Sapettaa vietävästi tuo Kerman arvostelu ja mieltäminen pintaliitopaikaksi.
Kerma on ollut mulle eräänlainen henkireikä. Vaikka ei joka viikonloppu Jyväskylästä Helsinkiin liikahtaisikaan, niin tietää, että Kerma on mesta, jossa soi laadukas musiikki illasta riippumatta. Aina kun normibaarien ilmapiiri on alkanut ahdistaa, on visiitti Kermassa antanut eräällä tavalla toivoa. Kun Kerma mitä ilmeisemmin nyt lopettaa toimintansa, ei koko Suomesta löydy enää vastaavaa henkireikää. Väistämättä tulee mieleen, että kannattaisikohan valmistumisen jälkeen suunnata ulkomaille... Tässä maassa ei ilmeisesti ole tilaa hyvälle musiikille.
Tilana Kerma on vertaansa vailla. Joka elementti aina vessan paskana olevasta käsituulettimesta ahtaaseen rappukäytävään huokuu fiilistä. Tunnelmaa ei voida loihtia väkisin vääntämällä. Kerma on päivien kuluessa muovautunut omanlaisekseen - toki välillä Toni on "päivittänyt" sisustusta. Kermassa on aina ollut lämmin fiilis, enkä ainakaan minä ole onnekseni törmännyt siellä katosta roikkuviin rätteihin tms. "dekoihin".
Äänentoisto, tanssilattia ja vakkarideejiit ovat Kermassa erinomaisia. Tätä väitettä tuskin kukaan voi kiistää. Välillä vierailevat deejiit ovat ajaneet soundia ruvelle mikseriä raiskaamalla, mutta pääsääntöisesti Kerman soundi on aina ollut ykkösluokkaa. Edes Fabricin hehkutettu äänentoisto ei mielestäni vedä vertoja Kerman pieneen klubitilaan optimoidulle soundille. Musiikillisesti Toni on jaksanut kouluttaa meitä perusjamppoja välillä r'n'b:n ja välillä reggaen suuntaan. Harvalla deejiillä on yhtä laajaa tietämystä ja näkemystä.
Kuka osaa nimetä yhdenkin Kermaa paremman mestan? Kotimainen tai ulkomainen? Ja mielellään sitten nimenomaan sellainen, jossa on oikeasti tullut käytyä. Voin sanoa, että itse olen aika monta klubia kiertänyt, mutta voittajaa en ole kohdannut. Amsterdamin More ja Paradiso (illasta riippuen) sekä Berliinin Tresor pääsevät ehkä lähimmäksi Kerman meininkiä. Vieraat ovat järjestäen hehkuttaneet Kerman ainutlaatuisuutta (Claussell, Brikha, Chandler jne.). Huhuja olen kuullut, että Robert-Johnson Frankfurtissa olisi hyvä mesta ja kestää vertailun Kermaan. Onko kenelläkään kokemusta ko. paikasta?
En voi ymmärtää, miksi jotkut täällä pitävät Kermaa pintaliito- tai näyttäytymispaikkana. Jos Kermassa käyvät mimmit ovat kauniita, niin en mä siitä lähtisi valittamaan. Tarkoittaako esim. kaunis samaa kuin pintaliitäjä? Eikö kaunis mimmi voi pitää hyvästä musiikista? Sama pätee pukeutumiseen. Esimerkiksi mä en lähde Jyväskylästä asti Helsinkiin pintaliitämään - kyllä siihen löytyy paikat lähempääkin. Kermaan sen sijaan tulee aika ajoin matkustettua.
Ja sit vielä... House ei ole oikeastaan ikinä "in" tai "out". Näin ollen en miellä sitä trendimusiikiksi, johon mielestäni lokeroituvat erinäiset ohimenevät ilmiöt kuten vaikkapa 2step ja uk hardhouse. Mielestäni Kerman musiikillinen anti on ollut pääosin housea ja detroit-teknoa. Molemmilla tyyleillä on vankat juurensa ja sielunsa.
Suuret kiitokset Tonille, Kerman henkilökunnalle, Kermassa klubeja järkänneille tahoille sekä itse jengille. Missäköhän Suomen "skene" mahtaisi mennä ilman Kermaa? Mä olen viettänyt ko. paikassa monta helvetin hienoa iltaa... Kuvaavaa on se, että muista mestoista olen kyllä usein lähtenyt kesken illan Kermaan, mutta Kermassa olen aina notkunut paikalle saapumisesta valomerkkiin asti.
- Juho
Ps. Jos jotkut ajattelevat, että pitäisi jyväskyläläinen vaan nokkansa poissa Helsingin kuvioista, niin on pakko mainita, että olen viettänyt kolme viimeisintä kesää Helsingissä töissä. Olen myös vaikuttanut aktiivisesti konemusiikin parissa vuodesta 1997 lähtien, jolloin järkkäsin ensimmäiset omat bileet... Itse musaa on tullut kuunneltua ja tehtyä jostain 1994 lähtien. Mulla on myös sanani sanottavana tästä aiheesta.