Allergia

34 posts, 2 pages, 8,049 views

#1 • • Taedium Guest
Tuolla Freestyle/Post your lemmikki -topicissa tuli puhetta allergioista. Ja nyt kun täällä on tämä Varoitus: Kevät tulee! -topic, niin avataanpa vielä allergiallekin oma. (Sarjassamme "maailman mielenkiintoisimmat topicit".)

Eli kellä mitäkin allergiaa on ja miten ilmenee...

Itsellä on eläimistä pahoja kissat. Kaippa lehmä ja heppakin olisi, mutta harvemmin hengailen niiden lähistöllä. Koira lienee ainoo karvanen jolle en oireile.
Kasveista koivun kukintoaika on oikeesti hirveetä aikaa. Kaikki heinä pistää kans nokan tukkoon ja silmät kutiaa.
Ruoka-aineista ainoastaan pähkinät (paitsi paahdetut maapähkinät ja pistaasit), kypsentämätön omena, mango ja sen sellaset etelän hetelmät.
Joulukuustakaan ei voi olla himassa. (Onneksi.)
Lisäksi suurin osa hammastahnoista polttaa rakkuloita kieleen. (Outoa, todella outoa.)

tää on nihkeetä. pelkkä keväinen kävely terassille saa mut henkitoreisiin ja silmät ja nenä vuotaa ku niagaran putoukset..

Koivun kukinto on kyl pahin, mutta ku se on ohi, ni nykyää ihan pelkällä Clarityn 10mg tabuilla ku napsii yhen aamulla, yhen illalla, ni koko kesän pärjää. On nimittäin mulla rauhottunu mun allergia aika kivasti. (Eikä tarvii enää ku ehkä kerran-kaks päivässä pestä silmät kesäsin.)

Kaikkein mukavinta on järveen loikkaaminen, kun huomaa, että ohhoh... se vesihän on kerännyt siitinpölyä paljon. Ja sit on jo myöhäistä. Siihen aivastuskohtaukseen ei mikään auta. Sitä toivois, että sais raavittua ne v***n silmät päästä, ettei kutittais. Mut ku aivastelee niin voimakkaasti ja koko nenän sisus tuntuu tulevan ulospäin, niin ei paljo kerkee sit silmiäkään pesee...

Ne jotka ei oo allergisia, ei pysty edes kuvittelemaan sitä tuskaa. Sillä hetkellä sitä oikeesti miettii, että josko sitä jaksaisi loppuelämänsä sokeana mieluummin, ku sitä tuskallista kutinaa sietäisi sekuntiakaan. (Joka tuntuu tunnilta.)

Ootko koittanu juosta koivikon läpi? Pistäs kato ens kerralla juoksuks ja kato pitkällekkö pääset kunnes rupee hiukkasen hämärtymään.
#2 • • serotonot Guest
Mulla oli itsellä sellainen kissa-allergia, että jos oli samassa huoneessa, missä oli kissa niin silmät ja nenä oli vartissa aivan tukossa.

Sit se katos :confused:
#3 • • Taedium Guest

Sit se katos :confused:

Jos sä ootki allerginen vaa hölynpölylle?

Itsellä kävi kuulemma vauvana niin, että appelsiinista turposin täysin palloksi. Henkikään ei kuulemma kulkenut. Lekurit ei keksiny mistä se johtu. Ei tiedetä vieläkään, mut siitä on kummiski yli 24 vuotta aikaa...

Olin sitä ennen juonu jo appelsiinimehua ja sen jälkeenkin. Enkä ole millekkään sitrushedelmälle allerginen. (Mun eka ei-äidinmaito-ruoka oli teelusikallinen laimennettua appelsiinimehua.)
#4 • • Tapi T Guest
Mä en ookaan allerginen millekään. \::p:/
#5 • • pie Guest
Tietääkseni en ole allerginen millekään lääke- tai ruoka-aineella enkä kasvien tai puiden siitepölyille. Toivottavasti ei tulekaan allergioita.
#6 • • serotonot Guest
Niijoo. Lääkeaineet... nuo ei muistunu ollenkaan. Penisiliinille mulla on todettu yliherkkyyttä. Muista ei ole oireita tullut
#7 • • Bio Guest

Penisiliinille mulla on todettu yliherkkyyttä.

samma här..

ja kissat on toinen, silmät punastuu ja alkaa yskittää..
#8 • • Felis Guest
Siis mähän olen allerginen lähes kaikelle, mitä voi sisäänsä hengittää. Pahimpana raastaa se katupöly, joka Helsingissä pyörii joka kevät kuukausi tolkulla ennen kuin joku vaivautuu hiekoitukset siivoamaan pois, kun lumetkin suli jo kolme kuukautta sitten. Onnekseni saan tän kevään viettää kaukana Helsingin pölyhelvetistä, vaan annas olla kun täälläkin nää raikkaat myrskytuulet lakkaa puhaltamasta ja ilmansaasteet saa taas rauhassa kerääntyä, niin johan alkaa keuhkoissa vinkua. Kaupan päälle mulla on tarjolla säännöllinen korvatulehdus, joka allergisen nuhan innoittamana muhii liian ahtaissa korvakäytävissä. Niin ne lääkäritkin nauraa kun aikuiselta ihmiseltä vielä korvia puhkotaan. Olen kuulemma hyväkäytöksinen potilas :scared:
#9 • • Hansu Guest
Olin lapsena allerginen suklaalle ja sain siitä ihottumaa, joten en saanut syödä sitä mistä seurauksena inhoan (lähes) kaikkea suklaata kaakaosta Geisha-patukoihin. Siinäpä sitä sitten saakin olla aina selittämässä ihmisille, miten kukaan voi inhota suklaata...

Olin aiemmin allerginen myös sitrushedelmille, joista tuli tosi helvetillisesti kutiavaa ihottumaa jota oli vaan _pakko_ raapia. Onneks oireita ei ole tullut enää pariin vuoteen, ja voin syödä suuresti rakastamiani mandariineja ja appelsiineja niin paljon kuin kukkaron nyörit antaa myöten.

Ai niin, listaan täytyy lisätä vielä penisilliini, josta turposin lapsena ihan muodottomaksi ja jouduin sairaalaan. Siitepölyallergioita ei onneksi ole, oon nähnyt siskolta että se voi olla todella kurjaa.
#10 • • Moraani Guest
En ollut koko elämäni aikana ollut allerginen millekään, kunnes menin Brasiliaan poistamaan umpisuoleni. Leikkauksen jälkeen kun naamariin tungettiin penisiliiniä tms. ja kipulääkettä, selvisi että olen jommallekummalle allerginen, sillä aina kun lääkettä laitettiin yrjösin seuraavat puolituntia kaiken pihalle. Ei ollut kivaa kun siinä meni kipulääkkeetkin samalla. Se sattu. :hah:
#11 • • Epyx Guest
Mä olen allerginen lehmille mutta en kait sitten muille elukoille921.gif
#12 • • drS Guest
- se koivun siitepöly lienee pahin, oireet äityy joskus astman tasolle
- kisut saa simmut kutiaan ja nekun vuotaan, mut ku ne o niin kivoja :sad:
- kaikki hedelmät ja vihannekset (ainoastaan tuoreina) saa suun ja kitalaen suunniltaan, mutta syön niitä silti
- olen myös allerginen fundamentalisteille
#13 • • A-E Guest
Osaanottoni niille täällä, jotka kärsivät allergioista. Itse kun en kärsi mistään allergioista saan ja pääsen nauttimaan keväästä ja kesästä täysin rinnoin. :happyroll:
#14 • • Ana-- Guest
Ihmiset ei ymmärrä kun kerron et oon banaaneille allerginen; ei niille kuulem-
moi voi olla. Kyl mä vaan voin, alkaa suu kutisemaan.
#15 • • elok Guest

Miten ei voi ymmärtää, että on jollekin allerginen? :confused:

Jos on allerginen niin on allerginen.

Niin ja mulla ei oo ainakaan todettu mitään allergioita. Parina viime keväänä on nokka vuotanu aika huolella ja silmiä on kutittanu kovasti. Kuulostaa kovasti joltain allergialta, mutta ei sitten mitään hvaintoa mikä sen aiheuttaa..
#16 • • LindaGP Guest

Banaani on oikeasti tosi vaarallinen aine. Kamalaa ajatella että banaani usein on ensimmäisiä kiinteitä ruokia jota vauvalle annetaan. Banaani on jollakin tapaa sukua luonnonkumille, joka voi aiheuttaa allergiaa. Jos on allerginen luonnonkumille eli latexille voi banaanin syöminen olla hengenvaarallista. Joten elä sie Antti vedä banskua.

Itselläni on ollut ruokaaineallergioita vuoden ikäisestä. Kiellettyja aineita ovat kala, kananmuna, herneet, pavut (sisältää myös soijan ja kaakaon), kaikki tuoreet vihannekset (paitsi kurkku, vihreä salaatti, vihreä kaali ja kukkakaali), kaikki tuoreet hedelmät ja marjat (paitsi vadelma käy, mansikka ei käy missään muodossa), ja jotkut säilöntäaineet. Lääkeaineista ei käy sulfa.
Murrosiässä tuli sitten koivun ja heinien siitepölyt, koira ja kani. 19-vuotiaana hiiva- ja latexiallergia. Eli meillä syödään kotona hiivatonta ruisleipää ja tiskataan vinyylikäsineet kädessä.

Vaikka joskus tuntuu hankalalta, en katso olevani ruokarajoitteinen.
#17 • • Remotion Guest
En oo tietääkseni allerginen yhtään millekään. Kyllä on mukavaa. :happyroll:

Tosin kattoluukusta mulle tulee usein sellasia oireita et seuraavana päivänä on vähän limakalvot tukossa ja niskakin on ehkä tavallista jäykempi :)
#18 • • hexasonik Guest
herneet. henki lähtee jos syön yhdenkin herneen. pahuksen voimakkaasta allergiastani johtuen en ole koskaan syönyt hernesoppaa. pelkästä hajusta saan jo voimakkaan nuhan ja silmäni turpoavat. kesällä en voi koskea herneenpalkoon saamatta ihottumaa.

maissi. melkein sama juttu kuin herneiden kohdalla, tosin haju ei aiheuta vaoimakkaita reaktioita. tämä allergia vituttaa, koska grillattu maissintähkä olisi varmasti helvetin maukasta. jostain kumman syystä maissijalosteet, kuten pop corn, maissihiutaleet, maissijauhot, maissiolut tms eivät aiheuta allergiaa. ehkä käsittelyssä allergisoivt ainesosat poistuvat?

pavut. papujen syönnistä saan myös voimakkaan allergiareaktion. tämäkin harmittaa: en voi koskaan valmistaa todellista chili con carnea.

linssit, idut, kikherneet. näille olen myös erittäin allerginen.

kissa. aiheuttaa lievähköä nuhaa, muttei haitaksi asti. kotieläimeksi en tosin kissaa voisi ottaa.

jakkupukuiset markkinointi-ihmiset. tämä allergia on työelämäni aiheuttama.

fitness-harrastajat. jakkupukuisuus ja fitness-uskonto kytkeytyvät valitettavan usein yhteen.

jehovan todistajat ja muut hihhulit. sorakuoppaan. niskalaukaus.

pedofiilit, raiskaajat ja muut sairaat perverssit. sama myös näille, kunnon hakkaamisen pohjustamana.

likaiset hipin rehjakkeet. painukoot ensin suihkuun, sitten vittuun.

huom: näitä jälkimmäisiä ei kannatra ottaa täysin vakavissaan..
#19 • • hexasonik Guest

herneallergian kanssa kävi ala-asteella saman kaltaisesti: ääliö-autoritäärinen kolmannen luokan liikunnanmaikka ei suostunut uskomaan, että hernepusseista lähtevä pöly saa aikaan varsin voimakkaan allergiareaktion, siitä huolimatta, että mukanani oli mm. lääkärintodistus aiheesta. äijä huusi jotain, että 'lintsari mukaan vaan', ja iski hernepussin käteen. siinä ehdin noin kolme minuuttia paiskella sitä vitun hernepussia, minkä jälkeen oli, silmät, nokka ja keuhkot tukossa. eikä muuta kuin ambulanssilla tyksin happitelttaan. vitun äijää ei alkuun meinattu edes rankaista kouluviraston toimesta. pitivät sepitettynä koko juttua.

siitä asti olen vihannut (koulu)liikuntaa, liikunnanmaikkoja, auktoriteetteja, valtiota ja oikeastaan aika lailla ihan kaikkea. hakkaisin vieläkin sen liikunnanmaikan runkun jauhelihapihviksi jos äijä tulisi kadulla vastaan.

tarinan opetus: jos joku sanoo olevansa allerginen jollekin, uskokaa se.
#20 • • valo Guest
Hmm joo tosta kuusesta vielä, että tietenkin olisin voinut taas kyseenalaistaa lukemaani/kuulemaani ja päätellä, että se on ns. "lievä" allergeeni eli varmasti löytyy joku kuusenkin siitepölylle allerginen. Alkaahan noita allergioita olla vaikka mitä muutenkin.

Olen itse siinä onnellisessa asemassa, että oma allergiani puhkesi jo pienenä ja on pikkuhiljaa lieventynyt mitä vanhemmaksi on tullut. Tädilläni esim. on päinvastoin: hän sai ekat allergiaoireensa vasta aikuisena ja nyt ne vain pahenevat (uusia allergisoivia aineita löytyy vähän väliä :( )

Ylempänä mainittiin ruuan käsittelyn vaikutuksista allergiaa aiheuttavien ruoka-aineiden tapauksessa. Esim. porkkanan ja omenan allergisoivuus kyllä katoaa yleensä kypsennettäessä (tosin todella yliherkälle ei välttämättä auta sekään...kai. Mutta itselleni kyllä :) )

Liika hygienia vääristää ihmisten vastustuskykyä! Siis hyvät ihmiset eipäs enää valiteta koiran kakoista sillä verukkeella, että "mulla on pieniä lapsia..."
Tiedän tapauksia :scared: