Parhaat Proget!!!

36 posts, 2 pages, 3,877 views

Avatar
#1 • • genki Guest
Pink Floyd - 'The Piper at The Gates of Dawn'

Camel - 'The Flight of The Snow Goose'

Ozric Tentacles - 'Strangeitude'

Tabula Rasa - 'Ekkedien Tanssi'

:D :D :D :D


ei vaan oikeesti - threadin teemaan; ite oon kuunnellu pienenä (sattuneesta syystä) aitoa ja alkuperäistä progea aika massiivisen paljon, ja en voi olla kommentoimatta tätä nykypäivän 'progeboomia' tanssimusiikissa hieman.. itse musassa ei mitään vikaa ole, itekin sitä jonkun verran soittelen, mutta ei siinä kyllä mitään kovin progressiivista ole! samoja 4/4 biittejä jytkytetään samanlaisten muhisevien bassolinjojen kanssa ku missä tahansa muussa housen tai breiksin alalajissa. ehkä hieman enemmän delayta perkkasoundeissa ja jotain darkimpia tunnelmia joissain biiseissä, mutta että progressiivistä eli edistyksellistä??

elikäs, GU -hengaajat ja muut tietäjät kertokaa - miksi tech/tribal housea ruvettiin yhtäkkiä sanomaan progeksi ja mikä siinä on niin edistyksellistä että se ansaitsee tuollaisen etuliitteen?

ei mulla muuta! ;]
Avatar
#2 • • mekaanikko Guest
Itse oon kuullut ton progehouse-termin ekan kerran joskus 1993-1994 kun Matilaisen Aki Beatboxissa sitä viljeli siinä määrin taajaan että siitä tuli yleinen läpän aihe. =) Tuohon maailmanaikaan progeksi sanottiin esim. Guerilla-lafkan tuotoksia. Eli ihan uudesta termistä ei taida ole kyse.
Avatar
#3 • • genki Guest
juu ei varmaan ookaan mikään uus juttu, mut mua kiinnostaa silti et mihin sillä termillä viitataan.. tai lähinnä et mistä se tuli - mikä se läppä oli minkä takia sitä ruvettiin viljelemään.

progerokin pohjallahan termin käyttö oli nimenomaan just siinä et ei todellakaan seurattu mitään kaavoja, tehtiin jotain seittemän viidesosaa biisejä jotka kesti 13 minuuttia ja jossa oli kolme erilaista osaa ja miljoona bridgeä tms.
Avatar
#4 • • Timmo Guest

progerokin pohjallahan termin käyttö oli nimenomaan just siinä et ei todellakaan seurattu mitään kaavoja, tehtiin jotain seittemän viidesosaa biisejä jotka kesti 13 minuuttia ja jossa oli kolme erilaista osaa ja miljoona bridgeä tms.



Konemusassa ne progebiisit kestää kans 13 minuuttia, seuraamalla koko ajan samaa kaavaa 4/4 tahtiin lisäämällä päälle murina, joka sitten saa kaikki progepäät märäksi.
Suurin osa paskaa.

Älkää suuttuko :)
Avatar
#5 • • Individual Guest
Pink Floyd: Set the controls for the heart of the sun

Aika mieletön kappale...

Ja levy Saucerfull of secrets on kyllä yhdellä sanalla kuvattuna: hämärä... :)
Avatar
#6 • • drS Guest
sillon ku mä ala-asteella hengailin paikallisessa levykaupassa ni se setä tiskin takana tyrkytti mulle progehousea, jota myös paikoitellen epichouseksi nimitti. lätyt sisälsivät tuotoksia mm. seuraavilta:

brothers in rhythm
leftfield
rollo & rob d (myöh. sister bliss)
hybrid
way out west
sasha

ja kyseessä siis edellämainittujen artistien tuotoksia ajalta ennen vuotta '96. oli herkkua :heart: ja melkoisen kaukana nykypäivän nenänkaivuusta, joka sekin joskus maistuu jossain määrin.
Avatar
#7 • • djsakke Guest
noniinno aikoinaan 90-luvun alussa Proge oli brittisaundia joka oli normiklubihoussia teknompaa, eli haki vaikutteita teknosta ja acidista, isoi hittei oli ainakin

Sublime - TransAmerican
Dig The New Breed - Who's No 1
Probe - Edible Trax 1
Harri - Phuxache
Gipsy - I Trance You
Apollo 440 - Astal America
Apollo 440 - Rumble ep
Grid - Texas Cowboys

.. kaytannossa paljonkin juuri tuota Limbon linjaa, ja olihan se Underworldikin kategorisoitu progeksi.
Ainakin mita multa loytyy Brothers in Rhythmia nii se on brittihoussia, kaukana progesta. usein viel just sita Handbag-houssia :) Jossain valis progee oli myos mika tahansa yli 130bpm houssibiitti.
Avatar
#8 • • espoo_rumpshaker Guest
I'd also like to point out that in Germany, "progressive" often is short for "progressive techno", which in turn often seems to be the typical tooltechno style of music people also called schranz 1-2 years ago. Maybe the main point with progressive is that there is no progression, i.e. nothing happens? :happyroll:
Avatar
#9 • • da_chef Guest
Kait se Sasha & Digweedin ensimmäinen Renaissancemiksaus kuvastaa aika hyvin sitä, minkälaista se proge oli ennen 1995. Hemmetin kova setti edelleen. Pyytävät tolkuttomia hintoja tuosta boksista, vaikka sitä aikanaan myytiin puolisen miljoonaa.

Mutta Ishkurin nimeke sille nykyprogelle on osuva, brit house. "If someone can make house music this boring, it's the British" :D
Avatar
#10 • • Homegrove Guest
Parhaat proget:

Koko Pink Floydin tuotanto.

Marillionia lukuun ottamatta (ja siltäkin vain Fishin poistumisen jälkeinen tuotanto) en ole oikein tuota rock-genreä sisäistänyt.

Progressiiviseen houseen minulla ei kertakaikkiaan ole enää mitään lisättävää sanallisesti. :D

Paitsi että biiseissä pyhä kolminaisuus:
Sasha - Xpander
Underworld - Dark & Long (The Dark Train Mix)
Mory Kante - Yeke Yeke (Hardfloor Mix)
Avatar
#11 • • olliS Guest
Soittakaa progeeeeee.... :sleepy: :sleepy: :sleepy: :king:
Avatar
#12 • • A-E Guest
Pink Floyd :hearts: Aivan uskomattoman hyvää musiikkia. Pink Floydin albumi Dark Side Of The Moon on mielestäni yksi parhaimmista levyistä mitä on ikinä tehty. Albumi sisältää omat lähes kaikki omat suosikki Floyd biisit kuten Time (ai hemmetti mikä kitara soolo 4 minuutin kohdalla), The Great Gig In The Sky ja Any Colour You Like. Suosittelen lämpimästi kaikkia tutustumaan Pink Floydin musiikkiin. Itse olen tutustunut bändiin aikoinnaan faijan kautta.

Progehouseen en minäkään sanallisesti lisää mitään, mutta listaan kuitenkin omat suosikkini siitä genrestä.

Leftfield - Song Of Life
Underworld - Cowgirl ja Dark & Long
Alanis Morrisette - Uninvited (Brother In Rhythm remix)
Gat Decor - Passion
Jaydee - Plastic Dreams
Sunscreem - Perfect Motion (Boys Own mix)
Slam - Positive Education ja Eterna
Way Out West - The Gift

Noista uudemmista progeista on vaikeempi lähteä sanomaan onko ne oikeastia progea, mutta jossain noita biisejä on sillä progressivehouse nimellä kutsuttu. Eikä sillä oikeastaan mulle ainakaan ole mitään merkitystä onko joku noista biiseistä perus housea, progea vai technoa, koska hyvä musiikki on hyvää genrestä riippumatta. Ja nykyään aika moni ulkomaalainen huippu techno deejii soittelee setteissään aika paljon samoja biisejä kuin progehouse deejiit.
Avatar
#13 • • JimmyD Guest

ei siinä kyllä mitään kovin progressiivista ole! samoja 4/4 biittejä jytkytetään samanlaisten muhisevien bassolinjojen kanssa ku missä tahansa muussa housen tai breiksin alalajissa.


Kyllä proge on sitä että biisissä on vähintään 20 osiota, np: camel - the snow goose :)
Mut tämä progehouse on vain jonkun keksimä nimitys, mielestäni se ei ole housea eikä se ole progressiivistä, mut samapa toi millä sitä kutsuu.
Avatar
#14 • • sonni Guest

mut samapa toi millä sitä kutsuu.


nimenomaan herttaisen yhdentekevää. ei se
muuksi nimittämisillä ainakaan muutu.
Avatar
#15 • • Tapi T Guest

Pink Floydin albumi Dark Side Of The Moon on mielestäni yksi parhaimmista levyistä mitä on ikinä tehty.
...
Itse olen tutustunut bändiin aikoinnaan faijan kautta.


*5*
Myös mun faija on vinksahtanut Pink Floydiin ja on onnistunut aivopesemään mutkin diggailemaan bändiä. Dark Side Of The Moon on mulla edelleen ahkerassa voimasoitossa ja sitä tulee kuunneltua ainakin kerran kuussa.
Avatar
#16 • • MikkiHiiri Guest
Pink Floyd on kyllä sikamakee, erästä "Another Brick On The Wall"-hittibiisiä lukuunottamatta.
Proge ei kyllä mulle toimi yleensä kuin olotilassa, jossa hirveestä krapulasta yritetään saada
nousuhumalaa aikasiks. Musiikilliset kokemukset tulee itelle muista asioista.

Konemusapuolelta kyllä Way Out West toimii itelle parhaiten. Hiton hieno kokonaisuus
hitonmoisesta läjästä eri soundeja.
Progehouse-termi on tosiaan jostain 90-luvun alusta. Muistan kun Chris Fortier
ja Sasha mm. ovat käyttäneet tuota nimitystä jo -93.
Avatar
#17 • • da_chef Guest

Pink Floyd on kyllä sikamakee, erästä "Another Brick On The Wall"-hittibiisiä lukuunottamatta.



Pöh.

Kuuntelepa joskus the wall ja yritä kuvitella se kokonaisuus ilman jotain biisiä.

sinkkuna harva ton levyn biiseistä toimii yhtä hyvin kun levyllä. eikä levyä voi olla kuuntelematta alusta loppuun, se on vähän kuin aloittaisi kirjan lukemisen jostain muualta kuin ensimmäisestä kappaleesta.
Avatar
#18 • • MikkiHiiri Guest


Kuuntelepa joskus the wall ja yritä kuvitella se kokonaisuus ilman jotain biisiä.

sinkkuna harva ton levyn biiseistä toimii yhtä hyvin kun levyllä. eikä levyä voi olla kuuntelematta alusta loppuun, se on vähän kuin aloittaisi kirjan lukemisen jostain muualta kuin ensimmäisestä kappaleesta.



Tiedän kyllä mitä tarkotat. En vaan tykkää yhtään just _tosta_ yhestä biisistä (kertsi ottaa pahasti nuppiin):)
Future Sound Of Londonillakin on useita ns. "täyteraitoja" albumeillaan, jotka yksittäisinä
ei välttämättä toimi mutta levyn kokonaisuuden täydentäjinä aivan loistavia.
Avatar
#19 • • OSC8 Guest
GONG - suoraan 70-luvulta :)
Avatar
#20 • • JimmyD Guest

GONG - suoraan 70-luvulta :)


Gong rokkaa kovasti samoin Jethro Tull,The Yes,Jefferson tietty