Bile HQ: suunnittelu / keskustelu

69 posts, 4 pages, 10,017 views

#61 • • greenie Guest

Mikähän firma mahtais sponsoroida toista yritystä? Käsi pystyyn?!?

Klubeja ja tapahtumiahan sponsoroidaan, muttei toisia yrityksiä. Mainos- ja markkinointitulot ovat sitten asia erikseen.

Sinebrychoff, Hartwall ja Red Bull nyt ensimmäisinä tulee mieleen :)

Sponsori lienee tosiaan väärä sana, kun mietin nimenomaan mainontaa. Joskaan noiden ero ei ole mulle erityisen suuri :)
#62 • • Edited Gnizhak Guest

Sponsorit?

Mikähän firma mahtais sponsoroida toista yritystä? Käsi pystyyn?!?

Klubeja ja tapahtumiahan sponsoroidaan, muttei toisia yrityksiä. Mainos- ja markkinointitulot ovat sitten asia erikseen.

Yritysmaailmassa näitä sponsoreita tosiaan kutsutaan yhteistyökumppaneiksi. Eli jos joku rafla avoimesti mainostaa ovissaan ja ikkunoissaan hanasta tulevaa olutmerkkiä tai pitää esim. kyseistä liikemerkkiä oven vieressä, tahi vastaavaa, on heillä vahva yhteistyökumppani; tosin en tiedä millaiset on tuet (ilmeisesti rabattia tuotteista tjsp.) ja muuttaako se klubin imagoa keskiolutbaarin suuntaan kovinkin vakavasti.

Kyllä mä näkisin et yhteistyökumppanina vois toimia joku muukin taho tietenkin, kunhan sillä ois hyvä näkyvyys mestassa.

edit: Rohkeampi voisi jopa uskaltaa hommata jotain IKEAa sponssaamaan huonekalut jos mestasta tulis sit ilmi et siel on ikean kalut ja se on trendikäs mesta. Tiedä sitten kui hyvin moinen toimis... [tai myyntihenkilökunnalle jonkun vaatelafkan univormu?]

Oisko jollain jotain muuta, esim. oikeasti toteutettavissa olevaa juttua?
#63 • • LyoN Guest

Yritysmaailmassa näitä sponsoreita tosiaan kutsutaan yhteistyökumppaneiksi.

Juurikin näin. Kun puhutaan yhteistyöstä panimoyritysten kanssa, tulee hyöty nimenomaan oluen ym. hinnassa. Saatava alennus riippuu paljoltikin siitä, kuinka paljon ostaa tavaraa. Ravintola joutuu lähes poikkeuksetta tekemään valinnan sen suhteen, minkä panimon kanssa tekee sopimuksen. Panimot eivät katso hirveän hyvällä, jos ravintola myy myös kilpailevan yrityksen tuotteita.
#64 • • greenie Guest

Yritysmaailmassa näitä sponsoreita tosiaan kutsutaan yhteistyökumppaneiksi. Eli jos joku rafla avoimesti mainostaa ovissaan ja ikkunoissaan hanasta tulevaa olutmerkkiä tai pitää esim. kyseistä liikemerkkiä oven vieressä, tahi vastaavaa, on heillä vahva yhteistyökumppani; tosin en tiedä millaiset on tuet (ilmeisesti rabattia tuotteista tjsp.) ja muuttaako se klubin imagoa keskiolutbaarin suuntaan kovinkin vakavasti.

Jep, sponsori, yhteistyökumppani, asiakas/mainostaja jne. Kaikissa kuitenkin kyse yhteistyöstä, josta molemmat hyötyvät.

Mitä taas tulee klubin imagosta, niin AFAIK, ei kai esim. panimot suorastaan velvoita, että paikan pitäisi näyttää "baarilta", vaan mainonnan voi myös tyylikkäästi :)

Kyllä mä näkisin et yhteistyökumppanina vois toimia joku muukin taho tietenkin, kunhan sillä ois hyvä näkyvyys mestassa.

No noi mulle tosiaan tuli ensimmäisinä mieleen, mutta esim. tekniikkapuolella Thomann tai laitevalmistajat (Pioneer? Vestax?) voisivat suostua yhteistyöhön. Stobet ja tuhkikset taitaa tulla panimoilta helpoiten, joskin idea Iittalan stobeista on aika chic, mutta ei erityisen realistinen ;)

K-Raudan mainoksissa voisi olla asennetta, mutta ei ne kyllä kauhean hyvin sovi klubille, puhumattakaan jostain Tikkurilan isoista logoista. Eikä kyllä jonkun "Peten Teippifirma":n tekstikään oikein ikkunaan sovi.

Eiköhän noita kuitenkin enemmän löydy, kun alkaa miettimään käytännön toteutusta, mutta bisset ja levarit ei luulisi ainakaan olevan ylitsepääsemätön ongelma ;)

edit: Rohkeampi voisi jopa uskaltaa hommata jotain IKEAa sponssaamaan huonekalut jos mestasta tulis sit ilmi et siel on ikean kalut ja se on trendikäs mesta. Tiedä sitten kui hyvin moinen toimis... [tai myyntihenkilökunnalle jonkun vaatelafkan univormu?]

Hmm, olisi hienoa, jos toi toimisi, mutta en keksi ainakaan itse mitään järkevää tapaa toteuttaa tuo. Kalusteet keltasinisiksi tai mielettömät IKEA:n logot sivuille. Ainoa, mistä IKEA:n voisi tunnistaa, on surkea laatu, mutta se nyt ei taida olla hyvä juttu oikein millään tasolla. Enkä usko, että IKEA:n ideaan kuuluisi vastaava sponsorointi ja/tai yhteistyö, joskin sieltä varmaan irtoaisi jonkinlainen tarjous sisustustarvikkeita kilpailutettaessa.

Työvaatetus voisi olla ehkä hieman helpompi toteuttaa tuossa mielessä - jätkille vaan kireet ONLY -topit, hot hot ;)

Oisko jollain jotain muuta, esim. oikeasti toteutettavissa olevaa juttua?

Voin ainakin itse valjastaa ammattitaitoni (esim. tietotekniikan osalta) ja jopa harkita pientä osakkuuttakin, jos vain uskon itse lopulliseen ideaan.

Entä yhteistyö myös hieman erilaisten järjestöjen kanssa? Esim. talo, jossa on alakerrassa klubi, mutta yläkerrassa toimistotilaa eri järjestöille jne. Oranssihan joutuu esimerkiksi kuitenkin piakkoin etsimään taas uutta kotia :)
#65 • • LyoN Guest
Henkilökohtaisesti mä en kyllä näe mitään syytä, minkä takia ravintolalla pitäisi olla yhtään mitään "sponsoreita" - toisin sanoen näkyvämpää mainontaa klubitiloissa. Oli logot nyt sitten kuinka katu-uskottavia tahansa, niin ne olis kaikki aivan helvetin rumia sisustamaan tyylikästä ravintolaa. Tapahtumissa toi mainonta ym. on aivan luonnollista ja toimii, mutta ravintolabisneksessä se on parempi jättää väliin.
#66 • • mayah Guest
Pahoittelen jo heti kärkeen, että näin ulkopuolisena puutun asiaan.. Ajatuksena kiva, todellisuus ravintolan pyörittämisestä on toinen, mutta yrittänyttä ei laiteta!

Sen verran lisään omakohtaisen kokemuksen perusteella saatua "faktaa" että neljä päivää auki oleva ravintola pyörii pelkällä yhdellä vakituisella, mikäli siis kaikki siivous ym. on ulkoistettu. Ekstroja tarvitaankin sitten asiakasmääristä ja baaritiskeistä riippuva määrä!

Olisi mielenkiintoista saada dataa eri tapahtumien viinanmyynnistä

Erilaisten tapahtumien viinanmyynnistä en osaa sanoa, mutta ammattitaitoinen baarimikko pystyy (siis konkreettisesti ehtii) myymään tavallisena iltana noin 2000-2500e, olettaen, että pääsääntöiset myyntituotteet ovat hanaolut/siideri, patteriviinat+mixer (eli kossu, vodka, gini, rommi, tequila, viski, jäger, passoa ja mixer cola-pyssystä) ja hinnat liikkuvat siellä viina+mixer 5-5.50e. Tämä tietysti vaatii sen, että tiskillä on koko ajan ostavia asiakkaita klo 23.30-03.00.
#67 • • Samus Aran Guest

Pahoittelen jo heti kärkeen, että näin ulkopuolisena puutun asiaan..

Ei syytä pahoitteluun, mitä enemmän perspektiiviä, sitä laajemmin homma avautuu. Tässähän ollaan tosiaan vasta ajatusleikin asteella ja ideakaan ei mikään ihan uniikki ole. Toivon vain, että mikäli tämä alkaa joskus realisoitumaan, niin suunnittelu tehtäisiin todella huolella, niin mestan kuin ohjelmankin suhteen. Puolittain onnistuneita yrityksiä on nähty jo ihan tarpeeksi, aiheessa kuin aiheessa.
#68 • • LyoN Guest

Sen verran lisään omakohtaisen kokemuksen perusteella saatua "faktaa" että neljä päivää auki oleva ravintola pyörii pelkällä yhdellä vakituisella, mikäli siis kaikki siivous ym. on ulkoistettu. Ekstroja tarvitaankin sitten asiakasmääristä ja baaritiskeistä riippuva määrä!

Varmasti pyörii ravintola yhdelläkin vakkarilla kunhan tämä henkilö on riittävän ammattitaitoinen. Noiden ekstrojen käytössä kannattaa muistaa kuitenkin, että he eivät välttämättä sitoudu kovinkaan paljoa yrityksen liikeideaan ja muihin toimintamalleihin. Siten esimerkiksi tasalaatuisen palvelun tarjoaminen asiakkaille voi olla hieman hankalaa. Ekstratyövoima on noin muuten kyllä varsin hyvä tapa tasoittaa kausivaihtelua ym. ja samallahan tietysti säästää mm. oman henkilökunnan koulutuskustannuksissa.
#69 • • mayah Guest

Noiden ekstrojen käytössä kannattaa muistaa kuitenkin, että he eivät välttämättä sitoudu kovinkaan paljoa yrityksen liikeideaan ja muihin toimintamalleihin. Siten esimerkiksi tasalaatuisen palvelun tarjoaminen asiakkaille voi olla hieman hankalaa. Ekstratyövoima on noin muuten kyllä varsin hyvä tapa tasoittaa kausivaihtelua ym. ja samallahan tietysti säästää mm. oman henkilökunnan koulutuskustannuksissa.

Teen itse ravintolatyötä ekstrana 4 yötä viikossa, 2 vuotta olen tehnyt työtä samassa firmassa. Olen työnantajalleni huomattavasti halvempi, kuin jos olisin kuukausipalkkalainen. Käytännössähän samat ihmiset tekevät kuitenkin samaa duunia aina, eli vaikka on nimikkeellä "ekstra" on työnteko silti aivan samaa kuin vakituisella, ilman vuosilomaa jne. Eli kyllä ne samat naamat siellä on töissä vaikka he olisivatkin henkilöstövuokrauspalvelun kautta!