassa ja siellä on sitä "laadukasta" ohjelmaa (ts. DJ pyörittämässä levyjä, minkä tuotevalvontakeskus tulkitsee "laadukkaaksi" ohjelmaksi) sekä poke seisomassa ovella, saa ravintola kaikella todennäköisyydellä A-oikeudet ilman mitään mutinoita

Ezzy: joo, ei toi 200keur riitä stadissa kovin pitkälle, eikö ratkaisua voisi tosiaan hakea hieman Helsingin ulkopuolelta, jotta saataisiin lisähoukutetta tku, tre, lti-jengiltä?



[provosointi]Lähtisitkä sinä esim. Vantaalle bilettämään? Itse en ainakaan lähtisi[/provosointi] Homma menee vaan niin, että Suomesta taitaa löytyä tasan kolme potentiaalista kaupunkia topicissa käsiteltävän klubin perustamiselle: HKI, TRE ja TKU. Noista TKU ja HKI on sellaisia joihin itse voisin jopa uskaltaa perustaa jotain.

Mekaanikon laskelmat noista myyntikatteista ym. oli mun mielestä melko hyviä. Ravintolamaailmassa tosin toi viiinan myyntikate on suurempi kuin mitä olit laskenut. Esim. Kerman tyyppisessa ravintolassa se on noin 70-80%. Viikon viinamyynti (15te / vko) vaikuttais alustavasti mahdolliselta saavuttaa, mikäli paikka olisi auki ke-su.

Ja tosiaan paikka kannattaa perustaa entisen ravintolan tiloihin, koska mm. ilmastointilaitteiston rakentaminen on aivan sairaan kallista. Lisäksi tällä hetkellä uusille ravintoloitsijoille riskiksi muodostuu muotoaan hakeva tupakkalaki. Ei ole todellakaan mahdotonta, että ravintoloihin tulisi totaalinen tupakointikielto jo muutaman vuoden päästä. Siinähän voi sitten repiä huumoria, kun on juuri duunattu isolla rahalla maailman tehokkain ilmanvaihtosysteemi ja todetaan, ettei sitä enää tarvitakaan.

Mulla on iso läjä kaikkea ravintolan perustamiseen liittyviä laskelmia sun muita apuvälineitä laskelmien tekoon. Voin laittaa niitä tänne jos jotakin kiinnostaa ja jos löydän ne jostain.
Avatar
#27 • • drS Guest

Homma menee vaan niin, että Suomesta taitaa löytyä tasan kolme potentiaalista kaupunkia topicissa käsiteltävän klubin perustamiselle: HKI, TRE ja TKU. Noista TKU ja HKI on sellaisia joihin itse voisin jopa uskaltaa perustaa jotain.



kyllä mä lähtisin siitä että ko. paikan tulisi ehdottomasti sijaita helsingissä. turun meiningistä mulla ei tosin ole niin paljon kokemusta, mutta tampereella moinen klubi ei todellakaan toimisi. (johtuen siis yksinkertaisesti konemusiikki yms. diggarien vähyydestä ja tampereen perinteisestä rokkikaupunkimaineesta)

tosin onhan meillä cafe europa, joka sekin pohjaa kuitenkin suurimmaksi osaksi r'n'b:hen ja muuhun vastaavaan musiikkiin.
Avatar
#28 • • djsakke Guest

tosin onhan meillä cafe europa, joka sekin pohjaa kuitenkin suurimmaksi osaksi r'n'b:hen ja muuhun vastaavaan musiikkiin.



Juu mut siel ei saa soittaa lujaa, siel ei kay ketaan ja laitteisto on aina romuna.
Avatar
#29 • • Samus Aran Guest

..koko konemusiikin kirjo hiphopista hooseehen tulisi olla ainakin lähtökohtaisesti tervetullut taloon..



Jeps, juuri näin..

LyoN, laita ihmeessä kaikkia asiaan liittyviä laskelmia esille jos vaan ehdit ja jaksat.
Avatar
#30 • • alex Guest
kyllä mä lähtisin siitä että ko. paikan tulisi ehdottomasti sijaita helsingissä. (johtuen siis yksinkertaisesti konemusiikki yms. diggarien vähyydestä...

Tässä olen itse täysin samaa mieltä, että Helsingissä paikan voisi saada toimimaan.. ja sieläkään se on enemmän epävarmaa kuin varmaa..

Bilejengiä vain ei kuitenkaan taida olla maassamme tarpeeksi jotta ilman ns. tavallisia iltoja ravintola pysyisi hengissä..

Hieman myöskin ravintolan elinkaaresta.. se ei nykyisellä tahdilla ole enään 5 vaan lähempänä 2-3 vuotta.. siinä ajassa pitäisi olla kaikki hankinnat/kulut kuoletettu.. sekä uusi remontti tai vastaava tulossa jotta mesta eläisi taas.. karua mutta totta. Kaiken hyvän esteenä on aina vain raha.. ei se ettei täällä osattaisi tai haluttasi tehdä asioita on vain tietyt realiteetit otettava huomioon.. SUOMI ON KALLIS MAA.. ; )
Avatar
#31 • • Samus Aran Guest
Alex,

tämmöisen oman linjan erikoisravintolan elinkaari olisi kyllä kaiken järjen mukaan huomattavasti pidempi kuin perusraflan, jonka ohjelmistoa esim. päivän trendit voivat suuresti heilauttaa. Yksinkertaisesti siitä syystä, että asiakaskunta tulisi todennäköisesti koostumaan jonkun verran enemmän henkilöistä, joille koko juttu ei ole ohimenevä elämänvaihe.

Ja sitten vielä tuosta normaalien ravintolailtojen tarpeesta, vaikea sanoa. Stadistakin löytyy aika laajalti eri genreistä hyviä ryhmiä järkkäämään tapahtumia joihin massatkin todistetusti löytävät. 8 tapahtumaa / kk pitäisi onnistua jo näillä eväillä.

Nopeasti kyhätty karkea hahmotelma jaosta (mahdollinen/välttämätön toinen huone jätetty vielä pois kaaviosta):

Vko 1

Pe Hip Hop
La Trance

Vko 2

Pe Tekno
La ??? / mahdollinen kiertävä slotti

Vko 3

Pe Pop R'n'B
La Polkka

Vko 4

Pe House
La Junkka


Tämä kaikki on vain lyhyen mietinnän tulosta, eli jos ajatuksenjuoksussa on puutteita, niin paikkaa ihmeessä.
Avatar
#32 • • LyoN Guest
Aloin itsekin miettimään tuota genre-hommaa tarkemmin. Olen kanssa pitkään miettinyt oman ravintolan perustamista ja siellä soitettavaa musaa. Peruslähtökohtana on ollut tähän asti, että musa koostuisi enimmäkseen allekirjoittaneen omasta musamausta eli house, tekno ja proge. Nyt kun asiaa miettii toiselta kantilta niin olisi todellakin järkevää tukea kaikkia genrejä, jotta saisi taaksensa mahdollisimman laajan asiakaskunnan ja sitä kautta kannattavamman toiminnan.
Avatar
#33 • • mekaanikko Guest

Nopeasti kyhätty karkea hahmotelma jaosta (mahdollinen/välttämätön toinen huone jätetty vielä pois kaaviosta):

Vko 1

Pe Hip Hop
La Trance

Vko 2

Pe Tekno
La ??? / mahdollinen kiertävä slotti

Vko 3

Pe Pop R'n'B
La Polkka

Vko 4

Pe House
La Junkka



IMO tuota "Pop R'n'B" -iltaa ei tarvita. Sitä saundia nykyään kuulee muutenkin melko hyvin Stadissa ja kohderyhmä ei mene oikein yksiin muun ohjelmiston kanssa (samasta syystä hiphop-illankaan ei pitäis olla mitään pikkugeetä vaan tätä vaihtoehtoisempaa saundia, jonka bileitä ei ole mitenkään liikaa mutta harrastajia on runsaasti).

Jos tohon nyt heittäisi ihan olemassaolevia klubibrändejä (nykyään pyöriviä tai telakalla olevia) ihan mallausmielessä (eli pointtina enemmän musalinjaus ja bileissä käyvä jengi kuin nimenomaiset klubit) niin esimerkiksi tämmöiset vuorottelevat kahdeksan klubia vaikkapa muodostaisivat mielestäni hyvän ohjelman perusrungon:

Worldwide
Unity
FBI
Screen
Bundolo
Säde
Ihana
Freeform

Vielä jäis monta hyväksi havaittua erityyppistä klubikonseptia yli viikolle sijoiteltaviksi (tai onhan noistakin Freeform osoittanut toimivuutensa myös ja nimenomaankin keskellä viikkoa), esimerkiksi Motion, Flash, Deepsoul jne. Sitten vielä psykelle ja tiukemmalle teknolle varmaan omat vakkariklubinsa, ehkä joku hörhömpi IDM-glitch-ym. ilta silloin tällöin, HC:ta joskus jne.
Avatar
#34 • • Gnizhak Guest
Mä tässä mietin, että viikolle todella mahtuu kyllä noita tapahtumia (ma ja ti ehkä voi pitää kiinnikin, mutta ke ja to on jo ihan potentiaalisia, ja sunnuntaiklubitkin toimivat välillä.) Niin onko järkeä arkisin puskea sinne neljään saakka aina. Eikö arkiklubi-illat toimis hyvin esim. 20-02 iltoina, vaikka oiskin luvat sinne neljään saakka. Vielä 01-02 kulkee kohtalaisen hyvin joitain julkisia arkisinkin, ja jos on työaamu; tuon vielä pystyy venyttämään, jos on esim, kahdelta kotona. Samalla se saattas mahdollisesti hillitä niitä pohjia, jota porukka vetää kotona, kun hyvät aktit soittas kohtalaisen aikaisin. Esimerkkinä oujeen bassotytöt-iltama; normaalisti mestoilla ei ole kymmenen aikaan ketään, kun mesta aukeaa, nyt kymmenen aikaan alkoi väkeä olemaan paikalla jo ihan pätevästi, kun bileet alkoi klo 20:00. Tästä aikanaan muistan puhuneeni Freeform-Annan kanssa lievässä humalassa jossain keskiviikko-formissa, mutten muista mihin keskustelu ajautui.

Muuten tuo mekaanikon ehdottama kierto näytti hyvältä. Tosin osaisko joku sanoa, kuinka solidaarista asiakaskunta on vakioslottinsa siirtämisen kanssa, ainakin freeformia riepoteltiin ajankohdasta toiseen, mut se ei jengiä haitannut. parempi olisikin, että noita voisi siirrellä jo vajaan vuoden jälkeen niin ettei tuu sellasta tottumusta et se on aina sillon, jos jollain on esim. tuoda joku hyvä ulkomaanelävä just jonkun muun slotin kohalle. Ja kuinka järjestäjät tämmösen tilanteen osaa ottaa vastaan?

LyoN onkin potentiaalista ravintolapäällikköainesta, faktoja kehiin jos jaksaa pistää.. vaikken tällaisessa voi olla kuin hengessä mukana, on aihe kutkuttavan kiinnostava.

edit: tosin oujee on niin pieni luukku, että se väen määräkin oli aika huonosti verrattavissa.
Avatar
#35 • • Ana-- Guest
Sillä tavalla millä premiä hoidetaan nykyään en yhtään ihmettele, että se
on menossa myyntiin. Kaupungilla on jo ihan tarpeeksi paikkoja, missä asi-
akkaita kohdeillaan kuin karjaa. Premi on oikeasti ainoa paikka, missä baari-
mikko on kumonnut mun kaljan tiskillä ja uhannut heittää mut pihalle kun
pyysin uutta. Boikottiin meni koko paska. Muutenkin se kahden euron vesi-
tetty, kolmen desin tuoppi on vähän muuta kun mitä olueltani odotan.
Avatar
#36 • • lauri Guest

Nopeasti kyhätty karkea hahmotelma jaosta (mahdollinen/välttämätön toinen huone jätetty vielä pois kaaviosta):

Vko 1

Pe Hip Hop
La Trance

Vko 2

Pe Tekno
La ??? / mahdollinen kiertävä slotti

Vko 3

Pe Pop R'n'B
La Polkka

Vko 4

Pe House
La Junkka


'
...
esimerkiksi tämmöiset vuorottelevat kahdeksan klubia vaikkapa muodostaisivat mielestäni hyvän ohjelman perusrungon:

Worldwide
Unity
FBI
Screen
Bundolo
Säde
Ihana
Freeform



Nyt taas mennään musiikillisesti ja kävijäkunnalta taas liikaa samaan jengiin. Noista kannattaisi *ehkä* käyttää Unity, Screen, Säde ja Freeform. Muut ovat niin "oman paikan" juttuja, ettei sovi sotkettavaksi muiden klubien kanssa + ei ehkä kooltaan olisi ko. paikan kanssa hyvä yhtälö.

Hiphop on se, joka tuo mukanaan nää ravintoloiden ärsyttävät lieveilmiöt.
"Sotketaan paikat, kun se on hauskaa." Kerran kuukaudessa siivouspalvelulta törkeen kallis putsausoperaatio vessoihin ja muualle, ettei paikka näytä "premiltä". Ja ehkäpä paras hiphop/rnb juttu mikä tuonne sopisi, olisi Soulclap. Viikonlopuille ei yksinkertaisesti olis varaa ottaa mitään kovin marginaalijuttua, koska ne on tärkeimmät myyntipäivät, ja silloin tarvitaan jengiä paljon, ja juomaan. Marginaalisemmat olisi selkeästi arki-viikon illoille.

Yksi klubi mikä tuonne toki olisi fiksu saada, olisi Colors. Mene tiedä.

Ja nyt taas, jos joku antaa vastineen, niin em. klubit on niitä ainoita, joiden markkinointia toteuteteaan edes vähän fiksusti.

Jos tollainen mekka tulisi, kompromissit "musiikillisuuden" monimuotoisuuden kanssa olisivat ehdottomasti edessä.

// L
Avatar
#37 • • Quu Guest


Hiphop on se, joka tuo mukanaan nää ravintoloiden ärsyttävät lieveilmiöt.
"Sotketaan paikat, kun se on hauskaa." Kerran kuukaudessa siivouspalvelulta törkeen kallis putsausoperaatio vessoihin ja muualle, ettei paikka näytä "premiltä".



Ja kiksu tuo mukanaan sellaisen lieveilmiön kuten huumeet ;)
Avatar
#38 • • jUSSi Guest

Nyt taas mennään musiikillisesti ja kävijäkunnalta taas liikaa samaan jengiin. Noista kannattaisi *ehkä* käyttää Unity, Screen, Säde ja Freeform. Muut ovat niin "oman paikan" juttuja, ettei sovi sotkettavaksi muiden klubien kanssa + ei ehkä kooltaan olisi ko. paikan kanssa hyvä yhtälö.



Eli lähinnä polccaa ja kixuu? Kyllä Kerma omalla musiikkilinjauksellaan todisti, että hieman marginaalisemmallakin tavaralla pärjää. Ja mielestäni Samuksen alkuperäinen idea oli kaikelle elektroniselle musiikille pyhitetty klubitila, jota pyritään pyörittämään talouden vaatimalla tavalla, mutta pyrkimättä sen suurempiin voittoihin kuin on tarvetta.

Kyllä Helsingissä on sen verran populaatiota, että klubin suosion ei tarvitse perustua yhden tai kahden genren kannatukseen. Monipuolisuus on sitäpaitsi kilpailuvaltti.
Avatar
#39 • • mekaanikko Guest

Hiphop on se, joka tuo mukanaan nää ravintoloiden ärsyttävät lieveilmiöt. "Sotketaan paikat, kun se on hauskaa." Kerran kuukaudessa siivouspalvelulta törkeen kallis putsausoperaatio vessoihin ja muualle, ettei paikka näytä "premiltä". Ja ehkäpä paras hiphop/rnb juttu mikä tuonne sopisi, olisi Soulclap.



Oletko ikinä käynyt Worldwideissa? Kuulostaa kovasti siltä että et. Jos pelätään järjestyshäiriöitä jne., WW, Helsinki Holla tms. olisi sata kertaa parempi vaihtoehto kuin Soulclap, lisäksi sopisi mielestäni profiiliin paremmin.

Viikonlopuille ei yksinkertaisesti olis varaa ottaa mitään kovin marginaalijuttua, koska ne on tärkeimmät myyntipäivät, ja silloin tarvitaan jengiä paljon, ja juomaan. Marginaalisemmat olisi selkeästi arki-viikon illoille.



Jos katsotaan millaisia määriä jengiä esimerkiksi FBI aikanaan veti Kermaan lähes joka kerta ja Bundolo vetää edelleenkin Mocamboon, niin ei voi kyllä puhua marginaalijutuista. Tollasten trancepolkka-vinkkelistä ehkä snadisti marginaalisen konseptien juju taloudellisesta näkökulmasta on juuri siinä, että ne kiinnostavat laajemmin myös sellaista jengiä joka ei ole puhdasverisiä "klubbaajia" vaan pyörii erityyppisissä tapahtumissa myös konemusiikkipiirien ulkopuolella.

Olisi mielenkiintoista saada dataa eri tapahtumien viinanmyynnistä, mutta näppituntumalta vanha klisee siitä että "klubimmissa" tapahtumissa menee vähemmän viinaa pitää edelleenkin jossain määrin paikkansa. En ole tästä ensimmäisenä syyttämässä huumeita tai erilaista päihdekulttuuria, mutta onhan se ihan selvä että jos kävijöiden keski-ikä on 20 on näillä keskimäärin vähemmän rahaa käytettävissään kuin keski-iältään 25- tai 30-vuotiaalla porukalla joka alkaa olla jo sijoittunut ns. oikeisiin töihin melko hyvin. Ja tämä luonnollisesti heijastuu myyntiin. Siksi kaupallisessa mielessä en näe mitään syytä ylikorostaa nuoren yleisön tapahtumia, jollaisiksi useimmat esim. trance-jutut laskisin vaikka luonnollisesti niillekin on oma paikkansa paletissa.

Jos tollainen mekka tulisi, kompromissit "musiikillisuuden" monimuotoisuuden kanssa olisivat ehdottomasti edessä.



Kerma toimi 7 vuotta ilman mitään kovin älyttömiä kompromisseja IMO, väitän että se on tulevaisuudessakin mahdollista. Ei pidä aliarvioida yleisöä.
Avatar
#40 • • lauri Guest

Kyllä Helsingissä on sen verran populaatiota, että klubin suosion ei tarvitse perustua yhden tai kahden genren kannatukseen. Monipuolisuus on sitäpaitsi kilpailuvaltti.



Niin, että Screen, Unity, Säde, Freeform oli yhden tai kahden genren kannatusta? Toki, jos puhutaan siis vain konemusasta kokonaisuudessaan yhtenä genrenä, niin silloin..

Hiphop on se, joka tuo mukanaan nää ravintoloiden ärsyttävät lieveilmiöt. "Sotketaan paikat, kun se on hauskaa." Kerran kuukaudessa siivouspalvelulta törkeen kallis putsausoperaatio vessoihin ja muualle, ettei paikka näytä "premiltä". Ja ehkäpä paras hiphop/rnb juttu mikä tuonne sopisi, olisi Soulclap.



Oletko ikinä käynyt Worldwideissa? Kuulostaa kovasti siltä että et. Jos pelätään järjestyshäiriöitä jne., WW, Helsinki Holla tms. olisi sata kertaa parempi vaihtoehto kuin Soulclap, lisäksi sopisi mielestäni profiiliin paremmin.



En ole käynyt worldwideissa, eli pitäisi ilmeisesti laajentaa repertuaaria käymällä. Mutta tässä taas markkinoinnista hyvänä esimerkkinä, että kuulin ko. jutusta ensimmäisen kerran, kun kuitenkin aika laajalti Helsingin tapahtumaelämää seuraan. Paljonko ko. tapahtumissa sitten käy ihmisiä, ja kuinka laaja kohdeyleisö niillä on?

Viikonlopuille ei yksinkertaisesti olis varaa ottaa mitään kovin marginaalijuttua, koska ne on tärkeimmät myyntipäivät, ja silloin tarvitaan jengiä paljon, ja juomaan. Marginaalisemmat olisi selkeästi arki-viikon illoille.



Jos katsotaan millaisia määriä jengiä esimerkiksi FBI aikanaan veti Kermaan lähes joka kerta ja Bundolo vetää edelleenkin Mocamboon, niin ei voi kyllä puhua marginaalijutuista. Tollasten trancepolkka-vinkkelistä ehkä snadisti marginaalisen konseptien juju taloudellisesta näkökulmasta on juuri siinä, että ne kiinnostavat laajemmin myös sellaista jengiä joka ei ole puhdasverisiä "klubbaajia" vaan pyörii erityyppisissä tapahtumissa myös konemusiikkipiirien ulkopuolella.



Niinpä. Ja jotta ko. ravintolakonsepti voisi toimia, on pakko päästä myös käsiksi siihen laajempaan kohdeyleisöön, jotka käyvät silloin tällöin konemusiikkitapahtumissa. Eli on pakko yrittää kasvattaa sitä potentiaalista kohdeyleisöä. Jos ja kun olisi näitä ns. hittejä viikonloppuisin, niin se saattaisi poikia arki-viikolle aika kovia yleisömääriä erilaisiin marginaalisempiin tapahtumiin.


Olisi mielenkiintoista saada dataa eri tapahtumien viinanmyynnistä, mutta näppituntumalta vanha klisee siitä että "klubimmissa" tapahtumissa menee vähemmän viinaa pitää edelleenkin jossain määrin paikkansa. En ole tästä ensimmäisenä syyttämässä huumeita tai erilaista päihdekulttuuria, mutta onhan se ihan selvä että jos kävijöiden keski-ikä on 20 on näillä keskimäärin vähemmän rahaa käytettävissään kuin keski-iältään 25- tai 30-vuotiaalla porukalla joka alkaa olla jo sijoittunut ns. oikeisiin töihin melko hyvin. Ja tämä luonnollisesti heijastuu myyntiin. Siksi kaupallisessa mielessä en näe mitään syytä ylikorostaa nuoren yleisön tapahtumia, jollaisiksi useimmat esim. trance-jutut laskisin vaikka luonnollisesti niillekin on oma paikkansa paletissa.



Jos lasket vaikka unitystä ikäkeskiarvon, niin ollaan kuitenkin aika vahvasti lähempänä sitä 25 vuotta kuin 20 vuotta. Ja ilmeisesti lasket Unityn trance-tapahtumaksi. Screenin valtayleisö on myös lähempänä ehkä sitä 25 vuotta kuin 20 vuotta.

Jos tollainen mekka tulisi, kompromissit "musiikillisuuden" monimuotoisuuden kanssa olisivat ehdottomasti edessä.



Kerma toimi 7 vuotta ilman mitään kovin älyttömiä kompromisseja IMO, väitän että se on tulevaisuudessakin mahdollista. Ei pidä aliarvioida yleisöä.



Oma näkökantanihan on se, että kuitenkin tarvitaan isompi paikka kuin kerma. Eli n. 1000 hengen paikkaa pyöritän ajatuksissani. Kermassa se kokoluokka oli se 300-400 hlöä? Totta, yleisöä ei pidä aliarvoida - se on se, jolla koko homma elää eteenpäin. Se, että sitä yleisöä saadaan, tarkoittaa sitä, että hommalla pitää olla kovatasoinen markkinointi joka vetää myös niitä uusia ihmisiä mukaan.

Koko asian ydin on kuitenkin uudistuminen, niin ihmisten kuin paikkojenkin.

// L