" Lidl haluaa ahkeria ja huonosti koulutettuja työntekijöitä, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa, sanoo hollantilainen Lex Makkinje."
Vaikka tuo topicin lähde on PAMin oma lehti,nuo kirjoituksessa mainitut nihkeät esimerkit on mielestäni helppo uskoa todeksi.Olen työskennellyt parissakin yrityksessä (ruokakaupassa ja hampurilaismestassa),joissa vastaavat toimintatavat pitivät työntekijät varpaillaan.Kouluttamattomia ja opiskelijoita on helppo kyykyttää,ja vaikka palkka tulisikin ajallaan,uhkailu,vihjailu,nöyryyttäminen sekä tarpeeton kyttääminen pitävät sairaspoissaolot suurina sekä takaavat henkilökunnan vaihtuvuuden.Ehkä tämä on matalapalkka-aloilla aivan tavanomaista,ja lidl vain hiukan röyhkeämpi toimija?
Toivoisi kuitenkin kuluttajan vaikuttavan jaloillaan,vaikka turhahan sitä on yrittää vedota omaantuntoon,kun kukkarosta on kyse.
Tämä kyllä on valitettavan yleistä. Ja kuka opiskelija esim. alkaa käymään oikeutta kovin helposti jotain entistä työpaikkaansa vastaan, kun on pelko persiissä siitä, että häviää ja joutuu maksamaan oikeudenkäyntikulut, luulen ma.
Kaikilla aloilla, tai lähinnä niiden ammattiliitoilla kun ei ole sellaista valtaa kuten esim. jollain AKT:lla, joilla on valta pistää vaikka Suomen vienti seis, jos epäkohtia ilmenee...