Halvat tuotteet vs. työläisten oikeudet Lidlissä

65 posts, 4 pages, 8,508 views

Avatar
#61 • • Edited Individual Guest
Onko kellään muulla kokemusta suomalaisesta Cassa-kauppaketjusta. Itse olen siellä yhden kerran poikennut ja kyllä siellä yllättävän halpaa oli, vaikkakin valikoimat eivät olleet kauhean suuret.
Tulen varmaan poikkeamaan uudelleenkin.

Ja yleisesti ottaen on kyllä ikävää, jos työntekijöitä kohdellaan tällä tavalla lidl-kauppaketjussa. Ideahan itse ketjulla on hyvä, eli herättää kilpailua, mutta jos se tapahtuu työntekijöiden kustannuksella on se kyl persiistä.
Mutta en tosiaankaan tuomitse niitä ihmisiä, jotka ruokansa sieltä hakevat. Ainakaan jos se jo ennestään tiukilla elävän henkilön tai perheen ruokakorin hintaa laskee.
Köyhillä ei välttämättä ole aina varaa ihanteisiin.

Niin lidl:issä en ole käynyt, koska tässä kaupungissa sitä ei vielä ole...
Avatar
#62 • • Individual Guest

" Lidl haluaa ahkeria ja huonosti koulutettuja työntekijöitä, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa, sanoo hollantilainen Lex Makkinje."
Vaikka tuo topicin lähde on PAMin oma lehti,nuo kirjoituksessa mainitut nihkeät esimerkit on mielestäni helppo uskoa todeksi.Olen työskennellyt parissakin yrityksessä (ruokakaupassa ja hampurilaismestassa),joissa vastaavat toimintatavat pitivät työntekijät varpaillaan.Kouluttamattomia ja opiskelijoita on helppo kyykyttää,ja vaikka palkka tulisikin ajallaan,uhkailu,vihjailu,nöyryyttäminen sekä tarpeeton kyttääminen pitävät sairaspoissaolot suurina sekä takaavat henkilökunnan vaihtuvuuden.Ehkä tämä on matalapalkka-aloilla aivan tavanomaista,ja lidl vain hiukan röyhkeämpi toimija?
Toivoisi kuitenkin kuluttajan vaikuttavan jaloillaan,vaikka turhahan sitä on yrittää vedota omaantuntoon,kun kukkarosta on kyse.



Tämä kyllä on valitettavan yleistä. Ja kuka opiskelija esim. alkaa käymään oikeutta kovin helposti jotain entistä työpaikkaansa vastaan, kun on pelko persiissä siitä, että häviää ja joutuu maksamaan oikeudenkäyntikulut, luulen ma.
Kaikilla aloilla, tai lähinnä niiden ammattiliitoilla kun ei ole sellaista valtaa kuten esim. jollain AKT:lla, joilla on valta pistää vaikka Suomen vienti seis, jos epäkohtia ilmenee...
Avatar
#63 • • Individual Guest
:::
Avatar
#64 • • P.Korhonen Guest
Lidl! :hearts:
Suklaajätski (Mövenpick-kopio) ja kebab! :hearts:

Noi Lidlin työntekijöiden "työskentelysäännöt" on muuten oikeasti "hieman" erilaisia kuin muissa vastaavissa kaupoissa (lue: natsimeininki).. mutta työtä sekin on ja palkka ei kuulemma ole yhtään hassumpi verrattuna muihin kauppoihin.
Avatar
#65 • • Kosmonaut Guest
Tänään oli tarkotus hakea halpaa kokista ja sipsiä illan peliin. Olin jonossa kymmentä vailla yheksän ja aattelin ehtiväni vielä toiseen kauppaan ostamaan dippiä ja kermaviiliä (lidlin valikoimaan ne kun eivät kuulu). Juuri kun minun vuoroni tuli niin kassakone vaan lakkas toimimasta. Siinä kävi varmaan joku 4-5 työntekijää kattomassa, ja totes et sama homma kaikilla kassoilla. Kymmenisen minuuttia tuli odotettua, mun takana jonossa oli joku ~20 ihmistä. Huomas työntekijöiden "ammattitaidottomuuden" kun ei ne osannu oikeen kun ihmetellä. Sitte ku joku ukko karju niille että sanokaa edes että kannattaako meidän odottaa vai lähteä pois niin tuli ilmotus että koneet on tiltannu ja niiden kuntoon laittamisessa voi mennä vartista tuntiin. Kello oli sen verran että en ehtinyt kauppaan enää, tyydyin kebabiin :)

Ei toi itteä niin haitannu, ois kyllä vituttanu jos ois töistä tullu ja meinannu ostaa ruokaa tyhjään jääkaappiin niinku jonossa takana seisovan tilanne oli.

Mikä muuten noissa kaupoissa on kun ne ei tunnu palkkaavan kun naisia? Paikallisessa lidlissä mihin hain ei ole näkynyt kuin yksi miespuolinen henkilö. Kaveri haki just valmistuvaan lidliin, ryhmähaastattelussa oli mies/nais suhde ~50/50, saa nähä onko siellä silti vaan 1-2 miestä :(