Just :rolleyes:
Kerro mikä on ton huoneen muu funktio kuin dj:n soittopiste :D
Ehkäpä erikoisin tapa toteuttaa soittopöytä/soittopaikka kerrostaloasunnossa, ylimääräinen makkari sileäksi...
769 posts, 39 pages, 223,974 views
Ja tosiaan nahan laaduissa on käsittämättömiä eroja. Monissa halvoissa nahkoissa on halpa tuntuma ja viimeistely on tehty aika heikoisti. Laadukkaampi pinta taas maksaa ja siten laadukkaasta 3h sohvasta voi helposti joutua maksamaan reilusti yli 2000e. Esim me vertailtiin aikoinaan suomisoffan ja natuzzin nahkoja, niin suomisoffan nahka oli tosi kovan ja elottoman tuntuista. Natuzzin nahka paljon pehmeämpää ja kangasmaisempaa ja siten selkeästi mukavampaa maata.
Ville, älä puhu asioista jos puhut mutu tuntumalta ja vertailukohtana on ollut suomisoffan ja natuzzin nahat :D
Hinta ei valitettavasti pelkästään kerro sitä millainen sohva on.
Olen nähnyt helvetin hyviä TÄYSnahkaisia sohvia alla 1500,- joiden laatu on ollut uskomaton, ja valmistusmaa kiina tms...
Sekä olen nähnyt "mukahyviä" yli 2500,- nahkasovia jotka ovat olleet laadullisesti miltei täyttä skeidaa.
Valitettavan usein se ulkonäkö menee laadun edelle joissakin sohvissa.
Natuzzi on laadukas, mutta ikävän paljon olen siitä kuulut huonoa.
Ei välttämättä hintaansa nähden ole aina se paras vaihtoehto...
Kerro mikä on ton huoneen muu funktio kuin dj:n soittopiste :D
Ehkäpä erikoisin tapa toteuttaa soittopöytä/soittopaikka kerrostaloasunnossa, ylimääräinen makkari sileäksi...
No sanotaan näin, että ei se ole mutua jos sä kokeilet suomisoffan nahkaa ja sitten sä kokeilet natuzzin nahkaa ja suomisoffan nahka on sekä silmin että käsin kokeiltuna surkeampaa.
Me oltiin ostamassa nimenomaan nahkasohvaan ja sen takia tuli kokeiltua kymmeniä erilaisia nahkalaatuja. Valitettava tosiasia kuitenkin oli, että monilla suomalaisilla valmistajilla nahkojen laatu ei päätä huimannut.... tod. näk. johtuu ihan siitä, että Suomalainen ei ole valmis maksamaan sohvastaan hirveän korkeaa summaa...
Natuzzissa maksaa kyllä nimestä, mutta toisaalta niin tekee kaikissa "paremman merkin" huonekaluissa. Usein voi olla pakotettu maksamaan tästä nimestä, sillä vastaavaa tuotetta ei yksinkertaisesti ole muilta saatavissa. Esim noissa sohvissa me käytiin läpi varmaan 30 kauppaa ja kuvien perusteella katsottiin satoja sohvia. Koeistuin ehkä 40-50kpl. Näistä muutama oli ylitse muiden ja tällä kertaa valinta osui Natuzziin, sillä se oli näistä hyvistä vaihtoehdoista halvin. Kallein vaihtoehto olisi ollut vielä tuplasti enemmän.
IMO loppupeleissä huonekalujen kohdalla homma menee aina siihen, että onko järkevää maksaa laadukkaan merkin lisä ja saavuttaa pieni parannus vai tyytyäkö halvempaan merkkiin ja snadisti heikompaan tuotteeseen. Kaksi kertaa kalliimpi ei ole koskaan kaksi kertaa parempi, mutta lähes aina parempi kuitenkin....
Juu juu, uskottele itsellesi mitä uskottelet :) :happyroll:
Valitettavasti se Natuzzi ei lopulta edes ole mikään "parempi merkki", siitä vain on tullut monelle se "parempi merkki" kun muotoilu on snadisti erilaista kuin muilla ja nahkalaadut hitusen parempia...
Natuzzin kanssa moni menee harhaan juuri siinä että se on "Natuzzi=sen on oltava hyvä" vaikka vieressä olis saman hintainen ja paljon laadukkaampi sohva joka vaan ei ole kys vamilstajan tuote.
No mä en tiedä mitä sä pidät parempana merkkinä, itse lasken tuotemerkin, jonka nahkasohvat maksaa keskimäärin kolmattatuhatta laatumerkiksi. Voisin myös väittää, että moni muu joka maksaa sohvasta enemmän kuin on keskivertokuukaisipalkka, väittäisi tuotetta laadukkaaksi...
Se onko meidän natuzzi fyysiesti parempi kuin esim. puolta halvempi suomisoffa on tietysti hankala sanoa, kun en ole suomisoffaa sisältä nähnyt. Tiedän vaan, että meidän sohvassa runko on täyspuuta, nahka laadukasta ja täytteenä kunnon höyheniä eikä mitään edullisinta purua. Mä olen erittäin tyytyväinen ostokseeni, vaikka tiedänkin, että samaa fyysistä laatua olisi varmaan saanut myös halvemmalla, joskin (imo) paskemmalla designilla.
Huonekalukauppiaana ja tuotemerkkiä arvioitaessa sun pitäisi myös osata arvioida se, miten paljon tuotetta myydään ja mikä on sen vikaprosentti kokonaisuudessaan. Esim natuzzin tapauksessa valituksia kuuluu määrällisesti varmaan ihan helvetin paljon, mutta se tuskin on ihme, kun kyseessä on maailman suurin? nahkasohvien valmistaja. Jos tuotteita myydään 100x enemmän kun jotain pikkuketjun sohvaa, pitää niitä valituksiakin olla se 100x enemmän....
Mä en tarkoita sitä että Natuzzi olis "huono" vaan sitä että siitä on tehty liian tuotemerkki.
Kuten joskus aikoinaan esimerkiksi farkuissa Levi's.
Laatu ei todennäköisesti, painotan sanaa todennäköisesti, ole aina parempi kuin merkin X jonka saa puolta halvemmalla mutta mielikuvissa se laatu on parempaa ja sitä tuotetta arvostaa enemmän kun siinä on se "prändi" tuttu...
....
Monen "merkki" huonekalun kuin vaatteenkin mielikuvallinen laatu on parempaa kuin mitä sen merkittömän tuotteen vaikka loppupeleissä tuotteet tulisivatkin samalta tehtaalta...
Onkos Platinumin väellä kokemuksia nahkasohvista? Uuden sohvan hankinta olisi edessä ja valkoinen nahkasohva olisi kiikarissa. Arveluttaa vain et kuinkahan helpolla tuossa alkaa kulutuksen jäljet näkymään.
Nahkasohvan luulisi olevan helpompi juttu kuin kankaalla olevan jos esim. roiskuu limua sohvalle tai tippuu jotain naposteltavaa. Mut kuinkahan helpolla tulee värjäytymiä jos esim. uusilla tummilla farkuilla menee tuollaiselle sohvalle istuskelemaan.
Mut joo, Remotion tossa kirjoittikin mitä mun tekstistä unohtui...
:eek:Mut joo, Remotion tossa kirjoittikin mitä mun tekstistä unohtui...
mitä hemmettiä, joku tajusi pointin, on samaa mieltä, enkä edes suututtanut ensimäistä vastaajaa, tän täytyy olla ensimmäinen kerta, joku vahinko varamankin.
Mulle ei ikinä o merkit ollu niitä tärkeimpiä.
Aivan sama onko se kuuluisan suunnitelijan tekemä design tuote, ikean halpis vai mitä kunhan ulkonäkö ja laatu on mulle mieluisaa.
Mä en tarkoita sitä että Natuzzi olis "huono" vaan sitä että siitä on tehty liian tuotemerkki.
Kuten joskus aikoinaan esimerkiksi farkuissa Levi's.
Laatu ei todennäköisesti, painotan sanaa todennäköisesti, ole aina parempi kuin merkin X jonka saa puolta halvemmalla mutta mielikuvissa se laatu on parempaa ja sitä tuotetta arvostaa enemmän kun siinä on se "prändi" tuttu....
Monen "merkki" huonekalun kuin vaatteenkin mielikuvallinen laatu on parempaa kuin mitä sen merkittömän tuotteen vaikka loppupeleissä tuotteet tulisivatkin samalta tehtaalta...
Pois lukien ne untuvat/höyhenet, ne on niin kakspiippuinen juttu täytteenä...
Kuten itse sanot, sä olisit varmaankin saanut samaa fyysistä laatua tai jopa parempaa halvemmalla mutta design ei istunut SUN silmään.
Kuten edelleenkin sanoisin, natuzzit ovat loppupeleissä suht bulkkitavaraa, ei mitään designmaailman huippuja.
Mutta, ota huomioon myöskin se että MAAILMAN SUURIMMAN valmistajan kuvittelisi kehittävän laaduntarkkailuaan vielä pidemmälle.
Ikävä kyllä, se huono mitä olen Natuzzeista kuullut, toki paljon&taas paljon hyvääkin kantautuu korviin, on koskenut useimmin sitä nahkalaatua.
Paljonko kyse on siitä että pesu/hoito on hoidettu väärin, sitä en tiedä.
Sen verran alaa tuntevana tiedän että halvalla ei hyvää saa ja huonekalut on lopulta väärä paikka säästää.
Mutta milloin siinä hinnassa on sitä "design/merkkilisää" niin se onkin toinen juttu...
Natuzzit tulevat tosiaankin akselilta Puole/Romania jne jne.
Ei sinänsä, onhan huonekaluja aina tehty muualla, ja esimerkiksi jotain vanhahtavan näköistä peribrittityylistä talonpoikaiskalustetta tuskin osataan suomessa tehdä sen näköiseksi että ulkonäkö on todellinen.
Sama juttu skandinaavisten koivukalusteiden kanssa... ?
Juuri näin eli huonekalu on itselle fiksu valinta kun laatu on ulkonäkö kohtaavat. Usein vaan ongelmana on, että imo aika harva halvempi tuote on ulkonäöltään samaa tasoa paremman kanssa.
Jos otetaan esimerkiksi vaikka tuo ikea, niin väittäisin, että heidän tuotteistaan suurin osa pohjautuu jonkin tunnetumman merkin tuotteeseen, mutta usein niin, että laatu on kärsitynyt joko viimeistelyssä, muotoilussa ja fyysisessä materiaalissa tai pahimmassa tapauksessa kaikissa. Tämä ei tietysti tee missään määrin tuotteesta vielä huonoa, mutta jos on nähnyt "paremman" version, käy "huonomman" tuotteen rajoitteet ehkä jossain määrin häiritsemään. Lompakon paksuudesta sitten riippuu onko rahaa parempaan, vai ostaako halvemman :)
Ongelmana vaan on, että korkeahko vaatimustaso karsii hyvin suuren osa halpistuotteista, sillä niissä on hyvin usein kirjaimellisesti säästetty jossakin tietyssä kohdassa ja tuota säästämiskohdetta ei voi olla huomaamatta....
Mä en rankkaisi yhtäkään tuotetta pois laatukalusteen listalta sen takia, että valmistaja on tunnettu tuotemerkki.... Enemmän asia on imo niin, että tiettyyn tasoon päästessään tuotemerkin vaatimustaso nousee ja siten laadun kaikilla mittareilla on väistämättä oltava tiettyä tasoa. Eihän Leviskään ollut "paska merkki" vaan keskivertoa parempi farkkumerkki, jonka istuvuus oli/on hyvä ja markkinointi loistavaa.
Nää on tietysti aika hankalia aina sanoa, mutta kyllä mä oon sun kanssa fyysisessäkin laadussa snadisti eri mieltä kun kyseessä on suuri fyysinen esine, jonka materiaalikustannukset ovat pirun suuret. Jos mä nyt ostin 250cm täysvalkoisen nahkasohvan puurungolla ja aidolla höyhentäytteellä kolmella tonnilla (toki vaahtomuovisisus tyynyissä, ei se muuten toimi) niin väitän oikeesti, että sä et onnistu löytämään samanlaatuista sohvaa samanlaatuisella nahalla ja höyhen täytteelllä tonniviidelläsadalla... halvemalla kun 3ke ehkä, mut et puoleen hintaan ja silloinkin ulkonäkö ei tosiaan oo sama.
Kuten aiemmin sanoin: hyvin hyvin harvassa ensineessä hinnan kaksinkertaistaminen parantaa laatua tuplasti, oli tuote sitten sohva, kaiutin, viini tai vaate. Mutta hinnan tuplaaminen usein kyllä nostaa sitä tasoa....
Sä edelleen puhut laadusta fyysisensä mittarina. Ostotapahtumassa laatu on kuitenkin monimutkaisempi tapahtuma johon liittyy esim:
- Myyjäliikkeen tilat, myyntiedustajan ammattitaito ja palvelu
- Tuotteen fyysiset ominaisuudet
- Tuotteet muotoilu
- Tuotteen/merkin odotusarvo kuluttajan silmissä
- Tuotteen ergonomia/istuvuus
- Mahdolliset jälkipalvelut, varaosat ja osien saatavuus tulevaisuudessa
Tuote voi tulla samalta tehtaalta eli sen fyysinen laatu on sama. Sen sijaan esim. noista yllä olevista asioista kaikki muut asiat voivat olla erilaisia. Kyseessä ei silloin ole sama tuote eikä se laatu ole sama.
Tää on totta. Painuu kasaan, vaatii pöyhimistä ja sohva menettää ryhtiään jos ei näe vaivaa, toisaalta untuva/höyhen on äärimmäisen mukavaa. Haittana tietysti aika korkea hinta, josta varmaan osittain johtuu se, että halvemmissa sohvissa ei näitä täytteitä juuri näy.
No ei tosiaan huippuja, mut sanotaan niin, että mallistosta löytyy kohtalaisia helmiä toisin kuin suurelta osalta suomalaisia valmistajia joilla on karmeita "jenkkisohvia". Jos huippua haluaa, niin alle 5ke summalla ei tee mitään, varsinkaan jos haluaa nahkaa.
Italialaiset kuitenkin .... ne mielummin korjaa jälkikäteen kun tekee heti kohdalleen :D
Veikkaisin, että halvemmissa löytyy enemmän esim. jälkiä nahassa sekä mahdollisesti myös värivirheitä. Hintaerot nahkaluokkien välillä on aika suuria ja siten veikkaisin, että aika moni ottaa sen halvimman....
Ainakin meidän sohva on tehty italiassa jos luottaa siihen mitä sohvassa lukee. Alan ammattilainen kun olet, niin mä olisin voinut olettaa, että sä selvittäisit tällaisetekin asiat, muttanähtävästi liikaa toivottu...
PS meidän taulu on cobellosta, ikeasta ei ole yhtään taulua eikä tule. Kehyksiä kyllä on.
Huonekalumyyjänä sun myös pitäisi huomata, että taulussa ei vielä ole kehystä :)
Juuri näin eli huonekalu on itselle fiksu valinta kun laatu on ulkonäkö kohtaavat. Usein vaan ongelmana on, että imo aika harva halvempi tuote on ulkonäöltään samaa tasoa paremman kanssa.
Edelleenkin riippuu ihan siitä mitä hakee.
Mulle esimerkiksi ei omaan makuun istu esimerkikse teidän tyyliin sopiva tumma jalopuinen ruokapöytä.
Mieluummin ottaisin esim pinjasta tms työstetyn rustiikkipintaisen jonka hinta todennäköisemmin olisi edullisempi.
Olisiko se laadullisesti huonompi, ei todennäköisesti ollenkaan jos tuotteen käyttötarkoitus on oikea ja otetaan materiaalin mahdollisuudet huomioon.
Sä viittaat kokoajan siihen että mä vertaan laatua fyysiseen laatuun, kun taas sulle tuotteen tarkoitus on vain näyttää "niin hemmetin hyvältä" ja olla jotenkin jotain mitä muilla ei ole.
Sun on jossakinvaiheessa pakko itsellesikin myöntää, nyt näyttää ettet edes halua tajuta mitä tarkoitan, että halpa ei ole aina paskaa ja kallis=helvetin hyvä.
Jos sulle eteen isketään kaks tuotetta jotka tulevat samalta tehtaalta täysin samalla viimesitely/laatutasolla&muotoilijakin on sama, toinen on mallia noname ja hinta 30,- ja toinen on nimetty kuuluisan suunnittelijan tekemäksi hintana 300,- niin sä valitset todennäköisesti sen "designtuotteen" pelkästään sen merkin luoman illuusion turvin.
Mutta nyt puhutaankin mun mielestä design tuotteiden erosta laadukkaaseen perustuotteeseen.
On väärin vertailla akselilla esim. Ikea vs. Isko vs. Skanno, realistista kuvaa ei tuolloin saa aikaan millään.
Ne vaan olivat ulkoisesti eniten viehättävimmät mun silmään.
Sama juttu esim vaatteissa.
Se pitää OMAAN silmään näyttää ja tuntua hyvältä, olkoot lapussa Gsus, Lacosté, Jack&Jones, Levi's, noname bulkkituote jne jne jne.
Muotoilun puolelta toinen voi istua sun silmään, toinen jonkun muun.
Se on taas eriasia kuin todellinen ero...
Kuten aiemmin sanoin: hyvin hyvin harvassa ensineessä hinnan kaksinkertaistaminen parantaa laatua tuplasti, oli tuote sitten sohva, kaiutin, viini tai vaate. Mutta hinnan tuplaaminen usein kyllä nostaa sitä tasoa....
Mistä tasosta sä puhut, siitä laadullisesta tasosta vai siitä minkä fiiliksen se sulle antaa?
Sanotaan että jokainen hakee sitä jotakin ja jokaiselle se taso on määritelty eritavoin.
Tossa olet osittain oikeassa, osittain taas mun mielestä menet metsään.
Jos sama tuote, puhutaan konkreettisesti samasta tuotteesta myydään kahdessa eri paikassa.
Toisessa hintaan 300,- ja palvelu ei niin loistavaa mutta ei niin huonoakaan ja toisessa 400,- ja palvelu loistavaa niin kummasta ostat?
Toki tilanteeseen vaikuttaa maksavan asiakkaan rahallinen tilanne, jos ei ole rahasta väliä niin sitten, mutta monellakos näin on?
Palvelun arvo on suuressa asemassa, mutta ihmettelen kovin miten sä vedät sen mukaan tähän koko juttuun.
Se eroaa kaikista noista sun esittämistä muista argumenteistä koskien tuotteen laatua kovinkin paljon.
Tuotteen varsinaiseen laatuun se ei paljoakaan vaikuta.
Mitä tarkoitat "jenkkisohvalla" ?
Ja miksi pitää olla suomalainen valmistaja?
Käy ihmeessä joskus kysymässä huonekaluliikkeestä jos saisist käsiisi hipelöitäväksi mallipalat noista normaalilaaduista.
Natuzzilta todennäköisesti tulee kalusteta vähän jokapuolelta.
Okei, heillä on italiassa reilu 10 tehdasta ja tuottavat hemmetisti kalusteita, mutta varmasti tuottavat osan muualla.
Puola tätänykyään on sellainen maa että siellä yllättävän paljon tehdään kalusteita...
Natuzzillakin mallistossa on niin hemmetisti tuotteita ja usein vain ratsastetaan sillä nimellä.
Hei, sisustaminenhan on hauskaa!