Uus biisi: Maniac On The Loose (päivitetty 21/3/2004)

88 posts, 5 pages, 9,363 views

Avatar
#21 • • Edited Digital Beat Guest


tarkotin tuolla referenssillä ihan oikeita artisteja eikä Platinumin porukkaa vaikka hyviä varmasti ovatkin.

En voi edes ajatella mitään Justin Timberlake paskaa kun puhutaan hard trancesta. Tämä ei ole mitään henkilökohtaista. Studiosedät varmasti haluavat just tehä semmosen kaupallisen kuulosta soundia jota minä en halua ikänä kuuna päivänä tehä. Mitä tulee JS-16 matskuun niin kuuntelin pikakelauksella Daruden after the storm:n läpi, kaikki biisit tuotettu ennalta arvattavan kuulosiksi ja vaikkakin hyviä niin kamalan kliinisiä, JS-16 matsku on poppia enkä tunne kuuluvani kyseisen mainstream "hardtrancen" lajityyppiin. Ei tuossa JS:n matskussa mitään vikaa ole mutta se on vaan liian popin ja kliinisen kuulosta mun makuun, tykkään ite "munakkaista" rouheista ja särötetyistä soundeista. Voipi mun miksauksessa vielä kyllä olla parantamisen varaa kun puhuit tuosta stereokuvasta mutta jos tarkoitit ihmeellisen kuulosilla soundeilla että ne ovat huonoja niin sekin kyllä riippuu siitä mitä on tottunut kuuntelemaan.
Rouheita soundeja vaiko eikö?

Underground electronic scene jossa liikun on aivan jotain muuta kuin kaupallinen matsku, ok kuulostakoon sitten vanhalta träkkerimusalta jos sikseen tulee. Kaupallisen kuuloseksi tuotettu matsku on vaan suurten massojen musaa ja sitä en varmasti halua olla vaan teen biisejä omalla tyylillä miellyttää se sitten tai ei. Eikö sitten kannata löytää oma tyyli tuottaa musaa eikä seurata jotain massaa?
Miten voin käyttää Justin Timberlaken tuottajien tyyliä omassa tuotannossa, aika heikosti :confused: Tämä kuulostaa mun mielestä huonolta idealta tai sitten huonolta vitsiltä.



Eih! Siis nyt pitää kyllä puuttua tähän touhuun vaikka lähteekin aika vahvasti osin offtopicciinkin. Liittyy kyllä ko. biisiin. Siis hyvin tuotettu musiikki, oli musiikkityyli mitä tahansa, noudattaa kyllä pieniä perusasioita. Miksaus ja masterointi on sellaisia missä nämä täytyy olla kunnossa. Muuten biisi kuulostaa köpöltä, tunkkaiselta äänet kihisevät jne. Se perus saundi pitää olla kunnossa, tai korvat rekisteröivät kummallisia ääniä, koska erottelukyky heikkenee. Mistä tämä sitten johtuu. Kun ahdetaan samaan taajuuskaistaan paljon eri elementtejä, ne syövät toisiltaan aluetta ns. dynamiikkaa tästä johtuu ns. tunkkaisuus eli äänen puuroutuminen:

db-osaa.gif

Siis olet kuinka underground tahansa, niin tämmöiset seikat pitää pysyä lapasessa, tai se kuulostaa hölmöltä, onhan se tukossa. Toinen on sitten ihan vaan mielipidekysymykset, mutta pidetään Justinia miten poppina tahansa, fakta on että sieltä taustalta löytyy ehkä nerokkaimmat ja epä-popeimmat kikat, ja ainoa pop-juttu siinä on se Justin ja hänen markkinointinsa. UG on toki yleensä pienille massoille suunnattua, mutta ei se oikeuta sitä että musan täytyy olla myös huonon kuuloista. Kaikki hyvänkuuloiset elektronisen musiikin biisit yleensä on myös tuotettu hyvin, ja aivan hyvin voisivat olla radioasemien soitossa ja listakärjessä, mutta.. hittibiisit yleensä pyrkivät olemaan n. 3:30 pitkä, jotta perustallaajalla säilyisi mielenkiinto koko biisiin, hittimusiikki ei voi olla liian kompleksista, se ei voi perustua pelkkään hypnoottiseen rytmiin ja muutamaan ambienssielementtiin, vaan siinä täytyy olla joku koukku. Näitä sääntöjä voi sitten ug-muusikko rikkoa. Mutta jos biisi kuulostaa köpöltä, tukkoiselta, tai siinä ei ole mitään kiinnostavaa, ei se voi olla hyvä biisikään. Tälle raidalle nyt kävi vähän niin.

edit: Vielä lisäksi voin kertoa että jos tykkäät rouheista soundeista ja säröstä etc. niin Sitten otat käteesi Nine Inch Nailsin levyn ja kuuntelet sieltä kun on about joka soittimeen lyöty säröä ja häiriötä, ja silti kuulostaa sopivan rapealta ja toi taajuuskaistakin pysyy sedän hallussa.



hienon käppyrän piirsit taajuuskaistasta, täytyy myöntää että eq:ta on aika huono kotivehkeillä miksata kohilleen. Tuota mainitsemaasi tukkoisuutta olen varmaankin saanut aikaan masterointivaiheessa kun iskin limitterin ja kompuran säädöt ehkä hieman liian tehokkaiksi, mutta pääosin se johtuu varmasti että olen miksannut äänet liian kasaan taajuuskuvassa. Tämä menee nyt tuohon miksaus ja audiokeskusteluun mutta ei siinä mitään, paljon kiitoksia kommenteista. Täytyy mennä ostamaan ensin kunnon monitorit (lue kaiuttimet) ennenkuin voi miksata ihan pro-tason matskua. ;)

Hmm, asiaa, Nine Inch Nails onki ihan yks lemppareista, annan anteeksi tuon Justin Timberlake viittauksen :laugh:
Pitääpä taas kaivaa lähikirjastosta se levy: The Downward Spiral :) Siinä oli murakat ja hemmetin hyvät soundit.
Avatar
#22 • • Digital Beat Guest

Jos et sä "markkinoisi" musikkias Hard Trancena se voitaan otta jopa paremmin vastaan. Nyt kaikki vertaavat sun musiikkia klubikiksuun jota musiikkis ei (ei millään pahalla) ole.

Jos laittaisit musiikin johonkin toiseen osastoon voi olla et jengi ottaa sen paremmin vastaan? (meibii).

Toikin kappale ei kyl trancea ollut joten turhaa sitä on trancena mainostaa eillei haluaa saata huonoa palautetta.



hmm, hard dancea?



Hmmph... jättäisin sanan hard pois... ainakin kyseinen biisi vois olla jotakin chill ymym tyylistä.... Ei ainakaan hard trancea:)



tämä ainakaan mitään chilliä ole.. :D
:D

Posts: 3,707

#23 • • :D

täytyy myöntää että eq:ta on aika huono kotivehkeillä miksata kohilleen.



Suurin osa konemusasta väsätään kuitenkin kotinurkissa. :|


Tosin mä en tajua miks porukkaa dissaa tätä. Täähän loistavaraita!
Hitosti parempi kyl mitä noi muut. Tosi on et ei tää ihan hard trancee
ole munkaan mielestä. Olisko tää sitä lontootrancea, en tiedä mut
joku jossain huhuili et se vois olla tälläistä.

Tästä jos lähettäisit vaikka jonku promo cdr:n mulle niin voisin soittaa
tätä keikoilla. Kyl mä tykkään, eilen varmaan kuuntelin 10 kertaa illan
aikana ennen kun lähdin Vantaan paikalliseen potkimaan jukeboksista
kari tapion myrskyn jälkeen biisia. Les perfect! Pidä yllä tätä tasoa!
:heart:

Saisitte muut hävetä! :right:
Avatar
#24 • • Digital Beat Guest

täytyy myöntää että eq:ta on aika huono kotivehkeillä miksata kohilleen.



Suurin osa konemusasta väsätään kuitenkin kotinurkissa. :|


Tosin mä en tajua miks porukkaa dissaa tätä. Täähän loistavaraita!
Hitosti parempi kyl mitä noi muut. Tosi on et ei tää ihan hard trancee
ole munkaan mielestä. Olisko tää sitä lontootrancea, en tiedä mut
joku jossain huhuili et se vois olla tälläistä.

Tästä jos lähettäisit vaikka jonku promo cdr:n mulle niin voisin soittaa
tätä keikoilla. Kyl mä tykkään, eilen varmaan kuuntelin 10 kertaa illan
aikana ennen kun lähdin Vantaan paikalliseen potkimaan jukeboksista
kari tapion myrskyn jälkeen biisia. Les perfect! Pidä yllä tätä tasoa!
:heart:

Saisitte muut hävetä! :right:



eikai tässä taia olla muuta huonoa kun tuo eq puoli. en varmaan tällä hetkellä saa parempaa noilla desktop purkeilla aikaseks :laugh:
kiva ku tykkäsit, on tästä tullu positiivista palautetta muuallakin (lue trance.nu)
Cdr:ää? pitäs kai ensin kuunnella miltäs tämä kuulostaa cdr:ltä kuunneltuna stereoilla kun on vasta wav ja mp3:na ;)

Ei muiden tarvi hävetä, mielipiteitä on monenlaisia kuten ihmisiäkin, hyvä vaan jos niitä tulee. :)
Avatar
#25 • • Pas-2 Guest

masterointi on aika heikkoa paskoilla vehkeillä mitkä mulla tällä hetkellä on, on tullu käytettyä kaverin monitoreita tai sitten musatalon Genelecejä, tässä vasta käytetty Philipsin 40 Euron kuulokkeita joten eipä kumma



No ei mullakaan sen kummempia laitteita ole ja solukämpässä ei muutenkaan viiti kajareilla päivätolkulla jumputtaa niin täytyy kuulokkeilla homma hoitaa eikä se yleensä onnistu kovin hyvin. Mutta yrittää kannattaa ja oppiipahan sitten. Viitseliäisyys on se mitä eniten tarvii eniveis.

Aijoo biisistä sen verran että se oli aikas tylsä, ilman että otti ees huomioon tuota huonoa miksausta ja vaikka otti huomioon sen etten tiedä polcasta hevon persettä.

DJ Pas-2

hoono soomi
Avatar
#26 • • miikkaL Guest

[Tuota mainitsemaasi tukkoisuutta olen varmaankin saanut aikaan masterointivaiheessa kun iskin limitterin ja kompuran säädöt ehkä hieman liian tehokkaiksi, mutta pääosin se johtuu varmasti että olen miksannut äänet liian kasaan taajuuskuvassa. Tämä menee nyt tuohon miksaus ja audiokeskusteluun mutta ei siinä mitään, paljon kiitoksia kommenteista. Täytyy mennä ostamaan ensin kunnon monitorit (lue kaiuttimet) ennenkuin voi miksata ihan pro-tason matskua. ;)



Tuo nyt on ihan täyttä paskapuhetta. Kyllähän sä nyt kuulet sen eron, kun laitat tämän biisin ja melkein minkä tahansa kaupallisen julkaisun nähneen biisin soimaan peräkkäin. Oli luurit mitkä tahansa.

Kyllä se vika on sinun tapauksessa siinä kuulokkeiden välisessä alueessa. Eikä millään pahalla. Mutta kun sinulle on turha sanoa mitään, kun et opiksesi ota, etkä kritiikkiä ymmärrä vaan puolustelet, jälleen kerran. Jos kerran huomaat että tässä on vikaa niin miksi et korjaa sitä?

Kaiken lisäksi uskomattominta tässä taas on se, että et huomannut tuota sarkasmia noin 5 ensimmäisessä postauksessa. Suomennan niiden sisällön tässä lyhyesti: Täyttä paskaa.
Avatar
#27 • • Juhgu Guest


Kaiken lisäksi uskomattominta tässä taas on se, että et huomannut tuota sarkasmia noin 5 ensimmäisessä postauksessa. Suomennan niiden sisällön tässä lyhyesti: Täyttä paskaa.



Mistäs tiedät vaikka Diffás olisi ollut tosissaan! Ei siitä äijästä voi koskaan olla varma kieli.gif
Avatar
#28 • • Digital Beat Guest

[Tuota mainitsemaasi tukkoisuutta olen varmaankin saanut aikaan masterointivaiheessa kun iskin limitterin ja kompuran säädöt ehkä hieman liian tehokkaiksi, mutta pääosin se johtuu varmasti että olen miksannut äänet liian kasaan taajuuskuvassa. Tämä menee nyt tuohon miksaus ja audiokeskusteluun mutta ei siinä mitään, paljon kiitoksia kommenteista. Täytyy mennä ostamaan ensin kunnon monitorit (lue kaiuttimet) ennenkuin voi miksata ihan pro-tason matskua. ;)



Tuo nyt on ihan täyttä paskapuhetta. Kyllähän sä nyt kuulet sen eron, kun laitat tämän biisin ja melkein minkä tahansa kaupallisen julkaisun nähneen biisin soimaan peräkkäin. Oli luurit mitkä tahansa.

Kyllä se vika on sinun tapauksessa siinä kuulokkeiden välisessä alueessa. Eikä millään pahalla. Mutta kun sinulle on turha sanoa mitään, kun et opiksesi ota, etkä kritiikkiä ymmärrä vaan puolustelet, jälleen kerran. Jos kerran huomaat että tässä on vikaa niin miksi et korjaa sitä?

Kaiken lisäksi uskomattominta tässä taas on se, että et huomannut tuota sarkasmia noin 5 ensimmäisessä postauksessa. Suomennan niiden sisällön tässä lyhyesti: Täyttä paskaa.



täytyy olla Suomen sarkastisin foorumi.... miten te jaksatte, onko teillä muuta kaveria ku nettibaana?
Avatar
#29 • • dab Guest

täytyy olla Suomen sarkastisin foorumi.... miten te jaksatte, onko teillä muuta kaveria ku nettibaana?



Kyynikko olen, ja Baanaa mulla ei ole. Yliopiston verkko.

En sano biisistä muuta kuin että kuuntelin kerran ja poistin kovalevyltä. Rakentavaa kritiikkiä näköjään on turha antaa, enhän minä voi musiikista mitään tietää kun olen vasta vajaat 20 vuotta touhunnut musiikin parissa, niistä 10-12 viimeistä tuottanut omaa. :scared:
Avatar
#30 • • Tres Guest


täytyy olla Suomen sarkastisin foorumi.... miten te jaksatte, onko teillä muuta kaveria ku nettibaana?



Hä?

Onks sulla muuta elämää ku vastata
kaikkiin provoihin? Jos yksittäiset
ihmiset laittaa sulle yksittäisiä
viestejä ja sä yksin vastaat niihin
kaikkiin niin kelläs tässä eniten kuluu
aikaa turhaan lässytykseen? :scared:
Avatar
#31 • • da_chef Guest


täytyy olla Suomen sarkastisin foorumi.... miten te jaksatte, onko teillä muuta kaveria ku nettibaana?



Minä en ole tässä threadissä nähnyt sarkasmin hiventäkään.

Ironiaa ehkä, ja jotain avutonta räpeltämistä, ala-aste-tasoista ilkkumista.
Avatar
#32 • • plink Guest
vaikea uskoa että tämä on Reasonilla tehty, niin harvinaisen vituilleen olet soundit onnistunut konffaamaan. jos tämä olisi träkkerillä tehty, olisi näin huono äänenlaatu ehkä juuri ja juuri hyväksyttävää, jos tarkoituksena olisi käyttää huonolaatuisia sampleja tiedostokoon rajoitusten vuoksi. sorry, en kestänyt kuunnella edes loppuun asti, niin hirveää paskaa tämä oli. en valitettavasti keksi mitään hyvää sanottavaa. :/
Avatar
#33 • • Digital Beat Guest

vaikea uskoa että tämä on Reasonilla tehty, niin harvinaisen vituilleen olet soundit onnistunut konffaamaan. jos tämä olisi träkkerillä tehty, olisi näin huono äänenlaatu ehkä juuri ja juuri hyväksyttävää, jos tarkoituksena olisi käyttää huonolaatuisia sampleja tiedostokoon rajoitusten vuoksi. sorry, en kestänyt kuunnella edes loppuun asti, niin hirveää paskaa tämä oli. en valitettavasti keksi mitään hyvää sanottavaa. :/



no kiitos palautteesta. Scream 4:n käyttö ei taida kannattaa. :laugh:
Avatar
#34 • • Digital Beat Guest

täytyy olla Suomen sarkastisin foorumi.... miten te jaksatte, onko teillä muuta kaveria ku nettibaana?



Kyynikko olen, ja Baanaa mulla ei ole. Yliopiston verkko.

En sano biisistä muuta kuin että kuuntelin kerran ja poistin kovalevyltä. Rakentavaa kritiikkiä näköjään on turha antaa, enhän minä voi musiikista mitään tietää kun olen vasta vajaat 20 vuotta touhunnut musiikin parissa, niistä 10-12 viimeistä tuottanut omaa. :scared:



no kyllä arvostaisin silti sunki mielipidettä kun sulla on tuota kokemusta ;)
Avatar
#35 • • Samus Aran Guest
Lueskelin noita Digital Beatin kommentteja ja kuvauksia mm. mystisestä underground electric scenestä ja olihan se biisikin sit pakko kuunnella. Markkinointi siis ainakin jossain mielessä kohdallaan.

Tekeleestä sen verran, että musiikillisesti täs ei oo yhtään mitään. Ei mitään hyvää. Ei edes keskinkertaista. Enkä oikein tajua miten sen voisi naamioida vain mielipiteeksi, tässä on vaan niin selkeesti asiat pielessä. Kamojen puutteiden taaksekaan ei voi mitenkään piiloutua. Suurin ja merkittävin ongelma piilee kaiken musiikillisen sisällön puuttumisessa. Ongelmat ovat selvästi jossain muualla kuin käyttämissäsi välineissä.

Teki mieli lopettaa kuuntelu jo minuutin jälkeen, mutta kuuntelin loppuun.

Älä kuitenkaan anna negatiivisen palautteen masentaa. Tee musiikkia omaksi iloksesi ja yritä ottaa opiksesi kaikista palautteista. Ja ennen kaikkea, kuuntele entistä enemmän ja laajemmin musiikkia ja/tai mene jonnekin sitä opiskelemaan. Kyllä se vielä siitä paranee.
Avatar
#36 • • Digital Beat Guest

Lueskelin noita Digital Beatin kommentteja ja kuvauksia mm. mystisestä underground electric scenestä ja olihan se biisikin sit pakko kuunnella. Markkinointi siis ainakin jossain mielessä kohdallaan.

Tekeleestä sen verran, että musiikillisesti täs ei oo yhtään mitään. Ei mitään hyvää. Ei edes keskinkertaista. Enkä oikein tajua miten sen voisi naamioida vain mielipiteeksi, tässä on vaan niin selkeesti asiat pielessä. Kamojen puutteiden taaksekaan ei voi mitenkään piiloutua. Suurin ja merkittävin ongelma piilee kaiken musiikillisen sisällön puuttumisessa. Ongelmat ovat selvästi jossain muualla kuin käyttämissäsi välineissä.

Teki mieli lopettaa kuuntelu jo minuutin jälkeen, mutta kuuntelin loppuun.

Älä kuitenkaan anna negatiivisen palautteen masentaa. Tee musiikkia omaksi iloksesi ja yritä ottaa opiksesi kaikista palautteista. Ja ennen kaikkea, kuuntele entistä enemmän ja laajemmin musiikkia ja/tai mene jonnekin sitä opiskelemaan. Kyllä se vielä siitä paranee.



no kiitos palautteesta. :)
Avatar
#37 • • J-P Guest


Älä kuitenkaan anna negatiivisen palautteen masentaa. Tee musiikkia omaksi iloksesi ja yritä ottaa opiksesi kaikista palautteista. Ja ennen kaikkea, kuuntele entistä enemmän ja laajemmin musiikkia ja/tai mene jonnekin sitä opiskelemaan. Kyllä se vielä siitä paranee.



Jep, allekirjoitan edellisen. Kun omia (tai vaikka carl cox:n) vanhoja WANHOJA biisejä kuuntelee, niin kyllä sieltä helposti tätäkin biisiä huonompia vedätyksiä löytyy... kokemus missään ei tuu "hetkessä". Tietenkin löytyy tyyppejä, jotka osaa heti kaiken, mutta näin meidän kuolevaisten kesken ;)

biisiä biisin perään, kokeile uusia juttuja, yritä vaikka tehdä joku lemppari biisi "uudestaan", eli tee sama biisi itse. siitä oppii aikas paljon, kun yrittää saada saman kuuloiseksi.

itse biisistä, aika tuubaahan tämä oli, mutta huonompiakin on kyllä levyllä julkaistu tuolla 90-luvun alussa... jotain "koukkua" tyyliin das boot-sample ja 10 vuotta sitten olis ollu kovakin klubi-hitti :)
Avatar
#38 • • Leaphion Guest

Täytyy mennä ostamaan ensin kunnon monitorit (lue kaiuttimet) ennenkuin voi miksata ihan pro-tason matskua.



Ei sun tartte. Kyllä tosta kuulee millä tahansa kaapeilla tai kuulokkeilla
ton ja kaupallisen biisin eron. Kuulun henk. koht. psykeprojektiin known
as Tripteaser, ja ollaan toisen puoliskon kanssa nyt väsätty omasta
mielestäni hyvin miksattua matskua peruskotikajareilla parisen vuotta.
Ja se mitä Gnizhak sanoi siitä, että kuuntelee kaupallista saundia ja
vertaa sitä omaan saundiin on oikeasti tosissaan otettava kommentti,
koska juuri näin oppii.

Mitä itse tähän tuotokseen tulee, henkilökohtaisesta mielestäni sisällötön.
Saundeja en jaksa alkaa arvostelemaan, koska ei suoraa hyvälaatuista
mp3-tiedostoa ollut ladattavissa. Ja jos genrejä ruvetaan miettimään,
ottaisin itsekin tuon hard-etuliitteen pois ja rupeisin vasta sitten
miettimään mihin genreen tämän lokeroisin. Kaverini sanoi tätä
amisteknoksi, puhtaasti melodiakulkujen ja sisällön (tai sen puutteen)
takia.
Avatar
#39 • • Digital Beat Guest

Täytyy mennä ostamaan ensin kunnon monitorit (lue kaiuttimet) ennenkuin voi miksata ihan pro-tason matskua.



Ei sun tartte. Kyllä tosta kuulee millä tahansa kaapeilla tai kuulokkeilla
ton ja kaupallisen biisin eron. Kuulun henk. koht. psykeprojektiin known
as Tripteaser, ja ollaan toisen puoliskon kanssa nyt väsätty omasta
mielestäni hyvin miksattua matskua peruskotikajareilla parisen vuotta.
Ja se mitä Gnizhak sanoi siitä, että kuuntelee kaupallista saundia ja
vertaa sitä omaan saundiin on oikeasti tosissaan otettava kommentti,
koska juuri näin oppii.

Mitä itse tähän tuotokseen tulee, henkilökohtaisesta mielestäni sisällötön.
Saundeja en jaksa alkaa arvostelemaan, koska ei suoraa hyvälaatuista
mp3-tiedostoa ollut ladattavissa. Ja jos genrejä ruvetaan miettimään,
ottaisin itsekin tuon hard-etuliitteen pois ja rupeisin vasta sitten
miettimään mihin genreen tämän lokeroisin. Kaverini sanoi tätä
amisteknoksi, puhtaasti melodiakulkujen ja sisällön (tai sen puutteen)
takia.



kuunteleppa tuo remasteroitu versio, oisko siinä paremmat soundit/miksaus ? :)
Avatar
#40 • • Digital Beat Guest


Älä kuitenkaan anna negatiivisen palautteen masentaa. Tee musiikkia omaksi iloksesi ja yritä ottaa opiksesi kaikista palautteista. Ja ennen kaikkea, kuuntele entistä enemmän ja laajemmin musiikkia ja/tai mene jonnekin sitä opiskelemaan. Kyllä se vielä siitä paranee.



Jep, allekirjoitan edellisen. Kun omia (tai vaikka carl cox:n) vanhoja WANHOJA biisejä kuuntelee, niin kyllä sieltä helposti tätäkin biisiä huonompia vedätyksiä löytyy... kokemus missään ei tuu "hetkessä". Tietenkin löytyy tyyppejä, jotka osaa heti kaiken, mutta näin meidän kuolevaisten kesken ;)

biisiä biisin perään, kokeile uusia juttuja, yritä vaikka tehdä joku lemppari biisi "uudestaan", eli tee sama biisi itse. siitä oppii aikas paljon, kun yrittää saada saman kuuloiseksi.

itse biisistä, aika tuubaahan tämä oli, mutta huonompiakin on kyllä levyllä julkaistu tuolla 90-luvun alussa... jotain "koukkua" tyyliin das boot-sample ja 10 vuotta sitten olis ollu kovakin klubi-hitti :)



heh, tämä uus biisi kuulostaa siis vanhalta? Uudelleen tehty versio, tsekkaappa :)
kyllä nuo stringit ehkä tuo mieleen Das Bootin :hah: