Allergia

34 posts, 2 pages, 8,052 views

#21 • • bikkanen Guest
Allergiat on ihan persuksista.
Minulle tuli tuo heinä/siitepöly/kevät allergia joskus ala-asteella. Muistan kun joskus kuudennella minä itkin allergiaani kun piti mennä kouluun liikunnan tunnille.. nyt se pysyy jotenkuten aisoissa silmätippojen ja zyrteccien ansiosta. Mutta viime vuosina kun olen kesällä sairastunut tavalliseen flunssaan, yskästä on kehkeytynyt ihan outo astmaattinen köhä. Ja olen joutunut käyttämään sellaista astmalääkettä mikä avaa keuhkoputkia. God damn it!
Olen siis allerginen myös kissoille (+muut eläimet), porkkanil, omenoil (paitti ilman kuoria, ne myrkyt on elimistölleni liikaa).. ja äsken itseasiassa tuli aivastusreaktio mausteisesta ruoasta. Tietenkin pöly aiheuttaa ahdistusta.. varsinkin kun me siivotaan täällä kerran kuukaudessa.
Odotan kyllä innolla ensi kevättä. Tosin olen kuullut että tämä kevät tulee olemaan allergisille helpompi.. tiedä sitten?
#22 • • ella Guest
ah, allergiat..

ensinnäkin ainakin koivu ja pujo.. mahdollisesti muutkin kevään kukkijat joskaan ei tiettävästi heinä

ruoka-aineista maapähkinä ja hasselpähkinä sekä raaka herne, niistä lähtee kurkku mukavasti turpoamaan. nielun ja kielen kutinaa saan sen lisäksi lähes kaikista tuontihedelmistä ajoittain (paitsi sitrushedelmistä), mutta kotimaisista vastineistaan en. samoin jos oon käsitellyt melkein mitä vaan, mistä jää jotain käsiin (kuorinut perunoita, raastanut porkkanaa, pilkkonut sipluia jne) ja vaikka tuntien jälkeen erehdyn koskemaan niillä käsillä silmiä niin siitä tulee tunnin kutina ja turpoaminen. käsien huuhtaisu välissä ei välttämättä edes auta.

lääkeaineista vielä mainittakoon penisilliini

lisäksi oon päättänyt olla allerginen eineslihalle (tosin mäkki nyt on mäkki :laugh: )
#23 • • LindaGP Guest
Ai perkule, unohdin pähkinät listauksestani.

Mulla toi hedelmä/ vihannesallergia on sillä tavalla voitettavissa että esmes omenaa ja päärynää voi syödä kunhan ne on ensin vähintään pakastettu. Eli hedelmähapoista on kyse. Porkkanaa ja muita vihanneksia voi syödä kunhan ne ensin on jollakin tavalla kuumennettu. Helpottaa kummasti ja laajentaa ruokavarastoa...
#24 • • Salla Guest
ei niin midist allergioita w00t w00t! :excellent:
yhdellä tutulla on tosi pahat allergiat ett sen lääkityskin on niin vahvat ettei meinaa pysyy pystyssä kun väsyttää koko ajan :panic:
#25 • • Ana-- Guest

Ihmiset ei ymmärrä kun kerron et oon banaaneille allerginen; ei niille kuulem-
moi voi olla. Kyl mä vaan voin, alkaa suu kutisemaan.

Banaani on oikeasti tosi vaarallinen aine. Kamalaa ajatella että banaani usein on ensimmäisiä kiinteitä ruokia jota vauvalle annetaan. Banaani on jollakin tapaa sukua luonnonkumille, joka voi aiheuttaa allergiaa. Jos on allerginen luonnonkumille eli latexille voi banaanin syöminen olla hengenvaarallista. Joten elä sie Antti vedä banskua.

¨
Joo, toi luonnonkumin aiheuttama ongelma (mistä kesti jonkin aikaa taju-
ta mistä se johtuu) on kyl paljon ärsyttävämpi ku joku banaaniallergia..
Eipä mulla ainakaan paljoa muita allergioita ole. Nuorempana oli aivan
tappava siitepölyallergia mut nyt se on lieventyny todella paljon. Välillä
joutuu tosin käyttämään keuhkoputkea laajentavaa inhalaattoria jos esim
tarttee juosta tai muuten sykkiä koivujen vaikutusalueella. Lapsena olin
kuolla joka kesä. Siks oli kivaa ku ekat lumet tuli: pysty hengittämään.

Niinjoo, zyrtec ja alkoholi ei sit sovi yhteen. Kokeiltu juttu.
#26 • • Felis Guest

lisäksi oon päättänyt olla allerginen eineslihalle (tosin mäkki nyt on mäkki :laugh: )

Minä olen psyykkisesti allerginen appelsiinille: se ei mene kurkusta alas missään muodossa. Jopa haju aiheuttaa pahoinvointireaktion ja appelsiiniin koskeminen on vastemielisyydessään oksennuksen tonkimisen luokkaa. En tiedä mikä trauma mulle on tälläsen reaktion aiheuttanut, mutta näin se on ollut niin kauan kuin muistan.
#27 • • Taedium Guest

- kaikki hedelmät ja vihannekset (ainoastaan tuoreina) saa suun ja kitalaen suunniltaan, mutta syön niitä silti

Se on kivaa ku purasee jostain suklaakakusta palan ja huomaa, että siinä on pähkinää tai kerran erehtyy jotain omenatuotetta, jossa on liian vähän kypsytettyä omenaa haukkaamaan, niin suu kutisee, ikenet kutisee, kurkku kutisee, nielu, ja sit ku se heijastuu korviin saakka ja korvien sisälläki kutisee. Se on oikeesti tosi mukava tunne.

Siks oli kivaa ku ekat lumet tuli: pysty hengittämään.

Meitsi diggas (ja diggaa vieläkin) syksystä. Mulla ne sateiden aikaa rauhottuu noi pärskimiset.

Niinjoo, zyrtec ja alkoholi ei sit sovi yhteen.

Osta sitä Clarityniä. Samaahan se melkee on, mutta toimii mulla paremmin (Zyrtec vaan väsyttää ja kuivattaa, mutta ei vie oireita pois.), ei kuivata, ei väsytä ja voi sen brenkunkin kanssa lotrata samalla.

Ai nii, jos ihan oikeesti oireilee, niin unohda sitten noi Zyrtecit ja Claritynit ja osta jotain kunnollista lääkettä. Sillo ko mulla oli oikee pahana, ni noi oli yhtä tyhjän kanssa.
#28 • • Leaphion Guest
Yeah.

Genettisesti olin onnellisemmassa asemassa (kait) kuin siskoni, eli
en omaa sitten niin YHTÄÄN allergiaa. Taas molemmat siskoni ovat
vaikka mille allergisia, vaikkakin erinäinen määrä eläinrakkautta on
aiheuttanut eläinallergioiden vähenemistä.

Eläinallergiasta puheenollen, huomasimme tyttiksemme kanssa tällaisen
kiinnostavan asian. Hän omaa kissan, joten hänellä ei pitäisi olla kaiken
logiikan mukaan kissa-allergiaa, ja vaikka olisikin olisi se hyvin vähäistä.
Noin puoli vuotta sitten toinen puolisko Tripteaserista avovaimonsa
kanssa hankki kissan, jonka kiltisti nimesin Nekoksi. ;) Noh. Kun olemme
käyneet tämän Nekon omaavilla viettämässä iltaa jne. on Sannan nenä
ruvennut vartin jälkeen vuotamaan kuin seula.

Joo. Ajattelin vaan ilmoittaa että tällasta tapahtuu. Go away.

There's nuthin' to see here.

Really.
#29 • • keijo imailija Guest
huonepöly, koivu, timotei, nurminata, pujo, kissa, koira, omena, kiivi, hasselpähkinä, manteli, maapähkinä ja joku hiiva belgialaisissa luostarioluissa :mad:

oon todennu kestinen ja duactin hyväksi yhdistelmäksi. kestineä saa ottaa useamman päivässä, jos oireet ei hellitä tai esim. menossa kylään kissoihin. duact jumittaa mulla tosi paljon, mut kestinestä en oo huomannu mitään suurempaa väsymystä.
#30 • • Hugo Guest

duact jumittaa mulla tosi paljon

Mitäh :eek: Siinähän on (vaikka mitä?) piristeitä. Pysyy hyvin menossa koko vaikutuksen ajan. Eikä nukkumisesta tule juuri kysymykseen - näin siis tässä päässä...

Keväällä alkaa taas kauhea nenän tukkoisuus, silmien vuotamine ja jatkuva köhiminen. Vaikka oonkin allergiatestattu noita ruohojen, heinien ja puiden siitepölyltä (negat) niin silti oireet on välillä hyvinkin päheät :mad: Onneks on keksitty allergialääkkeet niin pystyy olemaan ja menemään...
#31 • • espoo_rumpshaker Guest
I used to be heavily allergic, mostly ants, bees, wasps & hornets, but about 20-30 different kinds, plus pollen of a couple of plants.

I had myself desensibilized, was a pretty hardcore 2 year process of getting injections of all the lovely poisons I was allergic to in minimal doses, but it's behind me now and since I have not developed any new allergies. I can only recommend it, the trouble's worth it!
#32 • • drS Guest

niin suu kutisee, ikenet kutisee, kurkku kutisee, nielu, ja sit ku se heijastuu korviin saakka ja korvien sisälläki kutisee. Se on oikeesti tosi mukava tunne.
.

joo toi korvien sisäinen kutina on suht raskasta. mut ku porkkana on hyvää :sad:

aika tylsää kyllä ku tykkään hedelmistä ja vihanneksista vaan tuoreina (esim. keitetyt kukkakaalit = :panic: ) enkä oikeestaan pystyis niitä just sillai syömään, mutta tässä asiassa käännyn tosiaan usein masokismin puoleen.
#33 • • keijo imailija Guest
mä en oo mikään lääkäri, enkä muutenkaan mitään tiedä :)

Mitäh :eek: Siinähän on (vaikka mitä?) piristeitä. Pysyy hyvin menossa koko vaikutuksen ajan. Eikä nukkumisesta tule juuri kysymykseen - näin siis tässä päässä...

joo jotain piristettä siinä on, mut varmaankin vain lieventämään lääkkeen aiheuttamaa väsymystä.
anyways mulla toi nukuttaa...
#34 • • dixoff Guest
Mä ainakin olin kissa-allerginen, mutta silti tulimme hankkineeksi kaksi kattia kotiin. Muutama kuukausi oli vähän tukkoista, etenkin kun kissat tykkäävät nukkua samassa punkassa kuin ihmiset, mutta kyllä se siitä sitten pikkuhiljaa meni ohi.