Tulimieleen tästä topicista, että mahtaakohan itsepuolustus lajeissa toimia oikeasti ne pisteet josta ihminen saadaan tainutettua.
Tunnen erään ns. hermopisteitä hyödyntävän
itsepuolustuslajin, tarkemminottaen Ryu Kyu Kempon, harrastajan ja meinasin itsekin alkaa harrastamaan sitä, joten menin esittelytilaisuuteen. Tilaisuutta pitämään saapui mm. television Älä katso -ohjelmassakin esiintynyt Toni Kauhanen, joka on kyseisen lajin omien sanojensa mukaan Suomeen tuonut.
No tämä tuntemani henkilö oli eräs näistä esittelytilaisuuden "koekaniineista", joihin hermopistetekniikoita sovellettiin ja tässä kohtaa en kyllä enää osaannut päättää mitä ajatella. Minulla ei ole mitään syytä epäillä ko. henkilön näytelleen tajunnan menettämistä. Tuntui todella oudolta nähdä omin silmin tuo sama televisiosta tuttu episodi. Televisiosta tätä samaa katsoessani spekuloin trikkikuvauksen ja järjestetyn jutun mahdollisuudella, mutta kun sen näkee itse omin silmin ja vieläpä siten että kyseessä on itse henkilökohtaisesti tuntemani henkilö, se vetää aika mietteliääksi. Lisäksi näin aivan selvästi kuinka tämän henkilön pupillit olivat laajentuneet lautasmaisiksi (ilmeisesti asiaankuuluva reaktio) kuin jollain aineita vetäneellä konsanaan, ihan siis sekunneissa. Tota nyt ainakaan ei kukaan pysty tietoisesti tekemään.
Nämä hermopisteet kai pitäisi sijaita kiikun kaakun samoilla linjoilla akupisteiden kanssa tjsp. ja hermopistetekniikoiden soveltamisen jälkeen näitä pökertyneitä henkilöitä heräteltiin jonkinlaisella hierontatekniikalla, joka siis myös yhtä lailla hyödyntää hermopisteitä. Näin siis teoriassa.
Lajia en koskaan alkanut harrastaa, sillä lajin harjoitteleminen on vain ja ainoastaan hermopistetekniikoiden soveltamista, enkä pidä fyysisestä kivusta. Muutenkin tuonkaltaisella systeemillä leikkiminen tuntuu vähän liian hurjalta, jopa vaaralliselta. Lajiin (Ryu Kyu Kempo) ei siis käsittääkseni sisälly minkäänlaista fyysisen kunnon treenaamista, tai näin minun ainakin annettiin tässä esittelytilaisuudessa ymmärtää.
Mitä jäi käteen? En osaa edes sanoa. Olen kyllä lukenut kaiken maailman hörhökirjallisuutta paljonkin ja loppujen lopuksi ainut asia mihin voi luottaa maailmassa on logiikka, ja sepä ei tässä tapauksessa juuri auta. No ainakin voin suositella ko. lajin näytöstä, joka siis järjestetään aina ennen lajin peruskurssin alkua paikkakunnalla. Ilmaista ja ainakin oman kokemukseni mukaan hyvin vaikuttavaa "viihdettä".