89 posts, 5 pages, 18,904 views
Viimeisen kateudentunteet ovat juuri hiekkalaatikolta. Sen jälkeen ei ole tarvinnut alentua moiseen.
Uh-oh.. Vietit siis mm. koko ala-asteen ja ylä-asteen tuntematta minkäännä-
köistä kateuden häivää? Et varmaan ollut myöskään koskaan pahalla tuulella,
ilkeä tarkoituksella, nälkäinen tai väsynyt. Kerro miten tollanen valaistuminen
saavutetaan juuri hiekkalaatikko-iän jälkeen?
Jos joku ajaa ohi uudella bemarilla, ni sillä tuskin on yhtä hyvää makua talon sisustuksen suhteen tai musamaun suhteen, ni miksi vaivautua kadehtimaan?
Viimeisen kateudentunteet ovat juuri hiekkalaatikolta. Sen jälkeen ei ole tarvinnut alentua moiseen.
Ana, vaikket itse moisiin saavutuksiin pystyisi, ei se välttämättä ole mahdotonta. ;) Eikä siihen tarvita valaistumista.
Mä kadehdin aina sillointällöin vähän, mutta kadehtimisen määrä on ollut laskussa viimeset n vuotta, että hyvään suuntaan ollaan menossa. Eroon pitäisi päästä mokomasta hömpötyksestä.
Se jos toisissa ihmisissä kateus saa aikaan tota
edellämainittua "kompensointia" (ts. vittu mikä bemari, tol jätkä o salettiin
sika pieni muna), arvonkieltoa (varmaan mä nyt tollast bemarii ees otta-
sin) tai jopa pahantahtoisuutta (tukehdu porvari kinkkuusi, työmies syö
nuudeleita) parempiosaisia kohtaan, niin silloin kyseessä on varmaan
muutenkin aika pahansuopa ihminen...
Näetkö sä maallisen mammonan ainoona kateellisuutta aiheuttavana tekijänä?Toisinaan kyllä säälin joitakin jotka tavoittelee rahaa ja rikkauksia niin paljon että ei ehdi kokea mitään oikeeta...
Ton määritelmän mukaan 99,99% ihmisistä olisi sitten pahansuopia... Kyllä jokainen on edes jossakin asiassa ajattellut noin, ei välttämättä tiedostetun kateellisena, mutta huomaamattaan kuitenkin. Ei kukaan niin pyyteetön tai pyhimys voi olla, etteikö koskaan ajattele jollakin noista tavoista. Ihminen on hirveän näppärä huijaamaan itseään ja naamioimaan kateuden johonkin hyväksyttävämpään muotoon. Vaikkapa siihen kompensointiin: "ei tolla bemarimiehellä kuitenkaan ole yhtä hyvä sisustusmaku". Kuulostaa hirveän viattomalta, mutta ajattelutapa yhtä kaikki on sama kuin yllä.
Asiaan liittyy vielä yksi kommervenkki: kuten sanoit, jonkun asian haluaminen on ihan tervettä ajattelua. Siis vaikkapa niin, että nähdessään bemarilla ajavan miehen toivoisi itselleenkin bemaria. Tämänkaltaiset tunteet voivat toimia jopa positiivisella tavalla: ne antavat ruisketta omaan ponnisteluun, nostavat kunnianhimoa ja antavat elämälle suuntaa. Siis voisi vaikkapa vannoa, että jonain päivänä ansaitsen niin paljon että voin ostaa itselleni bemarin. Rajanveto tämän positiivisen tunteen ja kateuden negatiivisen tunteen välillä on joskus aivan hiuksenhieno. Pienikin pettymys elämässä, vähänkään heikko itsetunto, ja positiivinen tunne voi muuttua negatiiviseksi.
Tähän väliin mun varmaan tosin kannattaa tähdentää, ettei kateus mulle
tarkota sellasta negatiivista, tuhoavaa tunneta joka saa aikaan sen, että en
itse kykene nauttimaan niistä asioista mitä minulla on, niin kauan kun jol-
lakulla muulla on ehkä enemmän. Mutta tottakai sitä on kateellinen monille
ihmisille monista asioista. Ei se tee musta pahempaa ihmistä.
Näetkö sä maallisen mammonan ainoona kateellisuutta aiheuttavana tekijänä?Toisinaan kyllä säälin joitakin jotka tavoittelee rahaa ja rikkauksia niin paljon että ei ehdi kokea mitään oikeeta...
Hm, onko sulla suipot korvat? Tunnetko Spockin?Kyl mä muistan hiekkalaatikolta, millainen se kateuden tunne oli, mutta en ole vain vuosiin kokenut tunnetta ainakaan sellaisena.
Jos joku ihminen kykenee hallitsemaan oman käyttäytymisen siten, että ei halua, hanki, tee tai tunne mitään muuta kuin mikä on itselleen tarpeellista, eikä katso keneltäkään mallia, sitten uskon, että tämä henkilö ei ole mistään kateellinen.
Skogberg on oikeassa kyllä siinä, että valaistumista siinä ei tarvita. Näkisin ennemminkin, että syyt ovat ihan luonnollisia.