käytätkö huumeita galluppi

836 posts, 42 pages, 314,463 views

Karski

Posts: 6,049

#281 • • Karski Pomon kätyri

T0mbstone:
Huumeet on huumeita, oli ne laittomia tai ei.



Kuten jo aiemmin tässä ja parissa muussa
topikissa on todettu, sanalla huume on
kaksi määritelmää:

Huumausainelainsäädännössä erikseen
nimeltä mainittu päihde on juridisessa
kielenkäytössä huumausaine eli 'huume'.

Arkikielenkäytössä aineeseen, jolla on huumaava
vaikutus (aiheuttaa esim. muutoksia aistihavainnoissa
ja / tai niiden tulkinnassa) viitataan termillä 'huume'.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

patis

Posts: 1,158

#282 • • patis 10

Roger Roger:

mitä vikaa vastauksissa on? ainakin mä luokittelen esim alkoholin huumausaineeksi



joku voi luokitella alkoholin vaikka pesuaineeks, tässä ei kuitenkaan kysytä kuka luokittelee mitä miksikin

joten turha yrittää saivarrella tai leikkii tyhmää, kaikki tiettää tasan tarkkaan mitä aineita täällä tarkoitetaan jos puhutaan huumeista
Roger Roger

Posts: 3,372

#283 • • Roger Roger Kentti

patis:
---
Roger Roger:
mitä vikaa vastauksissa on? ainakin mä luokittelen esim alkoholin huumausaineeksi
---
joku voi luokitella alkoholin vaikka pesuaineeks, tässä ei kuitenkaan kysytä kuka luokittelee mitä miksikin


*nauru**nauru**nauru*
jos olisin laittanut ”huumet oon laittomia”, niin joku voisi laittaa lähes saman vastauksen (”laiton vai laillinen. mitä väliä, kun kysyttiin käytätkö vai et”)
Missä määrätään mitä topicciin saa laittaa ja mitä ei? Teinkö väärin, kun laitoin oman luokituksen?

patis:
joten turha yrittää saivarrella tai leikkii tyhmää, kaikki tiettää tasan tarkkaan mitä aineita täällä tarkoitetaan jos puhutaan huumeista


Ehkä se on saivartelua/tyhmän leikkimistä, mutta tapani tuoda mielipiteeni esille


Mut lueskelen tän koko topicin illalla ja palaan sitten asiaan... jos vain jaksan

--
vain kesyt kaipaavat, villit lentävät

ella_

Posts: 1,329

#284 • • ella_
en käytä *iloinen*

--
Elementary, my dear.

ccccccccppppppppp

Posts: 9

#285 • • ccccccccppppppppp
Huumeidenkäyttäjä hyväksyy raittiuden perinteistä alkoholinjuojaa paremmin

Täysin raittiit ja huumeita kokeilleet nuoret naiset suhtautuvat päihteiden käyttöön yllättävän samalla tavalla. Molemmat ryhmät esimerkiksi vieroksuvat perinteistä suomalaista humalahakuistabaarikulttuuria.

Huumeita käyttävät hyväksyvät myös täysraittiuden ”perinteisiä” alkoholinjuojia paremmin.

- Molemmilla on tietynlainen ymmärrys toisen ryhmän valintaa ja elämäntapaa kohtaan, kertoo Katri Paija, joka tutki sosiologian gradussaan alle 30-vuotiaiden turkulaisnaisten päihdeasenteita.

Naiset jaettiin neljään erilaiseen joukkoon. Ideana oli selvittää, mikä yhdistää ja erottaa eri lailla päihteisiin suhtautuvia.

Tutkimuksen naisista yli kolmannes kuului kokeilijoiden ryhmään. Kokeilija käyttää alkoholia ja on joskus kokeillut myös huumeita.

Liki saman verran baaritiskeillä viihtyi ns. perinteisiä naisia, jotka juovat alkoholia, mutta eivät koske huumeisiin. Loppu kolmannes jakautui kahteen ääripäähän - täysraittiisiin ja huumeita käyttäviin.

Tutkimuksen aineisto kerättiin pari vuotta sitten Turun keskustan ravintoloista ja muista
viihdepaikoista. Lomakkeen sai täytettäväksi viitisensataa nuorta - alkuillasta tietenkin, ettei humalataso häiritsisi vastaamista.

Kyselyn tekoon suhtauduttiin innostuneesti. Vaikeinta oli tavoittaa alle 19-vuotiaita huumeidenkäyttäjätyttöjä.

- Kysely kertoo nimenomaan tämän tutkimuksen nuorista naisista. Kaikkiin turkulaistyttöihin tuloksia ei sovi yleistää, muistuttaa Paija.

Joka viides täysin raitis

Seitsemän tyttöä kymmenestä kertoi hallitsevansa päihteiden käyttönsä ravintolaillan aikana. Liki kolmannes siis oli asiasta epävarma.

Tavoitetuista tytöistä viidennes ilmoittautui raittiiksi. Heistä liki puolet väitti, ettei ole koskaan maistanutkaan alkoholia.

Oleellinen syy raittiuteen oli se, ettei haluta olla päihteiden vaikutuksen alaisena. Kolme raitista neljästä myönsi pelkäävänsä kontrollin menettämistä.

Myös päihteiden kallis hinta kannusti osaa tytöistä täysraittiuteen. Viidennes raittiista epäili, etteivät raittiit ehkä olisi raittiita jos olisivat kokeilleet päihteitä ja tietäisivät mistä jäävät paitsi.

- Yli puolet raittiista ajattelee, että päihteitä käyttävät ovat vähän eksyksissä oman elämänsä suhteen, että käyttö on jonkinasteinen ongelma. Raittiit antavat arvoa valitsemalleen elämäntavalle, Katri Paija sanoo.

Toisaalta puolet raittiista tytöistä epäili, että käyttäjät uskovat heidän nauttivan vähemmän elämästä ja omistavan vähemmän ystäviä. Päihteitä käyttävät eivät todellisuudessa kuitenkaan ajattele näin synkästi.

Kannabis saa ymmärrystä

Huumeidenkäyttäjien ryhmästä 93 prosenttia käytti kannabista, vahvempia huumeita vain muutama.

- On silti mahdollista, että vahvojen huumeiden käyttäjiä löytyy enemmän tutkimuksen ulkopuolisista ravintoloista, huomauttaa Paija.

Kannabis on noussut selvästi erilaiseen asemaan kuin muut huumeet. Kaikki ryhmät - myös huumeidenkäyttäjät - pitivät vahvoja huumeita hyvin vaarallisina, mutta pilvenpolttoon suhtauduttiin lievemmin.

Nuorimmat pitivät kaikkia huumeita vähemmän haitallisina kuin vanhemmat vastaajat. Joka viidennen mielestä ekstaasi on vaaratonta.

- Nuoremmille huumeet eivät ole tabu. Tulevaan päihdekulttuuriin vaikuttaa paljon se, olemmeko valmiit hyväksymään, että ihmisten tunteita säädellään kemiallisesti. Nuorimmat naiset antoivat päihdeasenteissaan viitteitä siihen, että alkoholi menettää asemiaan, Katri Paija sanoo.

Huumeidenkäyttäjille ja kokeilijoille oli tyypillistä runsas alkoholinkäyttö. Kannabista käyttävät naiset juovat miesmäisesti itsensä humalaan.

- Kannabiksen laillistamista kannattavat perustelevat kantaansa muun muassa sillä, että se on paljon vaarattomampaa kuin alkoholi. Norjalaistutkimuksen mukaan kannabis ei kuitenkaan tulisi syrjäyttämään alkoholia, vaan nousisi sen rinnalle. Varsinkin naisilla näyttäisi käyvän näin, Paija kertoo.

Yli puolet ulkonakäyvistä yli 22-vuotiaista nuorista naisista piti parin paukun päivittäistä juomista ihan normaalina. Nuoremmat pitivät tätä vaarallisempana.

- Tässä oli havaittavissa pieni ikäpolvien ero. Nuorimmilla vastaajilla on vielä alkoholivalistuksen mukaisia asenteita.

Tupakoinnissa selvät erot

- Mitä laajemmin käyttää päihteitä, sitä enemmän uskoo niiden hyvää tekevään vaikutukseen. Eniten näin uskovat huumeita käyttävät, Katri Paija sanoo.

Loogista, totta kai. Silti kolmannes raittiistakin uskoi, että huumeiden ja alkoholin avulla ihmiset voivat nauttia olostaan enemmän.

Valtaosa kyselyn tytöistä oli aloittanut alkoholin käytön 13-15-vuotiaina, siis selvästi alaikäisenä, huumeidenkäyttäjänaiset vielä nuorempina.

Tupakanpoltossa oli suuria eroja käyttäjäryhmien kesken. Huumeidenkäyttäjistä tupakoi 88 prosenttia, alkoholinjuojista 41 prosenttia ja raittiista tytöistä kolme prosenttia.

Nuorten tupakointi on Suomessa yleistä, tosin harvinaisempaa kuin vielä 1970-luvulla. Silloin ilmapiiri oli niin liberaali, että koulujen pihoillekin asennettiin tuhkakuppeja.

Tyttökavereista huolehditaan

Haastatellut eivät myöntäneet, että päihteiden avulla tavoittaisi syvempiä merkityksiä maailmasta.

Baariin lähdetään ystäviä tapaamaan ja pitämään hauskaa. Keinot tosin vaihtelevat: osa kertoi viihtyvänsä tupaten täynnä olevissa klubeissa, osa kävi savuttomissa baareissa.

- Tytöt eivät pidä juomista yhtä tärkeänä syynä ravintolaan menolle kuin nuoret miehet. Tai ainakaan he eivät sitä tunnusta, koska naisen ei kuulu myöntää, että haluaa juopotella. Toisaalta voi olla, ettei alkoholi todellakaan ole heille niin tärkeä syy ulkonakäymiseen, sanoo Katri Paija.

Miehet myöntävät suoremmin, että alkoholi on tärkeää, ja kaiken lisäksi, että he hakevat baarista kumppania.

- Vaikka tyttöjen sosiaalinen liikkumatila on lisääntynyt, se ei ole yhtä väljä kuin poikien. ”Liikaa” rajoja rikkovaa tyttöä pidetään helpommin sosiaalitapauksena kuin vastaavalla tavalla käyttäytyvää poikaa, Paija sanoo.

Suurin osa naisista pyrkiikin ”kontrolloituun humalaan” säädellen juomistaan. Samalla pidetään huolta liikaa nauttineista tyttökavereista.


*yingyang* Psyge-soma*yingyang*
sleek

Posts: 71

#287 • • sleek
drugs are bad and so am i too! *joo*

--
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.

fadeout

Posts: 171

#288 • • fadeout NoStatus
Riippuvuus on jees, mut huumeet ei *ding*

--
tamppauskone - se olen minä

Dacey

Posts: 671

#289 • • Dacey Hän joka saa sinut ..
juu en.. riippuvainen oon kylläkin..kokiksesta ja irkistä,musasta jne *joo*
Karski

Posts: 6,049

#290 • • Karski Pomon kätyri

fadeout:
Riippuvuus on jees



*ding*

Ei mun miälestä.

Kivempi olla vapaa *täh*

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

rec

Posts: 2,923

#291 • • rec

Roger Roger:
---
patis:
---
Roger Roger:
mitä vikaa vastauksissa on? ainakin mä luokittelen esim alkoholin huumausaineeksi
---
joku voi luokitella alkoholin vaikka pesuaineeks, tässä ei kuitenkaan kysytä kuka luokittelee mitä miksikin

---

*nauru**nauru**nauru*
jos olisin laittanut ”huumet oon laittomia”, niin joku voisi laittaa lähes saman vastauksen (”laiton vai laillinen. mitä väliä, kun kysyttiin käytätkö vai et”)
Missä määrätään mitä topicciin saa laittaa ja mitä ei? Teinkö väärin, kun laitoin oman luokituksen?

---
patis:
joten turha yrittää saivarrella tai leikkii tyhmää, kaikki tiettää tasan tarkkaan mitä aineita täällä tarkoitetaan jos puhutaan huumeista

---

Ehkä se on saivartelua/tyhmän leikkimistä, mutta tapani tuoda mielipiteeni esille


Mut lueskelen tän koko topicin illalla ja palaan sitten asiaan... jos vain jaksan



Luin topicciin kirjoitettuja vastauksia, niin mietin vain että minkälaisten puuropäiden kanssa sitä tuolla bileissä polkkailee --- Lopettakaa jo hyvät ihmiset nuo typeryydet; kiistellä nyt jostain lauseesta ja helvetin yksinkertaisista sanoista / sanonnoista! *igor* Perhana...

Mikähän tääkin luulee olevansa (kirjoittajana Roger Roger)? ::
”mitä vikaa vastauksissa on? ainakin mä luokittelen esim alkoholin huumausaineeksi
---
joku voi luokitella alkoholin vaikka pesuaineeks, tässä ei kuitenkaan kysytä kuka luokittelee mitä miksikin”

Ei helvetti.. ei hyvin mene! Ei hyvä. *eiei*

Mutta toisinaan ei voi muuta, ku nauraa jutun tasolle, joka aluksi oli jokseenkin tasokas ja järkevänluonteinen, mutta alkoi laantua tuolle hiekkälaatikko tasolle...
Kyl se siitä! *nauru* Tästä on hyvä jatkaa... *piis*
Avatar
#292 • • greenie Guest

Charly RePanic:

joku voi luokitella alkoholin vaikka pesuaineeks, tässä ei kuitenkaan kysytä kuka luokittelee mitä miksikin”

Ei helvetti.. ei hyvin mene! Ei hyvä. *eiei*



Älä ole triviaali. Kyseessä on nimenomaan luokitteluun ja määritelmiin pohjautuva kysymys. Sitä joko käyttää huumausainelaissa listattuja ainetta/aineita tai ei käytä. Tilanne on todellakin niin yksinkertainen. Kyseinen huumausaineluettelo toki elää, eli se mikä voi olla nyt huumausaine, ei välttämättä ole sitä tulevaisuudessa tai päinvastoin, mutta sen ei luulisi aiheuttavan ongelmia kysymykseen vastaamisessa. Eli jos joku sanoo ”kohta voi pajautella niin paljo blossii ku mahdollista, ku se on laillizta”, ei tarkoita sitä, että polttamalla kannabista nyt hän ei käyttäisi huumeita.

Ja itse topikkiin liiittyen: En käytä huumeita.

Edit: Tagien korjausta :)

[muokattu 18.10.2003 12:28]
hallucinogen

Posts: 8,190

#293 • • hallucinogen Edain
Jos on nimenomaan haluttu kysyä Suomen laissa huumausaineeksi luokiteltavista aineista niin tämän olisi voinut tuoda esille selkeämmin.
Ihmiset määrittelevät huumausaineet eri tavalla ja itse pidän alkoholia myös huumausaineena Joten vastasin ”käytän”.

Onhan huumausainelistalla monia aineita mitkä eivät olleet muutamia vuosia sitten siellä ja niitä kyllä käytettiin huumaamis tarkoituksessa ja nyt kun ne on siellä listalla niin eihän ne siitä mihinkään ole muuttuneet.

Vähän offtopic *igor*

--
pikku-*possu*

PsyFox

Posts: 124

#294 • • PsyFox team red army
I don't *sydän* drugs, but drugs *sydän* me!

*pahis**hellokitty*

--
Heaven holds a sense of wonder and I wanted to believe...
*enkeli*/*pahis*

John

Posts: 1,384

#295 • • John Lauma
Eli gallupin nimi pitäisi oikeasti olla ”Käytätkö laittomia päihteitä”..?

[muokattu 23.10.2003 13:15]

--
Fancy some cheese, Gromit?

patis

Posts: 1,158

#296 • • patis 10

hallucinogen:
Jos on nimenomaan haluttu kysyä Suomen laissa huumausaineeksi luokiteltavista aineista niin tämän olisi voinut tuoda esille selkeämmin.
Ihmiset määrittelevät huumausaineet eri tavalla ja itse pidän alkoholia myös huumausaineena Joten vastasin ”käytän”.



Tahalteenko sabotoit tilastoja vai yritätkö hakea viinasta tekosyytä vastata totuudenmukaisesti?
Progress

Posts: 955

#297 • • Progress
nonii...Laitan sit tänne ton mun gallupin:

Jos käytät huumeita, mixi käytät? Tai jos et itse käytä, mixi luulet muiden käyttävän? Syitä moiseen???

--
Mulla on ikävä sua Samu. *sydän*

serotonot

Posts: 3,137

#298 • • serotonot Paul Easy
Tottakai. Jatkuvasti kaikkea kokoajan. Emmä oo ainakaan huomannu et konemusiikki ois viel selvinpäin sykähdyttäny, mut annas olla ku oot kunnon pärinöis ja soi joku rankka kiksu-polkka ni se o siinä!
Progress

Posts: 955

#299 • • Progress
Mulla konemusa toimii millon vaan, missä vaa, mihin kellonaikaan tahansa.
Eli AINA.
En mä siihen mitää aineita tarvii, se vaan TOIMII!
Saan nimittäi jo ilmanki aineita sellaset kiksit ko. musasta, ettei mun TODELLAKAA tarvii ottaa jotai.
Ja siitä jaxamisesta, mä jaxan! Se on kunnosta ja fiilixestä kiinni, ei mistää muusta!
Parhaimmillaa oon pomppinu 16h putkeen...(tietty kävin välil vettä ja kusella) *hih*

--
Mulla on ikävä sua Samu. *sydän*

Rocka

Posts: 150

#300 • • Rocka
ikinä en ole mitään huumeita käyttänyt...

en edes kokeillut....

Luulen, että ihmiset käyttää huumeita, koska... niillä ei ole mielikuvitusta siihen että pystyis pitämään hauskaa ilman.

mun mielipide on se, että kun tarpeeks huumeita käyttää niin sitten ei enää mikään tunnu miltään selvänä.

[muokattu 14.1.2004 12:31]