Vaihtoehtoiset hoitomuodot

55 posts, 3 pages, 7,829 views

Avatar
#21 • • ville Guest
Vaihtoehtoiset hoitomuodot ovat ihan hyviä jos ne oikeasti parantavat jotakin (oli se sitten fyysistä tai henkistä). Mielestäni tärkeää siis on parantuminen eikä tapa millä sen tehdään.

Eriasia sitten on, kun vaihtoehtoisia hoitomuotoja lähdetään mainostamaan "testattuna totuutena", kuten esim. on tehty reikin tapauksessa.

Itse uskon hyvin harvoihin vaihtoehtoisiin hoitotapoihin fysiologisella tasolla. Esim reikiä pidän puhtaasti henkisenä uskomuksena, jolloin toivo paremmasta auttaa paranemaan. Tätä puoltaa myös se tosiasia, että kukaan ei ole pystynyt osoittamaan että reiki toimisi valvotuissa olosuhteissa.
Avatar
#22 • • Juha Vilkamo Guest

Eikä motivaatio tollasiin juttuihin aina ole tietenkään raha. Monasti ihmi-
set hakevat myös sosiaalista hyväksyntää, ihailua, etc. monenlaisia asi-
oita ihmisiltä, joille he lahjoistaan kertovat. Välillä siitä poikii ihan muka-
vasti kahisevaa, kuten esim. Uri Gellerille, joka käsittääkseni tienaa tem-
puillaan erittäin hyvin.

Kannattaa oikeasti tutustua tuohon The Skeptics Dictionaryyn, siellä on
erittäin hyviä artikkeleita monista eri asioista, joihin kannattaa suhtautua
varauksella. Kyseessä ei siis ole mikään vaihtoehtoasioitten haukumissait-
ti, vaan se tarjoaa lähinnä yleisiä selityksiä asioille ja ajatuksellisia työ-
kaluja näitten selitysten ymmärtämiseen ja käsittelemiseen.



Mitä jos otettaisiin tämmöiset roolit että sä olet skepsis ry:n edustaja ja mä olen intialaisperäisiin menetelmiin hurahtanut hihhuli. ;)

nyt mä esitän lainauksen pätevänä pitämästäni vaihtoehtomenetelmän esittelystä:

---

Vipassana on yksi Intian vanhimmista meditaatiotekniikoista. Tekniikka oli pitkään kadoksissa, kunnes Siddhartha Gautama eli Buddha löysi sen uudelleen yli 2500 vuotta sitten. Sana vipassana tarkoittaa asioiden näkemistä sellaisina kuin ne todella ovat: kyse on itsetarkkailun avulla tapahtuvasta puhdistautumisprosessista. Puhdistautuminen aloitetaan tarkkailemalla luonnollista hengitystä. Tällä pyritään parantamaan keskittymiskykyä. Tarkkaavaisuuden parantuessa siirrytään seuraamaan mielen ja ruumiin jatkuvaa muutosta ja koetaan pysymättömyys, kärsimys ja egottomuus. Näiden totuuksien välitön kokeminen käynnistää puhdistumisprosessin. Tämä tie (dhamma) on yleismaailmallinen lääke ongelmiin eikä se ole sidoksissa mihinkään tiettyyn uskontoon, lahkoon tai oppisuuntaan. Siksi kuka tahansa voi vapaasti harjoittaa tekniikkaa milloin ja missä tahansa; rotuun, uskontoon tai yhteisöön katsomatta. Se on kullekin yhtä suureksi hyödyksi.

Mitä vipassana ei ole

- Se ei ole sokeaan uskoon perustuva riitti tai rituaali.
- Se ei ole myöskään älyllistä tai filosofista viihdettä.
- Se ei tarjoa lepohoitoa, lomaa tai mahdollisuutta sosiaaliseen kanssakäymiseen.
- Se ei ole pakotie arjen huolista tai ongelmista.


---

Teksti jatkuu aikataululla, säännöillä, hinnastolla (maksun saa suorittaa vasta kurssin jälkeen jos henkilökohtaisesti toteaa menetelmän hyödylliseksi ja haluaa rahoittaa muidenkin toimintaa) jne jne.

Kyseessä on selkeästi näkökulmastamme vaihtoehtoinen menetelmä ja perussuomalaisen näkökulmasta todella okkultistinen juttu. Voinko näin pätevää esittelyä pitää jonain koukkuna tai hurahtaneisuuden aiheuttamana sumentumana? Mikähän motiivi tuon tekstin kirjoittajalla oikein on? Mitä skepsis ry sanoo?


..ja nyt otan roolin pois ja kerron että en oikein tiedä mitä tuo vipassana on mutta sattuipa tulemaan postia tuolta kendo-postituslistalta ja vaikutti kiintoisalta. Ainoa vain että nuo kurssin toimintasäännöt olivat melko hardcoret. Esim keskittymistason nostamiseksi _kaikki_ kommunikaatio pitäisi unohtaa viikoksi jne.

Ja vielä yksi lainaus tuosta mainoksesta:

Vaikka vipassana-meditaatiosta on useimmille ihmisille hyötyä, se ei voi korvata lääkkeitä tai psykiatrista hoitoa, eikä kurssia voi suositella ihmisille, jotka kärsivät tällaista hoitoa vaativista psyykkisistä sairauksista.

Enpä tiedä mitä virkaa tällä postauksellani on, ehkäpä lähinnä esittelen ettei kyse ole aina mistään sumeasta kulttitoiminnasta tai mistään mikä pohjimmiltaan olisi ristiriidassa esim modernin lääketieteen kanssa.
Avatar
#23 • • Ana-- Guest


Mitä jos otettaisiin tämmöiset roolit että sä olet skepsis ry:n edustaja ja mä olen intialaisperäisiin menetelmiin hurahtanut hihhuli. ;)

nyt mä esitän lainauksen pätevänä pitämästäni vaihtoehtomenetelmän esittelystä:

---

..ja nyt otan roolin pois ja kerron että en oikein tiedä mitä tuo vipassana on mutta sattuipa tulemaan postia tuolta kendo-postituslistalta ja vaikutti kiintoisalta. Ainoa vain että nuo kurssin toimintasäännöt olivat melko hardcoret. Esim keskittymistason nostamiseksi _kaikki_ kommunikaatio pitäisi unohtaa viikoksi jne.

Ja vielä yksi lainaus tuosta mainoksesta:

Vaikka vipassana-meditaatiosta on useimmille ihmisille hyötyä, se ei voi korvata lääkkeitä tai psykiatrista hoitoa, eikä kurssia voi suositella ihmisille, jotka kärsivät tällaista hoitoa vaativista psyykkisistä sairauksista.

Enpä tiedä mitä virkaa tällä postauksellani on, ehkäpä lähinnä esittelen ettei kyse ole aina mistään sumeasta kulttitoiminnasta tai mistään mikä pohjimmiltaan olisi ristiriidassa esim modernin lääketieteen kanssa.



Niin, ei siltä vaikutakaan. Tuossa kutsutaan vapaaehtoisesti kokeilemaan
jotakin, mistä ei tarvitse maksa, eikä tuossa väitetä että kokeilija edes
saavuttaisi minkäänlaisia vaikutuksia, muita kuin kokeilemisen itsensä
henkilöön itseensä aiheuttamia vaikutuksia. Vaikuttaa rehelliseltä ja
ihan asialliselta tavalta itsetutkiskeluun, mutta mulle pisti silmiin toi
kommunikaation rajoittaminen; viittaa aika vahvasti aivopesuun. Yleensä
kulteilla on tapana rajoittaa jäsentensä kommunikaatio vain toisiin saman-
henkisiin ihmisiin, jotta keskinäisesti voidaan vahvistaa sisä-ulkoryhmä-
vastakkainasettelua ja täten saavuttaa vahva vakaumus, joka kestää
ulkoapäin tulevan, mutta yhdessä arvottomaksi todetun arvostelun.

En tiedä onko tossa siitä kyse. Plussaa on, ettei toi maksa mitään, lupaa
mitään mitä ei pysty tarjoamaan ja erittäin hienon säväyksen antaa tuo,
että lopussa vielä mainitaan ettei kyseessä ole minkäänlainen parannus-
muoto.

En edes pidä tuota juurikaan vaihtoehtoisena juttuna. Meditaation tehoa
on tuskin enää aihetta epäillä.
Avatar
#24 • • Tres Guest


Nyt mä esitän lainauksen pätevänä pitämästäni vaihtoehtomenetelmän esittelystä ...



:) Kuulostaa tutulta, mutta eri nimellä. ;)
Sittemminhän Gautaman 'uudelleenlöytämä'
meditaatiotraditio on entisestään jalostunut
ja se muoto, josta on riisuttu lähes kaikki
new age- henkisiin ihmisiin vetoava
universaalille energialle avautuminen tunnetaan
nyttemmin nimellä zazen, perinteinen
zen-buddhalainen istumameditaatio
(joka ei muuten ole ainoa meditaatiomuoto,
eikä ihanteellisin, ks. esim. kinhin, kävelymeditaatio).

En nyt mene tässä tarkemmin vipassanan ja zazenin
eroihin, koska ne ovat varsin marginaalisia sellaiselle
joka ei itse harrasta meditaatiota tai edes ole
tutustunut eri traditioihin ja niiden kehitykseen.

Zen & the Brain kannattaa kuitenkin skeptikonkin
lukea (Eiran kirjastopalvelu auttaa tarvittaessa :)).
Siinä esitellään meditaation neurologiset
vaikutukset varsin kattavasti (julkaisijana MIT Press
joten tutkimuksella on myös hiukkasen
painoarvoa). Kaikki ikivanha ei ole huuhaata ;)

Edit: Kappas, ehditkin jo.
Avatar
#25 • • Ana-- Guest


Nyt mä esitän lainauksen pätevänä pitämästäni vaihtoehtomenetelmän esittelystä ...



:) Kuulostaa tutulta, mutta eri nimellä.

Analle jo valmiiksi:
Zen & the Brain kannattaa skeptikonkin
lukea. Siinä esitellään meditaation
neurologiset vaikutukset varsin kattavasti.
Kaikki ikivanha ei ole huuhaata ;)



Juu, tiedän et monessa noista jutuista on ihan vinha peräkin :) Oisko sulla
toi kirja hyllyssä jos vaikka lainaisin mokoman? Aina on hyvä valistaa itseään.
Avatar
#26 • • Tres Guest


Oisko sulla toi kirja hyllyssä jos vaikka lainaisin mokoman? Aina on hyvä valistaa itseään.



Jep. kirja on lainassa juuri nyt,
ja liki tuhatsivuisen magnum opuksen
seilailussa menee tovi (varsinkin siinä
neurokemian osuudessa), mutta kun
palautuu niin saat sen ensitilassa lainaan.
Hyvä yleisteos ihmismielen toiminnasta
kaiken kaikkiaan.
Avatar
#27 • • Ana-- Guest


Oisko sulla toi kirja hyllyssä jos vaikka lainaisin mokoman? Aina on hyvä valistaa itseään.



Jep. kirja on lainassa juuri nyt,
ja liki tuhatsivuisen magnum opuksen
seilailussa menee tovi (varsinkin siinä
neurokemian osuudessa), mutta kun
palautuu niin saat sen ensitilassa lainaan.
Hyvä yleisteos ihmismielen toiminnasta
kaiken kaikkiaan.



Mainiota. Ehkä mä opin sit tajuumaan naisiakin vähän paremmin ;)

Tosiaan, vielä tiukka disclaimer: Meditaation tehoa en ole koskaan kieltänyt
tai edes epäillyt.
Avatar
#28 • • Juha Vilkamo Guest

pisti silmiin toi
kommunikaation rajoittaminen; viittaa aika vahvasti aivopesuun. Yleensä
kulteilla on tapana rajoittaa jäsentensä kommunikaatio vain toisiin saman-
henkisiin ihmisiin, jotta keskinäisesti voidaan vahvistaa sisä-ulkoryhmä-
vastakkainasettelua ja täten saavuttaa vahva vakaumus, joka kestää
ulkoapäin tulevan, mutta yhdessä arvottomaksi todetun arvostelun.



Siis kommunikaatio rajoitettaisiin myös osallistujien välillä eikä vain kurssilta ulospäin, koska järjestävä taho pyrkii minimoimaan kaiken häiriön minkä ihmiset saattavat toisilleen aiheuttaa. Ikäänkuin olisi omalla yksinäisellä matkalla, mutta silti saaden ohjausta meditaatioon. Tai niin siellä jossain muistaakseni luki.

Mutta nyt voisin rajoittaa omaa kommunikaatiotani ja huomioida 6:30 herätykseni -> :sleepy:
Avatar
#29 • • LindaGP Guest

Jaa, no, olisi silti mielenkiintoista nähdä toi itse kontrolloidussa ympäristössä itse toimittamilleni testikappaleille tehtynä. Jos löydät tosta jonkun oikean tutkimuksen niin pastee ihmeessä urli. Jos se on noin selkeetä ja helppoa, niin tutkimuksia varmasti löytyy jostain. Sori, mut skeptikko mussa vaan nostaa päätään.

Mutta, silti, onnea uudelle harrastukselle, toivottavasti siitä on iloa ja apua
sulle sekä kanssaihmisille :heart:



Ei se mitään, vaikka oletkin skeptikko. Ei sinun tarvitse uskoa. Ei ketään voi pakottaa uskomaan. Katsotaan miten menee.

Ajattelin tänään ostaa tomaatteja ja tehdä oma vajaan 2 kuukauden mini-tutkimus, ja ottaa siitä valokuvia. Pidempää aikaa en voi sitä testata kun on muutto välissä ja tavarat sekasin. Kerron jossain vaiheessa miten menee, ja jos mahdollista pistän kuvaakin esille. Sitten voimme vain spekuloida yritänkö minä huijata teitä ottamillani kuvilla. Itse ainakin olen aika ennakkoluuloinen... :laugh:

Mutta kertokaa kokemuksistanne jos olette saaneet vaihtoehtohoitoa, sitä minä tässä nyt eniten kaipaisin.
Avatar
#30 • • LindaGP Guest

Mutta koska hoito on epävarmaa, yksilöstä riippuvaista ja tieteellisesti todistamatonta ei sitä pitäisi ottaa yleiseen käyttöön esim. sairaaloissa ennen perusteellisia tutkimuksia.



Reiki itsessään on täysin vaaratonta, mutta monet sairaalat kieltävät reikin käytön siksi, että heillä ei ole siihen vakuutusta.
Avatar
#31 • • Jobie Guest
Muistan että skidinä minut vietiin kerran reikihoitoon, ja vaikka kuinka skeptisesti asiaan suhtautuisikin, pakko sanoa että hoito tuntui kaikista vastusteluistani ihossa kuumotuksena. En tiedä sitten siitä auttoiko se vai oliko se vain uskon asiaa. Mene ja tiedä, minä en ainakaan mene.

Myöskin muistan käyneeni jonkin sortin healing tapahtumassa joskus vuonna '90 katselemassa "mikä meininki" , ja ihmetyksekseni hoidettavat saivat mitä ihmeellisimipiä pakkoliikkeitä. Hoitajat saivat eräänkin naisen sydämen pomppimaan niin että se näkyi rintakehän päälle asti (??!!)
:eek: :scared:

Blondie: Mitä olen aiheesta lukenut, niin kuitenkaan parantaja ei pysty itseään parantamaan vaan jonkun toisen on tehtävä se. Henkimaailman juttuja... who knows
Avatar
#32 • • Felis Guest

Olen henkilökohtaisesti hyvin skeptinen vaihtoehtoisia hoitomuotoja kohtaan,
lähinnä siksi ettei niitä ole kovinkaan tarkasti tai tieteellisesti dokumentoitu
tai testattu.


Ainakin Kiinassa tutkitaan nykyään hyvin paljon perinteisiä kiinalaisia hoitomuotoja ja niistä saatavaa hyötyä länsimaisen lääketieteen rinnalla. Esimerkiksi akupunktiota saa (ainakin virallisesti) antaa ainoastaan sairaaloissa. Valitettavasti vain tutkimus lienee suureksi osaksi kiinan kielistä ja muutenkin maallikon vaikeasti saatavilla, mutta toivottavasti tosta jotain tuloksia leviää länsimaiseenkin julkisuuteen. Omasta kokemuksestani voin puhua, käytyäni suomalaisessa, thaimaalaisessa ja kiinalaisessa hieronnassa, että kiinalainen on omiin kroonisiin lihaskipuihini ollut kaikkein tehokkain. Vaikutus ei voi olla täysin psykosomaattinen, koska täysin sama, ehkä jopa vahvempi, hoidossa olon tunne tulee suomalaisen ammattihierojan sairaalanvalkoisessa työhuoneessa.

Kuten Tres sanoi, kaikki ikivanha ei ole huuhaata, niissä saattaa jopa olla jotain perää, kun ne kerran ovat niin kauan suosittuina pysynyeet. Kiinalaisestakin lääketieteestä saattaa vielä löytyä yllätyksiä. Ja onhan niillä tietysti myös tohtori Ho, joka omien sanojensa mukaan pystyy yrttiteellään parantamaan leukemiankin...
Avatar
#33 • • LindaGP Guest

Mitä olen aiheesta lukenut, niin kuitenkaan parantaja ei pysty itseään parantamaan vaan jonkun toisen on tehtävä se. Henkimaailman juttuja... who knows



Kyse ei ole suoranaisesta parantamisesta reikissä, vaan energian siirrosta universumista käsien kautta kehoon. Sen voi tehdä itselleen. Kurssilla nimenomaan sanotaan, että ensin pitää harjoitella itsensä hoitamista.

Miten on, onko kukaan käynyt akupunktiossa tai vyöhyketerapiassa?
Avatar
#34 • • mark hamilton Guest
akupungtio tomii vain elokuvissa...

Yhessä kiinalaisessa elokuvassa pistettiin parineula yhteen ukkoon joka oli havoitunut luodista ja sen jälkeen se ei tuntenut kipua ja luoti poistettiin.
Avatar
#35 • • Tres Guest

akupungtio tomii vain elokuvissa...

Yhessä kiinalaisessa elokuvassa pistettiin parineula yhteen ukkoon joka oli havoitunut luodista ja sen jälkeen se ei tuntenut kipua ja luoti poistettiin.



Tässäkö oli sun perustelut?
Mä näin telkkarista kerran kuinka
jollekki annettiin päänsärkylääkettä
ja sit sen päänsärky hävis joten
päänsärkylääkkeet toimii vaan
televisiossa :confused:
Avatar
#36 • • sixtus Guest
Itellä oli pienempänä n.15v ikäsenä jatkuvasti vasen polvi kipee ja terveyskeskuksen lääkärin diagnoosi oli pitkällisen pohdinnan jälkeen että rasitusvammahan siihen oli liiallisen? urheilemisen takia tullut. No 3 viikon täysurheilukiellon määräs ja sano et sillä sen pitäs lähtee ja jos ei lähe ni oo pitempään urheilematta..No eihän se lähtenyt :mad:
Onneks sillosen fudisjengiläisen enolla oli joku niksautusklinikka, jonka hoitomuodot perustu hermoratoihin. No sinne sitten ja kun pääsin vastaanotolle kerroin tälle niksauttajalle mikä vaivaa ja mikskä se oli diagnosoitu. Seuraavaks tää komentaa mut mahalleen hoitopöydälle ja meitsi ihmettelee et WTF mul on polvi kipee miks mahalleen.. No pian se selvis: muutaman kerran tää mies paineli selästä joitakin kohtia ilmeisesti ihan huvikseen ja kyseli et sattuuko - ei sattunu. Seuraavaks sano et nyt sattuu ja paino vähä kovempaa jostai kohin selästä ja sillon kyl sattukin :crybaby:
Sitten vaa testaamaan et onko polvi enää kipee ja eihän se ollu..ja ei oo ollu koskaan enää sen jälkeenkään :)

Toinen juttu: yhen frendin mutsi on jonkun sortin vyöhyketerapeutti ja tällä kyseisellä frendillä on taas jonkun sortin krooninen migreeni (tod.näk. liiallisesta röökinpolttelusta). Ei auta tohon kuulemma mitkää buranat tms. mut sitten kun sen mutsi hieroo ohimoiden hermoja ihan muutaman minuutinkin verran ni ei oo pää kipee moneen viikkoon..
Avatar
#37 • • Vivo Guest
Äitini tekee päivätyökseen akupunktiota. Henkilökohtaisesti suhtaudun kuitenkin melko skeptisesti muihin hoitomuotoihin kuten esim. reiki jne.

Omat kokemukseni akupunktiosta ovat melko positiivisia. Esim lääkärin toteama poskiontelotulehtdus on hoidettu pariin otteeseen akupunktiolla. Joka kerta olen äidin pyynnöstä käynyt jopa jälkitarkastuksessa. Aikaisemmin usein uusiutunut poskiontelotulehdus vaati aina antibioottikuurin parantuakseen. Tyttöystävälleni on ollut suurta apua akupunktiosta kuukautiskipuihin ja usein uusiutuvaan rajuun herppekseen. Äitini on myös saanut monen verepainetaudista kärsivän ihmisen paineet kuntoon. Myös tämän ovat lääkärit mittauksissa vahvistaneet. Veljeni paha allergia on myös saatu kuntoon neuloilla. On myös tutkimuksia siitä kuinka neulojen avulla on voitu "puuduttaa" ihmisiä leikkauksia varten. Näitä voisi jatkaa loputtomiin... en kuitenkaan väitä (eikä myöskään äitini) että kaikki mahdolliset vaivat voitaisiin hoitaa neuloilla kuntoon. Esimerkiksi moni vaiva johtuu puhtaasti ihmisen elämäntavoista ja ruokavaliosta.

Suurin ongelma koskien vaihtoehtoisia hoitomuotaja on se että Suomesa ei ole minkään näköisiä kriteerejä siitä kuka saa esiintyä minäkin. Aivan samoin kuin 160ov kiinalaista lääketiedettä opiskellut ja myös länsimaisen lääketieteen koulutuksen omaava äitini voi kuka tahansa muukin viikonloppukurssin käynyt esiintyä alan ammattilaisena. Ei ihmekkään jos osalle ihmisistä muodostuu kuva ns huuhaa hoitomuodosta.
Avatar
#38 • • Jedi_Knight Guest
Kävin vuos sitten seurani järjestämän akupainanta-kurssin, joka on siis johdannainen akupunktiosta. Samoja akupisteitä käytetään hyväksi myös akupainannassa eli painellaan sormenpäillä, kynällä tms pienellä esineillä.

Hyvin skeptisenä kurssin aloitin ja ihan yhtä skeptisenä kurssin lopetin, mutta ensimmäisen kurssin jälkeisen krapulan jälkeen en voinut muuta kuin uskoa.. :hah: Se todella TOIMII!!! :D

Todennut sen hyväksi myös unettomuuteen, väsymykseen ja flunssan pikkuoireisiin.. Varmasti toimii pahempiinkin, enää en epäile..
Avatar
#39 • • phanatic Guest
Niin, akupunktiohan on tieteellisesti todistettu toimivaksi. Mutta noi hömpät kuten reikillä tomaatin elvyttäminen ovat, kuten sanottua, hömppää.
Avatar
#40 • • mark hamilton Guest
Tulimieleen tästä topicista, että mahtaakohan itsepuolustus lajeissa toimia oikeasti ne pisteet josta ihminen saadaan tainutettua.