tarkotin tuolla referenssillä ihan oikeita artisteja eikä Platinumin porukkaa vaikka hyviä varmasti ovatkin.
En voi edes ajatella mitään Justin Timberlake paskaa kun puhutaan hard trancesta. Tämä ei ole mitään henkilökohtaista. Studiosedät varmasti haluavat just tehä semmosen kaupallisen kuulosta soundia jota minä en halua ikänä kuuna päivänä tehä. Mitä tulee JS-16 matskuun niin kuuntelin pikakelauksella Daruden after the storm:n läpi, kaikki biisit tuotettu ennalta arvattavan kuulosiksi ja vaikkakin hyviä niin kamalan kliinisiä, JS-16 matsku on poppia enkä tunne kuuluvani kyseisen mainstream "hardtrancen" lajityyppiin. Ei tuossa JS:n matskussa mitään vikaa ole mutta se on vaan liian popin ja kliinisen kuulosta mun makuun, tykkään ite "munakkaista" rouheista ja särötetyistä soundeista. Voipi mun miksauksessa vielä kyllä olla parantamisen varaa kun puhuit tuosta stereokuvasta mutta jos tarkoitit ihmeellisen kuulosilla soundeilla että ne ovat huonoja niin sekin kyllä riippuu siitä mitä on tottunut kuuntelemaan.
Rouheita soundeja vaiko eikö?
Underground electronic scene jossa liikun on aivan jotain muuta kuin kaupallinen matsku, ok kuulostakoon sitten vanhalta träkkerimusalta jos sikseen tulee. Kaupallisen kuuloseksi tuotettu matsku on vaan suurten massojen musaa ja sitä en varmasti halua olla vaan teen biisejä omalla tyylillä miellyttää se sitten tai ei. Eikö sitten kannata löytää oma tyyli tuottaa musaa eikä seurata jotain massaa?
Miten voin käyttää Justin Timberlaken tuottajien tyyliä omassa tuotannossa, aika heikosti :confused: Tämä kuulostaa mun mielestä huonolta idealta tai sitten huonolta vitsiltä.
Eih! Siis nyt pitää kyllä puuttua tähän touhuun vaikka lähteekin aika vahvasti osin offtopicciinkin. Liittyy kyllä ko. biisiin. Siis hyvin tuotettu musiikki, oli musiikkityyli mitä tahansa, noudattaa kyllä pieniä perusasioita. Miksaus ja masterointi on sellaisia missä nämä täytyy olla kunnossa. Muuten biisi kuulostaa köpöltä, tunkkaiselta äänet kihisevät jne. Se perus saundi pitää olla kunnossa, tai korvat rekisteröivät kummallisia ääniä, koska erottelukyky heikkenee. Mistä tämä sitten johtuu. Kun ahdetaan samaan taajuuskaistaan paljon eri elementtejä, ne syövät toisiltaan aluetta ns. dynamiikkaa tästä johtuu ns. tunkkaisuus eli äänen puuroutuminen:
Siis olet kuinka underground tahansa, niin tämmöiset seikat pitää pysyä lapasessa, tai se kuulostaa hölmöltä, onhan se tukossa. Toinen on sitten ihan vaan mielipidekysymykset, mutta pidetään Justinia miten poppina tahansa, fakta on että sieltä taustalta löytyy ehkä nerokkaimmat ja epä-popeimmat kikat, ja ainoa pop-juttu siinä on se Justin ja hänen markkinointinsa. UG on toki yleensä pienille massoille suunnattua, mutta ei se oikeuta sitä että musan täytyy olla myös huonon kuuloista. Kaikki hyvänkuuloiset elektronisen musiikin biisit yleensä on myös tuotettu hyvin, ja aivan hyvin voisivat olla radioasemien soitossa ja listakärjessä, mutta.. hittibiisit yleensä pyrkivät olemaan n. 3:30 pitkä, jotta perustallaajalla säilyisi mielenkiinto koko biisiin, hittimusiikki ei voi olla liian kompleksista, se ei voi perustua pelkkään hypnoottiseen rytmiin ja muutamaan ambienssielementtiin, vaan siinä täytyy olla joku koukku. Näitä sääntöjä voi sitten ug-muusikko rikkoa. Mutta jos biisi kuulostaa köpöltä, tukkoiselta, tai siinä ei ole mitään kiinnostavaa, ei se voi olla hyvä biisikään. Tälle raidalle nyt kävi vähän niin.
edit: Vielä lisäksi voin kertoa että jos tykkäät rouheista soundeista ja säröstä etc. niin Sitten otat käteesi Nine Inch Nailsin levyn ja kuuntelet sieltä kun on about joka soittimeen lyöty säröä ja häiriötä, ja silti kuulostaa sopivan rapealta ja toi taajuuskaistakin pysyy sedän hallussa.
hienon käppyrän piirsit taajuuskaistasta, täytyy myöntää että eq:ta on aika huono kotivehkeillä miksata kohilleen. Tuota mainitsemaasi tukkoisuutta olen varmaankin saanut aikaan masterointivaiheessa kun iskin limitterin ja kompuran säädöt ehkä hieman liian tehokkaiksi, mutta pääosin se johtuu varmasti että olen miksannut äänet liian kasaan taajuuskuvassa. Tämä menee nyt tuohon miksaus ja audiokeskusteluun mutta ei siinä mitään, paljon kiitoksia kommenteista. Täytyy mennä ostamaan ensin kunnon monitorit (lue kaiuttimet) ennenkuin voi miksata ihan pro-tason matskua. ;)
Hmm, asiaa, Nine Inch Nails onki ihan yks lemppareista, annan anteeksi tuon Justin Timberlake viittauksen :laugh:
Pitääpä taas kaivaa lähikirjastosta se levy: The Downward Spiral :) Siinä oli murakat ja hemmetin hyvät soundit.