Tänne voisi jakaa kokemuksia ja tietoja erilaisista käyttökelpoisista (ja miksei erikoisistakin) vocodereista ja puhesynteesi-softista/laitteista.
Itse en ole käyttänyt kuin yhtä vocoderia, Roland JP-8080:aa, mutta sitä tulikin sitten twiikkailtua melkosen paljon.
Se ei varmaankaan pärjää nykysoftille enää, mutta kyllä se oikein hyvin asiansa ajaa. No,
tuolta voitte käydä kuuntelemassa miltä meikäläinen kuulostaa hajonneen mutta teipillä korjatun lelumikin ja JP:n vocoder-osion läpi :laugh:
JP:n vokooderissa on se hyvä puoli, että siihen saa lisättyä JP:n omaa helmee chorusta tai flangeria mukaan.
Tää on kyllä ihan itsestäänselvyys, mut tossa vokoodauksessa jos missä auttaa ihan helvetisti se, että
oikeasti ymmärtää miten vocoder toimii.
Oon aivan liian väsyny näpytteleen sen toimintaperiaatetta nyt (siitä tulis piiitkä teksti), mutta kun vinkkejä & kokemuksia pyydettiin niin kirjoitan niitä pari perusvinkkiä:
1) Carrier, eli signaali jota envelope-followerit muokkaa, on aivan megatärkeä juttu jota kannattaa hioo kuntoon. Vocoderissa soundi menee niin monen BPF:n läpi, että tunkkaset ja ohuet carrier-signaalit tuo erittäin heikkoja tuloksia. Kandee siis käyttää mahdollisimman rikasta , mutta silti yksinkertaista soundia siihen!
2) Vokoodatusta puheesta saa paremmin selvää jos mukaan sotkee vähän alkuperäistä efektoimatonta puhetta. Vähän voi HPF:llä tietty eka leikata, mut tässäkin tietty tapauskohtaisesti. Sitä varsinaista vokooderiin menevää puhetta voi myös olla hyvä vähän kompuroida ennenkuin se joutuu käsittelyyn. Pakko ei mun mielestä kuitenkaan oo.
Lisää täytyy kirjotella vielä paremmalla ajalla. Ja netistä ettii linkkejä ;)
..nettisivulla oli myynnissä rakennussarja puhesynteesipiirin tekemiseen, joita ilmeisesti ohjattiin PC:llä (kai pc:ltä syötettiin tekstit piirille joka muunsi ne ääneksi)
Huomasin et ainakin täs OSX:ssä on hieno puhesyntsa. Tai no, "hieno", mut hieno silleen atari-tyylillä :D
Tuo Vokator muuten kiinnostaisi kovasti, kellään käyttökokemuksia?