Kyllä Helsingissä on sen verran populaatiota, että klubin suosion ei tarvitse perustua yhden tai kahden genren kannatukseen. Monipuolisuus on sitäpaitsi kilpailuvaltti.
Niin, että Screen, Unity, Säde, Freeform oli yhden tai kahden genren kannatusta? Toki, jos puhutaan siis vain konemusasta kokonaisuudessaan yhtenä genrenä, niin silloin..
Hiphop on se, joka tuo mukanaan nää ravintoloiden ärsyttävät lieveilmiöt. "Sotketaan paikat, kun se on hauskaa." Kerran kuukaudessa siivouspalvelulta törkeen kallis putsausoperaatio vessoihin ja muualle, ettei paikka näytä "premiltä". Ja ehkäpä paras hiphop/rnb juttu mikä tuonne sopisi, olisi Soulclap.
Oletko ikinä käynyt Worldwideissa? Kuulostaa kovasti siltä että et. Jos pelätään järjestyshäiriöitä jne., WW, Helsinki Holla tms. olisi sata kertaa parempi vaihtoehto kuin Soulclap, lisäksi sopisi mielestäni profiiliin paremmin.
En ole käynyt worldwideissa, eli pitäisi ilmeisesti laajentaa repertuaaria käymällä. Mutta tässä taas markkinoinnista hyvänä esimerkkinä, että kuulin ko. jutusta ensimmäisen kerran, kun kuitenkin aika laajalti Helsingin tapahtumaelämää seuraan. Paljonko ko. tapahtumissa sitten käy ihmisiä, ja kuinka laaja kohdeyleisö niillä on?
Viikonlopuille ei yksinkertaisesti olis varaa ottaa mitään kovin marginaalijuttua, koska ne on tärkeimmät myyntipäivät, ja silloin tarvitaan jengiä paljon, ja juomaan. Marginaalisemmat olisi selkeästi arki-viikon illoille.
Jos katsotaan millaisia määriä jengiä esimerkiksi FBI aikanaan veti Kermaan lähes joka kerta ja Bundolo vetää edelleenkin Mocamboon, niin ei voi kyllä puhua marginaalijutuista. Tollasten trancepolkka-vinkkelistä ehkä snadisti marginaalisen konseptien juju taloudellisesta näkökulmasta on juuri siinä, että ne kiinnostavat laajemmin myös sellaista jengiä joka ei ole puhdasverisiä "klubbaajia" vaan pyörii erityyppisissä tapahtumissa myös konemusiikkipiirien ulkopuolella.
Niinpä. Ja jotta ko. ravintolakonsepti voisi toimia, on pakko päästä myös käsiksi siihen laajempaan kohdeyleisöön, jotka käyvät silloin tällöin konemusiikkitapahtumissa. Eli on pakko yrittää kasvattaa sitä potentiaalista kohdeyleisöä. Jos ja kun olisi näitä ns. hittejä viikonloppuisin, niin se saattaisi poikia arki-viikolle aika kovia yleisömääriä erilaisiin marginaalisempiin tapahtumiin.
Olisi mielenkiintoista saada dataa eri tapahtumien viinanmyynnistä, mutta näppituntumalta vanha klisee siitä että "klubimmissa" tapahtumissa menee vähemmän viinaa pitää edelleenkin jossain määrin paikkansa. En ole tästä ensimmäisenä syyttämässä huumeita tai erilaista päihdekulttuuria, mutta onhan se ihan selvä että jos kävijöiden keski-ikä on 20 on näillä keskimäärin vähemmän rahaa käytettävissään kuin keski-iältään 25- tai 30-vuotiaalla porukalla joka alkaa olla jo sijoittunut ns. oikeisiin töihin melko hyvin. Ja tämä luonnollisesti heijastuu myyntiin. Siksi kaupallisessa mielessä en näe mitään syytä ylikorostaa nuoren yleisön tapahtumia, jollaisiksi useimmat esim. trance-jutut laskisin vaikka luonnollisesti niillekin on oma paikkansa paletissa.
Jos lasket vaikka unitystä ikäkeskiarvon, niin ollaan kuitenkin aika vahvasti lähempänä sitä 25 vuotta kuin 20 vuotta. Ja ilmeisesti lasket Unityn trance-tapahtumaksi. Screenin valtayleisö on myös lähempänä ehkä sitä 25 vuotta kuin 20 vuotta.
Jos tollainen mekka tulisi, kompromissit "musiikillisuuden" monimuotoisuuden kanssa olisivat ehdottomasti edessä.
Kerma toimi 7 vuotta ilman mitään kovin älyttömiä kompromisseja IMO, väitän että se on tulevaisuudessakin mahdollista. Ei pidä aliarvioida yleisöä.
Oma näkökantanihan on se, että kuitenkin tarvitaan isompi paikka kuin kerma. Eli n. 1000 hengen paikkaa pyöritän ajatuksissani. Kermassa se kokoluokka oli se 300-400 hlöä? Totta, yleisöä ei pidä aliarvoida - se on se, jolla koko homma elää eteenpäin. Se, että sitä yleisöä saadaan, tarkoittaa sitä, että hommalla pitää olla kovatasoinen markkinointi joka vetää myös niitä uusia ihmisiä mukaan.
Koko asian ydin on kuitenkin uudistuminen, niin ihmisten kuin paikkojenkin.
// L