Kenraali Adolf Ehrnrooth kuollut

57 posts, 3 pages, 7,291 views

#21 • • :t:c: : : Guest

joo tiedän, lähinnä tarkoitin yhteyttä yhteiskunnan kaksinaamaiseen suhtautumiseen päihteisiin..

Tilanneriippuvaisten päätöksien tekeminen ja sotalain aikaan normaalista
lainsäädännöstä poikkeaminen on nykyään siis kaksinaamaisuutta? Auh.

:| Joskus näköjään on pakko keksiä jotain sanottavaa... Auh.

Mä en oikeesti edes jaksa ruveta tarkentaan kaikille, imo toi ei ees ollut niin ambivalentti läppä. Joka tapauksessa, kaksinaamaisuudella varmaan viitataan siihen, että yhteiskunta 'sanoo' toisaalla toista ja toisaalla toista. Mitä vtun väliä sillä on vaikka olis liitukausi menossa, jos nykyään kielletään silloin tapahtuneita juttuja.
#22 • • Ana-- Guest

:| Joskus näköjään on pakko keksiä jotain sanottavaa... Auh.

Mä en oikeesti edes jaksa ruveta tarkentaan kaikille, imo toi ei ees ollut niin ambivalentti läppä. Joka tapauksessa, kaksinaamaisuudella varmaan viitataan siihen, että yhteiskunta 'sanoo' toisaalla toista ja toisaalla toista. Mitä vtun väliä sillä on vaikka olis liitukausi menossa, jos nykyään kielletään silloin tapahtuneita juttuja.

Okei, mä kato käsitin et tarkotit sitä et on kaksnaamasta yhteiskunnalta
kieltää huumeitten väärinkäyttö rauhan aikana ja sit kuitenkin sallia valtion
omien amfetamiinien kiskominen kaukopartioreissulla, mut ilmeisesti meina-
sitkin sitä, että yhteiskunta väittää ettei sotilaat ole koskaan mitään kisko-
neet.. Sitä en tosin oo huomannu, mun mielestä toi pervitin-juttu on ollu
ihan yleisessä tiedossa eikä sitä sen liiemmin oo peitelty.

Taisinpa tulkita tekstisi väärin.
#23 • • MikkiHiiri Guest

Olipahan hän myös ensimmäisiä Suomalaisessa kirjallisuudessa noteerattuja 'piripäitä'

Eli kannattaa vetää piriä ni voi elää 100 vuotiaaks? :)

Kaikilla on sama ihmisarvo

En kyllä itse laittaisi samalle arvoasteikolle AE:tä ja jotain
mummonraiskaaja linnakundia. ;)
#24 • • osenoko Guest

lähinnä tarkoitin yhteyttä yhteiskunnan kaksinaamaiseen suhtautumiseen päihteisiin..

Amfetamiinia ja sen johdannaisia ei käsittääkseni alunperin suunniteltu päihteiksi, eikä ne kaukopartiomiehet niitä ihan viihteen vuoksi vetäneet. Tolla logiikallahan unilääkkeitten käyttäjätkin voisi leimata nisteiksi koska niitä väärinkäyttämällä voi saada päänsä sekaisin.

Aika rankka läppä kyllä nimittää AE:ta tuon takia "piripääksi" kun vertaa häntä tänä päivänä ympärillämme liikkuviin viihdekäyttäjiin :-/
#25 • • tumpsi Guest

eiku 99... ;)
#26 • • :t:c: : : Guest

lähinnä tarkoitin yhteyttä yhteiskunnan kaksinaamaiseen suhtautumiseen päihteisiin..

Amfetamiinia ja sen johdannaisia ei käsittääkseni alunperin suunniteltu päihteiksi, eikä ne kaukopartiomiehet niitä ihan viihteen vuoksi vetäneet. Tolla logiikallahan unilääkkeitten käyttäjätkin voisi leimata nisteiksi koska niitä väärinkäyttämällä voi saada päänsä sekaisin.

?? Nyt en ymmärrä.. Nimenomaan päihdekäytöön suunnattuja yhdisteitä on alettu tehtaileen vasta ihan viime vuosikymmenten puolella (tai noh mistäs sen tarkkaan tietää, mut julkisuudessa olevien tietojen perusteella). Hyvin monet synteettiset yhdisteet, joita luokitellaan huumeiksi, ovat olleet alun perin kehityksessä lääkeaineeksi (ja joissakin maissa myös yhä luokitellaan lääkkeiksi). Ecstasy, LSD, amfetamiini, morfiini and the list goes on...

Aika rankka läppä kyllä nimittää AE:ta tuon takia "piripääksi" kun vertaa häntä tänä päivänä ympärillämme liikkuviin viihdekäyttäjiin :-/

No joskus teksti voi olla vähän provosoivaa, mutta 'terävämmät särmät vie viestin paremmin' tjmsp ;D Mut sen perusteella lähdin noinkin rankalle linjalle, koska jos kaverin käyttöä kuvaillaan: "hän joutui klassiseen päihderiippuvaisen kierteeseen: vuoroin piristeitä, vuoroin unilääkkeitä. Rintamatilanteen muuttuessa unilääkkeiden voimalla nukahtanut Ehrnrooth jouduttiin usein herättämään. "Tuskallisesti tajuihinsa" palanneen Ehnroothin vihanpurkaukset rajoittuivat tavallisesti kiivaaseen sanailuun, kirjoittaa Ehrnroothin alaisena palvellut akateemikko Matti Kuusi (1914-1998). "Mutta kun tykistön yhteysmies viestitti, että äyräpään kirkonmäellä heilutettiin valkoista lippua, miltei tajuton everstimme tilasi sikäläisiin [suomalaisten] asemiimme patteriston iskun." Tuskin sitä kyllä ton perusteella olis viihdekäyttäjäksikään voinut sanoa. Pastesin nyt ton kun halusit tietää, mut yhä, RIP..

Edit: Eli definition of piripää -> amfetamiiniä reilummin käyttävä. Tää yhtälö mun mielestä ihan toteutuu.

Taisinpa tulkita tekstisi väärin.

No eipä hätiä. Huomasin et olin unohtanut sit kaikki hjymiöt tosta mun viestistä, et siitä sai aika väärän kuvan muutenkin :D Ei täs millekään tiukkislinjalle lähetä :)

eiku 99... ;)

Hyvin kiteytetty ;D Ja harvemmin ne mahdolliset keskushermostolliset vauriot elinikään vaikuttaa.
Caro²

#27 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Iso herra, käsi lipassa, pitkä tervehdys.

Yes I know thank You!

tos pitäs olla pilkku.
#28 • • Individual Guest

Toisaalta voisi pitää A.E:tä ja muita sotasankareita muistomerkkeinä siitä kuinka perverssi asia isänmaallisuus loppupeleissä on. Taas, ei niin että yhteisöllisyydessä olisi jotain vikaa mutta "me" vs. "muut" -vastakkainasettelussa kylläkin. Mitä kaikkea A.E ja ikätoverit rajojen molemmin puolin ovatkaan joutuneet kokemaan ja tekemään illusionääristen Suomen ja Venäjän kansojen puolesta.

edit: vähän jatkoa & kieli_oppi

Suomi ei tehnyt mitään muuta kuin puolusti itseään Neuvostoliiton hyökätessä maahan vuonna 1939. Ei Suomi kerjännyt sitä, halusi vain
elää rauhassa, mutta ei myöskään suostunut luovuttamaan osaa alueistaan Neuvostoliiton näin
vaatiessa ja sinä väität, että Suomi joutui hyökkäyksen kohteeksi vain, koska jakoi rajan toisella puolella olevat aatteet.
Aatteet, joiden perusteella Suomi katsottiin kuuluvaksi Neuvostoliiton "etupiiriin".
Ei siinä, että haluaa elää rauhassa ole mitään perverssiä, eikä myöskään
siinä, että jos joku toinen yrittää sinulta väkisin jotain ottaa tai sinua tai lähimmäisiä vahingoittaa, niin on valmis sen asian estämiseksi myös jotain tekemään.
Tietenkin Suomessa on mielipiteen vapaus, mutta kannattaisi hieman vaikka vilkaista historiankirjaa, ennenkuin vetää mutkat ihan näin suoriksi
kuin tässä.

Mutta tottakai tämä on aihe, joka herättää tunteita puoleen ja toiseen.
#29 • • Ana-- Guest

Yes I know thank You!

tos pitäs olla pilkku.

Oikeestaan kaks pilkkua.
#30 • • onnela Guest

Yes I know thank You!

tos pitäs olla pilkku.

Oikeestaan kaks pilkkua.

Prkl... Ana ehti ensin... :D

Mitä itse kenraaliin tulee, niin oikeastaan en pitänyt koko miehestä,
vaikken henkilökohtaisesti koskaan tavannutkaan.

Aina tietysti ikävää kun joku kuolee, mutta 99 vuotta on kuitenkin
aikas kunnioitettava ikä.
#31 • • anna S. Guest

Toisaalta voisi pitää A.E:tä ja muita sotasankareita muistomerkkeinä siitä kuinka perverssi asia isänmaallisuus loppupeleissä on. Taas, ei niin että yhteisöllisyydessä olisi jotain vikaa mutta "me" vs. "muut" -vastakkainasettelussa kylläkin. Mitä kaikkea A.E ja ikätoverit rajojen molemmin puolin ovatkaan joutuneet kokemaan ja tekemään illusionääristen Suomen ja Venäjän kansojen puolesta.

Suomi ei tehnyt mitään muuta kuin puolusti itseään Neuvostoliiton hyökätessä maahan vuonna 1939. Ei Suomi kerjännyt sitä, halusi vain
elää rauhassa, mutta ei myöskään suostunut luovuttamaan osaa alueistaan Neuvostoliiton näin
vaatiessa ja sinä väität, että Suomi joutui hyökkäyksen kohteeksi vain, koska jakoi rajan toisella puolella olevat aatteet.
Aatteet, joiden perusteella Suomi katsottiin kuuluvaksi Neuvostoliiton "etupiiriin".
Ei siinä, että haluaa elää rauhassa ole mitään perverssiä, eikä myöskään
siinä, että jos joku toinen yrittää sinulta väkisin jotain ottaa tai sinua tai lähimmäisiä vahingoittaa, niin on valmis sen asian estämiseksi myös jotain tekemään.
Tietenkin Suomessa on mielipiteen vapaus, mutta kannattaisi hieman vaikka vilkaista historiankirjaa, ennenkuin vetää mutkat ihan näin suoriksi
kuin tässä.

Mutta tottakai tämä on aihe, joka herättää tunteita puoleen ja toiseen.

Öh,mä en varmaan ymmärrä lukemaani,mutta
mun mielestä J.V. ei mitenkään kiistä historian tapahtumia,vaikka vetääkin aika rajuja johtopäätöksiä ("Suomen ja Venäjän illusionääriset kansat"!?!).Eiks tossa vaan muistuteta (kiihko)isänmaallisuuden nurjista puolista?
#32 • • genki Guest
hmnjoo mun mielestä vilkamo veti vähän turha pseudofilosofiseks tän aiheen, totta kai voi aina lähteä saivartelemaan tyylillä 'kaikki on vain värähtelyä' tms. mut tää aihe on mun mielestä ainakin sen verta oleellinen meidän kansakuntamme kohtalon takia et olisin hänen asemessaan säästänyt mietiskelyn johonkin muuhun aiheeseen.
#33 • • genki Guest

Kaikilla on sama ihmisarvo. Ei siis että haluaisin mitenkään vähätellä A.E:ta mutta tiedostakaamme että yhtä tärkeitä henkilöitä ovat mm. naapurin Pentti ja afrikan Ngibli. Itseltäni ainakin tuppaa unohtumaan.

vielä itse postista -

isänmaallisuus ei missään nimessä ole perverssi asia kun naapurissa on tollanen kaheli hirviö jota myös venäjänmaaksi kutsutaan.. se fakta et noi ukkelit tappeli siellä rajoilla verissäpäin on edesauttanut loistavasti toimivan maamme syntyä, ja mä ainakin henkilökohtaisesti olen heille ikuisesti kiitollinen siitä et niillä oli munaa lähteä tappelemaan itsenäisyyden puolesta.

jos suoraan puhutaan, niin mua ärsyttää se että ihmiset niin usein unohtaa ne asiat jotka on tapahtunut vain reilu puoli vuosisataa sitten ja ottaa itsestäänselvyytenä sen faktan että meillä on tällainen suomenmaa jossa voi elää ja voida hyvin. helppohan se on tässä tilanteessa spekuloida ja olla mitä mieltä tahansa, toisin ku sotavuosina jossa piti päättää vähän oleellisemmista asioista ku siitä et mitähän tänään söis.

uusimmassa city-lehdessä oli muuten loistava artikkeli erään totaalikieltäytyjän tarinasta... kannattaa lukea. summaa ainakin mun mielipiteet hyvin siitä hommasta. (ei siis mitenkään vilkamon kommenttiin liittyen, ihan vaan tuli mieleen)
#34 • • Remotion Guest
kuollut ja kuopattu, luonto hoitaa loput.

Sinua muistaen.NOT
#35 • • Jukka I Guest

Sinua muistaen.NOT

Miks ei?
#36 • • Juha Vilkamo Guest
Nyt individualille & genkille lyhyesti ajan puutteessa ensi alkuun, editoinpa sitten myöhemmin lisää:

Isänmaallisuuden perverssiys ei kulminoidu siinä, että puolustaudutaan väkivaltaista uhkaa vastaan, vaan että tämä väkivaltainen uhka on päässyt syntymään ensi sijassa. Se on se me/muut-dualismi joka ajaa ihmiset tekemään epäinhimillisiä asioita.

Hampaita kiristäen myönnän, että olin epäselvä ja asteen harhaanjohtavakin noissa ylemmissä kirjoituksissani, mutta eiköhän asia selvene. Yksi taustalla oleva pointti oli se että se mitä A.E ikätovereineen on joutunut kokemaan ja varsinkin tekemään isänmaan puolesta, ja samalla tahtomattaan toisten ihmisten isänmaata vastaan, on ollut aika kohtuutonta.

Kyseessä on siis iso kasa ihmisiä metsässä, kaikki taistelemassa isänmaansa, oman henkensä tai perheensä puolesta tai pakon ajamana, tavoitteellisesti tappamassa toisiaan. Palkintona siitä me nykypäivän kersat saamme elää kultalusikka kourassa sen sijaan että käyttäisimme ruplia. Onhan tämä leveä elämä lugnia, mutta voimmeko oikeasti pitää uhrausta muuta kuin kohtuuttomana?

Cosmicman:

Ihmisten eriarvoistaminen ei kerro eriarvostetusta ihmisistä vaan pelkästään arvostelijasta. Loppupeleissä ihmisarvokin on vain tarralappunen jonka liimaamme tietämiemme henkilöiden rinnuksiin. Mitä se kertoo tarralapun pitäjästä?

Enivei, tarkoitus ei siis ollut sanoa että sotaveteraanien panostus oli mitätön, vaan lähinnä sitä toista ääripäätyä haen takaa.

.. lisäilen juttuu jahka ehdin.

ja vielä tiedoksi etten ole sivari. ;D
#37 • • Taedium Guest

vaan lähinnä sitä toista ääripäätyä haen takaa.

Niinpä...

Etkö koittaisi joskus vaikka hieman suvaitsevaisuutta? Joku haluaa kunnioittaa isänmaataan silloin, kun maamme itsenäisyyttä puolustavien symboliksi noussut itsenäisyyden kulmakivi kaatuu, niin mikset antaisi hänen tehdä niin? En itse tule pokkaamaan siniristilippua ja veisaamaan Maamme-laulua tämän vuoksi, mutta arvostan ja kunnioitan niitä, jotka niin tekevät.

Siitä, että halutaan kaikki ajattelemaan samalla lailla kuin sinä tulee myös se me/muut ilmiö, mutta se on enemmänkin sitä minä/muumaailma -ilmiö.
#38 • • Juha Vilkamo Guest

Etkö koittaisi joskus vaikka hieman suvaitsevaisuutta? Joku haluaa kunnioittaa isänmaataan silloin, kun maamme itsenäisyyttä puolustavien symboliksi noussut itsenäisyyden kulmakivi kaatuu, niin mikset antaisi hänen tehdä niin? En itse tule pokkaamaan siniristilippua ja veisaamaan Maamme-laulua tämän vuoksi, mutta arvostan ja kunnioitan niitä, jotka niin tekevät.

Siitä, että halutaan kaikki ajattelemaan samalla lailla kuin sinä tulee myös se me/muut ilmiö, mutta se on enemmänkin sitä minä/muumaailma -ilmiö.

Puhut kieltämättä asiaa. Niin kauan kuin puhutaan kokemuksista ja suhtautumistavoista, omien mielipiteiden tyrkyttäminen onkin näin jälkikäteen ajateltuna aika vajaata puuhaa.
#39 • • @_& Guest

Niin kauan kuin puhutaan kokemuksista ja suhtautumistavoista, omien mielipiteiden tyrkyttäminen onkin näin jälkikäteen ajateltuna aika vajaata puuhaa.

Tyrkyttäminen kyllä , mutta toisaalta mielipiteiden julkituominen on mielestäni tervettä . Vaikka kaikki postaukset ovatkin mielipiteitä , jotkut muistavat onneksi painoittaa tätä sanoilla "minun mielestäni" plussaa kaikille niille.
Tämä siis vain minun mielipiteeni+offtopic huomio :)
#40 • • Individual Guest
Valitettavasti ihminen on koko olemassaolonsa aikana ratkaissut
erimielisyytensä voimakeinoin, mutta ihmismielelle ei kukaan voi mitään.
Eikä kriisitilanteessa, jos sellainen uhkaa voida turvautua filosofiseen pohdiskeluun ihmismielen eri ulottuvuuksista.

Joka maassa on armeija, jos ei oma niin vieras...