Levykauppojen palvelun taso/Kohtelu?!

57 posts, 3 pages, 8,009 views

Avatar
#1 • • J.Pohjolainen Guest
Millaista palvelua ollette saaneet / Toivoisitte saavanne levykaupoissa tai nettikaupoissa? Mikä tekee vaikutuksen asiakkaasen,että tämä kauppa on hyvä ja toimiva?!
Kertokaa mielipiteenne ja kokemuksenne,sana on vapaa :)
Avatar
#2 • • A-E Guest
Olisi mukava, jos täällä Suomessa olisi saman kokoisia levykauppoja kuin esim. Saksassa tai Englannissa, josta sitten löytäisi kaikki uudet julkaisut heti ja jopa hieman ennen muita. Mutta koska me ollaan Suomessa ja täällä on niin pienet musa markkinat ei tuollainen ole viellä mahdollista.

Onneksi meillä on sentään muutama ihan hyvä levykauppa täällä Suomessa, josta saa suht.koht. nopeasti uudet julkaisut. Itse ostan levyni pääsääntöisesti Streetbeatistä, jolla on ihan jees palvelu sekä paikan päällä sekä netissä vaikka tuntuu hieman siltä että progee ja trancee löytyy enemmän kuin technoa ja housea. Detunezista enkä Mossosta ole viellä levyjä ostanut, joten niiden palvelusta en osaa sanoa mitään. Stereofonica on techno ja house valikoimaltaan Streettiä parempi paikka, mutta sieltä tilatessa joutuu odottelemaan postin setää ja samalla vaivalla sitä jo tilaa sitten levyt Saksasta Hardwaxilta, jonka on aivan uskomaton "teknopuristin" mekka.
Avatar
#3 • • espoo_rumpshaker Guest
real Shop

+ something to drink on offer, water, juice, booze, whatever
+ enough listening stations so I don't have to wait in line
+ large backstock
+ well-sorted stock
+ lots of new releases
+ place to sit down
+ knowledgeable staff that leaves you alone unless you have a question, answers questions truthfully


net shop

+ large backstock
+ well-sorted stock
+ lots of new releases
+ lots of long sound clips
+ flexible payment options (cod, iban bank transfer, etc)
+ orders fulfilled within reasonable time (1-2 weeks)
+ records listed are actually in stock


combine a couple of these qualities in your store, and things like price stop mattering to me...
Avatar
#4 • • Al Tapone Guest
Ensinnäki asiantuntemus/viitseliäisyys on tärkeetä. Tarkotan lähinnä sitä, et jos kauppaan tulee hemmo, joka kysyy uusien teknojulkaisuiden perään, ni joku kertois mitkä on suht uusia, tai kasais pienen setin kuunteluun. Itselläni on kokemusta kahdesta stadilaisesta liikkestä, jossa toisessa homma toimi ja toisessa homma ei todellakaan toimi. Huonoa palvelua on se, et sanotaan kysyjälle: "siellähän sitä on hyllyssä".

Valikoiman pitäis kans olla laajaa sekä hyvin edustavaa. Joskus tuntuu siltä, et tietyissä levykaupoissa on tietyn genren huonoimmat levyt ja ne hyvät täytyy tilata ulkomailta. Mut mä kyl tiedän, et laajan valikoiman ylläpitö on vaikeaa sekä taloudellisesti että muita resursseja ajatellen.

Kaupan suunnittelussa ja levyjen sijottelussa pitäs ottaa mallia briteistä. Jos levyt halutaan pitää asiakkaiden hypisteltävinä, ni silloin kaupan täytyy olla aivan uskomattoman iso. Muuten levyjä joutuu ettimään ahtaista laatikoista, joista joutuu ottamaan 10 levyä pois ennenku ees näkee et mitä siel on. Paras systeemi on se, et levyt on seinällä esillä tiskin takana ja siel annetaan ku pyydetään. Hyvin moni kuitenki käy netissä ensin kattomassa ja kuuntelemassa et mitä haluaa. Stadilaisissa levykaupoissa käydään nimittäin kehä kolmosen ulkopuoleltakin :winkwink: Uskokaa mua, pikkulinnut on laulanu et näin on.

Ja mitä toho nettiin tulee, ni siel pitäs olla selkeesti esillä et mitkä levyt on oikeesti uusia. Ja sillä tarkotan sitä, et restokit pitäs erottaa selkeesti täysin uusista julkaisuista. Esimerkiks only-djs.comissa tää tökkii tosi pahasti. Sit klipit pitäs olla tarpeeks pitkiä, puol minsaa on ehdottomast liian lyhyt aika ja sillee tulee hankittuu paskoja biisejä. Kauppaan pitäs kans saada hyvin yhteyttä emaililla jos on jotaa kysyttävää. Toimitusajat ei sais olla liian pitkiä tyyliin kuukausi.

Kuuntelupisteiden määrällä ei mulle oo kaupassa merkitystä. Jos muut tsydeemit pelaa, ni kyl mä jaksan odottaa.
Avatar
#5 • • Unda Guest


Paras systeemi on se, et levyt on seinällä esillä tiskin takana ja siel annetaan ku pyydetään. Hyvin moni kuitenki käy netissä ensin kattomassa ja kuuntelemassa et mitä haluaa.

Ja mitä toho nettiin tulee, ni siel pitäs olla selkeesti esillä et mitkä levyt on oikeesti uusia. Ja sillä tarkotan sitä, et restokit pitäs erottaa selkeesti täysin uusista julkaisuista. Esimerkiks only-djs.comissa tää tökkii tosi pahasti. Sit klipit pitäs olla tarpeeks pitkiä, puol minsaa on ehdottomast liian lyhyt aika ja sillee tulee hankittuu paskoja biisejä. Kauppaan pitäs kans saada hyvin yhteyttä emaililla jos on jotaa kysyttävää. Toimitusajat ei sais olla liian pitkiä tyyliin kuukausi.



Itse en ole ikinä hirveästi pitänyt tuosta levyt seinillä -systeemistä.
Enemmän tulee käytyä läpi tuntemattomia labeleita ja löydettyä helmiä, kun saa selata hyllyt läpi. Useimmissa kaupoissa kun ei ihan koko stock löydy netistä tai ainakaan sampleja ei kaikkiin ole..

Mitäs sillä on väliä onko biisi julkaistu viime viikolla vai kaksi vuotta sitten, jos se ei ole sinulle tuttu?

Klipeistä oon samaa mieltä, tarpeeksi pitkiä ja mielellään levyn kaikilta biiseiltä...
Avatar
#6 • • espoo_rumpshaker Guest
word @unda - I know of one store where I was happy with the records at the wall system, and that's because the salesman happened to have the same taste as me and had records I hadn't heard of - I like it best when I can spend 1-2 days at a store, listening to stuff undisturbed... :heart:
Avatar
#7 • • djsakke Guest


Paras systeemi on se, et levyt on seinällä esillä tiskin takana ja siel annetaan ku pyydetään.



Itse en ole ikinä hirveästi pitänyt tuosta levyt seinillä -systeemistä.
Enemmän tulee käytyä läpi tuntemattomia labeleita ja löydettyä helmiä, kun saa selata hyllyt läpi.
Mitäs sillä on väliä onko biisi julkaistu viime viikolla vai kaksi vuotta sitten, jos se ei ole sinulle tuttu?



Jeah, levyja pitaa saada plarata rauhassa lapi. nakee lukee etiketit ja mahdollisesti tehda loytoja "aijaa taa oli sen ja sen tuottama -> kuuntelempa" jne. Netista en oikeastaan koskaan tsekkaa klippeja, nettia oon kayttany vuosia ja levyja oon soittanu viel huomattavasti pidempaan enka oo vaan koskaan innostunu tsekkaileen niit klippeja, ihan taysin turhia - no, ehka siina kohtaa hyodyllisia et etsin jotain biisia jonka olen kuullut mut en tunne artistia tai biisin nimea tai toisinpain, tai jotain spesifista remixia, mutta eipa noita kovin usein kohdalle satu. ehtii ne levyt tsekkaan siel levykaupassakin sit (ei mul oo kiire). Uusista julkaisuista tulee kylla luettua netista paljonkin.
Avatar
#8 • • Al Tapone Guest


Mitäs sillä on väliä onko biisi julkaistu viime viikolla vai kaksi vuotta sitten, jos se ei ole sinulle tuttu?



Sil on just se kaikist suurin merkitys, mä en nimittäin vois kuvitella esimerkiks bileissä soittavani vanhaa biisiä. Eli kun ostan kaupasta levyjä, ni ostan pelkästään uusia. Se on niinku mun mielestä vähä ideana tossa konemusassa et seurataan uutta. Noh, ehkä joku seuraa vanhaaki, mut onhan sitä olemassa divareita ja muita vastaavia :winkwink:
Avatar
#9 • • mekaanikko Guest

vois kuvitella esimerkiks bileissä soittavani vanhaa biisiä. Eli kun ostan kaupasta levyjä, ni ostan pelkästään uusia. Se on niinku mun mielestä vähä ideana tossa konemusassa et seurataan uutta. Noh, ehkä joku seuraa vanhaaki, mut onhan sitä olemassa divareita ja muita vastaavia :winkwink:

'

=X

Jos se kerran on noin tärkeää niin mitäs jos vaikka itse ottaisit selvää mitkä biisit on hoteimpii ja khuuleimpii uutuuksia? Liikaa vaadittu?
Avatar
#10 • • jUSSi Guest

vois kuvitella esimerkiks bileissä soittavani vanhaa biisiä. Eli kun ostan kaupasta levyjä, ni ostan pelkästään uusia. Se on niinku mun mielestä vähä ideana tossa konemusassa et seurataan uutta. Noh, ehkä joku seuraa vanhaaki, mut onhan sitä olemassa divareita ja muita vastaavia :winkwink:

'

=X

Jos se kerran on noin tärkeää niin mitäs jos vaikka itse ottaisit selvää mitkä biisit on hoteimpii ja khuuleimpii uutuuksia? Liikaa vaadittu?



taisi tuo Al Taponen postaus olla ihan puhdasta huumoria ;)
Avatar
#11 • • uniko1 Guest

Sit klipit pitäs olla tarpeeks pitkiä, puol minsaa on ehdottomast liian lyhyt aika ja sillee tulee hankittuu paskoja biisejä.



Ääninäytteet on tosi ongelmallisia ainakin EU:n alueella, jos kyseessä on Teoston/vastaavien alainen musiikki. Nykyään ääninäytteet saa olla jo 60sek, vielä vähän aikaa sitten Teosto rajoitti pituuden 30 sekuntiin. Jos haluaa tarjota kunnon ääninäytteitä, niin Teoston kanssa on oma tappelunsa tästä aiheesta ja usein he mielellään haluaisivat myös kuukausittaista rahaa ääninäytteiden pitämisestä saitilla, vaikka tarkoituksena olisikin myynninedistäminen.
Avatar
#12 • • Al Tapone Guest


Jos se kerran on noin tärkeää niin mitäs jos vaikka itse ottaisit selvää mitkä biisit on hoteimpii ja khuuleimpii uutuuksia? Liikaa vaadittu?



Voihan levykauppaan mennä joku uus tyyppi, joka ei paljon genreistä tiedä. Silloin kyl toivois saavansa palvelua. Mä en puhunu tossa nyt itestäni.

Ja mitä noihin uusiin biiseihin tulee, ni ehkä se oli vähän kärjistetty esimerkki ja aika paljon musatyylistä kiinni. Mut pari kertaa on tullu melkeen vanhingossa tilattua vanha biisi, ku nettsisivuilla ei ollu erotettu restokkeja täysin uusista. Ja jos bileissä soitaa vanhoja biisejä, ni aina löytyy joku irvileuka dj, joka tulee avautuu. "Hahaa, jätkä soittaa ihan vanhoja biisejä, eiks sul oo mitään uusia" :)
Avatar
#13 • • jUSSi Guest

Ja mitä noihin uusiin biiseihin tulee, ni ehkä se oli vähän kärjistetty esimerkki ja aika paljon musatyylistä kiinni. Mut pari kertaa on tullu melkeen vanhingossa tilattua vanha biisi, ku nettsisivuilla ei ollu erotettu restokkeja täysin uusista. Ja jos bileissä soitaa vanhoja biisejä, ni aina löytyy joku irvileuka dj, joka tulee avautuu. "Hahaa, jätkä soittaa ihan vanhoja biisejä, eiks sul oo mitään uusia" :)



mä en oo kyl vielä löytänyt musatyyliä missä biiseihin lisättäis "parasta ennen" päivämäärä ;)

ja jos vanhojen biisien soittaminen/kuuleminen on jollekulle ongelma niin on se aika voivoi. Ei vois vähempää kiinnostaa.

Asia voi olla toki eri jos toimii jukeboxina juottoloissa, milloin se top100 pitää soida illan aikana.
Avatar
#14 • • Tapi T Guest

Ja jos bileissä soitaa vanhoja biisejä, ni aina löytyy joku irvileuka dj, joka tulee avautuu. "Hahaa, jätkä soittaa ihan vanhoja biisejä, eiks sul oo mitään uusia"


Mä taas soisin vanhoja biisejä soitettavan nykyistä huomattavasti enemmän. On mielestäni enenmmän kuin perseestä soittaa vain uusia levyjä siksi, koska isot pojat ovat sitä mieltä.
Avatar
#15 • • Tapsa Guest

..aina löytyy joku irvileuka dj, joka tulee avautuu. "Hahaa, jätkä soittaa ihan vanhoja biisejä, eiks sul oo mitään uusia"..



No eipä mulle ainakaan ole tullut !
(Tosin en ole montaa kertaa ihmisten ilmoilla soittanutkaan..)

Vanhat biisit *moshaushymiö*
Avatar
#16 • • Samus Aran Guest


Sil on just se kaikist suurin merkitys, mä en nimittäin vois kuvitella esimerkiks bileissä soittavani vanhaa biisiä. Eli kun ostan kaupasta levyjä, ni ostan pelkästään uusia. Se on niinku mun mielestä vähä ideana tossa konemusassa et seurataan uutta. Noh, ehkä joku seuraa vanhaaki, mut onhan sitä olemassa divareita ja muita vastaavia :winkwink:



Selventäisitkö vähän tarkemmin..

:excellent:
Avatar
#17 • • desouza Guest


Itse en ole ikinä hirveästi pitänyt tuosta levyt seinillä -systeemistä.
Enemmän tulee käytyä läpi tuntemattomia labeleita ja löydettyä helmiä, kun saa selata hyllyt läpi. Useimmissa kaupoissa kun ei ihan koko stock löydy netistä tai ainakaan sampleja ei kaikkiin ole..

Mitäs sillä on väliä onko biisi julkaistu viime viikolla vai kaksi vuotta sitten, jos se ei ole sinulle tuttu?

Klipeistä oon samaa mieltä, tarpeeksi pitkiä ja mielellään levyn kaikilta biiseiltä...



Word!

Mä olen ihan samaa mieltä siitä, että sillä ei ole mitään väliä onko biisi julkaistu viime viikolla vai kaksi vuotta sitten. Vanhoja levyjä selaamalla saattaa löytää pirun hyviä biisejä. Ja mitä vanhojen levyjen soittamiseen klubeilla tulee, niin ei niitä vanhoja puhkikulutettuja hittejä varmaan kannatakkaan soittaa. Tärkeintähän on, että musiikki kuulostaa tuoreelta. Ja kyllähän vanhemmatkin julkaisut voivat ihan yhtä hyvin kuulostaa tuoreelta.

Keskustelu näyttää ajautuneen sivuraiteille :)
Avatar
#18 • • Inditm Guest

Mä taas soisin vanhoja biisejä soitettavan nykyistä huomattavasti enemmän. On mielestäni enenmmän kuin perseestä soittaa vain uusia levyjä siksi, koska isot pojat ovat sitä mieltä.



Agreed! Usein kuulemme dj:n soittavan pelkästään uutta, joista osa on väkisinkin melko mitäänsanomatonta matskua, vaikka pakista/kokoelmista varmasti löytyisi vanhempaa, mutta parempaa ja silti tuoreen kuuloista biittiä...
Avatar
#19 • • erik Guest
nuo uudet kaupallisemmat ja klubimmat länkytykset on niin väsynyttä shaittia, ettei niitä kukaan enää jaksa kuunnella pari kk julkaisemisen jälkeen!
Avatar
#20 • • A-E Guest
Omasta mielestäni se vaan lisää deejiin uskottavuutta, jos uskaltaa soittaa vanhoja klassikko levyjä eikä aina vaan niitä uusimpia hittejä mitä kaikki muutkin. Se on jokaisen deejiin oma asia mitä soittaa vai soittaako olenkaan. Noita deejiiden irvikuvia löytyy kyllä aivan tarpeeksi kaikista juottoloista huoraamassa asiakkaita lista hiteillään.

Kaiken lisäksi monet uudet julkaisut on niin huonoja etten minä ainakaan laita niihin vähiä rahojani, jos saan jonkun klassikon tai uudelleen julkaisun samaan hintaan. Mulle itselleni on tärkeintä se, että saan levy kokoelmaani sellaisia levyjä, jotka ovat itseni mielestä hyviä olkoon ne sitten uusia julkaisuja, promoja tai yli kymmenen vuotta vanhoja levyjä.

Tästä viellä esimerkkinä voisin laittaa pienen listan "vanhoista" levyistä joita olen ostanut parin viime kuukauden aikana.

Jeff Mills - The Other Day EP (AXIS)
Jeff Mills - More Drama EP (AXIS)
Ian O'Brien - Desert Scores (Ferox)
Dave Angel - In Flight Entertainment EP (Blunted)

Viellä loppuun voisi lisätä sen, että esim. huippu deejiistä Joey Beltram ei paljoa tehnyt muutoksia levylaukkunsa sisältöön viimeisein kuuden vuoden aikana (tai näin ainakin huhut kertovat) vaikka herra saa varmasti ilmaiseksi aikapaljon uusia julkaisuja.