Vocoderit & Puhesynteesit

26 posts, 2 pages, 4,342 views

Avatar
#1 • • Edited H_Lecter Guest
Tänne voisi jakaa kokemuksia ja tietoja erilaisista käyttökelpoisista (ja miksei erikoisistakin) vocodereista ja puhesynteesi-softista/laitteista.

Itse olen pääsääntöisesti käyttänyt softa-vocodereja pc:llä, joista FL Studion vocoder on ahkerasti käytössä. Kuitenkin tässä vaiheessa oon enemmän kiinnostunut hardware-vocodereista, ja niinpä olis hyvä kuulla käyttökokemuksia ja mahdollisia ääninäytteitä (budjettiluokan) Korgin MicroKorgin ja Novationin K-Stationin Vocodereista. Ja miksei muistakin hardware-vocodereista. Kukaan äänittänyt audiopätkiä näistä?

Toinen aihepiiriin liittyen on puhesynteesit. Itseäni on enemmän kiehtonut alkeelliset puhesynteesit (joita esim. Kraftwerk käyttää), mutta niitä ei ainakaan softana pc:lle löydä kovin helposti. Löysin kerran eräältä nettisivulta pienen softan, joka mallintaa hardware-synteesiä. Kyseisellä nettisivulla oli myynnissä rakennussarja puhesynteesipiirin tekemiseen, joita ilmeisesti ohjattiin PC:llä (kai pc:ltä syötettiin tekstit piirille joka muunsi ne ääneksi). Fruityn puhesynteesi taas on aika skeida, tai ainakin jokainen itseään kunnioittava musiikintekijä pitää sormensa irti siitä.
Avatar
#2 • • dewilator Guest
Micro korgin voco on ihan jees. Mut tiukkuutta vois kaivata lisää.
tosin siitä löytyy kirsikkanan formantti filtteri, jolla saa tweekkailtua kivoja efektejä vocosoundiin.

Paras ja monipuolisin voco löytyy mun mielestäni nordin, (micro) modularista.
Sen mahikset kun on käytännössä rajattomat. (mitä nyt se prossuteho.)
Avatar
#3 • • vartio Guest
muistelisin, että tästä aiheesta on ollut joskus on jo oma topic jossa
olisi vinopino linkkejä eri äänenmuuntimiin?

no anyways, http://www.mikropuhe.com/ on näemmä vieläkin pystyssä.
Avatar
#4 • • Remotion Guest
Mulla oli aikanaan ihan törkeen makee ohjelma joka lausui saksalaisella nuotituksella tekstiä, vuosi oli nakki ja kastike ennen muusi sotaa ja laite amiga 500... :excellent: Hommaa sellanen ja sit metsästämään softaa...

edit: eli emulaattorilla pitäis kait saada toimii, who knows :confused:
Avatar
#5 • • whuf. Guest
C64:llä irtoo kans kivoja puheita.. en nyt muista softan nimeä, mutta jollain lerpulla se oli :D
Avatar
#6 • • OSC8 Guest

Tänne voisi jakaa kokemuksia ja tietoja erilaisista käyttökelpoisista (ja miksei erikoisistakin) vocodereista ja puhesynteesi-softista/laitteista.




Itse en ole käyttänyt kuin yhtä vocoderia, Roland JP-8080:aa, mutta sitä tulikin sitten twiikkailtua melkosen paljon.

Se ei varmaankaan pärjää nykysoftille enää, mutta kyllä se oikein hyvin asiansa ajaa. No, tuolta voitte käydä kuuntelemassa miltä meikäläinen kuulostaa hajonneen mutta teipillä korjatun lelumikin ja JP:n vocoder-osion läpi :laugh:

JP:n vokooderissa on se hyvä puoli, että siihen saa lisättyä JP:n omaa helmee chorusta tai flangeria mukaan.


Tää on kyllä ihan itsestäänselvyys, mut tossa vokoodauksessa jos missä auttaa ihan helvetisti se, että oikeasti ymmärtää miten vocoder toimii.

Oon aivan liian väsyny näpytteleen sen toimintaperiaatetta nyt (siitä tulis piiitkä teksti), mutta kun vinkkejä & kokemuksia pyydettiin niin kirjoitan niitä pari perusvinkkiä:

1) Carrier, eli signaali jota envelope-followerit muokkaa, on aivan megatärkeä juttu jota kannattaa hioo kuntoon. Vocoderissa soundi menee niin monen BPF:n läpi, että tunkkaset ja ohuet carrier-signaalit tuo erittäin heikkoja tuloksia. Kandee siis käyttää mahdollisimman rikasta , mutta silti yksinkertaista soundia siihen!

2) Vokoodatusta puheesta saa paremmin selvää jos mukaan sotkee vähän alkuperäistä efektoimatonta puhetta. Vähän voi HPF:llä tietty eka leikata, mut tässäkin tietty tapauskohtaisesti. Sitä varsinaista vokooderiin menevää puhetta voi myös olla hyvä vähän kompuroida ennenkuin se joutuu käsittelyyn. Pakko ei mun mielestä kuitenkaan oo.

Lisää täytyy kirjotella vielä paremmalla ajalla. Ja netistä ettii linkkejä ;)


..nettisivulla oli myynnissä rakennussarja puhesynteesipiirin tekemiseen, joita ilmeisesti ohjattiin PC:llä (kai pc:ltä syötettiin tekstit piirille joka muunsi ne ääneksi)



Huomasin et ainakin täs OSX:ssä on hieno puhesyntsa. Tai no, "hieno", mut hieno silleen atari-tyylillä :D


Tuo Vokator muuten kiinnostaisi kovasti, kellään käyttökokemuksia?
Avatar
#7 • • OSC8 Guest
Löyty yks ihan ok linkki joka ainakin yrittää selventää vocoderin toimintaperiaatteen havainnollisesti.

On se ihme vekotin, joku mad scientist tonkin menny keksiin :hah:
Avatar
#8 • • Happo Guest

Tänne voisi jakaa kokemuksia ja tietoja erilaisista käyttökelpoisista (ja miksei erikoisistakin) vocodereista ja puhesynteesi-softista/laitteista.
Itse olen pääsääntöisesti käyttänyt softa-vocodereja pc:llä, joista FL Studion vocoder on ahkerasti käytössä. Kuitenkin tässä vaiheessa oon enemmän kiinnostunut hardware-vocodereista, ja niinpä olis hyvä kuulla käyttökokemuksia ja mahdollisia ääninäytteitä (budjettiluokan) Korgin MicroKorgin ja Novationin K-Stationin Vocodereista. Ja miksei muistakin hardware-vocodereista. Kukaan äänittänyt audiopätkiä näistä?


Budjettiluokan vocoderi löytyy myös Alesis Micronista (499e T-kaupassa). Tuossa riittää tehot laskemaan jopa 40 bändiä mikä on aika harvinaista. Esim. K-stationissa 12, microKorgissa 8 ja Viruksessa 32. Eri asia on sitten tietenkin että kuinka paljon noita bändejä tarvitsee...

Tässä vielä aito analoginen 11 bändin vocoder MAMilta:
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-121399.html
Avatar
#9 • • Transistor Guest
Henkilökohtaisesti pidän eniten softapuolelta Fruity Vocoderista. Sopii rankempiin voksuihin hyvin. Sitten jos kaipaa jotain pehmeämpää niin orange vocoder on edelleen hyvä, vaikka ikää alkaa jo tuolla plugarilla olla.

Rautapuolelta olen kokeillut Micro Korgin vocoderia, joka oli ihan ok ja Siriuksen vocoa joka on ihan shittii. Zoom 1310-multiefektissäkin on jonkinlainen vocoderi. Mutta se ei todellakaan oo mikää erikoinen. Tässä siis omia kokemuksia. Henkilökohtainen mielipide on että softa on kyllä ajanut näissäkin jutuissa raudan ohi.
Avatar
#10 • • OSC8 Guest

Henkilökohtaisesti pidän eniten softapuolelta Fruity Vocoderista. Sopii rankempiin voksuihin hyvin. Sitten jos kaipaa jotain pehmeämpää niin orange vocoder on edelleen hyvä, vaikka ikää alkaa jo tuolla plugarilla olla. .



Mitä enempi bandeja käytettävissä (esim. just 32), sen pehmeempi ("tarkempi") soundi. JP8080:ssa taitaa olla vaan 12, jolla pärjää kyllä mutta mitään hirveen silkkistä on turha odottaa.

Envelope followerit vaikuttaa tietty kans. Muistaakseni JP:ssä ei pysty niihin vaikuttamaan kuin attackin osalta tms.
Avatar
#11 • • Transistor Guest

Henkilökohtaisesti pidän eniten softapuolelta Fruity Vocoderista. Sopii rankempiin voksuihin hyvin. Sitten jos kaipaa jotain pehmeämpää niin orange vocoder on edelleen hyvä, vaikka ikää alkaa jo tuolla plugarilla olla. .



Mitä enempi bandeja käytettävissä (esim. just 32), sen pehmeempi ("tarkempi") soundi. JP8080:ssa taitaa olla vaan 12, jolla pärjää kyllä mutta mitään hirveen silkkistä on turha odottaa.

Envelope followerit vaikuttaa tietty kans. Muistaakseni JP:ssä ei pysty niihin vaikuttamaan kuin attackin osalta tms.



Itse käytän aina maksimissaan tota 16 bandia, koska noin saa musta parhaiten jäljiteltyä perinteistä 'retro-soundia'. Henkilökohtaisesti pidän enemmän siitä jos vocoder ei oo niin puhdas. Raudasta en tarkkaan tiedä, mutta tuskin aikanaan kyseiset vocoderitkaan pystyivät parempaan.
Avatar
#12 • • H_Lecter Guest

Henkilökohtaisesti pidän eniten softapuolelta Fruity Vocoderista.



Itekin oon todennut sen olevan tähän mennessä paras ja monipuolisin mitä oon kokeillut. Mutta sen kanssa vaan tulee ongelmaksi tämä.
Avatar
#13 • • rhedlund Guest
rautapuolen vocodereista sen verran että mitä itse olen testannut niin edelleen taitaa korgin VC-10 olla SE joka saa eniten mulkun seisomaan kun töräyttää sanan "robot" sen läpi :heart: :heart: :heart:

mikrokorgin voco ei hirveesti säväyttänyt. en tosin sitä niin kummemmin ehtinyt tviikkailemaankaan. Noi multiefektien (mm. edellä mainittu zoom 1210) vocoderit voi kyllä mun mielestä unohtaa suosiolla.

Itse olen myös tykästynyt käyttämään fruity vocoderia syystä että se on riittävän simppeli (meikä kun on niin laiska ettei jaksa ruveta opettelemaan menujen takaa löytyviä komentoja) mutta silti tarpeeksi monipuolinen. Tässä yks viisu missä on kyseistä softavocoa revitetty tavallisella sawtoothilla.

roboooooot!
Avatar
#14 • • pakana Guest
AnalogX SayIt... ei mikään ruuneperi mut puhuupa kuitenkin.
Avatar
#16 • • Daniel Braun Guest
Tota MAM:in versiota analogisesta vocoderista olis kiva päästä kokeilemaan...
Siitä varmaankin irtois räheet robot, semmoset rouheat ja "kulmikkaat...
Ei mitään turhan tarkkaa fiilistelyä.

Onkos siitä MAM:ista kenelläkään oikeita käyttökokemuksia?
Hintakaan ei oo paha.
Tuolla euromäärällä ton ostoa vois jossakinvaiheessa oikeesti harkitakkin.
Avatar
#17 • • H_Lecter Guest

Budjettiluokan vocoderi löytyy myös Alesis Micronista (499e T-kaupassa). Tuossa riittää tehot laskemaan jopa 40 bändiä mikä on aika harvinaista.



Tsiigailin mahdollisimman paljon tietoa tosta laitteesta netistä, ja näytti soundidemojen ja muiden speksien mukaan helvetin asialliselta. Lisäksi huomiota herätti myös seuraava tieto: "Effects include a 40 band vocoder that does not use up any polyphony". Huh. Onks toi normaalia jokaisessa laitteessa?

Et sattumoisin ole löytänyt kunnollisia ääninäytteitä ton laitteen vocoderista?

Ja toinen asia, jota en ite oo jaksanut vertailla. Niin onko tossa paljonkin eroa isoveljeen Ioniin?
Avatar
#18 • • Happo Guest

Tsiigailin mahdollisimman paljon tietoa tosta laitteesta netistä, ja näytti soundidemojen ja muiden speksien mukaan helvetin asialliselta. Lisäksi huomiota herätti myös seuraava tieto: "Effects include a 40 band vocoder that does not use up any polyphony". Huh. Onks toi normaalia jokaisessa laitteessa?

Et sattumoisin ole löytänyt kunnollisia ääninäytteitä ton laitteen vocoderista?

Ja toinen asia, jota en ite oo jaksanut vertailla. Niin onko tossa paljonkin eroa isoveljeen Ioniin?


JP-8080:ssa vocoderi vie muistaakseni 2 ääntä pois polyfoniasta ja Viruksessa 4. Onhan toi ihan järkevää että silloin kun vocoderia ei käytetä, sen vaatima lasketateho käytetään muualla. Jos polyfonia ei pienene, se tarkoittaa sitä että niillä jotka eivät käytä vocoderia on aina käyttämätöntä laskentakapasiteettia. Vocoder on laskennallisesti aika raskas toteuttaa, koska jokainen bandi tarvitsee kaksi bandpass-filtteriä. Eli 40-bandin vocoderissa pyörii 80 BPF:ää! :)

Micronissa on Ioniin verrattuna lisätty ainakin sekvensseri (joka tosin tulee ehkä Ioniin softapäivityksenä) ja erillinen efektipiiri jolla saadaan laitteeseen mm. Ionista puuttuva reverb. Suurin ero on tietenkin käyttöliittymässä. Micron on varmasti aika paljon hankalampi editoida.
Avatar
#19 • • polyfonken Guest
mulla oli rolandin svc-350 aiemmin ja nyt käytän bossin se-50:sen mukana tullutta vokoa. jostakin syystä ne vaan kuullostaa paljon rapeammilta ja mukavammilta kuin microQ:n, microkorgin tai 8080:n vokot. jos haluaisi hifisoundia, noi uudet miljuunan bandin vokot olisi toki parempia.